Kolonoskopia
Pelottaa hirveästi, mutta enköhän selviä. Ylihuomenna olis aika.
Kokemuksia, tsemppiä?
Kommentit (33)
Mulla joutui lopettamaan kesken kun otti niin kipeää ne suolenmutkat. Saatiin kuitenkin tarpeeksi materiaalia ettei löytynyt mitään erikoista.
Riippuu paikasta mihin ne tutkimukset on keskitetty, saako jotain rauhoittavaa tai kipulääkettä. Itselle on tehty suolentähystys kaksi kertaa Jyväskylän Kyllössä eikä puhettakaan mistään lääkityksistä. Ehkä jos olisi etukäteen vaatinut mutta paikan päällä kukaan ei edes maininnut. Kyllähän se tutkimus saattaa sattua mutta itse olen selvinnyt kiroilemalla ääneen, kun tähystin on tiukoissa mutkissa. Ja se kipu on suunnilleen sellaista kuin olisi sillä kohdalla suolta hirveät kurapaskat tulossa mutta onneksi kipu myös helpottaa vähän ajan päästä. Sit se tähystimen vetäminen takaisin ja näytteiden otto onkin helpompi osuus.
Pahinta koko hommassa on sen tyhjennysnesteen juominen. Itse toimenpide helppo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kannattaa tehdä sairaalassa humautuksessa eli nukutus. Osa ei voi mennä ilman sitä, koska ahdistuu liikaa ja kärsii. Eri asia jos voi kuolla nukutukseen. Jos ei saa nukutusta peruu ajan ja pyytää eri lähetteen, eri paikkaan.
Miksi tulit tähän ketjuun valehtelemaan? Käskevätkö äänet päässäsi tekemään näin? Pilkkaavatko jos yrität vastustella, kehuvatko kun tottelet?
Sairaanhoitaja sanoi että se on mahdollista. En tiedä onko itselläsi ääniä.
Ja sinä uskot jotain sivullista joka ei ole mitenkään asiantuntija. Suksi kuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta koko hommassa on sen tyhjennysnesteen juominen. Itse toimenpide helppo.
Saippuan makuista mehua piti vetää kolme litraa vaikka ei maistunut ollenkaan.
Älkää jättäkö tekemättä, jos on syytä.
Päästät kunnon kurat pöydälle ja sanot että sori sinne jäi vielä jotakin.
Mulla tehty kolonoskopia ja vatsalaukun tähytys useita kertoja. Viimeisellä kerralla menin yksityiselle, jotta sain kevytnarkoosin. Ilman sitä en olisi suostunut toimenpiteeseen ja julkisessa terveydenhoidossa nukutusta ei tehdä näissä toimenpiteissä.
Yksityisektä sain myös oikean diagnoosin ja lääkityksen, joka auttoi minun sairauteen. Tämä siis kymmen vuoden tutkimusten jälkeen julkisella, mm yliopistosairaalassa.
Sun on hyvä tietää se, että sen toimenpiteen jälkeen on suoli täynnä ilmaa. Mua pieretti ihan hulluna. Oli veemäistä odottaa sellaiseen paikkaan ettei kukaan kuullut pieruääniä. :) Helpotti kun pääsin kotiin ja sain rauhassa piereskellä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tehty kolonoskopia ja vatsalaukun tähytys useita kertoja. Viimeisellä kerralla menin yksityiselle, jotta sain kevytnarkoosin. Ilman sitä en olisi suostunut toimenpiteeseen ja julkisessa terveydenhoidossa nukutusta ei tehdä näissä toimenpiteissä.
Yksityisektä sain myös oikean diagnoosin ja lääkityksen, joka auttoi minun sairauteen. Tämä siis kymmen vuoden tutkimusten jälkeen julkisella, mm yliopistosairaalassa.
Minut kevytnukutettiin julkisella vatsalaukun tähystystä varten viime vuonna. Tähystystä oli kokeiltu sitä ennen ilman lääkkeitä ja myös laittamalla rauhoittavaa suoneen, mikä ei vaikuttanut minuun mitenkään. Olin laihtunut puoli vuotta ja tulehdusarvot olivat jonkun verran koholla, mikä vaikutti siihen, että nukutus tehtiin. Olin pari tuntia heräämässä sen jälkeen Maksoin tuosta jotain 220 €.
Osalla toimenpide on kivuliaampi kuin toisilla. Olen käynyt kahdesti. Tokalla kerralla oli paremmat työntekijät niin homma sujui, vaikka sattuikin. He sanoivat, että oli kivuliaampi nyt, kun kasvaimia leikattu ja oli kiinnikkeitä. Mutta antoivat pitää hengähdystaukoja ja ilmapiiri oli leppoisa. Puhuttiin ratikkatyömaan aiheuttamista ruuhkista ja kaikesta muusta kuin kivusta.
Synnytys sattui miljoona kertaa enemmän ja kesti monta tuntia enemmän, joten ei kyse kuitenkaan ihan mahdottomasta kivusta.
Vierailija kirjoitti:
Tehdään kyllä julkisella, mulle viimeksi viime vuonna. Käytössä Rapifen. En suostu enää muuhun. Takana on puolentusinaa kertaa, osa onnistuneita, osa ei, osa lääkkeillä, osa ei, osa tyhjennyksistä epäonnistuneita, osa ei. Mulla ei toimi mikään -prep.
Humautuksessa tehtiin.