Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***Helmenkalastajat vko 20***

14.05.2007 |

Hyvää uutta viikkoa!!!

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut tädin ahdistamille jälleen ja tervetuloa mukaan!

Mari-ella, sittenhän me voidaan piinailla yhdessä! Taisi siellä olla muitakin piinailijoita ainakin helmikuun listan mukaan. Kivaa!

Mitä enemmän piinailijoita samaan aikaan sen kivempi. Mukava lukea toisten kirjoituksia ja " elää mukana" . Nytkin olen tammikuisten piinailuja seurannut kun parastakin jännitysnäytelmää... ;)

Tällä omassa navassa on vain vielä kovin hiljaista. Oviksesta kuitenkin lyhyt aika, to testi positiivinen joten olisko perjantaina ollut ovulaatio. Limoja seuraamalla näin olis ollut. Nyt sitten sen mukaan dpo 5. Eli ei mitään kummempia oireita voi ollakaan. Tää odottavan aika kun vaan on niin pitkä. Vielä vajaa viikko odottelua. No, ehkäpä mä sen kuitenkin kestän.

Aurinko paistaa täällä Espoossa kauniisti, joten taidan lähteä pojan kassa pienelle kävelylenkille.

Kaunista päivää muillekin toivotellen,

Pikkupapu kp 22/29-30 yk 3

Vierailija
22/59 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa kaikille uusille ja vanhoille :-) Ja onnea kaikille oviksen löytäneille :-) Täällä sitä nyt sitten jatketaan tikutusta, yvin haileaa viivaa on nyt näyttänyt, vähän luulen että ovis menee alkuviikkoon jos vanhat merkit näyttää paikkansa. Tosiaan itsekin mietin, että onko tuolla hailealla viivalla mitään merkitystä? Alkuun sitä ei tullut mutta nt on tän viikon näkynyt...no joo. Mä taidan tästä lähteä syömään ja okein aurinkoista keskiviikkoa kaikille.

Väiskitär kp 16/34?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi pahoittelut kaikille tädin jyräämille ja parempaa onnea helmenkalastajissa.

Minä noista särkylääkkeistä yritin ottaa selvää ja ajattelin laittaa jotain tänne, jos jotakin sattuu kiinnostamaan ja on yhtä tietämätön kuin minä olin. :) Elikkästä.. Aika vähän ainakaan netistä löytyi tietoa särkylääkkeiden vaikutuksista raskautumiseen. Yleensä kaikki artikkelit yms. näytti käsittelevän niiden vaikutuksia raskausaikana. Ja enempi löyty reseptilääkkeistä tietoa, mutta kuitenkin jotain bongasin.

Tulehduskipulääkkeitä on hyvä välttää vauvakuumeessa. (siis asetyylisalisyylihappoa sekä ibu- ja ketoprofeiineja sisältäviä valmisteita) Ne voivat estää munasolun irtoamisen kokonaan ja myös hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen. Myös alkuraskauden keskenmeno riski suurenee. Jostain luin, että jopa 80%!! Hurjaa..

Parasetamolia sisältävät lääkkeet näytti olevan ainakin raskauden aikana turvallisimpia äidin ja sikiön kannalta, mutta jossain viestiketjussa joku sitten väitti kuulleensa, että nekin voi vaikeuttaa alkion kiinnittymistä. En löytäny kuitenkaa mitään luotettavampaa lähdettä tuosta asiasta.

Huh, ei kai tässä uskalla käyttää oikein mitään särkylääkkeitä. Parasta vaan välttää ainakin turhaa käyttöä ja jos on ihan pakko jotain ottaa niin ajattelin pitäytyä tuossa panadolissa.. Että semmosta.

Plussatuulia kaikille!!++++

toivottelee Khaos, joka ihmettelee mitenkähän jonkun ylipäätään onnistuu tulla raskaaksi, kun on niin paljon asioita, jotka voi mennä pieleen... :)

Vierailija
24/59 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkylääkeasiaa tuosta lueskelin ja mietin pitäiskö vauvakuumeessa välttää myös odottajilta kiellettyjä ruoka- aineita? Niitähän on aika paljon.

On se tosiaan ihme, että vauvoja syntyy, kun niin moni asia voi mennä pieleen! Vaikka taitaa vaan olla parasta pysytellä omissa vaaleanpunaisissa pilvilinnoissaan ja tulla käväisemään maanpinnalla vain pakon edessä ; )

Vierailija
25/59 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti tulla lukemaan teidän kuulumisia ja päivittämään tietoja...

Tohon kipulääkejuttuun...eiköhän sellanen terve järki riitä.Luulisin,että alkion kiinnittymisen estämiseen esim. tarvittaisiin suurempi määrä Buranaa kuin 400mg kerta tai pari päivässä,jos kipua kerta on :-) Vai oletteko samoilla jäljillä? Ja ruoan kanssa:välttäisin ehkä ainoastaan mahdollista listeriaa sisältäviä ruoka-aineita (en kyllä vielä ole välttänyt...). Ja jotenkin nyt kun vielä ruoka maistuu,niin syön hyvällä halulla ;-D Edessä saattaa/toivottavasti on aika,jolloin pahoinvointi jyllää 24 h vuorokaudessa,joten silloin pitää olla edes hyviä ruokamuistoja....

Itse asiassa olen juuri noita juttuja muistellut.Tai lähemmin sanottuna tota raskausaikaa.Välillä tulee sellainen pieni epävarmuus päälle,että haluanko todella taas kohdata sen järkyttävän 20 viikkoa kestävän ja 24 tuntia vuorokaudessa jylläävän kuvotuksen,jota ei voi helpottaa millään!Tai haluanko ne muodottomat tukkijalat tilalle,kun pahoinvoinnista päästään.Entäs se ummetus... :-D

Ja huomaan vastaavani itselleni,että todellakin kestän tuon kaiken,kunhan saan sen ihanan mahan,ja ne ihanat liikkeet taas sisääni.Ja ihanan pienen käärön syliini isille ja isoveljelle esiteltäväksi...Vauvakuume on kaiken kestävää ja nielevää ja hallitsevaa ja....

Että onnea vaan oviksen metsästykseen,ja sen jälkeiselle ajalle ajatukset muualle vievää touhua,ja piinaviikolle pitkää pinnaa,ja ennen kaikkea ++++++ säteitä meille kaikille!!!!

ON:meneillään on kp13,ja olemme löytäneet sopivasti kahdenkeskistä aikaa tälle ovisajalle,vaikka vähän epäilin sitä tuolla aiemmin!Esikoisen kanssa en pystynyt epäsäännöllisen rytmini ansiosta mittailemaan aamulämpöjä,joten mittailin illalla.Ja ainakin minulla iltalämmöt nousivat sen 0,5 astetta,niin kuin aamulämpöjenkin sanotaan nousevan.Ja aina ne myös laskivat päivää tai kahta ennen tätiä,joka saapui seitsemän kertaa liian usein ennen sitä odotettua pluskiertoa.Niinpä aloin nytkin mittailla iltalämpöjä.Ja vielä ne eivät ole nousseet,joten ovis on vielä edessä päin...toivottavasti!Siispä odottavalla kannalla ja toivekkaana olen!!!Tässä kierrossa vielä en ryhdy tikuttelemaan ovista:aiemmin käytin Aconin ovistikkuja ja olin tyytyväinen niiden toimintaan.

Mutta nyt petiin,koska yöt meillä menee edelleen vähintään kahdella heräämisellä,ja aamulla ylös viimeistään kello seiska!Hyviä öitä!!!

PauliNea kp13/27-30

Vierailija
26/59 |
17.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko oli tulla kirjottaa muutama sananen, vaikka silmät on ihan ristissä ja ihan pakko mennä kohta nukkumaan, ku esikkokin yrittää jo saada unen päästä kiinni.

Mulla hiukan omituinen tilanne täällä. Tiistaina kp10 sain ovistikkuun todella todella haalean viivan, ja ajattelinkin, että ovis pian tulossa. No eilen keskiviikkona kp11 pissin tikkuun, mut unohdinkin sen vessaan pariksi tunniksi, ja silloin siinä oli selvä viiva, muttei ihan yhtä vahva kuin kontrolli. Pakko oli testata illemmalla uudestaan, ja sama juttu, ei ihan yhtä vahvaa viivaa tullut mutta todella selkeä kumminkin! Nyt sit tänään kp12, äsken tuli enää haamun haalea viiva! Siis tääh? Oliko se ovis kumminkin sit eilen?! Käytän Advancen tikkuja ja viime kierrossakin näytti viivaa vain oviksen aikoihin, ennen ja jälkeen puhdasta negaa, joten ehkäpä oli ovis tai jotain sinne päin...Apua, toivottavasti kroppani olis ihan kunnossa eikä pelleille nyt!!! Pupuiltu ollaan kyllä, että saas nyt nähdä kuin käy. Testejä on vielä 3kpl, että testaan ne loppuun varmuuden vuoksi.

Että semmosta. Välillä on tosi masentunut olo, kun tuntuu, ettei tärppää ja melkein jokainen tuttuni ja puolituttu jne. on tullut hiljattain raskaaksi, kovin rankkaa, kun itsekin haluaisin niin toista lasta!

Mutta nyt nukkumaan, että saan silmäpussit pois ja jaksan päikkäreitten jälkeen lähteä porukoille syömään.

Anteeksi, etten nyt kommentoi mitään, aika hiljaista tosin on ollutkin...Mutta kaikille plussaonnea kilokaupalla!

Nelliina kp12/24-28

Vierailija
27/59 |
17.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisin on palailtu tuolta etelän kuumuudesta tänne rakkaan kotimaan synkkyyteen. Oli oikein mukava ja rentouttava loma. Sain kuin sainkin unohdettua ovulaatiot ja tikuttelut viikoksi. Paitsi paikallisessa lastenvaateliikkeessä olin mennä sekaisin pikkuisista röyhelömekoista :D Ja nyt sitten haaveillaan taas täysillä..

Voi Ixia :( Toivottavasti saatte asianne pian kuntoon ja riita ei ollutkaan niin paha milta ensin tuntui. Siis riitelyhän kuuluu parisuhteeseen. Et arvaa kuinka monta kertaa olen ajatellut, että nyt se on loppu! Mutta parin päivän päästä kaikki on taas hyvin. Yleensä se olen minä joka annan periksi, (vaikka tiedänkin olevani oikeassa, aina). Me kaksi ollaan niin erilaisia.. ukko temperamentinen ja minä rauhallinen. Välillä kieltämättä tulee mieleen, että kauanko meillä taas menee hyvin ja sitten ollaankin jo pakkaamassa tavaroita.. Ei tuo ukko ole siitä helpoimmasta päästä nimittäin!

Ovikset jäi tältä kierrolta bongaamatta, mutta haaveilla kai silti saa..

Vierailija
28/59 |
17.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytynee jatkaa harjoittelua kakkosen aikaansaamiseksi kun plussa vihdoin näyttäytyi tikussa...

Joo tiedän kans tunteen kun raskausuutisia tulee ystäväpiiristä ja itsellä ei tärppää. Näin kävi -05 kun yritimme ekaa, (meni 18 yk silloin -04/-05)) silloin oli ystäväpiirissä 17 jotka odottivat. Nyt -07 heitä on 14. Oikein vauvavuosia olleet nämä kaksi ainakin.

Jospa itsellä tärppäisi pian, ja kaikilla teillä muillakin!!!

kp 12/24-26 yk3

Vierailija
29/59 |
17.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ongelmaa minulla, ja kuumeisesti kaipailisin toisten mielipidettä tuosta ei yhtä vahvasta viivasta.. Itse ensimmäistä kiertoa pillereiden jälkeen tikuttelen. Mulla tosin näytti ensin pitkään haamun haamua mutta sitten vähän tummui, muttei kuitenkaan koskaan yhtä vahvaksi kuin tuo testiviiva.. Tosin mullahan saattaa olla vielä pillereiden jäljiltä hormonit tosi sekaisin, ainakin tosi kummia oireita ollu viime päivät..

