Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selitätte omalle lapselle kun naapurin Nicolla on uusin pleikkari ja älyluuri, mutta samaa et voi antaa omalle lapsellesi?

Vierailija
16.05.2026 |

Onhan se lapsen näkökulmasta eriarvoistavaa kun muilla on hauskempaa. Miten selitätte aikuisena ihmisenä tilanteen?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille voi ja täytyy sanoa ettei ole varaa. Kaikkea ei tarvitse muutenkaan saada, hyvä lapsuus ei synny siitä että saa kaikkea, vaan on jotain aivan muuta.

Se voi olla sinun mielipide. Mutta lapsella, joka jää paitsi monista asioista mitä kavereilla on, voi olla eri mieltä. Moni köyhyydessä/pienituloisuudessa kasvanut lapsi kantaa kaunaa vanhempiaan kohtaan tästä syystä.

Höpö, höpö. Hyvä, että oppii jo nuorena, ettei kaikkea voi saada. Minäkin haluaisin asua kartanossa ja ajaa ferrarilla, mutta en silti ole katkera vanhemmilleni, vaikkei kartanoa ja ferraria olekaan. Lapsellasi taitaa olla kusta päässä. Minun lapseni sanovat monesti kaupassa, ettei heille tarvitse ostaa mitään. 

Vierailija
22/37 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole rahaa, sanon, että ei ole rahaa. Mitä selittämistä on totuudessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron niinkuin asiat ovat. Heillä on varaa. Meillä ei. Ja se pitää hyväksyä. Samalla lailla isä sanoi minulle kun kinusin pienenä jotain hemmetin pelikonetta. Ja ihan hyvin siitä selvittiin. Nyt ise isän ikäisen onkin sitten kaikki pelikoneet tuossa hyllyssä, joita voi pelata kun mieli tekee.

Vierailija
24/37 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole rahaa, sanon, että ei ole rahaa. Mitä selittämistä on totuudessa?

Näin meilläkin. 

Mutta kun näillä raha tulee taikaseinästä ja kaikki ostetaan velaksi vaikkei rahaa olisikaan. Sitten se on epistä, kun ei saa kaikkea, mitä milloinkin keksii haluta. Lapsista kasvaa velkaongelmaisia jo lapsena, kun ei aseteta rajoja ja sanota, ettei kaikkea voi saada. Eikä se ole yhtään epistä, että naapuri saa hankittua jotain, mihin meillä ei ole varaa. Naapuri on säästänyt ja tehnyt sen eteen töitä. Ei ole epistä.

Vierailija
25/37 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille voi ja täytyy sanoa ettei ole varaa. Kaikkea ei tarvitse muutenkaan saada, hyvä lapsuus ei synny siitä että saa kaikkea, vaan on jotain aivan muuta.

Se voi olla sinun mielipide. Mutta lapsella, joka jää paitsi monista asioista mitä kavereilla on, voi olla eri mieltä. Moni köyhyydessä/pienituloisuudessa kasvanut lapsi kantaa kaunaa vanhempiaan kohtaan tästä syystä.

Lapsi voi olla eri mieltä, mutta se ei tarkoita, että lapsi olisi oikeassa. Kaunan kantaminen on ihmisen oma valinta ja huono sellainen.

Vierailija
26/37 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon, että hänellä on köyhempi isä kuin naapurin Nicolla.

Vierailija
27/37 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja moni lapsi joka saa lasuudessaan aivan kaiken, kasvaa kultalusikkamulkuksi. Englannissa näille on nimityskin: Hampstead cunt.

Vierailija
28/37 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni osti pleikan ja älyluurin omilla rahoillaan. Mitä mulla siihen on selittämistä :D

Vierailija
29/37 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tämä keskustelu meni niin että poikani kysyi miksi Villellä on kaikki pelikoneet ja uudet pelit mutta meillä ei. Minä vastasin että Villen äiti on ostanut kaiken velaksi osamaksulla (kertoi itse) ja maksaa kaikesta lähes tuplahinnan. Me säästetään ja saadaan samat koneet ja pelit alesta, ja vähän enemmän pelejä vielä samalla rahalla, jos halutaan. Kaikkea ei pidä yhdenkään ihmisen saada heti vaan pitää oppia odottamaan ja säästämään niin sitten osaa arvostaa sitä mitä saa.

Jättäisi Villen äidin rauhaan. Ei kuulu lapsille.

Vierailija
30/37 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano lapselle että olette köyhiä ja pitää suunsa kiinni. 

Vierailija
31/37 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tämä keskustelu meni niin että poikani kysyi miksi Villellä on kaikki pelikoneet ja uudet pelit mutta meillä ei. Minä vastasin että Villen äiti on ostanut kaiken velaksi osamaksulla (kertoi itse) ja maksaa kaikesta lähes tuplahinnan. Me säästetään ja saadaan samat koneet ja pelit alesta, ja vähän enemmän pelejä vielä samalla rahalla, jos halutaan. Kaikkea ei pidä yhdenkään ihmisen saada heti vaan pitää oppia odottamaan ja säästämään niin sitten osaa arvostaa sitä mitä saa.

Jättäisi Villen äidin rauhaan. Ei kuulu lapsille.

Olen eri, mutta miksei kuulu lapsille? Siinähän on juuri hyvä opetusesimerkki siitä, miten ei kannata toimia.

Vierailija
32/37 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan vuokralla edullisesti kerrostalossa jotta voin olla kotona, lapsen luokkalaisista moni hulppeissa omakotitaloissa (jotka myös omistavat). Luokan pahimmat lintsaajat ym. perseilijät on just noista ökytaloista, eikä niillä ole kuulemma usein ketään aikuista kotona.  Parhaiten luokalla suoriutuvat ehjistä perheistä olevat kotimaiset muksut, joiden tulotaso on noin keskitasoa. 

Vierailija
33/37 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä voisi olla oikea hetki opettamaan lapselle säästämistä. Eli ei kaikki mulle heti kun muillakin on, vaan että säästämällä voi saada haluamansa. Jos lapsen haluama laite on kalllis kuten joku pleikkari niin voisi sopia että lapsi säästää vaikka puolet ja että vanhemmat maksaa sitten puolet. Lapsi voisi halutessaan kertoa tästä sukulaisilleen jotka voi sitten osallistua säästökampanjaan antamalla syntymävänä vaikka rahaa, jonka lapsi voi laittaa säästöön. Ja sen laitteen voi kenties löytää sitten vaikka alesta myös jos onni on myöden niin tarjouksienkin tutkailu tulee tutuksi. Laite on tällöin hyvin odotettu ja siitä pidetään huolta kun siihen on lapsi joutunut itse säästämään. Vanhemman lapsen voi sitten palkata vaikka puutarhuriksi hieman suurempaa viikkorahaa ehdottamalla esim leikkaamaan nurmen tai imuroimaan   jne. 

Vierailija
34/37 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni osti pleikan ja älyluurin omilla rahoillaan. Mitä mulla siihen on selittämistä :D

Myös mun nuori säästi ja hankki pelikonsolin uutena, sen jälkeen tasaisesti uutuuspelejä sekä lempihahmojaan aitoina fanituotteina ulkomaita ym. Kalliita juu, mutta itse maksoi kaiken posteineen, ja rahat tienasi hyvillä kouluarvosanoilla (isovanhemmat sekä me vanhemmat maksoimme) sekä säästämällä kuukausirahojaan. 

Tästä oli jotkut alkaneet juoruilemaan, että meillä käytetään rahaa hövelisti. :D

Vierailija
35/37 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö, höpö. Hyvä, että oppii jo nuorena, ettei kaikkea voi saada. Minäkin haluaisin asua kartanossa ja ajaa ferrarilla, mutta en silti ole katkera vanhemmilleni, vaikkei kartanoa ja ferraria olekaan. Lapsellasi taitaa olla kusta päässä. Minun lapseni sanovat monesti kaupassa, ettei heille tarvitse ostaa mitään. 

Sinun kokemuksesi ei ole kaikkien muiden kokemus.

Koita ymmärtää se.

Koska sinä koit näin = siispä muutkin kokevat näin 🧐😷🙄 ok...

Vierailija
36/37 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi olla eri mieltä, mutta se ei tarkoita, että lapsi olisi oikeassa. Kaunan kantaminen on ihmisen oma valinta ja huono sellainen.

Kaikilla lapsilla ei ole kotona perustarpeita. Lastensuojelu on todiste siitä koska sitä tarvitaan. Perustarpeiden puute on TODELLA iso syy kantaa kaunaa vanhemmille. Lapsia ei pitäisi hankkia, jos heistä ei halua huolehtia ja haluaa pihistellä joka asiassa.

Vierailija
37/37 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla lapsilla ei ole kotona perustarpeita. Lastensuojelu on todiste siitä koska sitä tarvitaan. Perustarpeiden puute on TODELLA iso syy kantaa kaunaa vanhemmille. Lapsia ei pitäisi hankkia, jos heistä ei halua huolehtia ja haluaa pihistellä joka asiassa.

Meneppäs muualle inisemään ja mussuttamaan piipityksiäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan