Elokuvateatterit eivät tunnu enää kiinnostavan ihmisiä lähes lainkaan
Olen käynyt elokuvissa kohta 30 vuotta ja nykyisin teattereissa on aivan eri määrä ihmisiä kuin aiemmin. Muistan sellaisen ajan kun kaikkiin näytöksiin ei saanut lippuja koska teatterit olivat aivan täynnä hittielokuvien kohdalla. Nyt yli 200-paikkaisessa salissa istuu usein alle 10 ihmistä ihan elokuvasta riippumatta.
Mikä on muuttunut?
Kommentit (76)
Se on se kokonaiskustannus.
Ennen vanhaan leffassa käyntiin kuului ruokailu, leffa ja popparit, pari keppanaa pubissa ja taksilla kotio. Homma maksoi ehkä muutaman kympin. Nyt sillä muutamalla kympillä ei saa edes leffalippua ja poppareita, ruuasta puhumattakaan, bisset maksaa 10€ kippo ja taksi on 100€ kotio.
Se mikä oli ennen 20€ hauska ilta on nyt 200-300€ painajainen.
Ajattelin nyt alkaa käymään kun uusi kuukausimaksu astui voimaan. Nyt lippujen hinnat tämän uudistuksen kautta ovat kohtuulliset ja järkevät.
Mä käyn elokuvissa. Välillä on rauhallisempaa ja joskus on vilkkaampaa. Ei kaikki ihmiset harrasta elokuvia, että silloin tällöin vain käyvät elokuvissa. Kotimaiset ja lastenleffat näyttävät olevan kassamagneetteja.
Liput on liian kalliita ja nykyelokuvat on surkeita. Hienon näköisiä kyllä, mutta juoni on hirveää kuraa ja dialogi pelkkää sen mielikuvituksettoman ja ennalta-arvattavan juonen aukiselittämistä, ihan kuin kaikki elokuvat tehtäisiin nykyään alakouluikäisen tasolle jääneille vajaajärkisille.
Monet siellä olevista salissa olevista ovat maksaneet lippunsa työpaikan virkistysedulla tms. Hyvin vähän on kokonaan itse lippunsa maksavia.
Jos hinnat olisivat alemmat niin kävisin elokuvissa. Viimeksi kävin katsomassa Wickedin ykkösosan leffassa kun hinta oli pienessä leffateatterissa kohtuullinen.
Voin vastata vaan omasta puolestani.
En ole koskaan ollut kiinnostunut elokuvista; en 90-luvulla (kun olin lapsi/teini) enkä sen jälkeenkään. En katso elokuvia kotona, elokuvateatterissa olen käynyt oikeasti ehkä yhteensä 3 kertaa.
Voisin kuitenkin arvella syitä normaali-ihmisten käytökseen: helppoa katsoa kotona, ensi-illat näkyy aika nopeasti, kalliit hinnat, koti-teknologia on parempaa kun vaikka 2000-luvun dvd vs leffateatteri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona elokuvan saa katsoa rauhassa. Miksi maksaisin häiriötekijöistä? Lippujen hinnat ovat nykyään myös liian kalliita.
Sarjalipulla leffan hinnaksi tulee n. 12€. Ei tuo nyt hirveän kallista ole. Hulluilta päiviltä kannattaa ostaa 10 lipun paketti, niin tulee vielä halvemmaksi.
Sarjaliput on 4kpl 58,80e, eli 14,45e per lippu. Jos menen mieheni kanssa leffaan, pelkät liput maksaa siis 28,90e. Siihen päälle pysäköinti 5-8e plus herkut vielä siihen päälle. Minusta tuo on kallista.
Hinnat on liian korkeat ja elokuvat huonoja. Ei yhtään minun makuuni. Vaikea edes löytää mitään katsomisen arvoista kun on pitänyt ilmaisliput käydä käyttämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vastasin joku muu, koska syitä on monta.
Liput on liian kalliita.
Pysäköinti keskustassa on liian kallista.
Nykyleffoista 75% on kamalaa kuraa. Ei pelkästään juoni tai näyttelytyö, vaan myös tehosteet. CGI:n laadusta en viitsi edes aloittaa.
Ihmiset ei osaa käyttäytyä teatterissa. Kotona ei tartte kuunnella juttelua tai kännyköitä, eikä haistella toisten pieruja.
Kotona saan aivan yhtä hyvät äänet, on loistavat vehkeet joita ei ihan satasilla osteta. Kuvaruutu on paljon teatterin valkokangasta pienempi, mutta kyllä 75 tuumaa mulle hyvin riittää.
Kotona on viihtyisämpää ja aina sopiva lämpötila. Pääsen tarvittaessa helposti vessaan ja leffan voi laittaa pauselle.
Pysäköinti Helsingin keskustassa on ilmaista sunnuntaisin, tai 1-2€ tunti jos haluaa pysäköidä pysäköintihalleihin. Lisäksi klo 18 jälkeen on edullisemmat hinnat hallipaikoilla.
riittää kun valtio jakunnat tukee huu haata. maksan veroja jo aivan riittävästi.päivittäkää itsenne ja tarjonta.
Ei tarvita kun joku ylimääräinen ääni tai muu häiriö kanssakatsojan toimesta ja elokuvateatterikokemus romahtaa kotiteatterin alle. Siitä riskistä en jaksa nähdä vaivaa tai saati maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona elokuvan saa katsoa rauhassa. Miksi maksaisin häiriötekijöistä? Lippujen hinnat ovat nykyään myös liian kalliita.
Sarjalipulla leffan hinnaksi tulee n. 12€. Ei tuo nyt hirveän kallista ole. Hulluilta päiviltä kannattaa ostaa 10 lipun paketti, niin tulee vielä halvemmaksi.
Sarjaliput on 4kpl 58,80e, eli 14,45e per lippu. Jos menen mieheni kanssa leffaan, pelkät liput maksaa siis 28,90e. Siihen päälle pysäköinti 5-8e plus herkut vielä siihen päälle. Minusta tuo on kallista.
12,45 jos ottaa 8 lipun paketin.
Rasvanlemussa katsella mainoksia ja maksaa siitä. Ei kiitos.
Yksin ei jaksa mennä teatteriin. Sama katsoa kotona.
Hinta on liian kallis siihen nähden, että elämyksen joutuu jakamaan tuntemattomien kanssa, joista osalla käytöstavat ovat kysymysmerkki. Sen jälkeen kun herkistyin hajuille, minua on huolestuttanut riski joutua jonkun hajuvesifanin viereen- se kun tietää itselleni välitöntä päänsärkyä, pahoinvointia sekä yskänpuuskaa (kurkku tuntuu kuin kramppaisi?). 2000-luvun alussa hajusteita osattiin käyttää kohtuudella, 2010 pärjäsi jos valikoi paikkansa huolella, 2020 aivan mahdotonta koko touhu. Vähäinenkin järki näyttää kadonneen ihmisten päästä niin hajusteiden kuin käytöstapojenkin suhteen.
Nuoria haukutaan aina, mutta oma kokemus heistä on ihan ok. Tosin hajuvesillä läträävät, mutta sen nyt tietää jokainen eli helppo väistää nämä porukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12,45 jos ottaa 8 lipun paketin.
Ja käytettävä mitä, 6kk kuluessa? Tuleeko siinä ajassa edes niin paljoa katselukelpoisia julkaisuja?
Toisaalta monet elokuvat alkavat ihan liian myöhään. Jos elokuva (tai siis alun mainokset) alkavat klo 20 niin kotiin ehtii vasta lähempänä klo 23. Silloin haluan olla jo nukkumassa.