oOo HELMIkuisten Ma-Ti oOo
Ja linkki viikonloppuun
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10291119&p=2&tmode=1&smod…
Kommentit (38)
Elikkäs en sit oo kerenny kirjottelee 3,5 kk. Meidän pieni neiti Alisa on kärsinyt isosiskonsa tapaan vatsavaivoista, ei ihan yhtä pahasti kun esikko aikoinaan, mutta itkua ja huutoa on riittänyt. Ollaan käyty lääkärissäkin, mut nyt alkaa vissiin pikkuhiljaa rauhottumaan. Ei auttanut cuplatonit eikä mitkään terapiat tai muut avut. Siksi meillä maistettiin eilen ekaa kertaa perunaa. Muuten ollaan menty ja mennään edelleen puhtaasti tissimaidolla, vastike saa odottaa. Ja kasvanut on hyvin. 3 kk neuvolassa oltiin jo yli 6 kg ja 60 cm. Mutta kun esikonkin kanssa päästiin lopullisesti niistä vatsanväänteistä kun alotettiin kiinteät, meni kaksi viikkoa ja neiti hiljeni täysin. Se on kyl totta et kesällä imetys on kaikista helpoin, mut meinaan sovittaa Alisan ruoka-ajat suht samoihin isosiskonsa kans ni sit ollaan aina jossain syömässä tai sit otetaan molemmille eväät mukaan.
Vatsalleen Alisa kierähti ekan kerran 3 kk ja 2 pv ikäisenä, mut edelleenkään ei osaa sitä tehdä kun toisen kyljen kautta ja päätään kannattelee ja hymyilee kun hangon keksi ja kujertelee kovasti. Tosi reipas ja jämäkkä tyttö kun se hitsin masu ei vaivaa. Ja istumaan pusketaan meilläkin kovasti ja sylissä tykkää roikkua sellasessa laivan keulakuva asennossa. Jos yrittääkin laittaa takakenoon, tulee raivari.
Meillä ei TUTTIA syödä olleskaan, vaikka oon yrittänyt ja meinaan kyl vieläki yrittää, se ois tietyihin tilanteisiin niin suuri apu ja helpotus.
ÄITI ja ISI on meillä ne käytetyt kutsumanimet ja toivottavasti pysyykin. Ja niitä käytän myös omista vanhemmistani.
Itse haluisin ehkä vielä sen kolmannen joskus parin vuoden päästä, mut luulenpa et saan haluta sitä sit yksikseni. Kaksi vatsavaivaista/koliikkista on miehelle tarpeeksi. Ainakin mun miehelle.
Meillä VAUNUT täytyy myös suurimman osan liikkua tai muuten hermostutaan. Eikä todellakaan nukahda vaunuihin jos ne ei liiku. Parhaiten nukkuu kun eka menee kävelemään ni sen jälkeen voi toisinaan nukkua pitkäänkin parvekkeella vaikka pysähdytäänkin.
Yöt ollaan menty n. 2 syötöllä ja nyt viimisen viikon aikana on ollu jo 1 syötön öitä ja jopa 8 tunnin unia.
Mitäs muuta no onnittelut kukas se olikaan kun oli tasa pyöreitä täyttänyt. Itsellä sinne vielä 3 vuotta ja tosiaan tuntuu kuin itsekkin ois vielä ihan lapsi. Joskus kuvitteli et sit ku täyttää sen maagisen 18 ni on vanha. Pian siitäkin on jo 10 vuotta enkä edelleen tunne olevani todellakaan vanha. Niin se aika kuluu ja ajatukset muuttuu.
