Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vältettävä raskausaikana?

13.05.2007 |

Kysymys tulikin jo otsikossa. Mikä kaikki kuuluu kiellettyjen listalle odotusaikana? Lähinnä kielletyt tai vähennettävät ruoka-aineet kiinnostavat.

Pore71 ja papunen (rv 5+3)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä linkki Helsingin neuvoloissa jaettavaan listaan, tutkittua ja turvallista tietoa siis:

http://www.hel.fi/wps/portal/Terveyskeskus/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT…

Onnea odotusajalle!

Vierailija
2/6 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin, että verrattuna paperiversiona saamaani listaan tuosta puuttuivat ainakin lakritsi sekä kofeiini (= kahvi, kolajuomat sekä tee runsaasti käytettynä). Kumpaakaan ei ole mitenkään kielletty, mutta liiallista käyttöä pitäisi rajoittaa.

Samoin makeutusaineista tuossa nettilistassa ei tainnut olla mainittu sakariinia (jota on mm. Hermesetaksessa sekä joissakin virvoitusjuomissa) eikä syklamaattia. Myös ne oli mainittu minun saamassani listassa, ja niiden käyttö kannattaa raskauden ajaksi lopettaa, koska vauvan elimistö ei pysty niitä pilkkomaan. Esim. aspartaami on turvallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset hyvästä listasta kodinonni06. Tuo kahvi/tee mietityttää; mikä on " hyväksyttävä" määrä? Teetä menee 2 mukia aamuisin ja olen aika kova juomaan kahvia, varsinkin nyt kun tupakankin jätin, niin maistuu kyllä. Kuinka minimiin pitäisi vähentää?

Vierailija
4/6 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut jostain että 1-2 kuppia kahvia/päivä olisi semmonen hyvä raja raskausaikana.

=) Lisbet, rv 31+3.

Vierailija
5/6 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle maistui alkuraskaudesta kahvi kovin ja ostin itseasiassa kofeiinitonta kahvia. Mulle vaan tulikin yks kaks kertakaikkinen yök sitten kahvia kohtaan, mutta olisko turvalliempaa juoda kofeiinitonta kahvia jos sitä haluaa enemmän juoda?

Mun mielestä se on maultaan kuitenkin ihan hyvää.

Vierailija
6/6 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamassani listassa oli maksimisuositus/päivä kofeiinille 300 mg/päivä, eli noin kolme kahvikupillista. Eri aineiden kofeiinipitoisuuksia voi katsella vaikka täältä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kofeiini#K.C3.A4ytt.C3.B6