Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ne joiden ferritiini noussut - mitä pystyt taas tekemään? (Positiivinen ferritiiniketju :)

Vierailija
26.05.2026 |

Palstalla keskustellaan paljon ferritiinistä, mutta en löytänyt yhtään ketjua, jossa saisi jakaa positiivisia kokemuksia siitä:

- miltä elämä tuntuu, kun ferritiinitaso on korjaantunut?

- Mitä pystyt taas tekemään, kun taso on parempi? 

- miltä tämä muutos tuntuu?

 

Eli nyt saa hehkuttaa ja iloita, jos sille aihetta on. 

 

Itse nautin, kun jaksan taas mm. lukea vapaa-ajalla ja olen paljon tasapainoisempi läheinen ihmisille elämässäni. 

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku antaa vinkin, että mikä valmiste on hyvä kun pitäisi ferritiiniä nostattaa?

Kirjoitin tuossa aiemmin raudanpuuteanemiastani. Olin ollut edellisellä vuosikymmenellä samassa tilanteessa, josta jäi traumat, kun melkein vuoden yritin löytää rautavalmistetta, jota vatsa olisi kestänyt. Silloin lopulta annettiin kertaalleen infuusio.

Nyt aloitin Sideralilla, josta olin lukenut paljon hyviä arvosteluja, mutta kuukaudessa Hb nousi vain 96 > 100 ja ferritiini tippui 7 > 5. Seuraavaksi kokeilin Puhdistamon Tripla Rautaa, josta näin somessa kommentteja, että sillä ferritiini oli noussut hyvin. Mulle siitä tuli kuitenkin vatsa silmittömän kipeäksi. Mulle sopiva tuote löytyi Nôgelin Superraudasta. Tuo Hb:n nousu 100 > 123 ja ferritiinin 5 > 16 tapahtui, kun olin siis ottanut pari päivää Tripla Rautaa, sitten vielä n. 3vk Sideralia ja 5vk Superrautaa. Superraudassa on 60mg rautaa ja sitä suositellaan erityisesti silloin, kun on myös anemiaa. Heillä on myös vastaava tuote 30mg ferritiinin nostamiseen. Itse en vielä uskalla siihen siirtyä, vaan jatkan tuota Superrautaa syksyyn saakka ja tarkastan silloin tilanteen. Jatkoa ajatellen pitää sitten määritellä jonkinlainen ylläpitoannostus. En aio enää ikinä antaa rautatasojen laskea noin alas.

Vierailija
22/41 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksan elää. Käydä suihkussa normaalisti seisten. Työpäivän jälkeen pystyn tekemään ruokaa, hoitamaan kotia, jaksan harrastaa. Ei ollut itsestään selvää muutama vuosi sitten. Ei ole enää rytmihäiriöitä, ei outoa käsivarsien särkyä ja puutumista. 

Siis aiheuttaako alhainen ferriitti rytmihäiriöitä?

Onko kenelläkään ollut oikeasti alhainen ferriitti vaikka hemoglobiini on tolkuttoman korkea, ihan ylärajoilla (ollut lapsesta eli perinnöllistä kai)

Lisälyöntejä ainakin aiheuttaa. Raudanpuute voi joskus aiheuttaa korkeaa hemoglobiinia, toki voi johtua muustakin ja olisi hyvä sulkea sairaudet pois. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on liian korkea ferritiini. Millä sen saa laskemaan?

Riippuu, että mistä se johtuu? Jos tulehdus nostaa, sitten pitää saada tulehdus rauhoittumaan, runsas alkoholinkäyttö: älä käytä, jos raudankertymäsairaus verenluovutus jne.

Vierailija
24/41 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
25/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ferritiini on ollut alimmillaan 7. En huomannut olossa mitään mutta aloin syödä lääkärin määräämää rautaa tabletteina ja arvo nousi viidenkympin hujakoille kunnes romahti ja sain gastriitin.

Sitten aloin saada rautainfuusioita vuosittain. Ensimmäisen jälkeen tuntui että olisin voinut lentää! Löysin viimein hyvän gynekologin joka määräsi Cyklokapronia runsaisiin vuotoihin. Lääke toimii kyllä hyvin mutta tarvittiin vielä yksi infuusio että saatiin arvo nousuun. 
Nyt ferritiini on yli 100 ja eron huomaa ennenkaikkea salilla - pystyn nostamaan painoja ihan eri tavalla! Energiaa on heti herättyä kuin pienessä kylässä vaikka olen jo reilusti keski-ikäinen. Nukun hyvin ja liikun paljon :)

N47

Vierailija
26/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ferritiini on ollut alimmillaan 7. En huomannut olossa mitään mutta aloin syödä lääkärin määräämää rautaa tabletteina ja arvo nousi viidenkympin hujakoille kunnes romahti ja sain gastriitin.

Sitten aloin saada rautainfuusioita vuosittain. Ensimmäisen jälkeen tuntui että olisin voinut lentää! Löysin viimein hyvän gynekologin joka määräsi Cyklokapronia runsaisiin vuotoihin. Lääke toimii kyllä hyvin mutta tarvittiin vielä yksi infuusio että saatiin arvo nousuun. 
Nyt ferritiini on yli 100 ja eron huomaa ennenkaikkea salilla - pystyn nostamaan painoja ihan eri tavalla! Energiaa on heti herättyä kuin pienessä kylässä vaikka olen jo reilusti keski-ikäinen. Nukun hyvin ja liikun paljon :)

N47

Miksi se romahti? Siis gastriitin takia? Miten gastriitti oireili?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ferritiini 440. Minkähän takia. Onko merkki jostain vakavasta?

