Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kalasataman tulipalo osoittaa ettei ikinä pidä asua kerrostalon ylimissä kerroksissa. Jää loukkuun kun ei voi hypätä ikkunasta eikä rappuun

Vierailija
24.05.2026 |

Pääse savun takia. 

 

 

 

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimpien kerrosten parvekkeille tuskin moni kiipeää luvatta.

Vierailija
22/59 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sähkögrillistä voi syttyä tuollainen tulipalo?

Se ei ollut sähkögrilli, tomppeli!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlainen grillaaminen kerrostaloissa pitäisi varmaan lailla kieltää. Sähköpolkupyörien ja -skuuttien ja -autojen lataamisen turvallisuuskäytännöt olisi myös mietittävä uusiksi. Ei ole kiva, jos koti palaa, varsinkin jos tulipalo on naapurin toheleinnin aiheuttama. Vaikka materiahan on vain materiaa. Toivottavasti selviää tuo Kalasataman palon aiheutuminen ja siitä otetaan opiksi. 

Et kuitenkaan ehdottanut, että kiellettäisiin liedet keittiöistä ja kiukaat saunoista? Kai tiedät, ettei sähkögrilli ole paloturvallisuudeltaan sen vaarallisempi, kuin monet muutkaan sähkölaitteet?

 

Mitä tulee esim. liesiin, tiedätkö, kuinka monta kerrostalopaloa syttyy joka vuosi, kun kokkaillaan väsyneenä tai humalassa ja nukahdetaan tai sammutaan lieden ollessa päällä?

Vierailija
24/59 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku naapuri oli kuulemma sanonut, että somalit grillasivat avotulella halal-nautaa.

Vierailija
25/59 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi ei voi hypätä? Viisas tietysti ostaa pelastautumisputken.

No esim. ihan vaikka sen vuoksi jos savunmuodostus on liian sakeaa tai alhaalta lyö lieskat pitkin julkisivua. Näinhän oli tilanne sen muusikon kohdalla Kalasatamassa: parveke ja ikkunat ja rappukäytävä kaikki no-go alueita.

Vierailija
26/59 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin asun talossa jonka parvekkeella on pelastusluukku alas. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/59 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlainen grillaaminen kerrostaloissa pitäisi varmaan lailla kieltää. Sähköpolkupyörien ja -skuuttien ja -autojen lataamisen turvallisuuskäytännöt olisi myös mietittävä uusiksi. Ei ole kiva, jos koti palaa, varsinkin jos tulipalo on naapurin toheleinnin aiheuttama. Vaikka materiahan on vain materiaa. Toivottavasti selviää tuo Kalasataman palon aiheutuminen ja siitä otetaan opiksi. 

Et kuitenkaan ehdottanut, että kiellettäisiin liedet keittiöistä ja kiukaat saunoista? Kai tiedät, ettei sähkögrilli ole paloturvallisuudeltaan sen vaarallisempi, kuin monet muutkaan sähkölaitteet?

 

Mitä tulee esim. liesiin, tiedätkö, kuinka monta kerrostalopaloa syttyy joka vuosi, kun kokkaillaan väsyneenä tai humalassa ja nukahdetaan tai sammutaan lieden ollessa päällä?

On paljon vaarallisempi koska sitä ei yleensä putsata lainkaan, vaan siinä on kiinni usean kesän rasvakerros.  Aivan eri juttu kuin kiukaat joita ei valella rasvalla, tai paistinpannut ja uunit joita sentään pidetään puhtaina edes jollai tapaa.

Vierailija
28/59 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin asun talossa jonka parvekkeella on pelastusluukku alas. 

Mutta entä jos et voi mennä sinne parvekkeelle, tai jos sen luukun alla on Kalasataman tyylinen palopesäke.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/59 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin asun talossa jonka parvekkeella on pelastusluukku alas. 

Mutta entä jos et voi mennä sinne parvekkeelle, tai jos sen luukun alla on Kalasataman tyylinen palopesäke.

Sitten voi mennä käytävän kautta. Aina voi myös ostaa valmiiksi köyttä ja kiipeilyvaljaat joilla pääsee alas.