No, täytyy vaan rauhassa katsella.. :)

Vierailija
30/59 |
17.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaan muuten, etta joudutte lukemaan tata pilkutonta tekstia, matta lapparista tosiaan puuttuu a ja o (pilkuilla:)

Mutta asiaan, Onnea Romi ovisplussasta! Nyt ei sitten muuta kuin yritysta kehiin;)

Mari-ella ja Pikkupapu piinailevat, kuten siis myos minakin. Onko meita piinailijoita tosiaan koko joukosta vain kolme? Sorry jos joku on unohtunut. Mulla on pahin piinailuaika, eli 21/ 25... Jotenkin vaan tuntuu, etta tati on taas tulossa maaratietoisesti tahan suuntaan. Mutta elan silti toivossa, etta tulisi ihana helmivauva.

Piinailu jatkukoon...

Gallie

Vierailija
31/59 |
17.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin tässä teidän viestejä kun ton miehenkin piti töihin poiketa. Kaikki aikaisimmat raskaudet on alkaneet heti ensiyrittämällä (viisi) mutta nyt tuntuu ettei kyllä tässä kuussa tärppää. Missä vika? ikäkö se mukanaan ongelmia tuo....Onko jollakin muulla täällä kierron välissä välivuotoa? aikaisemmin mullla ei ollut mitään mutta nyt koko kevään on alkanu kierron 16-20 päivä tihkua jotain.

Olin gynekologilla ja hän katsoi ultralla että näkyy jotain rakkuloita (kuulemma normaalia) ja on mahdollista että en ovuloi joka kuukausi. Sitä taas ihmettelen koska minulla on persona-laite joka näyttää ovulaatio päivän ja tässä laitteessa on joka kierron 10-11 päivä tullut ovulaatio-merkki. Jos nyt ei tärppää ostan heti ensikuussa ovulaatiotestejä (mahdollisimman monta eri merkkisiä). Mietin kauhulla että jos nyt onkin niin etten enään koskaan voi lasta saada ja kuumeilu sen kun pahenee... samalla tunnen itseni kauhean ahneeksi ja itsekkääksi kun on jo viisi tervettä lasta, mutta ystäväpiirissä tuolla Pohjanmaalla on suuria lestadioperheitä, joten ajattelen tässä myöskin ettei se keneltäkään muulta pois oli vaikka kesänaikana tärppäis. Tässä näitä mun mietteitä....toivotaan kaikille plussaaaaaaa.

Vierailija
32/59 |
17.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kummallista. 2 vuotta vanha telkkari posahti... Imuroin tuossa ja yks kas alkoi sellainen käry, ensin ihmettelin, että mistäs se tulee kunnes tajusin että telkkarin kuva on ihan omituinen ja käry vaan voimistuu no eikun töpsät irtiseinästä ja pojan kanssa telkkari vauhdilla pihalle. Niin kova käry oli että läpivetoa piti pitää muutaman tunnin. Vähän säikähin, että mitäs sitten jos nuin olisi käynyt illalla ja olisi vaikka nukahtanut telkkarin eteen... huhu.. Olis voinut kärytä vaikka koko talo.. kääk..

että selaista tänne ;)

kp. 2/28-30

Vierailija
33/59 |
17.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on selllasta haipakkaa tässä ollu viime päivät ja tulee vielä olemaan, että hyvä kun koneella kerkee kipasta.

Tervetuloa uusille mukaan!

Tuitu! Mulla on usein käyny niin, että ensin ovistikkuissa näkyy melko hyviä viivoja (negoja siis silti tietty), sitten ne haalistuvat, joskus häviävät kokonaan ja voi mennä viikkokin ekasta hyvästä viivasta ihan oikeeseen o-plussaan!

Rölli! Hui, olipas hyvä, että ymmärs posahtaa sun hereillä ollessa. Valita ihmeessä valmistajalle, ei nyt kahden vuoden ikäsen laitteen pitäs noin posahdella vaikei takuuta oiskaan enää jäljellä.