No mutta tuntuu et päivät vaan vierii eteenpäin eikä kerkee mitään tekemään. Nyt vasta oon ehtiny silloin tällöin koneelle lukemaan mut nyt vast ekaa kertaa kirjottamaan. Joten taustailen luultavasti vaan jatkossakin. Mutta hyvää alkavaa kesää kaikille ja pidetään hyvää huolta helmistämme. Nauttikaamme alkavasta kesästä. Tulipas sekava viesti =)
Emylis ja Alisa 3,5 kk (tänään tasan)
Onko muiden vauvat alkaneet tankata entistä tiheämmin? Meillä vauva jaksoi jo hyvin nukkua ilta9-yö3, nyt on ihan hirmu nälässä jo viimeistään 12 aikaan yöllä. Ja taas 3-4 aikaan uudestaan. Päivällä ja illallakin on alkanut syödä 2-3 tunnin välein kun aiemmin veteli 4-5 tunnin välein päivällä. Maitoa tulee runsaasti, mutta onkohan se sitten liian laihaa tälle pojalle. Poika oli jo 2 kk neuvolassa 6,5 kg, nyt taatusti yli 7 kg kun ikää on jo 3 kk. Neuvolaan mennään tänään joten kysyn siellä asiasta, mutta muilta samanikäisten äideiltä saa käytännön kokemuksia. Oon ollut sillä kannalla että annan lisäruokia 4 kk iästä alkaen, mutta tämä joka päivä tihentyvä maidotus pistää miettimään, oisko annettava jo nyt jotain tukevampaa. Vai onko vaan maidon tihentynyt kausi menossa, maidon lisäys tai jotain. Joka tapauksessa melkoista lussutusta!
LAPSILUKU: Meillä on nyt kolme alle kouluikäistä, kaksi tyttöä ja yksi poika ja kyllä oletan että perheemme on tässä. Jos iskee hirmu vauvakuume, otan kissanpennun... Kuvittelin että kolme lasta on maksimi ja vannoin raskausaikana etten missään tapauksessa enää ikinä rupea. Synnytyksessä (3.) huusin heti vauvan synnyttyä että en IKINÄ enää synnytä. Nyt tää vauva on niin ihana, että sitä ihmettelee voiko olla niin etten IKINÄ enää saa yhtään suloista vauvaa. Onneksi meille ei mahdu enempää porukkaa. Olen myös vannonut etten tee IKINÄ iltatähteä, mutta joskus käy mielessä että jos kuitenkin sitten kun esikoinen on jo teini-ikäinen... nythän olen 30v. Nuo taitaa kuitenkin olla pelkkiä haaveita, melko varmasti nämä nyt on tässä.
Miehistä: mies mietti kauan ennen kuin suostui toiseen lapseen. Vielä kauemmin mietti kolmosta kun kakkonen oli koliikki. Nyt kolmannen ollessa 3 kk mies puhuu päivittäin kuinka tämä poika tarvitsisi vielä oman ikäisen kaverin (tytöillämme alle 2 v ikäeroa ja kahdella vikalla melkein 4v ikäeroa). Joten miestenkin mielipide voi muuttua! Eli meillä on nyt niin että lopulta miehellä on uusi vauvakuume ja se on eka vauvakuume joka hänellä on ollut!!!
ÄITI ja ISI me ollaan ja mun äiti on mummo ja anoppi on mummi. Isäni on pappa ja appiukko on taata.
Nyt lähetään hakemaan rotarokotetta apteekista ja rokotukseen...
onnea kolomoselle synttäreiden johdosta vielä! =) ja marikkih:lle tervetuloa myös mun puolesta joukkoon.
viivillä on nyt meneillään tiheän imun kausi. paljon enemmän on nyt rinnalla kuin vähään aikaan, tosin ihan hyvä kun en nyt ole sitä nannia sitten joutunu antamaan muutamaan päivään lainkaan. tainnut tuo maito hieman nousta. eilen annoin kyllä illalla pakastimesta 60ml rintamaitoa, kun tuo säilyvyys on se 3kk enkä halua jättää niitä käyttämättä.
KIINTEISTÄ: meillä on maisteltu jo melkein kuukauden verran satunnaisesti 1/3 purkillista sekotettuna maitoon. eilen annoin ensimmäistä kertaa 1/2 purkkia ilman maitoa ja nyt aletaankin sitten syömään vähintään kerran päivässä. oli meinaa vajaan viikon kokonaan ilman soseita ja taas tuli maha kipeäks.. mikä mahtanee sitten olla? kumminkin, näin meillä parempi. ja tosiaan saa sen korvikkeen jättää pois..
lauantai-iltana viivi meni mummulle yökylään ja me sitten miehen kanssa saunottiin ja käytiin baarissa. siellä tuli viisujen tulokset seurattua. baari ei ole kyllä meitä varten, kyllä me kotona viihdytään paremmin :)
lätkääkin tuli hieman seurattua sivusilmällä, jännät matsit oli.
