Mikä tuolla Kalasataman talossa varsinaisesta paloi? Jos mietin tätä omaa 50-luvun kerrostaloa niin eihän tässä ole kuin tiiltä ja sementtiä
Voisiko tuli tässäkin levitä moneen kerrokseen, vaikka asuntojen välissä ei ole mitään palavaa?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palomiehet antavat lausuntoja että perin kummallista että levisi niin nopeasti
niin eiköhän jotain ole jäänyt tekemättä rakennusvaiheessa "palokatkot"
silloin se ei olisi levinnyt ylös varsinkaan noin nopeasti.
Siellä on varmaan alihankkijan alihankkijan alihankkijat olleet tekemässä priimoja palokatkoja.
Voi olla, mutta lopputarkastuksen lienee kuitenkin tehnyt, ja hyväksynyt, suomalainen virkakyösti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palomiehet antavat lausuntoja että perin kummallista että levisi niin nopeasti
niin eiköhän jotain ole jäänyt tekemättä rakennusvaiheessa "palokatkot"
silloin se ei olisi levinnyt ylös varsinkaan noin nopeasti.
Siellä on varmaan alihankkijan alihankkijan alihankkijat olleet tekemässä priimoja palokatkoja.
Voi olla, mutta lopputarkastuksen lienee kuitenkin tehnyt, ja hyväksynyt, suomalainen virkakyösti.
Sitä se on kun rakennuksen valvontaan menee nykyään lähinnä ne jotka eivät työmaainsinööreinä tai mestareina pärjää ja ovat valvojinakin kiinnostuneita lähinnä siitä että kaikilla on kypärä päässä.
Oliskohan ollunna polyuretaani seinän eristeenä. Pitää pakkasen hyvin ulkona, mutta palaa kyllä, kun pääsee muhimaan tarpeeksi kuumassa välikössä. Lähes palamaton, eli siis lähes.
Vierailija kirjoitti:
Uusissa taloissa on parvekkeiden väliseinät lastulevyä ja asuntojen väliseinäkin voi olla . Ne palaa hetkessä kun niissä on sähköpistokkeita. Ohutta pahvia voi olla uuden kerrostalon rappukäytävässä asunnon seinä eikä enää betonia kuin ennen. Siksi . Pyörä suojissa on syttynyt sähköpyörän akkuja palamaan kun niitä ladataan. Ja kynttilää pidetty lastulevy seinän vieressä. Tulipalossa myös usein myös saunan kiukaat kun ennen oli kylpyammeet eikä ne pala. Betoni seinät kestää kun taas lasiseinät ei . Joten kun rapussakin on jääkylmää talvella ei ole pattereita kuin ala aulassa ja lasiseinät. Joissain asunnoissa ei ole edes kahta ovea kuten kuuluu. Emme elä missään trooppisessa lastulevy ilmastossa missä yksi ovi riittää ja pahvit. Tähän pitää saada ne määräykset kuin ennen oli miten täällä rakennetaan .
Ikäni olen taloja rakentanut, mutta kertaakaan en ole saunan kiuasta kylpyammeessa nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Uusissa taloissa on parvekkeiden väliseinät lastulevyä ja asuntojen väliseinäkin voi olla . Ne palaa hetkessä kun niissä on sähköpistokkeita. Ohutta pahvia voi olla uuden kerrostalon rappukäytävässä asunnon seinä eikä enää betonia kuin ennen. Siksi . Pyörä suojissa on syttynyt sähköpyörän akkuja palamaan kun niitä ladataan. Ja kynttilää pidetty lastulevy seinän vieressä. Tulipalossa myös usein myös saunan kiukaat kun ennen oli kylpyammeet eikä ne pala. Betoni seinät kestää kun taas lasiseinät ei . Joten kun rapussakin on jääkylmää talvella ei ole pattereita kuin ala aulassa ja lasiseinät. Joissain asunnoissa ei ole edes kahta ovea kuten kuuluu. Emme elä missään trooppisessa lastulevy ilmastossa missä yksi ovi riittää ja pahvit. Tähän pitää saada ne määräykset kuin ennen oli miten täällä rakennetaan .
Ettei sentään guttaperkkaa? Huokuu kyllä melkomoinen rakennusalan asiantuntemus kommentistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palomiehet antavat lausuntoja että perin kummallista että levisi niin nopeasti
niin eiköhän jotain ole jäänyt tekemättä rakennusvaiheessa "palokatkot"
silloin se ei olisi levinnyt ylös varsinkaan noin nopeasti.
Siellä on varmaan alihankkijan alihankkijan alihankkijat olleet tekemässä priimoja palokatkoja.
Voi olla, mutta lopputarkastuksen lienee kuitenkin tehnyt, ja hyväksynyt, suomalainen virkakyösti.
Sitä se on kun rakennuksen valvontaan menee nykyään lähinnä ne jotka eivät työmaainsinööreinä tai mestareina pärjää ja ovat valvojinakin kiinnostuneita lähinnä siitä että kaikilla on kypärä päässä.
Oma kokemus noin 10v ikäisestä talosta. Rakennusvalvonta antoi rakentajalle noottia lähinnä, jos jossain oli kynnyksiä, joista ei pääse helpolla pyörätuolilla yli tai puuttui joku kaide muutaman askelman portaiden vierestä. Mutta esim. paljain silmin havaittavia palokatkovirheitä teknisisssä tiloissa eivät olleet huomioineet.
Vierailija kirjoitti:
Oliskohan ollunna polyuretaani seinän eristeenä. Pitää pakkasen hyvin ulkona, mutta palaa kyllä, kun pääsee muhimaan tarpeeksi kuumassa välikössä. Lähes palamaton, eli siis lähes.
Styreeniäkin voi olla. Niihin lisätään prosessissa esim. magnesiumhydroxidia, sellasta pulveria palonestoaineeksi. Käytetään myös lattiamateriaaleissa. Toimii tiettyyn pisteeseen asti, kunnes.
Terveisiä 70-luvulta?