IS: Nivelrikon tehokkain hoito -artikkeli maksumuurin takana
Olisko tällä palstalla IS Extran lukijoita? Kiinnostaisi kovasti tämä artikkeli, sillä olen kärsinyt todella kipeästä polvesta jo parisen vuotta ja edelleen odotan hoitoon pääsyä. Eli kiinnostaa tämän lääkärin hoitometodit. Iso kiitos, jos voit jakaa artikkelin sisällön!
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
"Nivelrikon tehokkain hoito ei löydy lääkepurkista, vaan säännöllisestä ja oikein toteutetusta liikunnasta. Painonhallinta on avainasemassa sairauden ehkäisyssä ja hoidossa: esimerkiksi ylipainon pudottaminen voi vähentää polvinivelrikon riskiä naisilla jopa 50 prosentilla."
Siinä. Ihan löytyi googlaamalla.
Moni nivelrikko on; kumpikin lonkka, ranteet, sormet ja pikkuhiljaa hajoaa polvet. Olen hoikka ollut koko ikäni, BMI 19, liikun joka päivä 8-15 kilometriä kävellen, arvatkaa mitä ei autakaan vaan pahenee vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nivelrikon tehokkain hoito ei löydy lääkepurkista, vaan säännöllisestä ja oikein toteutetusta liikunnasta. Painonhallinta on avainasemassa sairauden ehkäisyssä ja hoidossa: esimerkiksi ylipainon pudottaminen voi vähentää polvinivelrikon riskiä naisilla jopa 50 prosentilla."
Moni nivelrikko on; kumpikin lonkka, ranteet, sormet ja pikkuhiljaa hajoaa polvet. Olen hoikka ollut koko ikäni, BMI 19, liikun joka päivä 8-15 kilometriä kävellen, arvatkaa mitä ei autakaan vaan pahenee vain.
Kävely nyt vaan pahentaa asiaa. Kuntosali voi auttaa, jos onnistuu välttämään niveliä kuormittavat liikkeet.
Vierailija kirjoitti:
Paino alkoi nousta, kun aloitin kuntosalitreenin. Lihakset tietysti painavat enemmän, en ole silmämääräisesti lihonut ja vaatteetkin mahtuvat paremmin. Mutta onko tästä nyt hyötyä vai haittaa polvinivelille, en osaa sanoa. Olen täyttänyt 60 v ja nivelrikkoa on molemmissa polvissa ja lonkissa. 165/ 67 (ennen 65 kg)
Kuntosalitreeni on hyväksi nivelille koska lihakset tukevat niveliä paremmin.718
Vierailija kirjoitti:
Jos niin kovasti kiinnostaa, niin miksi et maksa artikkelista?
Tähän lehtien ylimääräiseen maksuun ei pidä lähteä. Se on pelkkää rahastusta klikkiotsikoilla ja hömppäjutuilla. Oikeasti tärkeät asiat tulevat kyllä esille sanomalehtien uutisjutuissa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa selvittää tekoälyllä mihin tuolla uutisoinnilla pyritään -> https://spin-trace.com/
Faktat nivelrikon syistä voi yllättää...
Nivelrikkoon ei auta kuin leikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Nivelrikkoisen kannattaa huolehtia siitä, että saa sen 2 rkl kasviöljyä päivittäin. Ottaa vaikka pullosta rypsiöljyä jos ei käytä sitä ruoanlaitossa. Täysin rasvaton ruokavalio ei sovi.
Totta, ruokalusikallinen vaikka rypsiöljyä päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nivelrikkoisen kannattaa huolehtia siitä, että saa sen 2 rkl kasviöljyä päivittäin. Ottaa vaikka pullosta rypsiöljyä jos ei käytä sitä ruoanlaitossa. Täysin rasvaton ruokavalio ei sovi.
Totta, ruokalusikallinen vaikka rypsiöljyä päivässä.
En kyllä rypsiöljyä syö missään tapauksessa. Oliiviöljyä, tosin en ymmärrä mitä tekemistä sillä on nivelien kanssa. Ei parane nivelrikko öljyillä, kokemusta on muutaman vuosikymmenen verran, kiitos.
Entä jos nivelrikko on sormessa tai varpaassa eikä muualla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino alkoi nousta, kun aloitin kuntosalitreenin. Lihakset tietysti painavat enemmän, en ole silmämääräisesti lihonut ja vaatteetkin mahtuvat paremmin. Mutta onko tästä nyt hyötyä vai haittaa polvinivelille, en osaa sanoa. Olen täyttänyt 60 v ja nivelrikkoa on molemmissa polvissa ja lonkissa. 165/ 67 (ennen 65 kg)
Kuntosalitreeni on hyväksi nivelille koska lihakset tukevat niveliä paremmin.718
Kiitos tästä, jatkan sitten salitreeniä vaikka painonnousu harmittaa. Olen joutunut lisäämään ruokaakin, proteiinin tarve on selvästi kasvanut. Aika hyvin on sujunut ikäisekseni, monessa laitteessa painot jo 3x enemmän kuin aloittaessa, vaikka olen treenannut vasta 3 kk ja ainoastaan 1x viikko. En pysty enempää, sillä palautuminen kestää niin kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävely nyt vaan pahentaa asiaa. Kuntosali voi auttaa, jos onnistuu välttämään niveliä kuormittavat liikkeet.
Koiran kanssa kävelen ja pääasiassa pehmeällä, kun puistoa ja metsää on heti vieressä.
maksumuurin takana
MITÄ AP teet työksesi!
Mävoin tulla sun luo ja teet mulle duunit ilmaiseksi!
OSTA LOKKI OMA LEHTI!
Vierailija kirjoitti:
maksumuurin takana
MITÄ AP teet työksesi!
Mävoin tulla sun luo ja teet mulle duunit ilmaiseksi!
OSTA LOKKI OMA LEHTI!
Hävettäisi kyllä olla mediassa töissä kun tuotokset on joko suoria valeita, poliittista ilmiselvää propagandaa tai sitten tällaista sekunnin googlauksella selviävää "terveytesi räjähtää jos et maksa ja lue artikkelia" tasoa olevia juttuja joka päivä.
Ja samaan aikaan median edustajat luulee olevansa jotain maailman kuninkaita asenteensa perusteella ja raivoaa jos tulee vähääkään kritiikkiä aina vaan surkeammasta journalismista.
Palstan raivosensuurista nyt puhumattakaan. Täällä saa aamusta iltaan hokea aina vaan uusissa ketjuissa miten surkea hallitus on, tai miten persut onnistuu olemaan kaikkea nassesta äärioikeistoon, mutta puhuppa punapolueista niin ketjut katoaa sekunneissa kun media on niin neutraalia taas kerran.
Opioidella mennään. Vesiliikunta vetreyttää.
Liikunta on perinteinen vastaus tuohon. Lajiksi jotain muuta kuin hölkkää eli esim. uinti, pyräily. Ja painonpudotuskin auttaa asiaan. Jalkalihaksiakin pitäisi kait vahvistaa mutta tuossa kannattanee konsultoida jotain ammattilaista eikä pt-patea jolla ei ole mitään muuta koulutusta kuin punttiennosteluharrastus.