Sain opiskelupaikan sosionomiaan yleishaulla! mutta miten voin opiskella En ymmärrä miksi työttömänä ei saa opiskella!
voinko salassa opiskella? Kela kuitenkin sen huomaa
En ymmärrä miksi työttömänä ei saa opiskella, ei kai kukaan hae töitä 8 tuntia päivässä, senkin ajan voisi laittaa opiskeluun ja opiskella ammattia siinä sivussa.
on käyttänyt kaikki normaalit opintotuet ja saanut nyt uuden opiskelupaikan sosionomiksi, vaihtoehtoja on silti useita Suomessa. Tärkeintä on selvittää, onko kyse:
AMK-sosionomiopinnoista
päivä- vai monimuoto-opinnoista
työssäkäynnistä samalla
ja onko opintotukikuukaudet todella loppuneet kokonaan.
Yleisimmät vaihtoehdot:
1. Aikuiskoulutustuki (jos työuraa tarpeeksi)
Kela – aikuiskoulutustuen päättyminen ja info
Vanha aikuiskoulutustuki on pääosin loppunut uusilta hakijoilta, mutta joillakin voi olla siirtymäsäännöksiä. Kannattaa silti tarkistaa tilanne.
2. Työttömyysetuudella opiskelu
Jos hän on työtön työnhakija, voi joskus opiskella TE-palvelujen hyväksymänä omaehtoisena opiskeluna ja saada:
ansiopäivärahaa tai
työmarkkinatukea/opintojen aikana.
TE-palvelut – omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella
Tämä on monelle “opintotuet loppuivat” -tilanteessa tärkein reitti.
3. Toimeentulotuki
Viimesijainen tuki, jos tulot eivät riitä.
Kela – toimeentulotuki
4. Yleinen asumistuki
Jos asuu vuokralla ja tulot pienet.
Kela – asumistuki
5. Opintolaina ilman opintorahaa
Joskus voi saada valtiontakauksen lainaan, vaikka opintoraha olisi loppunut — tämä riippuu tilanteesta.
Kela – opintolaina
6. Työ + monimuoto-opinnot
Moni sosionomiopiskelija tekee:
keikkatyötä
sijaistuksia
hoiva-alan töitä
henkilökohtaisen avustajan töitä
samalla kun opiskelee monimuotona.
7. Opintotukikuukausien lisähakemus
Jos opinnot ovat viivästyneet hyväksyttävästä syystä (sairaus, elämäntilanne jne.), voi hakea lisäkuukausia.
Kela – opintotuen lisäaika
Usein paras käytännön yhdistelmä on:
asumistuki
osa-aikatyö
mahdollinen työttömyysetuus/opiskelu
opintolaina.
.---
eli saanko sitten toimeentulotukea jos opiskelen ja työkkäri katkeaa?
Mooses
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluat siis opiskella minun rahoilla? Kuule opiskele vaan ihan omilla rahoillasi.
Mitä pellejä tää maa elättää?
Näytä milloin sinun tililtäsi on otettu rahaa työttömien hyväksi? Aivan niin, ei koskaan. Veroa sinun tekemästäsi työstä on otettu, mutta se raha ei koskaan ole ollut sinun.
Tarkoitatko ettei veroihin otettu raha ole koskaan ollut minun. Tässä olet kyllä väärässä. Minulla on työnantajan kanssa työsopimus missä lukee mitä työtehtäviä teen ja kuinka paljon. Samassa sopimuksessa lukee paljonko työnantaja maksaa tästä työstä minulle palkkaa. Tämä summa rahaa/ kuukausi on siis minun omaa rahaa. Se että verottaja tulee ja ottaa minun osuudesta osan itselleen ei muuta sitä tosiasiaa että se olisi minun omaa rahaa. Ihan samalla tavalla kun yritys maksaa tulosta veroa niin se on yrityksen omaa rahaa. Yritys on kerännyt sen rahan asiakkailtaan.
Ei ole. Se on työntekoosi liittyvä maksu, ei sinun rahaasi.
