Ihminen ei tarvitse 2000 kcal ruokaa!
Ärsyttää nämä ihmiset "syön 1600kcal päivässä enkä laihdu! fysiikan lait eivät pidä paikkaansa!"
1600 kcal on monelle naiselle paljon, vaikka "harrastaisit liikuntaa 3 kertaa viikossa"
Tuo yleinen ohjeistus pitäisi ensi töiksi pudottaa 1500 kcal. Laihduttajille sitten selkeästi alle.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Miksi herättää tälläistä raivoa sanoa ettei keskiarvo ole 2000kcal? Joku sen voi tarvita. Mutta yleinen ohjeistus pitäisi laittaa matalammaksi.
Mä oon 160 cm keski-ikäinen istumatyöläinen nainen. Oon laihtunut hissukseen päivittäisellä 1800 ckal (tai yli) syömisellä. Jos 2000 on mullekin naftisti kyllin, niin kuka ihme se on, jolle on muka liikaa??
Käykää salilla. Ja älkää tuhotko ensin sitä aineenvaihduntaa kaiken maailman kituutuksilla! Ja ennen kaikkea: laskekaa oikein ne syödyt kalorit! Se yksi lusikallinen maapähkinävoita on esim 100 ckal lisää, tollasen kun unohtelet joka päivä sieltä täältä niin ei ihme jos vaikuttaa lihovan "vaikka on niin pienillä kaloreilla".
Vierailija kirjoitti:
"Kun ei syö lainkaan niin laihtuu varmasti."
Käy niin, kuin eräälle henkilölle. Kun hän oppi olemaan syömättä, niin hän kuoli pian. Syömättömyys lyhentää elinikää todella rajusti.
Se oli mustalaisen hevonen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas kulutus varmaan pienempi, liikuntaharrastuksista huolimatta. Tai just ja just tuo 2000 kcal pintaan, joinain päivinä vähän vähemmän (1800 kcal) ja joinain päivinä vähän enemmän (2200 kcal).
Missähän sen muuten voisi luotettavasti mitata, mikä se oma kulutus oikeasti on?
Mulla pelkkä peruskulutus on tuon verran. Jos syön reilusti terveellistä ruokaa, mutta en herkkuja, niin paino laskee.
Olet isokokoinen lihaksikas mies??
Mun mitat on 164cm/70kg ja peruskulutus 1270kcal. Alle tuon laihdun hitaasti, 1400kcal kun ylittyy lihon
Onko sulla sitten vaan sirorakenteinen vartalo täynnä rasvaa eikä juuri ollenkaan lihasta, vai miten niin pieni kulutus?
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tykkää syyä, ei voi hyväksyä sitä, että tarvii vain esim 500kcal/vrk.
Hönteille on iskostunut päähän se joka elintarvikkeessa oleva 2000kcal/vrk arvio.
Eli jokainen kuvittelee, että sen 2000kcal voi syödä vähintään ja sit vasta saattaa lihoa.
M45, 181cm/79kg, kulutus noin 1100kcal/vrk
Sun perusaineenvaihduntakin on enemmän. Siis vaikka makaisit sängyssä koko päivän. Nyt on laskuvirhe tai olet muuten vain harhainen.
Ai nyt jokaisen keho kuluttaakin just saman verran "elintoimintoihin" ?
Mutta sit muuten se ei päde🤣
Juu, harhaisia ollaan jossain päässä.
Aivoja ainakin keho syö jos ei saa ruokaa..
Edellinen vastasi kommenttiin, jossa oli ilmoitettu ikä, pituus, sukupuoli ja paino. Ehkä isoimmat peruskulutukseen vaikuttavt tekijät. Ei taidettu väittää että lukemat olisi kaikille samat?
Minä lihoisin, jos söisin säännöllisesti enemmän kuin 1600 kcal. Laihtuakseni minun on syötävä paljon vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ziisus miten passiivisia lapasia ihmiset ovat nykyään, jos 2000 kaloria on suuri kulutus. Pienikokoiselle naiselle ihan ok taso toki.
Istu koko päivä töissä PC:n ääressä ja loppupäivä kännykällä. Liikuntana hidas 15min "lenkki". Ei siinä energiaa kulu kuin ihan niin paljoa kuin ukin nuoruuden tukkisavotoilla. Soisi suosituksien tekijöidenkin jo tämän tajuavan.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei syö lainkaan niin laihtuu varmasti.
Ei laihdu, katso kun säästöliekki ja hormonit ja taivaankappaleiden asento.
Vierailija kirjoitti:
Omilla liikuntamäärillä tarvitsen noin 2000 kcal/pvä
Miksi? Eihän se liikunnan määrä liity siihen mitenkään. Jos haluu laihtua syöt yksinkertaisesti vähemmän kuin kulutat. Itse laihdutin 12kg reilussa puolessa vuodessa ja se perustui esim sellaiseen että söin 1300kcal ja kävin esim kolmen tunnin kävelyllä ja kulutin yli 1000kcal. Päivän kaloritarve oli helposti yli 3000, mutta syöty yli puolet vähemmän. Kun aloin syödä 2000kcal mutta liikuin edelleen laihtuminen loppui kokonaan.
Kaikille teille niiiiin kovin vähän kaloreita tarvitseville:
Ette laske syötyjä ruokamääriänne oikein.
Tuskinpa mittaatte rasvoja kokatessa. Tai pähkinöitä napostaessa tai lihaa rnnen paistamista.
Yksi kymmenestä teistä on oikeasti noin vähillä kaloreilla ja hänellä todennäköisesti jokin sairaus, loput taitaa syöpötellä unissaan tms.
Vierailija kirjoitti:
Syöminen on niin mukavaa. 🐷🐖
Kato kun liikkuu niin voi syödäkin. Suosittelen sullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tykkää syyä, ei voi hyväksyä sitä, että tarvii vain esim 500kcal/vrk.
Hönteille on iskostunut päähän se joka elintarvikkeessa oleva 2000kcal/vrk arvio.
Eli jokainen kuvittelee, että sen 2000kcal voi syödä vähintään ja sit vasta saattaa lihoa.
M45, 181cm/79kg, kulutus noin 1100kcal/vrk
Sun perusaineenvaihduntakin on enemmän. Siis vaikka makaisit sängyssä koko päivän. Nyt on laskuvirhe tai olet muuten vain harhainen.
Tää on manorektikko. Minä olen 155/47 ja minulla kulutus oikeasti on tuon 1100-1200 kcal vrk.
Mene sairaalaan makaamaan ja väitä niille sillä peruskulutus siellä on 1500 kilokaloria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei syö lainkaan niin laihtuu varmasti.
Ei laihdu, katso kun säästöliekki ja hormonit ja taivaankappaleiden asento.
Riittää että proteiinia syö
Onhan nuo huomioita suosituksissa ja liikunnan määrästäkin on suosituksia. Ei liikuntaa tarvitse edes harrastaa erityisen paljon, että sen vaikutukset mm. lihasmassan kautta näkyvät selvästi energiankulutuksessa, joku kolme tuntia viikossa riittää siihen ettei ole täysin sohvaperuna.
Laskureita löytyy jokaiselle. Liikkumaton tai vähän liikkuva ei kuluta edes 1600 kcal vuorokaudessa
Joopa joo. Itse olen mies ja teen keskiraskasta työtä ja lihon jos syön yli 1500 kaloria vuorokaudessa, vaikka söisi vähähiilihydraattisesti. En yhtään pidä mahdottomana tuota 1100 kalorin rajaa. Olen alkanut lihomaan käytännössä syntymästä asti ja koko ikäni kamppaillut ylipainon kanssa.