Mä en oo ainakaan vielä saanu hyvää viivaa tikkuun, nyt on kauhee pelko, että se tulee huomenna tai lauantaina ja ne ois pahimmat vaihtoehdot. Sunnuntainakin jos vasta tulis plussa ja maanantaina sitten vasta ovulois niin kerkeis vielä tiistaina saatavat simpat tähän arvontaan mukaan. huoh, on tää oikeesti ihan älytöntä. =(

Mut toivossa on pakko elää!

Onnea matkaan piinailijoille ja oviksen metsästäjille! =)

piipaa kp10/30

Vierailija
34/59 |
17.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annlinn! Eihän se ovisplussa välttämättä tarkoita sitä, että ovuloisi. Silloin ainoastaan tietää, että ovikseen tarvittavaa hormonia erittyy riittävästi. Ovis voi silti jäädä tulematta ja sitä ei huomaa ellei kivuista tai muusta sitä tunnista. Minusta paras tapa se varmistaa on lämpöjen seuraaminen, koska lämmöt eivät nouse ellei keltarauhasta ole muodostunut.

Mut nyt meen nukkumaan. sorry, kun oli varmasti hätästä ja pikasta tekstiä tänään.

Vierailija
35/59 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitin kilometrin mittaisen viestin, joka hävisi tuhkana tuuleen kun painoin OK-nappia. En ala.

No, tiivistelmä siitä:

Tervetuloa takaisin Fanny ja DeFeis myös! Oletko DeFeis saanut selvyyttä tilanteeseesi?

Rölli, huh, inhottavaa! Mulle kävi yläasteikäisenä samoin, tosin ikivanhan matkatölsän kanssa. Hassua oli että äitiraukka luuli mun alkaneen poltella ruohoa tms, kun huoneessani oli niin kumma haju :D

ON: Saimme miehen kanssa sovittua, jotenkuten. Aika vakava paikka oli kuitenkin. Mutta parempaa kohti mennään, vauvahaaveetkin saavat jatkua :) Ovistesti näytti eilen todella vahvaa plussaa, kumman myöhään kyllä, kun nyt jo kp 22. Eikä kierron pituudesta ole nyt sitten hajuakaan, varmaan menee reippaasti yli kolmenkymmenen.

Lähdemme reissuun ma, ja pääsen seuraavan kerran koneelle varmaan vasta ihan toukokuun viimeisinä päivinä. Joten toivotan kaikille selviä merkkejä oviksesta, tikussa tai muuten, kärsivällisyyttä piinailuun ja ennen kaikkea plussia, plussia, plussia! Voikaa hyvin!!!

Vierailija
36/59 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ixia: Kiitos. =) Niin... se kumma välivuoto loppui eilenä ja samalla tuli mieleen, että ihan samanlainen tilanne oli jokunen vuosi sitten. Nimittäin silloin kun odotin nuorempaa joka alussa olikin kaksoisraskaus ja toinen päätti tulla pois heti alussa.

Eli siis mahdollisuuksia on monia. =)

Vierailija
37/59 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon miettiny sellasta et voisko olla niin, että sillon ku siihen ovistikkuun tulee sellanen melko vahva viiva joka sitte seuraavana päivänä on hävinny, että elimistö kovasti yrittää irrottaa sitä munasolua, mutta ei onnistu. Ja sitte se luovuttaa vähäks aikaa ja uus yritys sitten parin päivän päästä, kun ovistikkuun pamahtaa se kunnon plussa.:D Heh, tää oli vaan mun pienessä päässä pyöritelty, vähän ontuva teoria, ei todellakaan mikään fysiologinen totuus.:) Minuun tuo vaan sopis siinä mielessä, että kierto on yleensä aina 25 tai sitten 29 päivää.. Voihan tuo kyllä johtua siitäkin, vasemman puoleinen kierto ois erimittanen ku oikee. Tosin nuo kierron pituudet ei tuu vuoro kuukausina noin. Niin että miten lie.

