Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hyperstimulaatio vasta 11 päivää punktiosta

13.05.2007 |

Hei!

Vietän parhaillaan ensimmäisen IVF-hoitoni viimeistä piinapäivää. Punktio oli 30.4. ja siirto 3.5. Voin melko hyvin, kunnes toissapäivänä alkoivat alavatsakivut ja kauhea rantapallo-tyyppinen turvotus. Liikkuminen vaikeaa. Soitin klinikan päivystykseen, epäilivät hyperiä. Olen menossa aamulla hcg-verikokeeseen ja päivystävä hoitaja kehoitti käymään sitä ennen hormonipolilla näyttäytymässä. Toki päivystykseenkin voi kuulemma mennä, jos tuntuu siltä.

Olin luullut, että hyper-vaara on ainoastaan heti punktion jälkeisinä päivinä. Punktioturvotus oli jo laskenut ennen tätä.

Ja mitäs sitten, jos on raskaana ja hyperstimulaatiossa?

Vastaksista kiitollisena,

huolestunut bough

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni kävi samalla tavalla, eli sain hyperin vasta reilun viikon kuluttua punktiosta, olin ensin ollut kolme päivää sairaslomalle, ja palannut sitten takaisin töihin. Huomasin sitten, että vatsa alkoi turvota huolimatta reilusta juomisesta.

Testasin 11.pp iltapissistä plussan, ja raskauden alkaminen tuntui vain pahentavan hyperin oireita. Tilannetta seurattiin äitiyspolilla muutama viikko verikokeilla ja ultralla. Selvisin sairaslomalla, lepäämisellä ja juomisella kotihoidossa, ja tästä raskaudesta syntyi myös terve poika aikoinaan.

Tsemppiä, ehkäpä yltyneet oireet ovat myös kohdallasi raskausoire? Kannattaa hoitaa itseään nyt hyvin.

Vierailija
2/8 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa oireesi tutulta. Minulla oli kanssa ensimmäisen ICSI hoidon jälkeen n. viikko siirrosta tuskaine olotila. Se tuli rauhallisen kävelylenkin yhteydessä. Maha oli niin turvoksissa ja kipeä, ettei askeltakaan voinut ottaa. Kipua kesti n. reilun tunnin ja lopulta panadolilla ja levolla helpottui. Sen jälkeen on pitänyt ottaa rauhallisesti ja pelkäsin jo, ettei mitään toivoakaan raskautumisesta varmasti ole, koska kivut olivat niin kovat. Toisin kuitenkin kävi, eli nyt olen raskaana n. 4+5 viikko menossa :) Vieläkin mahassa on kahdenlaisia kipuja, toiset sellaisia kohdun kasvuvihlaisuja ja toiset ovat suoraan munasarjoihin kohdistuvaa voimakasta kipua, (vähän niin kuin tosi kovat menkkakivut suoraan munasarjoissa)

Itse en käynyt lääkärissä, kun kipu meni kuitenkin ohi. Soitin jälkeenpäin kyllä, mutta eivät osanneet sanoa, mistä mahdollisesti voi johtua. Itse epäilen, että kipu johtui siitä, että munasarjani reagoivat Lugeihin (keltarauhashormoniin) niin voimakkaasti ja liikkeestä ärtyneenä turposivat... (tämä on siis todellakin vain minun oma tulkinta) Ensimmäistä lasta nyt tämän hoidon ansiosta odotellaan, joten ei kovin vankkaa kokemusta ole näistä hoidoistakaan :)

Toivottavasti sinullakaan ei ole mitään vakavaa. Tulethan kertomaan miten kävi lääkärikäynnin jälkeen.

Tuisku

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sulkakynä ja tuisku vastauksistanne!

Minulla tuo turvotus ja kipu on tosiaan jatkunut jo kolme päivää, mutta jos hyperistä voi kotihoidollakin selvitä, niin ehkä maltan huomiseen ja juon ja lepäilen. Sairaanhoitaja tosin sanoi, että huomenna pitää varautua siihen, että joutuu osastolle.

Täytyy toivoa, että mahdolliset raskaushormonit ovat olleet asialla pahentamassa tilaa. Silloin kestää kyllä mitä vaan!

Tuisku, oletkin minulle ' tuttu' tuolta huhtikuun hoidot-ketjusta. Olen ollut sitä lukemassa ja myötäelämässä teidän kansssanne. Onnittelut plussasta ja onnellista raskautta!

-bough

Vierailija
4/8 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Myöhäinen hyperstimulaatio oli kuin olikin merkki raskaudesta! Lääkäri sanoi, että se voi tulla joko noin viikon sisällä punktiosta tai sitten kun raskaushormonia alkaa erittyä.

Toivottavasti selviän kotihoidolla hyperini kanssa. Olen tästä raskaudesta niin onnellinen, että kestän mitä vaan.

Hyvää vointia toivottaa

-bough

Vierailija
5/8 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kävi minulle, että hyperi iski, kun raskaushormonia alkoi erittyä. Mulla kesti tosi kauan munasarjojen palautuminen, mutta ihan kotihoidolla meni ohi. Eli ei saanut harrastaa oikein mitään liikuntaa, ei hyppiä ym. Munasarjat todettiin täysin palautuneeksi noin viikolla 17!

Onnea matkaan! :)

Vierailija
6/8 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirmuisesti onnea ja vauvaliimaa sekä tarrasukat matkaan :) Onnea odotukselle!!!

Tuisku

Vierailija
7/8 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minulla on sellainen olo, että vatsa vaan paisuu ja olo on koko ajan tukalampi. Täytyy siis varautua siihen, että tätä voi kestää kauankin. Äitiyshousuissa vaapun, vaikka menossa vasta 5. raskausviikko. Tätä ei voi pitää salassa!

Huolettaa se, miten tämä vaikuttaa sikiön kehitykseen, vaikka lääkäri kyllä väitti, että tila on hankala ainoastaan minulle. Mutta kun on kuusi vuotta halunnut esikoiselle sisarusta, on väkisinkin peloissaan, kun odotus ei menekään ihan normaalisti...

Kysymys teille kohtalotovereille: oletteko voineet käydä normaalisti töissä hyperin aikana?

Kiitos onnitteluista. Olo on onnellinen, mutta epätodellinen.

-bough

Vierailija
8/8 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se samanlaisena pysyny siihen 17. viikkoon! :) Kyllä se muutamassa viikossa hellittää jo aika hyväks, mutta semmosta perusjomottelua ja vihlailua oli kyllä pitkään. Ja mulle myös painotettiin, että vauvalle ei oo mitään haittaa, ainoastaan mulle koviaki kipuja välillä. Kävin töissä, mutta rauhallisesti otin sielläki! Tsemppiä, kyllä se siitä helpottaa! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi