Lue keskustelun säännöt.
Onko kreatiini hyödyllistä?
19.05.2026 |
Harrastan juoksua, pyöräilyä, hyroxia ja käyn joskus muuten vain salilla, mutta lähinnä vain pitääkseni itseni kunnossa. En yritä kasvattaa näkyviä lihaksia enkä kilpaile. Mietin, hyödyttäisikö kreatiini tällaista perusliikkujaa. Lihasmassa ei saisi pienentyäkään ja olen alkanut kiinnittää enemmän huomiota palautumiseen.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ei hyödytä olennaisesti. Lihasmassaa saa kerrytetty ihan järkyttävästi ilmankin. Ensin tulee pula proteiinista (ja korkeintaan ongelma että nälkä on niin kova että tulee syötyä liikaa rasvoja, varsinkin eläinrasvoja). Vasta sitten alkaa tulla seinä vastaan. Itse olen kokenut, että penkistä voi helposti nostaa 150kg ilman yhtään lisäravinnetta tai vastaavaa, ja kyykätä 250-280kg. Näin siis 174 cm pitkän miehen, 10 cm pidemmillä raja kulkenee jossain 170kg+320kg. Tuokin tulos tarkoittaa, että pitää treenata kunnolla 8-10 kertaa viikossa. Tästä eteenpäin pääseminen, ja lihasmassa lisäkerääminen vaatinee jotain muuta kuin kaurapuuroa. Mutta isolle osalle tuo riittää ja ei ne lihakset kasva pelkällä kreatiinilla, pitää olla valmis treenaamaan entistä enemmän ja entistä kovemmin. Ainakaan minulla ei ole koskaan riittänyt aika enempään ja eipä nuo paikatkaan näytä kestävät ihan mitään tahansa vaikka kuinka fiksusti treenaisi.