Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin perustoimeentulotuki oikein nousee nykyaikaa vastaavalle tasolle? Tämän hetken 578€/kk vastaa ehkä 2000-luvun tasoa.

Vierailija
16.05.2026 |

Sen pitäisi olla 900€/kk vähintään.

Eikö tätä asiaa nyt saataisi eteenpäin, kun kyse kaikista heikoimmassa asemassa olevista?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo summa menee asumiseen jos asuu pk-seudulla. Helppo huutaa mene työhön, itse haen joka kuukausi työtä ja aina vastaus hakijoita on 150-600 aina yhteen työhön. Viimeksi laittoi jopa nimen ja palkkasi taas miehen. Ei jää paljoa työtä naisille, ainakaan Suomessa. Ellei tarkoita hoitajien, tosin heitäkin irtisanottu. Eli jos haluaa työtä olisi lähdettävä pois muualle, tai hakeuduttava hoitoalalle. Onhan se kiva hakea kun aina tulee vastaus liikaa hakijoita.. 

Vierailija
42/52 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin meno

Sun kuluneeseen mantraan voi vastata yhtä kuluneella: kerro se työpaikka mihin noin vain mennään?

Mene lähimpään k-markettiin tai mcdonaldsiin kysymään töitä

Oletko itse koittanut kerjää työtä kmarketissa? Täällä on ollut 3v jo samat kassat, eivät palkkaa uusia. Turha oletus että palkkaisi heti uusia. Ja omistaja vaihtui. McDonald's voi olla Helsingissä, kaikilla alueilla ei, ei ole täällä. Kaikki haetut työt on minulle myös haettuna muualla, alueella jossa asun ei ole mitä saisi hakea. Kun ei ole. Miksi asun, no muutto ja vakuus on kalliit ei niihin työttömällä ole tuosta noin varaa. Ja jos muuttaa sinne Helsinkiin, seuraava kehotus olisi muuta maalle liian kallista asua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni ei mene töihin, jotta ei menetä tukia. Isot tuet aiheuttavat sen, että töistä kieltäydytään.

Tuo pätee vain, jos työtunteja on liian vähän. Silloinkin vika ei ole tukien suuruudessa, vaan tukijärjestelmän kankeudessa. Jos koko homma olisi automatisoitu ja olisi jokin suojaosa niin, että silpputyöstä oikeasti saa lisätienestiä, ihmiset menisivät noihin töihin.

Vierailija
44/52 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikkoja ei kannata tukea. Menee rahat kankkulan kaivoon. Tuo joutaa leikata 300€/kk. Kyllä tyhjäntoimittajat sen puuronsa silläkin rahalla saa. Kaljaan ja tupakkaan ei tarvitse riittää.

Jos tuosta leikkaat 300 euroa kuussa, ei raha riitä enää pienimpäänkään vuokraluukkuun. Mitään parakkimajoituksia meillä ei Suomessa ole tarjolla.

Vierailija
45/52 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni ei mene töihin, jotta ei menetä tukia. Isot tuet aiheuttavat sen, että töistä kieltäydytään.

900€/kk asumiskulujen jälkeen ei ole isot tuet.

Onhan se, ei ole minulla ikinä jäänyt palkasta noin paljoa.

Kun mun tuntipalkka oli 15 euroa, mulla jäi palkasta tonni kuussa säästöön. Vuokran toki maksoin puoliksi mieheni kanssa.

Vierailija
46/52 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin meno

Sun kuluneeseen mantraan voi vastata yhtä kuluneella: kerro se työpaikka mihin noin vain mennään?

Mene lähimpään k-markettiin tai mcdonaldsiin kysymään töitä

Eivät ottaneet täysin tervettä lastanikaan kesätöihin. Työpaikkoja on niin vähän, etteivät ne riitä kaikille.

Vierailija
47/52 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heikkoja ei kannata tukea. Menee rahat kankkulan kaivoon. Tuo joutaa leikata 300€/kk. Kyllä tyhjäntoimittajat sen puuronsa silläkin rahalla saa. Kaljaan ja tupakkaan ei tarvitse riittää.

Jos tuosta leikkaat 300 euroa kuussa, ei raha riitä enää pienimpäänkään vuokraluukkuun. Mitään parakkimajoituksia meillä ei Suomessa ole tarjolla.

Vuokra maksetaan erikseen, kunhan muuttaa sellaiseen kämppään mikä ei ole liian kallis, Tää on lähinnä helsinkiläisten kitinää. Muuttakoot pois sieltä, halvempia asuntoja löytyy ihan mistä tahansa muualta. 

Vierailija
48/52 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin meno

Miten työkyvytön menee töihin? Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä pitkäaikaissairauden vuoksi, ja silti joudun hakemaan lisäksi myös sitä toimeentulotukea, koska lääkemenoja ja terveydenhuollon asiakasmaksuja on niin paljon, ettei minimieläke niihin riitä. Ja toimeentulotuessakaan kun ei hyväksytä esim. itsehoitolääkkeitä ja muita hoitotarvikkeita, joita myöskin tarvitsen yli sadalla eurolla kuussa, niin ruoka-apua joudun jatkuvasti myös hakemaan. Istuva hallitus kehtasi vielä leikata toimeentulotukea, mikä osuu myös meihin, jotka emme voi tilanteellemme mitään. Eläkkeensaajan asumistuesta jo leikattiin aiemmin. Rahat on mahdotonta saada riittämään välttämättömään elämiseen, vaikka mihinkään turhaan ei minulla rahaa mene kuten tupakkaan, alkoholiin, kahviin, ylimääräisiin tavaroihin tai matkusteluun.

Vierailija
49/52 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra maksetaan erikseen, kunhan muuttaa sellaiseen kämppään mikä ei ole liian kallis, Tää on lähinnä helsinkiläisten kitinää. Muuttakoot pois sieltä, halvempia asuntoja löytyy ihan mistä tahansa muualta. 

Vai helsinkiläisten kitinää? Kyllä ne Kelan hyväksymät asumismenot laskee sitä mukaa mitä kauemmaksi Helsingistä mennään. Omalla pohjois-suomalaisella maaseutupaikkakunnallani Kelan kohtuullisina pitämät asumismenot on yksin asuvalle 495 e/kk. Itselläni vuokra 510 e/kk (yksiöstä), joka on edullisimmasta päästä tällä paikkakunnalla, ja sekin ylittää tuon rajan. Itselläni se ylitys on toistaiseksi hyväksytty terveydentilani takia, mutta vuosittain pitää toimittaa Kelaan uusi todistus sossusta, että olen edelleen vaikeassa elämäntilanteessa. Pysyvä työkyvyttömyyseläke ei ilmeisesti ole Kelalle jo riittävä tieto vaikeasta elämäntilanteesta... Tuo "kohtuullisten asumismenojen" raja on pysynyt paikkakunnallani samana ainakin vuodesta 2012, jolloin muutin takaisin tälle paikkakunnalle. Silloin vuokrani oli 330 e/kk. Noita rajoja ei siis ole korotettu vuokrien nousun mukana, kuten pitäisi tehdä.

Ja olen työkyvyttömyyseläkkeellä pitkäaikaissairauden vuoksi, että turha huudella että "mene töihin". Toimeentulotuen saajissa on muitakin kuin työttömiä.

Vierailija
50/52 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin meno

Vammaiset, vanhukset?

Vierailija
51/52 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 2000-luvun alussa ttt. Se oli silloin 370 € + asuminen + vakuutukset + sähkö + terveysmenot (esim. sairaalamaksu 1kk :n hoidosta!) + lääkkeet + harkinnanvaraiset. Kun kaikki "perustarpeellinen" tuli automaattisesti, pienellä suunnittelulla elämiseen tarkotetun sai riittämään.

Vierailija
52/52 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sotkee toimeentulotuen ja yleistuen, ne on kaksi eri tukea.