Olenko hysteerinen hygienian suhteen?
Katsoin töissä hämmentyneenä, kun ihmiset menivät syömään lounasta taukotilaan ja kukaan ei pessyt käsiään ennen lounaalle menoa. Samoilla käsillä, joilla oli käyty asiakaskäynneillä, istuttu tietokoneella, hoidettu juoksevia asioita mentiin ottamaan jääkaapista ruokaa, käyttämään mikroa, penkomaan kaapista aterimia jne. Itse mietin tätä hämmentyneenä, sillä käyn aina käsipesulla sisälle tullessa ja ruokailemaan käydessäni. Muutenkin pesen kädet useamman kerran päivän aikana, jos kädet tuntuvat likaisilta, aloitan ruoanlaiton tms.
Muutenkin olen saanut kuittia, että olisin jotenkin "liian siisti". Käyn suihkussa pääsääntöisesti päivittäin. Puhtaat käsipyyhkeet vaihdan lapsiperheessämme pari kertaa viikossa, jokaisella on oma käsipyyhe. Lakanat vaihdetaan n. 1,5 välein, kun alkavat tuntua pölyisiltä. Meillä imuroidaan n. 1-2 kertaa viikossa vähän sen mukaan, näkyykö lattialla jotain pientä roskaa. Ruokatahrat tms pyyhitään tuoreeltaan. Lapsen en anna räpeltää käsillään jotain yhteistä ruokakulhoa, vaan annostelen hänelle ruoan lautaselle valmiiksi.
Toinen asia, josta huomaan olevani hyvin eri linjoilla osan työkaverieni/tuttujen kanssa. Mielestäni sairaana ei tule lähteä minnekään. Minusta on moraalitonta, että joku lähtee sairaana töihin tartuttamaan toiset, koska ei ole raaskinut olla pois töistä. Pahimmillaan sitten istut ruokapöydässä jonkun Katrin kanssa, joka toteaa iloisesti 10 min keskustelun jälkeen, että heillä ei enää tänään oksennettu, niin vihdoin pääsi töihin. Siinä sitten itse jännität, tuletko kipeäksi. Suu auki kuuntelin, kun eräs työkaverini kävi tartuttamassa iäkkääseen vanhempaansa sairaalavierailulla keuhkokuumeen, kun ei malttanut jäädä kipeänä kotiin, vaan halusi ehdottomasti mennä katsomaan leikkauksesta toipuvaa vanhempaansa.
Olenko minä hysteerinen hygienian suhteen vai meneekö tämä vielä normaalin piikkiin?
Kommentit (56)
Oikea käsienpesutapa on tosi tärkeä: tarpeeksi saippuaa, tarpeeksi pitkä pesuaika ja oikea tapa pestä kädet, sekä kunnollinen huuhtelu ja kuivaus sen jälkeen. Kaikki saippuatkaan ei oikeesti puhdista kovin hyvin.
Koronan jälkeen ihmiset oppi käyttämään käsidesiä enemmän, ja sillä pystyy myös vähentämään tautien leviämistä.
Esimerkiksi jotkut kuivaa kätensä väärin pesun jälkeen ja heiluttelee vielä saippuaisia ja bakteerisia käsiä ympäriinsä niin, että koko lavuaari roiskuu. Tai sitten kuivataan huonosti pestyt kädet likaiseen pyyhkeeseen.
Miten tahansa, hyvät ja oikeat hygieniatavat on tärkeitä. Niillä voi oikeesti vähentää sairastelua aika paljon. Immuunitekijöiden poissulkeminen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi aloittajan kaltainen. Plus en koske paljain käsin hissien nappuloihin, ovenkahvoihin yms, vaan vedän hihan käden suojaksi.
Mitä teet sille hihalle kun se on bakteerien saastuttama?
Miten riisut sen niin ettei mikään kehon osa kosketa sitä saastunutta kohtaa?
Poltatko vaatteen sen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi aloittajan kaltainen. Plus en koske paljain käsin hissien nappuloihin, ovenkahvoihin yms, vaan vedän hihan käden suojaksi.
Mitä jos ne bakteerit menee sen kankaan läpi ihoosi!!!!
Mulle on suututtu kun en ole lähtenut juhliin paikkaan jossa sairastetaan. Viimeksi tällaiseen huijattiin 4v sitten jouluna, ja sen jälkeen olinkin oksennustaudissa viikon, ja mm hajotin rajun oksentamisen aikana alaselästä jotain niin että olin 2 kk pois töistä kun en pystynyt esim istumaan🤷 pienempi paha olisi MINULLE ollut viettää joulu kotona mutta ei, lapsuuden perheeni mielestä minut voi hyvin uhrata taudeille ja päätti valehdella että tulisin paikalle. Kaikilla muilla oli siellä ollut jo tuo tauti mutta minua ei infottu vaikka erikseen kysyin. Kysyn aina että ollaanko oltu terveinä ennen kuin lupaan mennä, tuollaKIN kertaa minulle naurahdettiin kyllästyneenä että älä viitsi olla lapsellinen! Jälkikäteen myönnettiin että edellisenä päivänä oli vielä siskon lapsi oksentanut. Eihän se minun 2 kk sairastamiseni HEITÄ haitannutkaan, en saanut mitään apua keneltäkään heiltä, sanottiin vain että ei voi johtua selkäkipu tuosta, ja että miksi liioittelen.
Ei olla enää tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te uskallatte käydä ulkomailla!
Etelän turistirysissä. Bakteereja pitkin maailmaa ja hygienia sitä sun tätä. Ja vielä syötte siellä.
Varmaan heillä on mukana oma käsidesi ja desinfioivia kosteuspyyhkeitä.
Syövät vain hyvin kypsennettyä ruokaa.