Tällä ajatuksella mitkään verot eivät ole minun rahaani. Arvonlisäverokaan ei ole minun rahaani vaikka maksan sen ostoksen yhteydessä omalta tililtäni. Vuokratuotoista peritty vero ei myöskään ole minun rahaani vaikka vuokralainen sen minulle maksaa ja verottaja vie siitä osan jälkikäteen. Asuntokaupan yhteydessä perittävä varainsiirtoverokaan ei ole minun rahaani vaikka maksan sen jälkikäteen omalta tililtäni. Perintö- tai lahjaverokaan ei ole minun rahaa vaikka se on ollut minun oman vanhemman omaa rahaa jonka hän on lahjoittanut/antanut perinnöksi suoraan minulle. Kiinteistö- ja autoverotkaan eivät ole minun rahaa vaikka en olekaan niitä mistään itselleni saanut vaan maksan ne omasta palkastani. Kummasti vain valtiolla on jatkuvasti rahaa minun ja muidenkin kansalaisten tilillä jonka se voi halutessaan ottaa käyttöön. Palkkahan ei poikkea näistä mitenkään. Voisi olla myös sellainen systeemi jossa työnantaja maksaa koko palkan tililleni ja itse hoidan verojen yms. maksut erikseen. Se että verot otetaan suoraan palkasta on vain verottajan tapa varmistaa että se saa varmasti verot perittyä.
Sain ensin luvan opiskella työttömyysrahalla. 3kk päästä se lupa peruttiin ja sanottiin tuki katkee jos jatkan opiskelua. En saanut opintolainaa tai mitään lainaa joten jouduin lopettaa opiskelun
Pitää osata päättää, opiskeleeko vai työskenteleekö vai onko työttömänä. Ei kaikkia tukia voi nauttia yhtäaikaa,
Vierailija kirjoitti:
Pitää osata päättää, opiskeleeko vai työskenteleekö vai onko työttömänä. Ei kaikkia tukia voi nauttia yhtäaikaa,
Näinhän se on mutta kun nykyään jokaisen pitäisi saada tehdä juuri niin kuin haluaa yhteiskunnan varoilla. Yhteiskunnan pitäisi olla aina ojentamassa auttavan kätensä joka tilanteessa ettei vaan yksilön tarvitsisi kantaa vastuuta itsestään ja elää päätöksiensä mukaan. Ihan sama kuinka paljon on persseillyt niin aina pitäisi yhteiskunnan tarjota uusi alku ja uusi mahdollisuus. Jos näin ei tapahdu niin yhteiskunnassa on vika ja yksilö itse on täysin syytön kaikkeen. Ennen ihmiset sentään ymmärsivät että sen minkä taaksensa jättää niin edestään löytää ja tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Ymmärrettiin että niillä nuoruuden valinnoilla on vaikutusta koko loppuelämään. Tyydyttiin siihen mitä saatiin, siihen mitkä kortit elämässä jaettiin ja mitä itse saatiin itselle tehtyä. Kun tyytyi kohtaloonsa tai siihen mitä sai itsellensä rakennettua niin ihmiset olivat onnellisempia eikä katkeruus hallinnut niin monen elämää. Keskityttiin ennemmin siihen miten elämästä saatiin mielekästä niillä korteilla jotka oli kädessä sen sijaan että oltaisiin keskitytty vain siihen mitä minulla ei ole ja muilla on.
Kuinka typeriä ihmisiä täällä on, että hyvin perusteltuja tosi kommentteja alapeukutetaan?
Tasan tarkkaan saa hakea toimeentulotukea tuossa tilanteessa. Sellaista mekanismia, että toimeentulotuki kokonaan hylättäisiin eikä Kela edes suostuisi käsittelemään hakemusta, ei ole olemassa.
Päämäärätön ilman opintoetuutta opiskelu kuitenkin käytännössä johtaa 50 % perusosan alentamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Et voi opiskella salassa, vaan Kela saa tiedon opiskeluista automaattiseti rekisterin kautta. Niitä tarkistellaan pari kertaa vuodessa. Jos opiskelet ja nostat työttömyystukia, ne peritään takaisin takautuvasti. Toimeentulotukea et saa.
Toimeentulotukea saa aina, jos ei ole omaisuutta tai tuloja.
