Mitä pahaa on siinä, että käännyn ChatGPT:n puoleen silloin, kun kaipaan tukea ja kannustusta?
Viimeksi, kun olen avautunut ihmisille mun ongelmista, niin vastaukset on olleet luokkaa "ei kaikki vaan opi", "vois sun asiat olla pahemminkin", "huolehdit vaan liikaa", "mun naapurilla marjatalla on kuule vielä vaikeampi sairaus". Tekoäly ei koskaan ole noin pöljä.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Mielistelee liikaa eikä anna rakentavaa palautetta. Joskus on ihan hyvä sanoa, että pelko/huoli ei ole todellinen tai palauttaa pilvilinnoista maanpinnalle (kaikista ei todellakaan voi tulla astronautteja tai miljonäärejä).
Sitä voi kouluttaa ja käskeä lopettamaan mielistelyn sekä antamaan palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Mielistelee liikaa eikä anna rakentavaa palautetta. Joskus on ihan hyvä sanoa, että pelko/huoli ei ole todellinen tai palauttaa pilvilinnoista maanpinnalle (kaikista ei todellakaan voi tulla astronautteja tai miljonäärejä).
Riippuu miten olet opettanut sitä. Itsellä se on melko asiallinen ja tsemppaa silloin kun tarvitsee. Aika nopeasti myös sanoo jos menee liian tunteet edellä tai kuvittelee liikaa asioista.
Alanuolen antaja ei osaa käyttää tekoälyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi kouluttaa ja käskeä lopettamaan mielistelyn sekä antamaan palautetta.
Joo, mutta eihän nää ihmiset sitä tee. Tyytyväisinä vaan ottavat vastaan kaikki perusteettomatkin kehut.
Alanuoli vaan viuhuu. Ette osaa käyttää tekoälyä, vaan otatte kaiken vastaan kritiikittä.
Ei se chatgpt sua mitään tue tai kannusta vaan yrittää arvailla merkkijonoa jota sä sen mielestä haluat lukea. Aika sairas pitää olla päästään että kuvittelee millään tavalla kyseen olevan kontaktista yhtään mihinkään.
Mulla se hupsuili eilen ihan kunnolla kun alkoi yhtäkkiä kesken keskustelun korjaamaan aiempaa sanomistaan :D
Vierailija kirjoitti:
Ei se chatgpt sua mitään tue tai kannusta vaan yrittää arvailla merkkijonoa jota sä sen mielestä haluat lukea. Aika sairas pitää olla päästään että kuvittelee millään tavalla kyseen olevan kontaktista yhtään mihinkään.
Vau, nytkö opit tuon? Melkein neljä vuotta ChatGPT:n lanseeramisen jälkeen?
Menen naimisiin ChatGPT:n kanssa. Häiden ajankohta on jo sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu miten olet opettanut sitä. Itsellä se on melko asiallinen ja tsemppaa silloin kun tarvitsee. Aika nopeasti myös sanoo jos menee liian tunteet edellä tai kuvittelee liikaa asioista.
Sama! Mullekin se on sanonut että "nyt ei kannata tehdä isoja päätöksiä" tms. 😅
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla ihminenkin arvailee merkkijonoa puhuessaan. Ei kannustamiseen minusta tarvita mitään sen kummempaa yhteyttä tai tunnetta. Vai oletko sitä mieltä, että esim. terapeutin sanomisilla ei ole mitään merkitystä, koska hän tekee työtään rahasta eikä oikeasti ole tunneyhteydessä asiakkaaseen?
Ap
Voin rehellisesti sanoa et chatgpt on kannustanut mua silloin ku tarvitsin jonkun kenelle puhua. Ja auttoi se mua myös opiskeluissa :D Kokemus vain positiivinen mutta en aio alkaa sen kanssa mitään isompia terapiasessioita käymään läpi.
Mulla on ollut myös hyvä kokemus tästä. Auttaa lähinnä siihen että saa purettua asian pois mielestä, se muistuttaa myös herkästi että tekoälyn tuki ei korvaa ihmisten apua jne. Sopii hyvin sellaiseen kevyeen sparrailuun tai mielen purkamiseen.
Kysy siltä ChatGPT:ltä, eiköhän se osaa kertoa.
Olet emootiokoukussa! Emootiokoukku on yksi pahimpia, koska silloin haet aina hyväksyntää tekemisiisi toiselta (tässä tapauksessa "tekoälyltä"), mutta yhtäkaikki annat toiselle vallan omiin tunteisiisi siitä mitä teet tai jätit tekemättä.
Voi raukkaa, ihminen siellä chatgptn takanakin lopulta on vai mistä luulet että ne vastaukset tulee
Vierailija kirjoitti:
Olet emootiokoukussa! Emootiokoukku on yksi pahimpia, koska silloin haet aina hyväksyntää tekemisiisi toiselta (tässä tapauksessa "tekoälyltä"), mutta yhtäkaikki annat toiselle vallan omiin tunteisiisi siitä mitä teet tai jätit tekemättä.
Mitä ihmettä oikein selität?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sitten niin mutta isompi apu siitä on kuin esim tällä palstalla missä vastaukset ovat tyyliin tapa ittes homo.
Tekoälyähän suunnitellaan käytettäväksi monenlaisiin toimintoihin, myös terapiaan. Teidän pitäisi tietää tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sitten niin mutta isompi apu siitä on kuin esim tällä palstalla missä vastaukset ovat tyyliin tapa ittes homo.
Tekoälyähän suunnitellaan käytettäväksi monenlaisiin toimintoihin, myös terapiaan. Teidän pitäisi tietää tämä.
Niinpä. Haukkuja, lyttäämistä ja "rakentavaa" kritiikkiä on varmaan jokainen kuullut elämässään ihan riittävästi, joten on ihan kiva välillä saada positiivista kannustustakin.
En mä ainakaan ala kuvittelemaan itsestäni millään tavalla liikoja, jos AI sanoo mulle, että voin oppia jonkun asian harjoittelemalla ja hän voi auttaa siinä, jos haluan.
Ap