Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 4 vuotiaalla testata laktoosi-intoleranssi?

14.05.2007 |

Poika saa useita kertoja viikossa ns " ripulikohtauksia" ja olen nyt pistänyt merkille, että ne tapatuu yleensä sen jälkeen kun on juonut esim. tavan maitoa.

Kyselin häneltä tuossa yhtenä päivänä, että tuleeko masu kipeäksi kun juo isin maitoa? Vastaus oli, joo.

Meillä siis minä olen täysin laktoosittomalla ruokavaliolla ja poika juo joskus mamman maitoa (=laktoositonta maitoa).

Voiko siis noin pienellä testata tuota laktoosi-intoleranssia esim verkokein kuten aikuisella?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä poika oli 3 vuotias kun alkoi usein valittamaan mahaansa ja teki löysää kakkaa parhaillaan useasti päivässä. puhuin asiasta lääkärille ja hän sanoi että ei tarvitse alkaa verikokeita tekemään vaan helpointa on tehdä " kotitesti" , eli ensin pojan ruokavalio on täysin laktoositon kaksi viikkoa tämän jälkeen annetaan laktoosipitoista mm. maitoa ja kermajäätelöä. jos oireet palaavat niin diagnoosi on selvä. jos haluaa kokeilla käykö vähälaktoosinen ruoka niin sit taas 2viikkoa ilman laktoosia ja sitten vähälaktoosista ruokaa. me teimme testit ja nyt meillä on poika sekä äiti vähälaktoosisella ruokavaliolla. kotitestin jälkeen soitin lääkärille hän sanoi että tulos on selvä ja hän kirjasi sen papereihin sanoi vielä että jos tarvitsemme todistusta esim. kouluun niin hän voi sen kirjoittaa. jos me menemme käymään jossain kylässä tai juhlissa jossa ei tiedetä meidän laktoosi-intoleranssista ja haluamme kuitenkin hieman nauttia tarjottavia niin otamme apteekista tähän tarkoitukseen ostamamme tabletin joka pilkkoo laktoosia. tabletin voi antaa myös lapselle. kannattaa kokeilla tätä testiä, saattaa mahakivun syy selvitä.

Vierailija
2/5 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös testattiin ihan kotikonstein eli just välttämis-altistamistestillä vuosi sitten silloin 4v poikaa laktoosin suhteen. Vatsavaivat poistuivat vähälaktoosisen dietin myötä täysin. Nyt keväällä alkoi taas saada enenevässä määrin samantyyppisiä vaivoja mutta lievempänä. Ne katosivat, kun vaihdettiin maito kokonaan laktoosittomaan, eli laktoosi-intoleranssi on hänellä nyt vähän pahentunut vuoden takaisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kiitos kumminkin. Ei taida ihan meillä onnistua tuo altistaminen/välttäminen koska kaikki normaali ruoka tehdään laktoosittomana kun minä en siedä yhtään laktoosia, en edes Hylaa.

Ok, kaksi viikkoa ei ole pitkä aika mutta teettä kuitenkin ylimääräistä työtä meidän ruoanlaitossa kun pitäisi tehdä sitten normaali (laktoosillinen) ruoka sekä itselleni toista. Juuri tästä syystä ajattelin josko joku tietäisi asiasta, että voiko testata samalla tavalla kuin aikuisilla eli verikokeella. Altistustestiin en poikaa haluaisi koska se on aika karmivaa jos on paha intoleranssi niin kun minulla on.

Joten jos joku tietää, että voiko verikokeilla testata niin saa vastata.

Vierailija
4/5 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajat takaa tuota laktoosi-intoleranssia aiheuttavaa geenitestiä niin se ei ole luotettava lapsilla, eli sitä ei kannata ottaa. Toki lapsille voi tehdä laktoosirasituksen, eli verikokeet, sitten juotetaan laktoosia sisältävää litkua ja otetaan uudet kokeet. Ei ehkä kannata kiusata lasta sellaisella. Jos jo teet laktoositonta ruokaa niin en ymmärrä miten tulee ylimääräistä vaivaa, anna lapsen (tai koko perheen jos et jaksa tehdä kahta ruokaa) syödä sitä laktoositonta ruokaa pari viikkoa, anna lapselle sitten jotain laktoosia sisältävää maitotuotetta, katso tuleeko oireita, jos tulee niin sinulla on diagnoosi siinä.

Vierailija
5/5 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ siis sitä laktoosi-intoleranssia aiheuttavan _geenivirheen_ geenitestiä...