Aika outoa. Olen mies 72v.

Vierailija
28/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on liian korkea ferritiini. Millä sen saa laskemaan?

Ajattele Purraa ja Orpoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on liian korkea ferritiini. Millä sen saa laskemaan?

Tee haava ranteeseen.

Vierailija
30/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on liian korkea ferritiini. Millä sen saa laskemaan?

Käy verenluovutuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen 10 min juoksu oli rankkaa, tänään (2 kk rautalisää syöty) juoksin lähes tunnin aamulla! Siis kuusinkertaisen ajan!!

 

Aivotkin toimivat paremmin. Luulin muuttuneeni laiskaksi tai olevani kykyjään yliarvioinut tylsä typerys, mutta luovuus ja pohdiskelu tekevätkin paluuta!

 

Haavatkin paranevat nopeammin. Kissan raapaisu katosi noin päivässä!

Vierailija
32/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on liian korkea ferritiini. Millä sen saa laskemaan?

Riippuu, että mistä se johtuu? Jos tulehdus nostaa, sitten pitää saada tulehdus rauhoittumaan, runsas alkoholinkäyttö: älä käytä, jos raudankertymäsairaus verenluovutus jne.

Rasvamaksakin nostaa ferritiiniarvoja. Samoin myös suoliston tulehdus- ja reumasairaudet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 34 ja hemoglobiini on aina ollut hyvä, joten ei nyt mikään hälyttävä tila. En tiedä missä lukema menee nyt, mutta muutaman rautakuurin jälkeen koen, että kasvoissa on ihan eri tavalla väriä, liikunnan yhteydessä ei ala heikottamaan ja se menkkojen jälkeen muutaman päivän kestävä voimattomuus on poissa. 

Vierailija
34/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksan elää. Käydä suihkussa normaalisti seisten. Työpäivän jälkeen pystyn tekemään ruokaa, hoitamaan kotia, jaksan harrastaa. Ei ollut itsestään selvää muutama vuosi sitten. Ei ole enää rytmihäiriöitä, ei outoa käsivarsien särkyä ja puutumista. 

Siis aiheuttaako alhainen ferriitti rytmihäiriöitä?

Onko kenelläkään ollut oikeasti alhainen ferriitti vaikka hemoglobiini on tolkuttoman korkea, ihan ylärajoilla (ollut lapsesta eli perinnöllistä kai)

Jos hemoglobiini on normaali silloin ei ole anemian oireita, jos on niin se on psykosomaattista, näin se vain menee.

Psykosomaattinen on housuissasi.

Mulla oli ferrit 13 ja hb 155. Raudan syönnin jälkeen hb laski ja ferritiini nousi. Oireita oli iso liuta noilla arvoilla. Muillakin on ollut vastaavia arvoja ja raudansyönti auttanut: hb laskee, ferrit nousee. 

Ja kyllä, alhainen ferritiini aiheuttaa rytmihäiriöitä monella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku antaa vinkin, että mikä valmiste on hyvä kun pitäisi ferritiiniä nostattaa?

Mulla toimi Maltofer. Ei pistä mahaa sekaisin eikä kilpaile muiden +2-ionien kanssa (esim magnesium).  Voi ottaa millon vaan päivästä. Maltoferin rauta on siis +3-ioneina. Sideral oli toinen hyvä (+3 sekin), mutta katoin että tuo maltofer on halvempaa. 

Vierailija
36/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein on että pysyn hereillä

On ruokahalua

Ei kramppaa

Virkeä olo 

Ja on lämmin minkä huomaa heti kun rauta virtaa suoneen niin tulee lämmin. 

Saa nukuttua hyvin

Pää ei ole tokkurassa

Saan 6kk välein infuusion ja käytään iron 10 sumutetta, tabletit tai neste ei sovi mun vatsalle. Sekä 3kk välein cohemin pistoksen kun on B12 puutos, sekin on sukuvika, samoin reuma, ne kulkevat usein yhdessä. 

Vierailija
37/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku antaa vinkin, että mikä valmiste on hyvä kun pitäisi ferritiiniä nostattaa?

Mulla on käytössä Bluebonnet Chelated Iron 27 mg. Syön sitä, koska en saa siitä vatsaoireita, toisin kuin monesta muusta.

Vierailija
38/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkumaan. Levottomat jalat rauhoittuivat. Vointi on ehkä muutenkin virkeämpi, mutta itselle tuo levottomat jalat on ollut valtava ongelma ja sabotoinut yöunia pahasti. Alimmillaan ferritiini oli muistaakseni 9. 

Vierailija
39/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini oli ennen 8, silloin nukuin 14h / vrk. Nyt on jo 22 ja jaksan päivän 10h unilla. Hemoglobiini on edelleen alhainen, noin 110.

Vierailija
40/41 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksoin pysyä hereillä koko päivän. Ei tarvinut haukkoa happea heti kun vähän hengästyi. Yöunet väheni 12h -> 7.5h eli aikaa jäi muuhunkin kuin nukkumiseen ja työhön. Työpäivän jälkeen jaksoi esim imuroida tai käydä lenkillä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme