Toukosia, onko teitä?
Ajattelin jo huhuilla, että tulisko joku mun kans kuulumisia vaihtaan tänne.. =)
Miten teillä on arki lähteny sujumaan? Varsinkin kiinnostaa, että miten teillä isommat lapset on suhtautunut vauvaan?
Meillä poika 2v 5kk on ottanu ihan hyvin vauvan tulon. Välillä kiukuttaa, mutta sitähän se oli jo ennen pienen syntymää. Poika meinaa välillä olla vaan liianki innokas hoitamaan, ja sitten pitää koko ajan seurata että ei liian kovakourasesti käsittele.
Meillä miehellä loppuu huomenna isyysloma tältä erää. Mulla kieltämättä vähän jännittää että miten saan tän homman pyörimään.. =) Tulis tännekkin ne kunnon lämpimät ja hyvät ilmat niin päästäisiin ulos.
Imetättekö? Miten se on onnistunu? Mulla ihan hyvin muuten, mutta vauvalla taitaa imuote olla väärä. Sattuu jonkin verran kun imee. Kävin kattelemas niiltä imetystukisivuilta vinkkejä, ja hyviä siellä olikin. Pulloakin on annettu muutaman kerran, että tottuu siihenkin.
Mä kun en ole kovin innokas imettäjä, ei ole koskaan ollut oikein se mun juttu. Mutta imetän kuitenkin.. =)
Jäänpä odottelemaan, josko joku kirjottelis!
Mukavaa viikkoa!
Miitu ja emäntä 1vko
Kommentit (27)
(pahoittelut kirjoitusvirheistä, syötän tyttöä toisessa kainalossa...)
Onnittelut kaikille vauvoista!
Liitynpä minäkin tänne toukokuisten seuraan. :) Pari kertaa kävin aikaisemminkin kurkkimassa, mutta silloin ei näkynyt vielä pinos tai ei ainakaan osunut silmään.
Mistäs on ollut puhetta? hmm..
Tutista: Ollaan tarjottu aina välillä, huonosti on huolinut. Joskus isän sylissä tulee imutarve ja silloin saattaa kelvata hetkeksi. Yleensä itkuun on löytynyt joku muu syy ja levottomuus on saatu loppumaan sitten poistamalla syy. :) Tosin joudun sitten aina iltaisin tissittämään tyttöä liki tauotta. Mutta ainakin vielä olen sen jaksanut.
Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin ja maitoa riittää vaikka toisille jakaa. Ikävä kyllä asutaan niin korvessa, että maidonluovuttamisesta tulisi aivan hirveä ralli, joten se saattaa jäädä toteuttamatta. Kaikki liikenevä maito tulee sitten kaadettua tuohon tirppaan, eli kasvutahti on melkoinen.
Neuvolakuulumiset: Lähtöpaino sairaalasta oli 3450g, Kolme päivää kotiinpaluusta neuvolan tati kävi meillä kotona ja paino oli noussut 240g/3pvää, 3690g:hen... Viime viikon tiistaina käytiin sitten jo ulkomaailmassa neuvolassa, silloin kahden ja puolen viikon iässä painoa oli jo 4410g ja pituuttakin oli tullut kolme senttiä lisää. Jos tämä melkein kilo/vko tahti jatkuu, en varmaan jaksa enää elokuussa nostella tuota neitiä. :D
Tuossa muutama yö oli tosi hankalia, tytöllä väänsi mahaa ja samalla teki noin tunnin välein tissiä mieli. Se tuntui aika hurjalta, kun aikaisemmin saatiin nukkua 3-4 tunnin pätkiä yöllä. Nyt viime yönä saatiin ottaa sitten takaisin, kun likka vetäisi yhden 5h pätkä unta ja muutenkin viihdyttiin sängyssä yli 10 tuntia. :) Täällä siis kirjoittelee ei-enää-väsynyt -äiti. :) Saa nähdä miten jatko sujuu. En tiedä voiko D-vitamiini vaikuttaa tuohon mahan vääntelyyn, ainakaan näin nopeasti, mutta ensin annettiin neuvolasta saatua Devitolia muutama päivä ja siirryttiin eilen käyttämään Jekovitiä
Me nukutaan kaikki vierekkäin, neitillä on pinnasänky meidän sängyn vieressä sivuvaununa. Joskus torkahdan imettäessä tyttö vieressä, mutta siirrän kyllä aina omalle puolelle muuten. En pysty nukkumaan mitenkään rauhallisesti tyttö kainalossa, kun voin sieluni silmin nähdä tilanteen, jossa herään siniseksi puserretun tyttäreni päältä... En tiedä pystyisinkö oikeasti unissani kierähtämään lapsen päälle, mutta en halua ottaa riskiä ja pelkkä kuvitelma pitää tehokkaasti hereillä vaikka haluaisinkin nukkua vauva kainalossa.
Mitenkäs teillä järjestetään ristiäiset/nimiäiset? Minulla on jo hirveä stressi koko nimiäishommasta. Vaikka paikalle kutsutaan vain isovanhemmat, tädit ja kummit, on porukkaa silti tulossa parikymmentä henkeä. En millään jaksaisi leipoa, siivota, järjestää tilaa, suunnitella jotain seremoniaa ja sitten vielä jaksaa sit hälinää ja yrittää vielä vahtia serkkuparvea... Kuitenkin haluan järjestää jonkinmoiset ristiäisiä vastaavat tervetuliaisjuhlat. Täytyy vaan yrittää minimoida kaikki vaiva... :)
Nyt täytyy lopetella ja lähteä jammaamaan mimmin kanssa Juicen tahtiin.
-v-&Puuppa 3viikkoa 4päivää
Vauva arjen keskeltä vilkaisu!
Tänään säikähdin kovin kun sektiohaava vuoti verta vähän ja peilil katottuna näky pikkurillin pään kokonen " pallo" ja tietty säikähdin että haava revenny, että iho pullottaa.. No itkuhan siinä ja paniikissa txt äidille ja isälle et nyt repes! Isän kyydillä terkkariin ja tarkastamaan. Ei kuitenkaan ollu revenny, haavan reunat ei vaan kohtaa ja ylimenevä reuna vereslihalla vuotaa, repsottaa. Hakaset poistettiin eilen.
kyl mä päätin et lapset oli täs, sektioo en enää kestä. Mulla 2 ihanaa muksua ja ne riittää.
Poitsu on rauhallinen, vaatii ruokansa mut siinäpä se. Nukkuu 2-4h pätkiä, yöllä n. 4h. Imuttaa yhen tissin ja nukahtaa. Joskus menee kaksikin jos lyhyempi väli.
Äiti tekee ruokaa joten syömään.
Esikoinen päivät hoidossa,joten juhannukseen asti sais hieman levähtää.. Kiukkunen ku mikä kyl illat.
Poitsu 1vko ja isosisko 3v
änkeän tänne, joskaan en voi luvata mitään ahkeraa osallistumista. Mutta edes silloin tällöin. :)
Nyt ollaan toista päivää kotona ja poika nukkuu pihalla vaunuissa, kun on niin lämmintä. Sais jo kohta herätä, kun alkaa rintoja kivistää ' ruokatunnin' merkiksi. Poika on oikein kiltti ainakin toistaiseksi, nukkuu ja syö, vähän yrittää katsella maailmaa, syö ja nukahtaa taas. En osaa syöntiväleistä mitään sanoa, kun en ehdi juuri kelloa katselemaan, mutta öisin pari-kolme kertaa on ruokaa saatava. Sen verran vielä väsyttää, että nämä kaksi yötä kotona poika on nukkunut mun vieressä turvallisen välimatkan päässä. Mulla kun on yleensä käynyt niin, että nukahdan kesken syötön ja herään seuraavaan rinta jo valmiiksi paljaana. :) Pitäis saada kämppä järjestykseen, niin vois siirtää pojan omaan sänkyyn nukkumaan. Nykyinen alusta on turhan hutera, joten siihen en uskalla laittaa. Neiti pian sen kaataa/vetää alas.
Neuvolan tätikin kävi jo eilen. Tiedossa on kuulemma rutkasti kotikäyntejä, joten kävi sitten samantien ja jäi aikoja alkuviikosta kotiutuville vielä loppuviikkoon. Papereita vain ei ollut saanut, joten ne tulee sitten vissiin vasta lastenneuvolan terkkarin mukana. Pojan painon kumminkin otti ja oli jo 5200g, eli lähtöpainoon oli tullut päivässä 100g lisää. Oikein hyvä. :)
Mutta nyt kuuluu nälkäinen kutsu. :) Hyviä vointeja kaikille äideille ja vauveleille!
Äippä ja ' pikku' mies vajaa 5pv
Täällä ollaan arkea vietetty jo tovi, mutten ole oikein täällä kerennyt käydä... Mies ei pystynyt pitää kuin osan isyyslomasta, joten ollaankin oltu jo lasten kans nelistään jonkin aikaa. Ihmeen hyvin on mennyt! Onneksi en kerennyt jännittää etukäteen (luulin, että voi pitää lomat jo nyt pötköön).
Vauva on aivan ihana! Syö noin 2h välein, muutaman kerran päivässä hereillä tunnista kahteen.
NUKUTTAMISESTA: Meillä mennään perhepedissä, koska tänne ei mahdu pinnasänkyä enkä kehtaa laittaa vauvaa vielä muitten lasten kans samaan huoneeseen. Muutenkin kätevämpää, kun ei tarvi nousta. Herään siksi aikaa, että saan tissin tähdättyä toiselle suuhun... Älkää kertoko mun äitille tai mummuille, ne ois kauhuissaan!! Niille ei auta sanoa, että mulla on maailman pienimmät tissit, joilla ei voi tukehduttaa vauvoja... Nyt kuitenkin hätä ei lue lakia: vauvalla on suurin virkkuaika klo 10-12, ja isommat heräävät viimeistään seitsemältä. Ja kaikki kolme pitävät huolen siitä, että yöllä on elämää... Miten tuo mies voi nukkua kaiken sen keskellä???
VAIPASTA: En vaihda yöllä. Silloin käytän kertiksiä, vaikka muuten olen kokeillut kestoilla. Olen muuten positiivisesti yllättynyt kestoista! Mulla oli suuret ennakkoluulot, jotka onneksi voitin! Kiitos Janskulle vielä äp-vaipasta! Kahdella sellaisella ja harsoilla ollaan menty.
SISARUKSISTA: Meillä lapset pusuttelevat ja halivat ja haluaisivat koko ajan vauvaa syliin. Sitten kuitenkin imettäessä varsinkin nuoremmalle tulee hirveä hätä ja mustis. Tilanteita päällä aina silloin, joten harmittaakin vauvan puolesta, kun imetän yleensä kaikkea muuta kuin rauhassa... Monesti ainakin yksi ylimääräinen on sylissä yhtä aikaa. Molemmat ovat myös pyytäneet päästä itse tissille! Ollaan kuitenkin päivittäin yritetty antaa molemmille omaa aikaa sekä isin että äitin kans, ja tämä on auttanut.
ULKOILUSTA: Vein vauvan ulos kyllä saman tien kun sairaalasta päästiin. Pakkohan nuitten isompien on päästä, muuten menee meno hulluksi. Ja ihanathan ilmat on olleet!
Mutta nyt alkaa hajota tilanne. Pitää mennä! Mies on katsomassa moottoripyörää koko illan. Murr! Pelottaa oikein, jos se tulee sellaisen kanssa kotiin. Tiedän, kuinka paljon siihen menee aikaa... Ehdittiinhän sitä jo talvi ilman ollakin... Se siitä keittiöremontista...
OM, pikkuprinssi 17 vrk?? + viikarit 2v2kk ja 3,5v
Tilanne ohi ja Nalle Puh pyörii.
Martinalle symppaukset. Meillä kävi päinvastoin. Poika alkoi kuivaksi ja jätti tutin pyytämiset, kun vauva tuli taloon. Nämä molemmat asiat olivat olleet projekteja jo pitemmän aikaa, mutta edistystä tapahtui hitaasti, koska hoidossa oli edelleen tutti ja vaippa. Nyt ei kuitenkaan kuulemma halua olla vauva, vaan " iso poika" . Mun piti jopa vaihtaa itsekeksimästäni pojan hellittelylaulusta kohta " XXX ompi pikkuinen poika" miehekkäämmäksi... Isompi tyttö (3v) tuntuu kyllä välillä heittäytyvän vauvaksi, kun vetää herneen nenään lähes mistä vain. Sitten välillä ollaan niin isoa, että! Pitää yrittää ymmärtää...
IMESTYS sujuu, no problems. Edellisiä imetin 9-10kk, ja maitoa olisi riittänyt pidempäänkin, mutta esikon kohdalla olin raskaana ja toisen kohdalla homma loppui hoitoon menoon. Eli ihan positiiviset odotukset tämänkin suhteen, vaikka negatiiviset puolet hieman harmittavat. Mm. rintatulehdus pelottaa, mutta ärsyttää hikoilla auringossa toppaliivi päällä.
Lapset ja iltapuuron keitto kutsuu.
Mä tulin tänne kurkkimaan :) Voi vitsi, että mäkin jo odottelen tänne puolelle siirtymistä ;)
Mä täällä odottelen innolla imettämistä, että miten siinä käy. Viimeksi en päässyt ollenkaan sitä kokeilemaan, pojan keskosuuden takia. Ja mitenköhän meillä yöt sujuu jne.
Ihana lukea teidän juttuja. Yritän kovasti päästä pian mukaan. Kiitos kovasti kaikille synnytystarinoista. Aika hurjia juttuja oli joillain, mutta ei sellasia, että mun pelot olisi yhtään lisääntyneet ;) Janskun tarinaa loppukevennyksineen luin itkien ja nauraen.
Hyviä vointeja äideille, pitkiä yöunia ja vähän masuvaivoja vauvoille!
Laru rv 38+6
Nyt on kyllä itsellä kirjottelu jääny, päivät menee välillä ihan huristen ohi! Ja illalla on sitten niin väsyny että telkkaria vaan tuijottaa.. Tai sitten menee nukkumaan jo kun esikoinenkin menee.. =)
Pirpaliina: mä sain laitokselta mukaan tuota rasvaa, ja oonki sitä nyt laitellu ku muistan vaan.
OP: meillä poika pysyy kotona, syksyllä sitten mennään johonkin kerhoihin tms. Olen ajatellut, että katsotaan sitten kun poika täyttää 3v. että josko laittas muutamaks päiväks viikossa tarhaan.. Toi kun on sellanen touhupete, että se tekis sille ihan hyvää.. =) Ja esikoinenhan on jo tarhassa ollutkin, niin tiedän että se viihtyy älytön hyvin.
Ristiäisistä myös kyselit.. Meillä ne on juhannusaattona.. Ennen kun kauhistutte, niin ne alkavat jo kello 12, eikä sinne kyllä tulekaan ku nämä meidän perheenjäsenet vaan. Niin eiköhän siitä jokainen sitten kerkeä sinne juhannuksen juhlintaan.. =) Ja kaikilta olen kysynyt että käykö varmasti. Asiaa auttaa myös se, että kukaan ei ole menossa mihinkään festareille tms, kaikki ovat jussin tässä 60 km.n säteellä.
Toinen kummipariskunta tosin ei pääse, mutta heidän kans meni aikataulut niin että vasta elokuussa ois ollu sopiva aika.
martina: onpas mukava kun olet käynyt vähän jo omaa aikaa viettämässä.. Ja mukava lukea että muutkin äidit " humputtelee" kuin minä.. =) Tosin tältä en nyt ole vielä missään käynyt, mutta ne rakkaan ystävän häät on sitten kesäkuussa.. Meinas että mun pitäs sen kans aamuun asti jaksaa tanssia.. =) Saas nähä miten äipän käy!
Jansku: olipa mukava kuulla sustakin!
Meillä vauva nukkuu nykyään kaikki yöt mun vieressä.. Oon huomannu että omassa sängyssään hän ei nuku niin kauaa, niinpä laiskuus ja unen tarve iskee ja neiti nukkuu kainalossa. Esikoinen kiipee toiseen kainaloon aina sitten aamulla.. Mukavat nukkumisasennot! =)
Olikohan siinä läheskää kaikki..?
Nyt lähetään käymään kaupassa, huomenna tuleekin sitten kaveri Oulusta käymään, ihanaa! Ja lähetään kai viikonlopuks sitte itte Ouluun!
Kaikille mukavaa viikkoa!
miitu ja emäntä 2vkoa sekä isäntä 2v 5kk