Rölli, huh, onneks se teiän telkkari tosiaan kärähti sillon, kun olitte valveilla. Valita ihmeessä valmistajalle, ku noin uus vielä! Mua aina pelottaa tuo meiän vanha pyykkikoneen rähjä. Sitä ei ihan heti pihalle raahattais ainakaan mun voimilla. :p

Ixia, tuo on kyllä ärsyttävää. Mullekin on pari kertaa käyny noin. Eikä jaksa samaa tekstiä enää toista kertaa kirjottaa.

Ja tervetuloa Annlinn helmeä kalastamaan.:)

Täällä viimenen tätipäivä menossa. Parin päivän päästä alankin tikuttelemaan ovisplussaa, sitä kun ei mun kierrossa tiedä, milloin se tulee. Ja kuumemittarin vois melkeen käydä ostamassa. ;) Nyt täytynee lähteä töihin, plääh. No onneks se on viimenen päivä ennen viikonloppua.

Khaos kp 6/25-29 yk 6

Vierailija
38/59 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkia oireita oli taas niin lupaavasti, mutta mutta..tässä sitä vaan taas ollaan..ja tähän kiertoon ne paineet sitten vasta kovat onkin, kun aiemmalla kahdella kerralla 4. clomikierto on meille sen upean ja 9kk kestävän plussan tuonut, ehei, meillä ei oo odotukset mitenkään korkeella ;)

Nyt lähden hetkeksi virumaan masiksen syövereihin, kohta armas mieheni vie mut itikseen shoppailee, sehän mua yleensä piristää edes hiukan, mutta eiköhän taas viikon päästä oo uudet ajatukset...

Plussatuulia kaikille, palaan asiaan kun mieliala tästä kohonnut..

poco kp1/32 yk4

Vierailija
39/59 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tässä heräilin, kyllä yövuorot on kamalia. Ja toinen vielä pitäis jaksaa, hohhoijaa...

gallie: piinaviikko vaan jatkuu eikä tunnu loppuvan millään. Vielä pitäis malttaa monta päivää. Koitetaan kestää!

En yhtään tiedä kuinka käy, mutta toivossa on hyvä elää. Menkkamaista kipua on ollut alavatsassa jo pari päivää :(

Annlinn: Ikä voi aiheuttaa kaikenlaista. Mulla ainakaan ei ole ovista joka kierrossa tai sitten se saattaa olla vaan pari päivää ennen kuukautisia. Onnea suurperheen hankintaan, saahan monet vauvoja reilusti yli nelikymppisinäkin!

Vierailija
40/59 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitanpa tännekin, tuolla Elleissä olenkin vuodattanut..¨

Eli tarina lyhyesti:

Lopetin pillerit tuossa viime kuun lopussa, ja ihan uteliaisuuttani tikuttelin että tuleeko ovista.. Noh, tikuttelin tonne kp 22 asti, mutta viivat eivät missään vaiheessa vahventuneet yhtä vahvaksi testiviivan kanssa. Suunnilleen 4 päivää oli maha tosi kipeä, kunnes eilen tuli sellainen suht nopea vihlaisu ja kivut helpotti melkein kokonaan, tänään alavatsa ei enää laisinkaan kipeä. Rinnanpäät kipeytyi toissapäivänä, suihkussa huomasin sen ihan vahingossa, sen jälkeen ei ole voinut olla huomaamatta. Tänään sitten huvikseni mittasin tossa äsken lämmöt ja olivat koholla ihan selvästi (mulla, jolle tosi harvoin nousee kuumetta vaikka makaisin sängyssä puolikuolleena).

Olin jo henkisesti valmistautunut siihen, ettei ole mitään mahdollisuuttakaan tärpätä, mutta sitten nää oireet.. ei oikein tiedä mitä ajatella.. Ei varmaan auta muuta kun odottaa :/.. että piinailuksi menee, toivottavasti täti tulee suht siedettävän ajan päästä (eka pilleritön kierto kun on) tai sitten että tulis r-testiin plussa (mitä ajatusta yritän välttää ettei tippuis sitten niin korkealta)..

Että tällaista tänne..