isyystestin tuloksetkin pitäisi sitten tulla tällä viikolla, pikkuisen kyllä on alkanu jännittää.. tiistaina on lastenvalvojalle aika taas. samaten ensi viikon maanantaina meillä on 3kk neuvola (saadaa rokotus) ja olikos se torstaina kun saadaan toinen annos siitä b-hepatiitti rokotuksesta (tutkimus). onpas paljon ohjelmaa yhdelle viikolle =)
LAPSET: vauvakuume, vauvakuume.. toisaalta ei kyllä ihan vielä toista raskautta. haluan keskittyä viiviin nyt täysillä ;) toinen siis saa tulla ja sitten on lapsikiintiö meillä täynnä.
hmm.. mitäs muita galluppeja oli..
ÄITI/ISÄ: itse kutsun äitiä äidiks ja isää joko isäks tai faijaks, mies kutsuu äitiään etunimellä ja isää iskäks. meidän äidit on sitten (nuoria) mummuja. viiville jutellessa tulee sanottua äiti ja isi. ~sekavaa sepustusta~
jaahas, neiti heräs mut pakko laittaa vielä galluppi HAMPAISTA. millonkas niitä sitten alkaa tulla? te joilla kokemusta.. äitini kerto et mun pikkuveli oli 12vkoa kun ensimmäinen puhkes ja nyt viivin serkkupojal (6kk) on tulossa ensimmäinen.. ollaan sopivasti välissä..
ja pois..
Heidi & Viivi (vähän vaille 3kk)
Täältä paukkeen ja ryskeen keskeltä kirjoittelen.. taloyhtiössä vaihdetaan kaikille uudet ulko-ovet ja miehet on nyt meidän ovea vaihtamassa juuri..
Muistaiskohan kaikki gallupit..
LAPSILUKU:
No meille ei omia lapsia enää tuu.. Vaikka tiedän että joskus mulle iskee kuitenkin kuume, mutta sit on vaan otettava hoitoon kavereitten/sukulaisten vauvoja, että saa kuumetta helpotettua!
ÄIDIT JA ISÄT:
Minä olen lapsilleni äiti ja isä on iskä. Omia vanhempiani sanon äidiksi ja iskäksi. Lapsille minun vanhempani ovat muori ja vaari.
Miestä tulee sanottua kans iskäks minunkin ja minä olen miehelle välillä äippä tai mami.
Heinä kyseli tiheästä syönnistä;
Meillä oli tässä taannoin sellainen tiheän syönnin kausi, kun poika söi 15-30min. välein..silloin sitä velliäkin jo suunnittelin. Se kuitenkin tasaantui, mutta nyt tuntuu, että vahvempaa (kuin nanni) pitäis olla tarjolla, että poika sais nukuttua kunnon pitkät unet, mutta sekään ei ole päivittäistä..
Musta on hienoa (ja oon hiukan kateellinen niille) että jotkut pärjää pelkällä tissimaidolla pitkään! Meillä ei alkuunkaan oo tissimaito riittäny, kun alkuun maito ei noussu tarpeeks nopeesti ja nyt tuntuu, että se on pelkkää " janojuomaa" ja päälle pitää antaa heti pullosta..Yöt onneks pärjätään vielä tissillä!
Muutenkin on rytmi hiukan muuttunu noitten yöunien osalta;
Ennen Peetu nukkui illasta n.klo 20.30 pienet, puolen tunnin tirsat ja nukahti yöunille klo 22. Mutta nyt nukahtaa jo aikaisemmin n. klo 21 ja onkin sitten ruokaa vailla siinä yhden aikoihin. olen itse useasti vielä sillon hereillä, joten sillon syödään pulloruokaa, mutta seuraava syöttö (n.klo 5) aamuun asti mennään tissillä.
Marikkih (?) : Tervetuloa joukkoon minunkin puolestani!
...jotain muutakin piti vielä turista, mutta se nyt unohtu..täytyy mennä ihailemaan uutta ulko-ovea, kun miehet tais saada sen asennettua. Ainakin se meteli hiljeni, mikä kuulu vielä hetki sitten..
mammutti ja Peetu (meinaan vieläkin kirjoittaa Vilppu, kun ei tahdo tuo " uusi" nimi vielä tulla automaattisesti..)
Tein meille kasvupinon joten laitelkaa lapsosten tietoja sinne.
