Osaako monet soittaa pienoa?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Mä osaan soittaa pimputinta
Onko yhtä eroottinen kuin pympytin?
Lapsena kävin vuoden pienokoulussa. En jaksanut tylsiä läksyjä ja muutenkin. Mielummin pimputtelin omaan vapaaseen tapaan. Teini-iän lähestyessä soittoaminen ja musiikki alkoi kiinnostaa eir tavoin ja aloin itse opetella roc-pianoa, soittelin Queenin biisejä yms. En minä pienonsoittajaksi alkanut, sillä kitara vei voiton, mutta auttavasti nyt kuitenkin jotain tiedän pienostakin. Siitä on hyötyä bändin kiipparistin kanssa kommunikoinniss.a
Soitinhan on oikeasti tosiaan pieno, mutta kun sellainen ensimmäisen kerran tuli Suomeen, se pahaksi onneksi meni Tampereelle.
Pieno tosiaan on suomenkielinen sana, piano on vierasperäinen lainasana. Suomen kieleen ei kuulu ia-diftongia
Suomen kielessä on yhteensä 18 diftongia, jotka jaetaan kahteen pääryhmään:
Suppenevat diftongit (15 kpl): Ääntäminen alkaa väljältä vokaalilta ja siirtyy suppeammalle (esim. ai, ei, oi, ui, au, eu, ou, äy). Esimerkkejä: noin, laulaa, tietää.
Väljenevät diftongit (3 kpl): Ääntäminen alkaa suppealta vokaalilta ja siirtyy väljemmälle. Nämä ovat ie, uo ja yö. Esimerkkejä: kieli, suo, työ.
Vierasperäinen versio on saanut laajaa suosiota, mutta se ei silti ole suomea. Suomeksi oikea ja puhekielessä myös luonnostaan yleinen muoto on tosiaan pieno. Olisi suotavaa että vierasperäisen sijaan suomenkielinen versio yleistyisi myös kirjoitetussa tekstissä, jotta suomen perustavanlaatuinen periaate puhutun ja kirjoitetun sanan yhteneväisyydestä säilyisi.
Vierailija kirjoitti:
En, mutta osaan soittaa bassea, rumpeja ja kitarea.
Ja minä osaan soittaa haiteria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, mutta osaan soittaa bassea, rumpeja ja kitarea.
Ja minä osaan soittaa haiteria.
Vitsisi ontuu. Se on accordion.
Vierailija kirjoitti:
soittaa osaan pasuunia
Vitsisi ontuu. Se on trombone.
En osee soittee pienoa, en viuleakaan. Melompia olesin halennut oppea.
Vierailija kirjoitti:
En osee soittee pienoa, en viuleakaan. Melompia olesin halennut oppea.
Vitsisi ontuu, se on violin.
Aloitin tsempalolla, oli helpompaa. Nyt pienokin jo sujuu.
"Jossain päin Suomea ihmiset sanovat tosissaan pieno. Onkohan Pohjanmaalla?"
Länsimurteita puhuvat voivat oikeasti sanoa "pieno", kun luulevat, että se on oikein.