Kalasataman tulipalo osoittaa ettei ikinä pidä asua kerrostalon ylimissä kerroksissa. Jää loukkuun kun ei voi hypätä ikkunasta eikä rappuun
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Miten sähkögrillistä voi syttyä tuollainen tulipalo?
Se ei ollut sähkögrilli, tomppeli!
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlainen grillaaminen kerrostaloissa pitäisi varmaan lailla kieltää. Sähköpolkupyörien ja -skuuttien ja -autojen lataamisen turvallisuuskäytännöt olisi myös mietittävä uusiksi. Ei ole kiva, jos koti palaa, varsinkin jos tulipalo on naapurin toheleinnin aiheuttama. Vaikka materiahan on vain materiaa. Toivottavasti selviää tuo Kalasataman palon aiheutuminen ja siitä otetaan opiksi.
Et kuitenkaan ehdottanut, että kiellettäisiin liedet keittiöistä ja kiukaat saunoista? Kai tiedät, ettei sähkögrilli ole paloturvallisuudeltaan sen vaarallisempi, kuin monet muutkaan sähkölaitteet?
Mitä tulee esim. liesiin, tiedätkö, kuinka monta kerrostalopaloa syttyy joka vuosi, kun kokkaillaan väsyneenä tai humalassa ja nukahdetaan tai sammutaan lieden ollessa päällä?
Joku naapuri oli kuulemma sanonut, että somalit grillasivat avotulella halal-nautaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi ei voi hypätä? Viisas tietysti ostaa pelastautumisputken.
No esim. ihan vaikka sen vuoksi jos savunmuodostus on liian sakeaa tai alhaalta lyö lieskat pitkin julkisivua. Näinhän oli tilanne sen muusikon kohdalla Kalasatamassa: parveke ja ikkunat ja rappukäytävä kaikki no-go alueita.
Itse ainakin asun talossa jonka parvekkeella on pelastusluukku alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlainen grillaaminen kerrostaloissa pitäisi varmaan lailla kieltää. Sähköpolkupyörien ja -skuuttien ja -autojen lataamisen turvallisuuskäytännöt olisi myös mietittävä uusiksi. Ei ole kiva, jos koti palaa, varsinkin jos tulipalo on naapurin toheleinnin aiheuttama. Vaikka materiahan on vain materiaa. Toivottavasti selviää tuo Kalasataman palon aiheutuminen ja siitä otetaan opiksi.
Et kuitenkaan ehdottanut, että kiellettäisiin liedet keittiöistä ja kiukaat saunoista? Kai tiedät, ettei sähkögrilli ole paloturvallisuudeltaan sen vaarallisempi, kuin monet muutkaan sähkölaitteet?
Mitä tulee esim. liesiin, tiedätkö, kuinka monta kerrostalopaloa syttyy joka vuosi, kun kokkaillaan väsyneenä tai humalassa ja nukahdetaan tai sammutaan lieden ollessa päällä?
On paljon vaarallisempi koska sitä ei yleensä putsata lainkaan, vaan siinä on kiinni usean kesän rasvakerros. Aivan eri juttu kuin kiukaat joita ei valella rasvalla, tai paistinpannut ja uunit joita sentään pidetään puhtaina edes jollai tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin asun talossa jonka parvekkeella on pelastusluukku alas.
Mutta entä jos et voi mennä sinne parvekkeelle, tai jos sen luukun alla on Kalasataman tyylinen palopesäke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin asun talossa jonka parvekkeella on pelastusluukku alas.
Mutta entä jos et voi mennä sinne parvekkeelle, tai jos sen luukun alla on Kalasataman tyylinen palopesäke.
Sitten voi mennä käytävän kautta. Aina voi myös ostaa valmiiksi köyttä ja kiipeilyvaljaat joilla pääsee alas.
Kerrostalo asunnot pelottavia loukkuja
Ei tulis mieleen asua niissä
Rivitalojakin palaa mutta oot ainakin maan tasalla että pääsee ulos
Vierailija kirjoitti:
Totta kyllä, entä köysi ?
Siihen voi sitten viimeisessä hädässä laittaa itsensä kiikkumaan. Armollisempi loppu, kuin palaa elävältä.
Kalasataman palosta opitaan ainoastaan se, että paloturvallinen rakentaminen Suomessa on pelkkä vitsi.
Myös parvekegrillaus on mielipuolinen idea. Huoneistossa on keittiö ruuanlaittoa varten. Ei tarvitse polttaa leirinuotiota asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin asun talossa jonka parvekkeella on pelastusluukku alas.
Mutta entä jos et voi mennä sinne parvekkeelle, tai jos sen luukun alla on Kalasataman tyylinen palopesäke.
Sitten voi mennä käytävän kautta. Aina voi myös ostaa valmiiksi köyttä ja kiipeilyvaljaat joilla pääsee alas.
Palavaa seinää pitkin savun keskellä? Älkää jaksako. Lukekaa tuon muusikon kokemukset lehtiartikkelista. Nököttivät loukussa asunnossaa, eikä mitään voinut tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin asun talossa jonka parvekkeella on pelastusluukku alas.
Mutta entä jos et voi mennä sinne parvekkeelle, tai jos sen luukun alla on Kalasataman tyylinen palopesäke.
Sitten voi mennä käytävän kautta. Aina voi myös ostaa valmiiksi köyttä ja kiipeilyvaljaat joilla pääsee alas.
Palavaa seinää pitkin savun keskellä? Älkää jaksako. Lukekaa tuon muusikon kokemukset lehtiartikkelista. Nököttivät loukussa asunnossaa, eikä mitään voinut tehdä.
Täällä ainakin pääsee talon läpi ja voi yrittää toiselta puolelta.
Kerrostaloista osa on paloturvallisia, riippuu rakennusajasta.
Pientalot ovat lähes 100% surmanloukkuja jotka palavat kuin "öljy pumpulissa". Siihen ehkä voisi kiinnittää huomota, mutta se on kallista rakentamista ja mahdotontakin uudiskohteissa koska CO2-sääntely. 50-60-luvulla on tehty ylemmän keskiluokan toimesta kivitaloja joissa myös kaikki pohjat ovat teräsbetonia eikä ole paljoa palokuormaa itse rakennuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Siinä voi eräillä olla hikiset oltavat jos tulletusrakoon on jäänyt palokatkot tekemättä.
Oispa muuten kauheaa olla se tyyppi just nyt.
Wanhoissa "arvotaloissa" puiset välipohjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin asun talossa jonka parvekkeella on pelastusluukku alas.
Mutta entä jos et voi mennä sinne parvekkeelle, tai jos sen luukun alla on Kalasataman tyylinen palopesäke.
Sitten voi mennä käytävän kautta. Aina voi myös ostaa valmiiksi köyttä ja kiipeilyvaljaat joilla pääsee alas.
Palavaa seinää pitkin savun keskellä? Älkää jaksako. Lukekaa tuon muusikon kokemukset lehtiartikkelista. Nököttivät loukussa asunnossaa, eikä mitään voinut tehdä.
Olivat asunnossa, koska niin käskettiin, fiksuja olivat. Ja heidät pelastettiin. Eniten kuolemia aiheuttaa se rappuun ryntäys. Mutta kieltämättä mäkin asun mielummin tässä 2. kerroksessa kuin korkeammalla, on turvallisempi olo. En ikinä haluisi asua hyvin korkealla missään tornitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Wanhoissa "arvotaloissa" puiset välipohjat.
Niin on ja ne välipohjat ovat yleensä täynnä jotain sahanpuruja tai olkia.
Ylimpien kerrosten parvekkeille tuskin moni kiipeää luvatta.