Miksi vanhuksia alettiin yhtäkkiä pitää vaipoissa joskus 15 vuotta sitten?
Muistan kun isovanhempani sairastivat ja kuolivat 90-luvulla, tajuissaan olevilla oli portatiivi sängyn vieressä jos eivät vessaan jaksaneet tai ehtineet ja alusastioitakin käytettiin. Vain teholla letkuissa oli vaipat, tai kun syöpään kuoleva oli niin syvällä morfiinitokkurassa.
Ja nykyään hoitokodeissa kävelykyisilläkin on vaipat. Miksi?
Kommentit (54)
Olette lähes kaikki niin pihalla! IP-lehden toimittaja osittain! Vaikka hyvän jutun tekikin!
Olin pari vuotta sitten 4kk työtehtävissä eräässä hoitokodissa. Siellä suurin osa n. 40 asukkaasta oli täysin sänkypotilaita. Arviolta 8 käveli itse edes vessaan. Loput olivat täysin autettavia.
Näistä asukkaista muutama oli henkilö, joka oli maannut täysin liikkumattomana sängyssä viimeiset VUODET; söivät sosetta ja joivat juomia nokkamukista. Raajat eivät liikkuneet, eivätkä silmät. Joskus pitivät ääntä, eli aukoivat suuta kuin sanoakseen jotain.
Eli a) tämän vuoksi vanhuksille on vaippoja
b) miksi et itse hoida "perheen mummua"? Valitat hoitopaikasta mutta et itse käy edes katsomassa?
On se hygienisempää käsitellä nykyaikaisia vaippoja kuin eritteitä suoraan astioissa ja vaatteissa, pinnoilla.
Eipäs nyt taas yleistetä kaikkiin vanhuksiin. 95-vuotias isoäitini oli pari viikkoa sairaalassa eikä hänelle mitään vaippaa laitettu kun pystyi ihan itse menemään vessaan. Ei vaippoja käytetä ihmisillä jotka eivät tarvitse niitä.
Vierailija kirjoitti:
Olette lähes kaikki niin pihalla! IP-lehden toimittaja osittain! Vaikka hyvän jutun tekikin!
Olin pari vuotta sitten 4kk työtehtävissä eräässä hoitokodissa. Siellä suurin osa n. 40 asukkaasta oli täysin sänkypotilaita. Arviolta 8 käveli itse edes vessaan. Loput olivat täysin autettavia.
Näistä asukkaista muutama oli henkilö, joka oli maannut täysin liikkumattomana sängyssä viimeiset VUODET; söivät sosetta ja joivat juomia nokkamukista. Raajat eivät liikkuneet, eivätkä silmät. Joskus pitivät ääntä, eli aukoivat suuta kuin sanoakseen jotain.
Eli a) tämän vuoksi vanhuksille on vaippoja
b) miksi et itse hoida "perheen mummua"? Valitat hoitopaikasta mutta et itse käy edes katsomassa?
Totta turiset. -45 vuotta vanhustyötä tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana (2000-luvulla) ne pahimmin sairaat vanhukset on tupattu hoitokoteihin, mutta samalla omaiset jättävät oman läheisensä hoitamatta, ja valittavat. Mikseivät itse pidä siitä mummosta huolta?
Esim. vaikeasti muistisairas ihminen voi maata vuosia hoitokodissa. Lievät muistisairaudet saattavat aiheuttaa muitakin "ongelmia", mitä läheiset eivät muka itse halua vastuulleen.
Ei enää nykyaikana maata vuosia hoitokodissa. Ennen sinne mentiin aiemmin, mutta nykyään hoidetaan pitkään kotona ja hoitokotiin pääsee vasta sitten kun muistisairaus on jo pitkälle edennyt. Keskimääräinen hoitoaika on nykyään enää noin vuosi.
Kannattaa myös huomata, että suurin osa ihmisistä ei koskaan mene hoitokotiin. Dementiaan sairastuu vain alle 5 % suomalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Eipäs nyt taas yleistetä kaikkiin vanhuksiin. 95-vuotias isoäitini oli pari viikkoa sairaalassa eikä hänelle mitään vaippaa laitettu kun pystyi ihan itse menemään vessaan. Ei vaippoja käytetä ihmisillä jotka eivät tarvitse niitä.
Juuri näin. Ei ole meidänkään suvussa ollut vanhuksilla vaippoja. Itse ovat käyneet vessassa. Suurin osa ei dementoidu ja muutu pidätyskyvyttömiksi, ei ole muistisairautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana (2000-luvulla) ne pahimmin sairaat vanhukset on tupattu hoitokoteihin, mutta samalla omaiset jättävät oman läheisensä hoitamatta, ja valittavat. Mikseivät itse pidä siitä mummosta huolta?
Esim. vaikeasti muistisairas ihminen voi maata vuosia hoitokodissa. Lievät muistisairaudet saattavat aiheuttaa muitakin "ongelmia", mitä läheiset eivät muka itse halua vastuulleen.
Ei enää nykyaikana maata vuosia hoitokodissa. Ennen sinne mentiin aiemmin, mutta nykyään hoidetaan pitkään kotona ja hoitokotiin pääsee vasta sitten kun muistisairaus on jo pitkälle edennyt. Keskimääräinen hoitoaika on nykyään enää noin vuosi.
Kannattaa myös huomata, että suurin osa ihmisistä ei koskaan mene hoitokotiin. Dementiaan sairastuu vain alle 5 % suomalaisista.
