Huomaako muut ihmisten tyhmentyneen tekoälyaikakaudella?
Siitähän on tarpeeksi toitotettu, että nykylapset ja teinit on ihan pihalla, kun ovat syntyneet kännykkä kädessä. Mutta nyt 2020-luvulla olen itse huomannut, että sama on alkanut koskea kaikkia vauvasta vaariin. En tiedä huippututkijoista, sellaisia ei ole tuttavapiirissäni, mutta tavalliset, korkeakoulutetutkin ihmiset. Ihan itseni mukaan lukien, huomaan, että ajatuskapasiteettini on paljon pienempi nykyään ja aivoihin ei "mahdu" mitään.
Ihan Suomessa. Kukaan ei enää tiedä mitään, muista mitään tai jaksa keskittyä mihinkään. Ollaan vaan jossain tiktokissa ja kysytään tekoälyltä. Nämä ihmiset on kuitenkin olleet aikoinaan hyviä ja teräviä oppilaita koulussa 60-00-luvuilla tai jopa saaneet maisterin tai insinöörin koulutuksen. Eli puhun yli kolmekymppisten ikäpolvesta. Vanhin älylaiteriippuvainen, jonka tiedän, on peräti kahdeksankymppinen, hänen lyhytjänteisyytensä tosin voi jo johtua somen lisäksi iästäkin.
Tavalliset ihmiset on taantuneet ihan hirveästi. Joskus pari vuosikymmentä sitten ihmeteltiin tavisjenkkien tyhmyyttä, mutta Suomessakin ihmiset ovat nyt ihan yhtä hölmöjä, eivät muista aikuisina mitään koulussa opetettua tai osaa enää kirjoittaa pitkästi tai jaksa lukea yhtään vaikeampaa tekstiä. Yleistieto tuntuu kadonneen elämän jokaisella osa-alueella. Kaikki ovat jotenkin enemmän tai vähemmän ADHD-piirteisiä.
Älylaitteet on tainneet tyhmentää meidät nykyaikuisetkin. Vaikka me saatiin tiukka ja kova opetus aikanaan ja loistettiin PISA-tuloksissa, ollaan jotenkin taannuttu ja vanhat opit lähteneet päästä ja antaneet tilaa tälle somevirralle. Eli vaikka kasvoimme siinä vanhassa maailmassa, ei se suojannut meitä tältä idioluutiolta ja aivomme jotenkin "sulivat" ja muovautuivat tähän helposti. Siltä ainakin itsestä tuntuu.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Olen fiksuuntunut kiitos tekoälyn.
Tuo pätee varmaan sellaisiin, joilla on ollut tutkimustaitoja jo etukäteen.
Ihmisten päässälasku- samalla ja päättelytaito on lähes kadonnut.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten päässälasku- samalla ja päättelytaito on lähes kadonnut.
Kognitiiviset prosessit, jotka liittyvät loogiseen päättelemiseen tulee katoamaan. Tekoäly voittaa niissä ihmisen aina. Toisaalta, ei tämä uutta ole: kun Aku Ankassa eläimet ovat inhimillistetty, entisajan ihmiset näki peurassa ruokaa, nykyajan ihmiset näkevät Bambeja, joita pitää suojella vaikka niitä on liikaa.
Joku näyttää sekä tyhmentäneen että muuttaneen hyvin agressiiviseksi tämän somessa kaiken aikansa viettävän kansanosan. Eli mm. median nuoremmat sukupolvet + nuoremmat poliitikot varsinkin vasemmistossa. + aktivistit. Tää taisi kuitenkin tapahtua jo ennen tekoälyn yleistymistä.
Vaikken ole edes tekoälyä käyttänyt niin järkeni tuntuu laskeneen dramaattisesti ja monessa jutussa tehnyt mieli lyödä päätä seinään kun olin niin yksinkertainen etten tajunnut simppeliä juttua.
Vierailija kirjoitti:
Näillä keskustelupalstoillakin ihmiset vastailee tosi lyhyesti nykyään
Eivät myöskään pysty lukemaan heidän mielestä liian pitkää aloitusta. Keskittymiskyky ei vaan riitä. Tyhmimmät kuitenkin kommentoivat aloituksen olevan liian pitkä
En ole huomannut tekoälyn vaikutusta. Kyllä, olen huomannut tekoälyn vaikutuksen.