Mutta edelleen, jos joku toinen haluaa tehdä toisenlaisen pinon, sopii hyvin =)
MyQ
hyvn nukuttu yö takana! tyttö kävi puol 10 nukkumaan ja veteli sikeitä heräämättä puol 7 asti. Nyt kuuntelee sateen ropinaa ulkona päikkäreillä.
Meillä tosiaan aletaan nuo kiinteät kohtapuoliin. ihan tuon tytön hitaan kasvun takia. Ja olihan noista allergioistakin uutta tietoa allergia ja astmaliiton sivuilla. eli nyt suositellaankin että aloittaisi soseita 4kk ja kalaakin jo 5-6kk iässä.
Ainoo mikä mua on pitäny aloittamasta on just tuo imetyksen helppous... vaikka osittaisella me jo mennäänkin eli nan:ia menee noin 300ml/vrk
Mutta eipä tässä nyt enää taaksepäinkään ajasa voi palata... helpointahan vauvan kanssa oli silloin kun se oli vielä masussa:)
Myö ollan äiti ja isi jai äiskä ja iskä....
vietellään sisällä. en osannut virittää vaunujen sadesuojaa, oli tosi kummallinen muotoonprässätty, joten tuli lyhyt kävely puolittain sateensuojassa.
Äippä -76 - tervetuloa aktivoitumaan pinoiluun!
Nukahtamiset: meillä kanssa heiluu pää hulluna puolelta toiselle, sama toistuu heräämisen aikaan. Ja peukku lisäksi suuhun nukahtaessa ja herätessä. Eikä siis tutti...
Lisälapset: Milli on mun ensimmäinen ja ikää siis jo 38, taitaa jäädä ainokaiseksi kaksijalkaiseksi. Nelijalkainen veli jo täytti 11v ja isän puolelta isosisarukset on, joten vauhtia riittää. Olen joskus vannonut, että eettisistä syistä en hankkisi yhtään biologista lasta, vaan adoptoisin, kun maailmassa on niin paljon kodittomia lapsia. Mutta niin se biologia ja biologinen kello tekivät tepposensa ja onhan vauva NIIN ihana!
Isä on meillä isi ja minä olen äiti, omat vanhemmat on isä ja äiti (mummi ja ukki). Isäni on eronnut ja hänen uusi (tai no jaa, yli 20v ollut jo naimisissa : ) vaimonsa on lapsenlapselle Momi (on suomenruotsalainen).
Sadepäivää! T: Sporttari ja Milli
Pääsimpä tänne! Eilen yritin niin tuli sellanen ilmotus että olen häiriköinyt toistuvasti vauvalehden palveluita joten minulta on viestien kirjotus estetty!
No vaan lähetän tämän ja kirjotan sitten kuulumiset.
HANNELE
...oon kanssa ollut taasen viikon verran vaan taustalla. Pikaisesti oon käyny kuulumisia lukemassa. Tyttö voi hyvin, mutta kotihommia on nii mahdottoman paljon...
VAUNUT: Aluksi ei ollut mitään ongelmia. Voitiin hyvin tehdä pieni lenkki ja kun tultiin kotiin, tyttö jatkoi kiltisti uniaan. Sitten tuli vaihe, kun vaunut oysähtyivät, alkoi huuto. Tyttö oli kyllä ihan väsynyt, mutta vähän väliä piti olla vaunuja heijaamassa! Nyt jätän tytön vaunuissa ulos ilman lenkkiä ja heijauksia. Nukahtaa kiltisti ja nukkuu pääsääntöisesti n.3h.
LAPSILUKU: Kolmatta lasta oon/ollaan ajateltu parin vuoden päähän. Vaikka Aadaa odottaessa sanoinkin, että jos tulee tyttö, saattaa lapsiluku olla tässä, mutta peruin puheeni jo synnytyksessä :)
KIITOS MyQ:lle kasvupinosta!
Nyt äkkiä välipalan laittoon ennen, kuin pikku prinsessa parkaisee vaunuissaan!
Aurinkoista viikkoa kaikille! (täällä tosiaan paistaa aurinko ja oikeinkin hieno ilma) Pessi80 ja Aada 3,5kk
me ollaan miehen kanssa ihan vaan äiti ja isi. Mun äiti ja anoppi on mummuja, isäni on taata ja appiukko pappa. Isän vaimo on tummu ja äidin miestä kutsutaan nimellä. Mun isovanhempani ovat mummeli ja isopappa sekä toinen mummuni on isomummu. Mieheni isovanhempia sanotaan ***-mummuksi ja ***-papaksi.
Ei täälä oikeastaan kummemmin kuulumisia, ukko välillä kyrpiinnyttää, kun ei suostu osallistumaan vauvauintiin eikä lähe ikkään vaunuttelemaan meiän kans!
NIMITYKSET: Itse kutsun äidiksi ja iskäksi omia vanhempia. Minä olen äiti tai mamma, ja iskä on iskä. Mun vanhemmat mummu ja pappa, miehen vanhemmat mummi ja ukki.
LISÄÄ LAPSIA: Ehdottomasti! Nyt jo ikävöin raskausaikaa… Tuskin kuitenkaan ihan heti, 3 vuotta vois olla aika kiva ikäero =o)
TIHENTYNYT SYÖMINEN: Ei meillä. Menee ihan kivasti, päivisin syöntiväli on ollut koko ajan 1,5-2,5 h. Yöllä sitten pitempi. Ja päivälläkin päiväunet on 3 h ja saattaa innostua seurustelemaankin vielä eli ei ilmeisesti ole kiljuva nälkä.
KIINTEET: Meillä ei oo vielä maisteltu vaikka neuvolasta näytettiin vihreää valoa. Itte en oo vielä kovin innokas, että jos kasvaa hyvin ja maito riittää ja yöt nukkuu hyvin niin ei vielä vähään aikaan.
TUTTI: Ei alkuun kelvannut, alkoi syyä n. 1 kk ikäisenä ja nykyään iso apu! Yöllä ei tartte mutta varsinkin päiväunille mennessä ehdoton ja lisäksi joskus yöunille laitettaessa.
Onnea synttärisankarille ja tervetuloa uusille!
IKÄ: Minä lasken kuukausina.
D-VITAMIINI: Meillä on vihdoni päästy kunnolla niitä ottamaan! Yli viikko menty ja 3 tippaa nyt menossa (Deetipat). MUUT DEETIPPOJEN KÄYTTÄJÄT: Annatteko kerralla vai useammassa osassa päivän mittaan? Ihana kun tämänkin asian suhteen on nyt puhdas omatunto. Mää alotin 1 tipalla, poika itki 2 päivää. Sen jälkeen meni muutama pivä hyvin, kunnes unohin muutamana pivänä antaa, sitten alotin 2 tipalla, taas itki 2-3 päivää mutta tiesin että sitkeys palkitaan ja niinpä nykyään tosiaan menee hyvin. Olen päättänyt että joka viikko lisätään 2 tipalla ja pakko muistaa antaa joka päivä. Tämä suunnitelman mukaan 5 kk iässä oltais nor. Määrässä eli 20 tippaa.
No nyt on pakko alkaa kotitöihin. Mies meni tänään autokouluun moottipyöräkortin ajamista varten. On ostanut moottoripyörän.
MOI
HANNELE + SAMPO 3 kk ja viikko
Kiitos hienosta kasvupinosta MyQ ;0)
Kolomonen: Onnittelut naisen ikään pääsystä;0) Itsellä ei vuosi sitten mitään kriisiä pukannut tulee sitten joskus...
Sitten gallupeihin..
LAPSILUKU: No vauvakuume on mutta onhan näissä kolmessa jo tekemistä ja olen onnellinen kun heidät olen saanut. Mies ei ole innostunut suuremmasta perheestä. Vaikka tuossa kerran ihmettelikin et onko sitä 5vuoden päästä liian vanha saamaan lapsia...silloin ollaan siis 36-vuotiaita.
KIINTEÄT:Saa odottaa ainakin tuohon 4kk:den ikään. Mies kyllä tänä aamuna totesi että perunaa pojalle et nukkuu paremmin yöllä ;O) On vissiin jo miehenkin yöunta häirinnyt tuo yöllinen itkeskely.
TIHEÄ SYÖMINEN:Siitä tuossa jo aiemmin kirjoittelinkin et kylläpä syödään! Eli 3 tunnin ruokaväli vaihtunut 2tuntiin ja yölläkin syödään useammin. Toivon et lisää maitomäärää ja rauhoittuu muutamassa päivässä...muuten alkaa vellin osto olla lähellä ;0|
NIMISTÄ: Mä olen äiti ja mies on iskä/isi, tosin pikkuneidillä(3v) joku kausi ja kutsuu koko ajan mua etunimellä. Miestä kutsun etunimellä ja meidän vanhemmat muuttuneet sujuvasti mummeiksi ja vaareiksi. Tosin välillä kutsun äitiäni mutsiksi tai vastaavaksi.
Joo tosiaan pikkumies ollut tavallista kiukkuisempi ja syö koko ajan eikä viihdy muualla kuin sylissä. Ehkäpä vielä kurjaa oloa sen Rs-viruksen jäljiltä, mene ja tiedä. No toivotaan että helpottaa...
Nyt siivoamaan ja sitä ennen jätskiautolle ;0))
calmus ja pikkumies 3.5kk
itse ihan maissa kun äsken tyksistä soitettiin ja ilmoitettiin,että meidän poitsusta löytyi geeni joka kertoo riskistä sairastua diabetekseen.. tavallisilla ihmisillä riski on 0,7, meidän poitsulla se on 3 %, ei niin kauhean suuri, mutta silti pisti äidin huolestumaan ja tietty vähän itkettämään, diabetes kun ei ole mikään kiva sairaus...onko muita joilta löydetty riski napanuoranäytettä tutkittaessa?
NIMITYKSET: me olemme poitsulle äiti ja iskä, mun vanhemmat on pappa ja mamma ja miehen vanhemmat on pappa ja mummi, sitten on vielä isomamma, isomummu ja isomummi..
LISÄÄ LAPSIA ehdottomasti, vaikka tämä vauva aika on ollut aika raskasta, mutta vauva itsessään on tietysti aivan ihana ja mies on kyllä sitä mieltä, että yksi riittää, mutta kunhan sanoo vaan... toiveena olisi tietysti tyttö ja poika ja kolme on mielestäni maksimi, sitten vielä mahdutaan tavalliseen h.autoon..
KIINTEET: täällä on aloitettu luumusose, että vatsa toimisi paremmin, mutta ei ole ollut mielestäni apua, mallasuute toimii paremmin.. velliä aloitettiin eilen antamaan 20ml kerrallaan vastikkeen joukossa..
kiitos myQlle kasvusivuista :0)
paljon oli varmaan vieläkin kommentoitavaa, mutta kun on lahopää ja se vielä sekoitettiin niin tätä se sit on :0)
tämä päivä taitaa mennä masentuneena, mutta kai se tästä, jos kaikkia mahdollisuuksia sairastua rupeaisi miettimään ja mitä jos tapahtuu sitä tai sitä niin hulluksihan tässä tulisi..
toiveikasta tiistain jatkoa kaikille!
Meillä löytyi geeni jolla riski on 7 %. Tänään kävin juuri sen tutkimuksen infotilaisuudessa ja aiotaan kyllä osallistua tutkimukseen. Mua ei oo tuo asia ollenkaan huolettanut. Itse asiassa olin kauheen tyytyväinen siihen soittoon kun tuli koska tutkimuksen porkkanana täällä ainakin on ilmainen lääkäri käytettävissä arkisin. Onko siellä sama?
Hannele
Onkin mukava vertailla näitä meidän Helmiä keskenään!
Huomasin tuossa, että meidän Peetu onkin suhteellisen pitkä poika! Taitaa olla pisin tähän mennessä mittansa ilmottaneista ja ikää viimemittaushetkellä tasan 2kk!
Niin ne lapset on erilaisa ja kasvaa ja kehittyy omaan tahtiinsa!
...pakko taas laittaa muistilista alkuun.
DIABETES-tutkimusta varten mekin annettiin napaverinäyte, mutta riskigeenejä ei ollut. Kannattaa muistaa, että diabetes on monitekijäinen sairaus, joihin elintavoilla on suuri vaikutus joten on pelkästään positiivista tietää tuosta riskistä etukäteen, jolloin lapsen terveydentilaa voidaan tarkemmin seurata ja ottaa riski myös ruokavaliossa huomioon jos hälyttävää ilmenee. Ja plussaa tietysti nuo ilmaiset lääkärikäynnit. Ymmärrän toki senkin, että riskiluku voi huolestuttaa vanhempia, enkä halua vähätellä ikävää tulosta, mutta harvasta taudista me todellista riskiä tiedämme ja on sentään paljon vakavampiakin juttuja kuin sokeritauti.
