Nyt tuli ilmeisin syy kerrostalopaloon
Julkisivun säleikköosien takana ilmeisesti vanerilevy. Muodostaa umpinaisen tunnelin jota pitkin tuli pääsi katolle. Tämä on helppo asia tutkia. Onko vanerilevy ollut suunnitelmissa vai onko joku rakentajan säästökeino. Yleensä tuollaisissa käytetään valmistajan omaa kiinnitysmekanismia joka on kokonaan metallia.
Kommentit (26)
Palamaton mineraalivilla kiellettävä, tilalle ekologinen höylänlastu tai ihan vaan paperi. Terv. Cityvihreä.
Voiton maksimointi syynä. Tehty sutta ja sekundaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen pelkän peruskoulun käynyt persujuntti esimies käskenyt oikoa piirustuksissa
TÄMÄ. Ei pätevyyksiä vaan firma pystyyn ja röi-ukoille väärennetyt sertifikaatit.
Mistähän olivat moisen "asiantuntijan" tuohon kaivaneet..
Tuli ei levinnyt etualalla näkyvää säleikköä pitkin eikä se siitä olisi moisella vauhdilla edennytkään.
Palo alkoi neljännestä kerroksesta.
Ylimmän eli kuudennen kerroksen parvekkeen katossa näkyy savuviiksiä jotka tulee parvekkeen taustaseinän ja katon raosta. Viidennen kerroksen parvekkeen katto ainakin näyttää puhtaalta. Palo näyttää siis edenneen parvekkeen taustaseinän sisällä suoraan katolle.
Tällä kerralla palo lähti grillistä, mutta palot voi lähteä vaikka latauksessa olevan sähköpyörän akusta, viallisesta pistorasiasta, tai nakit ja muusi keikka -leviää parvekkeen kautta yhtäkkiä talon katolle.
Tapaus näyttää hyvin samanlaiselta kuin Jyväskylässä Palokan senioritalon palo 2020.
Silloin rakennusliike, vastaava mestari ja rakennusvalvonta jätettiin samantien syytteiden ulkopuolelle ja ainoana syytettynä oli kynttilää polttanut mummo, se mikä jossain 1970-luvun talossa olisi ollut vähäinen nopeasti sammutettu parvekepalo levisi useamman rakennuksen kattopaloksi.
Työkaverin valitusta Helsingin rakennusvalvonnan kanssa taistelusta sai kuunnella kuukausien ajan, aikaa ja energiaa riitti ties minkä pikkumaisuuksien, ulko-oven porrasaskelman koon ja talon värisävyjen kyttäämiseen ilmeisesti rajattomasti, ja sitten isojen kerrostalojen paloturvallisuus on valvottu tällä tavalla..
Eli tuli olisi päässyt nousemaan seinän tuuletusraossa, tuuletusrako jätetään seinän runkorakenteen ja pintamateriaalin väliin jotta rakenteet tuulettuvat kun sinne meinaa muodostua kondensiovettä. Tämä selittäisi sen että tuli nousi parin kerroksen ohi 4. kerroksesta suoraan ullakkotilaan.
No, kun aiemmin oli liian tiiviitä taloja, laitettiin oikein reippaat tuulitunnelit katolle asti. Ehkä talo on horisontaalisesti katsottuna palosuojattu eri osioiksi, mutta vertikaalisesti, pystysuoraan, ei ole mitään estoja tulenkaan päästä eteenpäin.