Opiskelin opintorahalla ja täydellä opintolainalla. Kesät olin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi opiskella salassa, vaan Kela saa tiedon opiskeluista automaattiseti rekisterin kautta. Niitä tarkistellaan pari kertaa vuodessa. Jos opiskelet ja nostat työttömyystukia, ne peritään takaisin takautuvasti. Toimeentulotukea et saa.
Opiskelijan toimeentulo muodostuu opintorahasta ja täydestä opintolainasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näitä ei saa, tai ei halua hakea, niin silti saa aina toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis olet käyttänyt kaikki tukikuukautesi?
Ööö silloin tehdään töitä ja otetaan lainaa kuten muutkin.
Minä työskentelin 30h vko yliopisto-opintojen ohessa.
Se luksus että vain opiskellaan ja käydään heittään yksi vuoro viikossa kaupan kassalla on aikuiselämään astuville nuorille. Eihän siitä tulisi mitään jos eläkeikään asti jokainen voisi aina vaan valtion kustantamana olla ikuisuusopiskelija tutkinnosta toiseen.
Nämä on hauskoja. Henkilöllä on ongema, ei töistä - hakee koulutukseen - ei varaa opiskella. Ratkaisu on sitten, että mene töihin. No, jos niitä töitä olisi, niin ongelmaa ei alunperinkään olisi ollut.
Noita hassuja viestejä töihin menemisestä varmaan kirjoittelee jotkut eläkeikäiset, joiden nuoruudessa sai aina töitä kun vain halusi. Heille on varmaan liian vaikea tajuta, että maailma on tosiaan muuttunut.
Näin on. Mitään koulutusta ei tarvinnut vaan eteni tsupparista johtajaksi.
Aivan älytöntä väärän tiedon levittämistä taas koko ketju. Jos työkkärin kirjoilla oleva haluaa opiskella, kannattaa ihan sieltä työkkäristä kysyä itselle avoinna olevat vaihtoehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näitä ei saa, tai ei halua hakea, niin silti saa aina toimeentulotukea.
Sitten vain et opiskele.
Vierailija kirjoitti:
Aivan älytöntä väärän tiedon levittämistä taas koko ketju. Jos työkkärin kirjoilla oleva haluaa opiskella, kannattaa ihan sieltä työkkäristä kysyä itselle avoinna olevat vaihtoehdot.
Työkkäristä varoitetaan aloittamasta yhtään mitään opiskelua ilman työkkärin lupaa.
Kyllä Suomessa jokainen saa opiskella, jopa lähes ilmaiseksi. Jotenkin pitää pystyä elättämään itsensä opintojen ajan, mutta kukaan ei kiellä opiskelemasta jos opiskelupaikan on saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on mutta kun nykyään jokaisen pitäisi saada tehdä juuri niin kuin haluaa yhteiskunnan varoilla. Yhteiskunnan pitäisi olla aina ojentamassa auttavan kätensä joka tilanteessa ettei vaan yksilön tarvitsisi kantaa vastuuta itsestään ja elää päätöksiensä mukaan. Ihan sama kuinka paljon on persseillyt niin aina pitäisi yhteiskunnan tarjota uusi alku ja uusi mahdollisuus. Jos näin ei tapahdu niin yhteiskunnassa on vika ja yksilö itse on täysin syytön kaikkeen. Ennen ihmiset sentään ymmärsivät että sen minkä taaksensa jättää niin edestään löytää ja tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Ymmärrettiin että niillä nuoruuden valinnoilla on vaikutusta koko loppuelämään. Tyydyttiin siihen mitä saatiin, siihen mitkä kortit elämässä jaettiin ja mitä itse saatiin itselle tehtyä. Kun tyytyi kohtaloonsa tai siihen mitä sai itsellensä rakennettua niin ihmiset olivat onnellisempia eikä katkeruus hallinnut niin monen elämää. Keskityttiin ennemmin siihen miten elämästä saatiin mielekästä niillä korteilla jotka oli kädessä sen sijaan että oltaisiin keskitytty vain siihen mitä minulla ei ole ja muilla on.
Mitä tällä nyt yritit sanoa? Ettäkö työttömäksi joutuminen on ihmisen omaa syytä, suorastaan perseilyä, josta jokaisen pitää ottaa vastuu? Ja jos joku siitä työttömyydestä yrittää päästä eroon esimerkiksi kouluttautumalla sellaiseen ammattiin, missä on töitä, niin se on sama asia kuin vaatisi, että pitäisi saada tehdä juuri niin kuin haluaa yhteiskunnan varoilla? Ja että nuoren ihmisen pitäisi vaan tyytyä osaansa ja olla koko loppuelämä kotona tekemättä yhtään mitään, eikä saa katkeroitua, koska kohtalo nyt on tämä?
Vierailija kirjoitti:
Älähän puhu kun et selvästikään tiedä. Ennen oli eri tavalla, mutta nykyään on niin, että jos on jo yksi tutkinto, niin ei heru lupaa. Vaikka se tutkinto olisi vanha eikä työllistäisi, ja itse hankkisi opiskelupaikan, niin turha edes kysyä. Ne työkkärin koulutukset on varattu niille, joilla ei ole vielä koulutusta, vaikka heitähän sinne ei saa sitten ei millään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa jokainen saa opiskella, jopa lähes ilmaiseksi. Jotenkin pitää pystyä elättämään itsensä opintojen ajan, mutta kukaan ei kiellä opiskelemasta jos opiskelupaikan on saanut.
Huomaatko, kuinka kaksinaismoralistista tuo on? Muodollinen oikeus opiskeluun on olemassa, mutta käytännön mahdollisuudet sen toteuttamiseen on tehty lähes mahdottomiksi. Se luo illuusion tasa-arvosta, vaikka todellisuudessa ratkaiseva tekijä on yksilön taloudellinen lähtökohta.
Olihan Neuvostoliitossakin kansalaisilla aikoinaan perustuslaillinen oikeus matkustaa vapaasti ulkomaille. Käytännössä matkustusviisumin saaminen, valuutanvaihto ja poliittinen hyväksyntä tehtiin niin vaikeiksi, että oikeus oli pelkkää sanahelinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaatko, kuinka kaksinaismoralistista tuo on? Muodollinen oikeus opiskeluun on olemassa, mutta käytännön mahdollisuudet sen toteuttamiseen on tehty lähes mahdottomiksi. Se luo illuusion tasa-arvosta, vaikka todellisuudessa ratkaiseva tekijä on yksilön taloudellinen lähtökohta.
Olihan Neuvostoliitossakin kansalaisilla aikoinaan perustuslaillinen oikeus matkustaa vapaasti ulkomaille. Käytännössä matkustusviisumin saaminen, valuutanvaihto ja poliittinen hyväksyntä tehtiin niin vaikeiksi, että oikeus oli pelkkää sanahelinää.
Jokaiselle kuitenkin taataan opintotuki yhteen maisteritasoiseen tutkintoon. En usko, että missään muuallakaan maksetaan ihmisille rajattomasti opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaiselle kuitenkin taataan opintotuki yhteen maisteritasoiseen tutkintoon. En usko, että missään muuallakaan maksetaan ihmisille rajattomasti opintoja.
Ei tässä siitä ole kyse, että pitäisi maksaa rajattomasti opintoja. Vaan siitä, että jos ensimmäinen tutkinto ei täytä työmarkkinoiden tarpeita, eikä sillä saa enää töitä. Silloin pitäisi pystyä käyttämään harkintaa ja antaa opiskella joko täydentävät opinnot tai uusi tutkinto, koska olisihan se nyt yhteiskunnankin kannalta paljon parempi, että ihminen saa töitä kuin että on työttömänä. Eikä se nyt kenenkään oma vika ole, että maailma ja työmarkkinat muuttuu.
Mutta olet siis oikeasti sitä mieltä, että kun jonkun ihmisen tutkinto ei enää ole työmarkkinoille relevantti, niin kortistoon vaan, eikä enää mihinkään koulutukseen tai töihin? Näinkö?
Ei ole. Se on työntekoosi liittyvä maksu, ei sinun rahaasi.