ROTAROKOTE (tai sitten se 3kk neuvolassa annettava rokote) aiheutti meidän neidille löysän vatsan, jota jatkui tänään jo neljättä päivää. Hiukan on kuitenkin helpottanut kahden ekan päivän jälkeen jolloin ripulikakkaa tuli parin tunnin välein. Rotaviruksen itämisaika oli jonkun lähteen mukaan 2-3 vrk, mutta vaikea uskoa että nuo oireet muusta tulisivat vaikka alkoivatkin jo 20 h rokotuksen saannista. Rokotehan kuitenkin sisältää elävää heikennettyä rotavirusta, joten vaikka rokote.fi sivuilla sanotaan että rotavirusripulia taudista ei voi saada niin ilmeisesti lievempi ripulitauti on kuitenkin mahdollinen.
NIMITYKSET: Itse kutsun vanhempiani äitiksi (nimenomaan t:llä eikä d:llä ja isiksi) ja nyt käytämme miehen kanssa itsestämme samoja nimityksiä. Mies kutsuu vanhempiaan äitskäksi ja iskäksi tai sitten etunimillä. Vauvalla minun vanhempani ovat mummu ja muffa, koska siskoni kaksikielinen lapsi kutsui heitä jo ennestään näillä nimillä. Miehen vanhemmat ovat mamma ja pappa, koska miehen sisarusten lapset kutsuvat heitä myös näin. Ja minun äidinäitini, jota itse kutsun mummiksi, on mummi myös vauvalle.
LAPSILUKU: Miehen mielestä kaksi, minusta neljä...joka tapauksessa tämä esikoinen ei toivottavasti jää ainoaksi. Ikäeroa saa kuitenkin tulla ainakin pari vuotta. Kolme lasta olis kai sitten keskiarvo. Mies perustelee kahta esim. sillä että enempään ei ole varaa (! - tarkoittaa kai lähinnä sitä, että isomman perheen kanssa ei enää paljon matkustella jne, kuten meillä kaksin on ollut tapana) ja sitten ei mahduta enää kunnolla tavalliseen autoonkaan jne. Oma äitini haaveili aina kuudesta lapsesta mutta sai vain kaksi biologista lasta ja meidän jo muutettua kotoa on saanut sitten neljä sijaislasta. Ehkä minunkin haaveeni toteutuu jotenkin muuten kuin neljän biologisen lapsen muodossa.
MYQille kiitos kasvupinosta, kirjaanpa meidän sinne jonon jatkoksi. Taitaa mun ja Hannelen lapset kasvaa edelleen aika samaa tahtia paitsi Sampo on kirinyt painossa ohi :-) Meillä jos ripuli jatkuu niin ei taida paino paljoa taaskaan nousta.
Nyt toiseen pinoon siis!
äippä + ulkoistettu Masukki 3+kk
KIITOKSET VIELÄ ONNITTELUISTA! Vielä ei ole mitään suurempaa kriisiä ilmaantunut, mutta pahoin pelkään että sellainen vielä tulee!?!
Piti nyt kun taas tuli hetki " vapaata" tulla vastailemaan vielä omiin kyselyihin elikäs:
ÄITI JA ISI on nuo nimet jolla olen kutsunut omia vanhempiani ja myöskin lapset kutsuvat meitä noilla nimillä ja myös aika herkästi itse käytän miehestä sanaa ISI vaikka en lapsille puhuisikaan =)
LISÄÄ LAPSIA meillekään ei näillä näkymin tule. Tuli tuota ikääkin nyt se 30 täyteen ja mieskään ei ole kovin innostunut enää neljännestä lapsesta. Parempi ettei sano ei koskaan, mutta kyllä mullakin on visusti suunnitelmissa pistää hetimiten se hormoonikierukka ja katsellaan sitten 5 vuoden kuluttua tilannetta taas uudelleen. Vauvakuume kyllä vaivaa jo tosi pahasti, " onneksi" meillä on tuo 6 kiloinen ehkäisypilleri meidän välissämme niin ei pääse edes vahinkoja sattumaan!
Nyt täytyy taas mennä.....
T. Kaisa ja Ronja 2 kk
(mä lasken kuukausia päivämäärän mukaan nyt tästä eteenpäin niin kuin meillä neuvolassakin)