Kertakäyttöhansikkaat ja Kasvomaski on myös ehdottomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te uskallatte käydä ulkomailla!
Etelän turistirysissä. Bakteereja pitkin maailmaa ja hygienia sitä sun tätä. Ja vielä syötte siellä.
Varmaan heillä on mukana oma käsidesi ja desinfioivia kosteuspyyhkeitä.
Syövät vain hyvin kypsennettyä ruokaa.
Kertakäyttöhansikkaat ja Kasvomaski on myös ehdottomat.
Eikä koskaan kosketa siihen vesipulloon ilman desinfiointia ennen ja jälkeen!
Olet hieman hysteerinen ap.
Itse en pese käsiäni mennessäni esim. lounasravintolaan.
Pesen kädet silloin kun ne ovat likaiset ja pesen kädet myös vessassa asioinnin jälkeen.
En ole juuri koskaan sairas, ehkä kevyen kevyt flunssa kerran viidessä vuodessa.
Liiallinen hygienia altistaa ihmisen sairauksille.
Ei toisten käsienpesuja kannata kytätä, koska niitä ei oikeasti voi tietää. Vaikka käsiä ei pesisi taukohuoneessa työkaverien nähden, voi ne olla pessyt äskettäin jossain muualla, tai laittanut käsidesiä, tai itse tietää koska on viimeksi pessyt ja mihin on sen jälkeen koskenut. Jos syön omia eväitäni, niin kenenkään muun ei silloin tarvi tietää mun pesuista ja deseistä, koska mitään vaaraa ei kenellekään muulle aiheudu. Mun ei silloin tarvi huolehtia siitä, että työkaveri tietäisi mun käsihygieniasta.
Meidän firmassa on yks miespuolinen työkaveri, joka ei koskaan pese käsiään heti vessassa käynnin jälkeen siellä vessan lavuaarilla, vaan menee aina keittiön tiskialtaalle pesemään ne. Jos meidän firman vessa on varattu, se käy alakerran aulavessassa ja tulee hissillä takaisin toimistoon ennen kuin pesee kätensä keittiössä.
Voit vaan kuvitella, millasia bakteerijälkiä jää ovenkahvoihin ja hissin nappeihin matkan varrella. Ja se käsienpesukin on tyyliin muutaman sekunnin nopea huuhtaisu, ja homma muka hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsö. Pointti on se, että en hiero kasvojani tuohon likaiseen hihaan.
T. tuo aiempi
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuolla pelto ja metsätöissä paljon käsiä peseskellä, samoilla paskaisilla käsillä syödään kaivellaan hampaat ja tehdään kaikki muukin.
Onhan osa nykyihmisistä aivan hygieniahulluja.
No ap ei ainakaan ole hygieniahullu.
Ja Salen kassatkin, ensin piippaa ruokaa kassalla hanskat kädessä. Sitten tyhjentää kaupan roskiksia samat hanskat kädessä. Ja sitten taas piippaa ruokia, samat hanskat kädessä.
Joku siellä ei ole ymmärtänyt mitä tarkoittaa elintarvikehygienia. Aattelevat kai, että hanskat suojaa sitä myyjää tartunnoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole. Monella hämärtynyt ymmärrys tautien ja pöpöjen leviämisestä. Olen sun kanssa samassa veneessä ja kuulostat tolkun ihmiseltä
Ihan samoin meillä toimitaan. Olemme eläkkeellä oleva pariskunta. Olemme viimeksi sairastaneet koronan kesällä 2023, sitä ennen minä sairastin influenssan 1999, mies ei sitäkään. En tiedä, johtuuko näistä elintavoista, vaan harvinaisen hyvästä luontaisesta vastustuskyvystä.
Minä kun menen lounaalle, niin en pese käsiäni sitä varten. Samoin kun tulen kotiin vaikka kaupassa käytyäni, niin en käy pesemässä käsiäni. Vessassa käynnin jälkeen pesen kädet. Sairastamishistoriani on aika sama kuin sinulla, influenssa joskus neljännesvuosisata sitten ja korona muutama vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole. Monella hämärtynyt ymmärrys tautien ja pöpöjen leviämisestä. Olen sun kanssa samassa veneessä ja kuulostat tolkun ihmiseltä
Ihan samoin meillä toimitaan. Olemme eläkkeellä oleva pariskunta. Olemme viimeksi sairastaneet koronan kesällä 2023, sitä ennen minä sairastin influenssan 1999, mies ei sitäkään. En tiedä, johtuuko näistä elintavoista, vaan harvinaisen hyvästä luontaisesta vastustuskyvystä.
Minä kun menen lounaalle, niin en pese käsiäni sitä varten. Samoin kun tulen kotiin vaikka kaupassa käytyäni, niin en käy pesemässä käsiäni. Vessassa käynnin jälkeen pesen kädet. Sairastamishistoriani on aika sama kuin sinulla, influenssa joskus neljännesvuosisata sitten ja korona muutama vuosi sitten.
Hienoa, että olet pysynyt terveenä. Tämän keskustelun puhtausperiaateasioissa on kuitenkin kyse enemmästä kuin kunkin yksilön omasta infektioihin sairastumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että olet pysynyt terveenä. Tämän keskustelun puhtausperiaateasioissa on kuitenkin kyse enemmästä kuin kunkin yksilön omasta infektioihin sairastumisesta.
Vastasin vain kommenttiin, missä edellinen arveli terveenä pysymisessä johtuvan hyvästä hygieniasta. Annoin vastaesimerkin. Tällaisista yksittäisistä esimerkeistä ei pysty päättelemään mitään suuntaan eikä toiseen, ei minun eikä edellisen kommentoijan tilanteesta