Vierailija
30/59 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kyllä, entä köysi ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/59 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo asunnot pelottavia loukkuja

Ei tulis mieleen asua niissä

Rivitalojakin palaa mutta oot ainakin maan tasalla että pääsee ulos

Vierailija
32/59 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kyllä, entä köysi ?

Siihen voi sitten viimeisessä hädässä laittaa itsensä kiikkumaan. Armollisempi loppu, kuin palaa elävältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/59 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalasataman palosta opitaan ainoastaan se, että paloturvallinen rakentaminen Suomessa on pelkkä vitsi. 

 

Myös parvekegrillaus on mielipuolinen idea. Huoneistossa on keittiö ruuanlaittoa varten. Ei tarvitse polttaa leirinuotiota asunnossa. 

Vierailija
34/59 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin asun talossa jonka parvekkeella on pelastusluukku alas. 

Mutta entä jos et voi mennä sinne parvekkeelle, tai jos sen luukun alla on Kalasataman tyylinen palopesäke.

Sitten voi mennä käytävän kautta. Aina voi myös ostaa valmiiksi köyttä ja kiipeilyvaljaat joilla pääsee alas.

Palavaa seinää pitkin savun keskellä?  Älkää jaksako. Lukekaa tuon muusikon kokemukset lehtiartikkelista. Nököttivät loukussa asunnossaa, eikä mitään voinut tehdä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/59 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin asun talossa jonka parvekkeella on pelastusluukku alas. 

Mutta entä jos et voi mennä sinne parvekkeelle, tai jos sen luukun alla on Kalasataman tyylinen palopesäke.

Sitten voi mennä käytävän kautta. Aina voi myös ostaa valmiiksi köyttä ja kiipeilyvaljaat joilla pääsee alas.

Palavaa seinää pitkin savun keskellä?  Älkää jaksako. Lukekaa tuon muusikon kokemukset lehtiartikkelista. Nököttivät loukussa asunnossaa, eikä mitään voinut tehdä. 

Täällä ainakin pääsee talon läpi ja voi yrittää toiselta puolelta.

Vierailija
36/59 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloista osa on paloturvallisia, riippuu rakennusajasta. 

 

Pientalot ovat lähes 100% surmanloukkuja jotka palavat kuin "öljy pumpulissa". Siihen ehkä voisi kiinnittää huomota, mutta se on kallista rakentamista ja mahdotontakin uudiskohteissa koska CO2-sääntely.  50-60-luvulla on tehty ylemmän keskiluokan toimesta kivitaloja joissa myös kaikki pohjat ovat teräsbetonia eikä ole paljoa palokuormaa itse rakennuksessa. 

Vierailija
37/59 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä voi eräillä olla hikiset oltavat jos tulletusrakoon on jäänyt palokatkot tekemättä.

Oispa muuten kauheaa olla se tyyppi just nyt.

Vierailija
38/59 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wanhoissa "arvotaloissa" puiset välipohjat.

Vierailija
39/59 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin asun talossa jonka parvekkeella on pelastusluukku alas. 

Mutta entä jos et voi mennä sinne parvekkeelle, tai jos sen luukun alla on Kalasataman tyylinen palopesäke.

Sitten voi mennä käytävän kautta. Aina voi myös ostaa valmiiksi köyttä ja kiipeilyvaljaat joilla pääsee alas.

Palavaa seinää pitkin savun keskellä?  Älkää jaksako. Lukekaa tuon muusikon kokemukset lehtiartikkelista. Nököttivät loukussa asunnossaa, eikä mitään voinut tehdä. 

Olivat asunnossa, koska niin käskettiin, fiksuja olivat. Ja heidät pelastettiin. Eniten kuolemia aiheuttaa se rappuun ryntäys. Mutta kieltämättä mäkin asun mielummin tässä 2. kerroksessa kuin korkeammalla, on turvallisempi olo. En ikinä haluisi asua hyvin korkealla missään tornitalossa.

Vierailija
40/59 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wanhoissa "arvotaloissa" puiset välipohjat.

Niin on ja ne välipohjat ovat yleensä täynnä jotain sahanpuruja tai olkia.