Siellä kotona on vielä vähemmän ihmisiä auttamassa vessa-asioissa eivätkä kaikki pysty itse vaihtamaan puhdasta vaippaa jos käy vahinko. Se on kyllä todella ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Voisi vanhukset kolme neljä kertaa päivässä pissattaa pönttöön vaikka vahinkojen varalta olisi vaippa. Monihan ei muistisairauden takia tunnista vessahätää, tai tuntee sitä vaikka rakko olisi melkein tyhjäkin.
Kyllähän ainakin kävelykykyiset vanhukset autetaan pöntölle vähintään kahdesti päivässä, aamupesulla ja iltapesulla. Joskus päivälläkin käydään vessassa pesulla, jos esim. on ulostanut vaippaan. Pöntöllä istuessahan on hyvä pestä käsisuihkulla kaikki paikat puhtaiksi. Ja tottakai, jos joku tunnistaa että on vessahätä ja pyytää vessaan, niin kyllä viedään jos suinkin ehditään. Mutta tosi paljon on nykyän niitä, jotka eivät enää kykene itse liikkumaaan sängystä. Heille vaihdetaan vaipat vuoteessa ja tehdään myös pesut vuoteessa, kerran viikossa viedään lavitsalla suihkuun. Ei heitä olisi mitään järkeä lähteä viemään vessaan nosturilla, jos ei pysty istumaan pöntöllä. Nykyiset vaipat on kyllä hyvin imukykyisiä ja pintakuivia verrattuna entisiin vielä 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä kotona on vielä vähemmän ihmisiä auttamassa vessa-asioissa eivätkä kaikki pysty itse vaihtamaan puhdasta vaippaa jos käy vahinko. Se on kyllä todella ikävää.
Kotihoito käy tosiaan sen mukaan miten on katsottu että on tarve. Muistisairas ei kyllä itse mitään vaippaa vaihda, tai jotkut kyllä yrittää, mutta siitä ei seuraa kuin sotkua. Joskus muistisairas saa itse vaipan otetuksi pois, mutta ei muista laittaa uutta.
Suurimmalla osalla vanhuksista ei tosiaan ole muistisairautta, ja ne, joilla on, niin aika nopeastihan he joutuu lähtemään hoitokotiin. Ennen mentiin usein keskivaikeassa vaiheessa mutta nykyään vasta vaikeassa vaiheessa.
Diagnoosista kuolemaan kestää yleensä 4 - 10 vuotta. Ensin on lievä vaihe 2-4 vuotta, ja silloin pärjää muistilapuilla, sitten keskivaikea vaihe toiset 2-4 vuotta menee yleensä kotihoidon avulla, ja siinä häviää yleensä pidätyskyky ja pitää siirtyä vaipoihin. Vaikea vaihe kestää keskimäärin 1-3 vuotta, josta suunnilleen viimeinen vuosi ollaan hoitokodissa.
Kesto riippuu mm. iästä ja taudin tyypistä. Alzheimer on hitain, noin 8-10 vuotta, Lewyn kappaleen tauti etenee loppuun noin 6 vuodessa ja verisuoniperäinen dementia noin 5 vuodessa. Yli 80-90-vuotiaana diagnoosin saaneilla elinaika on usein lyhyempi, keskimäärin 3-5 vuotta, koska elimistö on jo valmiiksi hauraampi.
Vierailija kirjoitti:
Esi diapetes voi myös oireilla niin ettei ehdi vessaan . Verensokeri heittää . Väsyttää välillä keskellä päivää.
diabetes
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi vanhukset kolme neljä kertaa päivässä pissattaa pönttöön vaikka vahinkojen varalta olisi vaippa. Monihan ei muistisairauden takia tunnista vessahätää, tai tuntee sitä vaikka rakko olisi melkein tyhjäkin.
Kun pidätyskykyä ei ole niin sitä ei ole. Ei virtsa tule silloin pöntöllä vaan sitä tulee käytännössä koko ajan.
Se vaihdevuosi onkin sitten se eka shokki vanhetessa kun uusi alkaa ruikkia itsekseen . Et ehdi niin nopeasti vessaan vaikka juokset. Ehtii ennen sua. Se helpottuu useimmin pienellä hormoni korvaushoidolla ja jumpalla . Joskus on tulehdus ja antibiootti. Se koskee sekä miehiä että naisia. Diapetes tuo omat vaivat ja hormonin puute myös nivelkivut. VANHUUS KOSKEE KAIKKIA ET OLE YHTÄÄN PAREMPI SIINÄKÄÄN.
diabetes
Parikymmentä vuotta sitten olin hoitamassa ihmisiä, jotka pissasivat alusastiaan makuulla. Aika monta prosenttia näistä yrityksistä meni hutia eli petivaatteet vaihtoon, potilaan pesu ja uudet vaatteet.. ei ollut helppoa. Vaipat on nykyään aikalailla hyviä ja pintakuivia, joten miksi niitä ei käytettäisi. Sitäpaitsi, sen vaipan pystyy kyllä ihan riisumaan niinkuin alushousut, jos on kykenevä vessaan tai pissii mielummin siihen sorsaan tai keijaan sängyn vierellä.
Esi diapetes voi myös oireilla niin ettei ehdi vessaan . Verensokeri heittää . Väsyttää välillä keskellä päivää.