Lapsen oikomishoito -kasvomaski?
Meidän 6-v lapsella aloitetaan oikomishoito jollain ihme kasvomaskilla?? Hampaisiin laitetaan kai jotkut koukut, joihin se maski öisin sitten kiinnitetään. Hammaslääkäri ei sen kummemmin asiasta kertonut, mutta jäi vaivaamaan, että millaisesta laitteesta on oikein kyse? Yritin googlatakin, mutta en löytänyt mitään tietoa. Onko jollain kokemusta, ja yleensäkin jos jollain olisi kokemusta oikomishoidosta alle kouluikäisellä, niin kaikista kokemuksista mielellään kuulisin. Miten lapsi sopeutui, oliko hampaat kipeät, sattuiko oikomislaitteiden laitto ym?
Kommentit (18)
sen tarkotus oli vääntää takahampaita/leukaa " oikealla paikalle" , että muilla hampailla on tilaa oikoontua. Minun tapauksessa oli erittäin vaikea purentavirhe, joka painoi hermoja. Kyllä se tuntu tosi pahalle, kun se laitettiin tosi kireälle (venytti ja väänsi takahampaita). Mutta vaikka kuulostaa ihan kauhealle, niin mulla on nyt tosi kauniit hampaat ja ennenkaikkea terveet hampaat!
tuntuiko se miltään, vai oliko se siis tuo kiinteiden " koukkujen" laittaminen joka sattui? Voi kamalaa, nyt mua kyllä alkoi jännittämään lapsen puolesta ihan kamalasti... :-((
aina väliajoin vedettiin kireämmälle sitä mukaa, mitä hampaat periksi antoi . Se sattui. Myös aluksi laitteen asettaminen sattui hieman, mutta hampaat turtui melko äkkiä. aamuisin hampaat oli melko hellät. On se semmonen päähine, joka laiteaan päähän. Sit suun eteen tulee semmonen metalli kaari, josta lähti piikit suuhun ja ne piikit laitettiin hampaissa oleviin pidikkeisiin kiinni ja sit koko metallikaari kumirenksuilla kiinni päähineeseen.
Se oli kamalaa..jäänyt siitä ahdistus, mutta kyllä siihen tottui! Ne kiristävät ja vetävät hampaita niin, että se tuntuu TODELLA ärsyttävältä ja inhottavalta. Koje naaman edessä on häiritsevä ja inhottava.
mä olin varmaan jo 10-v, kun mulla alotettiin
Mulla oli lapsena takahampaissa sellaiset pienet pidikkeet joihin työnsin raudan päät ja suun eteen siitä tuli sellainen kaari ja siitä sitten se kaari pistettiin pehmustetulla leveällä kuminauhalla niskan takaa kiinni.
Sitä olisi pitänyt pitää öisin ja muistaakseni noin 12-14h/vrk, mutta inhosin sitä niin paljon etten pitänyt ja jos sen pistin, revin sen aina öisin unentokkuraisena tai unissani pois. Vielä 25 vuotta sen jälkeenkin olen joskus siitä unta (painajaista...) nähnyt. :-(
Olen todellakin sitä mieltä, että käyt hakemassa yksityisellä mielipiteen hoidon aloittamisesta. Tuntuu aika utopistiselta, että aloitetaan (liekö säästösyistä??!!) noin valtavan aikaseen oikominen!! En tietenkään tiedä teidän tapausta, mutta omalleni en antais alottaa noin varhain. Se on todella kivuliasta ja noin pieni ei vielä osaa ymmärtää miksi pitää oikoa ja saattaa kehittää pahan hammaslääkärikammon. Myös laitteen paikalleen asettaminen iltaisi saattais johtaa pelkoreaktioon, sillä laitto sattuu ja laitteen pito on myös aika kivuliasta.
Nyt keväällä hän sai sen pois. Se oli kuulemma ahdistava, kun tuntui, ettei henki kulje. Yökyliin hän ei kehdannut sitä ottaa mukaan eikä kotonakaan näyttäytynyt se naamassaan. Hän otti sen monesti yöllä unissaan pois. 10-vuotiaalla tytöllä on nyt niskavetolaite, ja se on paljon helpompi juttu kuin tuo maski.
Oikomishoidon tekijät ovat aivan varmasti asiantuntijoita ja tietävät mitä tekevät ja koska tekevät. Yksityiselle en edes harkitsisi menemistä tuollaisen asian takia, tietenkin jos rahaa on kuin roskaa, niin kai sitä sitten, mutta tuskinpa sitä monella on.
Itsellä oikomishoito alkoi ekan luokan syksyllä ja ymmärsin tilanteen hyvin eikä mitään traumoja tullut.
mutta hammaslääkäri sanoi, että tällä ehkäistään sitä, että pysyvät hampaat alunpitäen menevät oikealle paikalle. Mutta onkohan ihan tarpeellinen jo näin nuorella kuitenkin...? ap
Samaan ihmetykseen kaipaisin vastausta! :)
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 19:50"]
Samaan ihmetykseen kaipaisin vastausta! :)
[/quote]
EIkö ylemmät vastaukset kelvanneet?
Mulla ollut kasvomaski nimellä kutsuttu viritys 90 -luvun alussa. En tiedä tarkoittaako samaa tänäpäivänä ;) Silloin se oli vaan siis sellanen kuminauha "kypärä", jossa meni leukaan vetävä systeemi, jotta alaleukaa saataisiin siirtymään oikeaan asentoon..hankala selittää! Mutta ihan sellanen helppo ja mukava oli ainakon se!
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 19:55"]Mulla ollut kasvomaski nimellä kutsuttu viritys 90 -luvun alussa. En tiedä tarkoittaako samaa tänäpäivänä ;) Silloin se oli vaan siis sellanen kuminauha "kypärä", jossa meni leukaan vetävä systeemi, jotta alaleukaa saataisiin siirtymään oikeaan asentoon..hankala selittää! Mutta ihan sellanen helppo ja mukava oli ainakon se!
[/quote]
Osoitteessa lapsenhampaat.fi löytyy kuva! Kohdasta oikomishoito. Ei ollutkaan sama kuin tuo minun viritys.
Tarkoitatko niskavetoa?;Mulla oli aikoinaan sellainen, kun takimmaisia hampaita piti siirtää, kun kulmahampaat ei mahtuneet riviin.
Nykyään monia purentavirheitä hoidetaan jo varsin pienillä. Kun hoidetaan ennen pysyvien hampaiden tuloa (tai yleensä kai ekat pysyvät pitää olla tulleet ennen kuin aloitetaan), saadaan pysyvät hampaat suoraan oikeille paikoilleen ja leuka kasvamaan oikean kokoiseksi. Myöhemmin aloitetulla hoidolla ei välttämättä voida tuohon kasvuun enää samalla tavalla vaikuttaa.
Kannattaa selvittää hammasläääkäriltä vielä tarkemmin, minkälainen koje olisi tulossa. Ei välttämättä ollenkaan samalainen, kuin oli käytössä isommilla parikymmentä vuotta sitten... Meillä lapsilla on käytossä silikoniset purennanohjauskiskot ja on kyllä mielestäni loistava keksintö. Hoito aloitettu kummallakin 6-vuotiaana. Toivon todella, että lapseni välttävät samat purentaongelmat, mistä itse edelleen kärsin oikomishoitojen jälkeenkin.
ja kyllä täytyy sanoa, että se on tosi epämiellyttävä ja sattuu. Mutta siihenkin vaan jotenkin tottui.