Kerroin vaimolleni haluavani vaihtaa rakennusalan työn päiväkotityöhön, ja siitä lähtien hän on suhtautunut minuun eri tavalla
Olen tehnyt fyysisiä töitä koko aikuisikäni. Pitkiä päiviä, raskasta työtä ja hyvät rahat. Mutta en koskaan oikeasti viihtynyt siinä. Viime vuosina olen huomannut, että viihdyn paljon paremmin lasten kanssa työskentelyssä, ja olen jopa miettinyt kouluttautuvani päiväkotiin töihin. Vaimoni on aina sanonut, että maailma tarvitsee enemmän miehiä sellaisiin töihin ja että hän arvostaa miehiä, jotka uskaltavat tehdä sitä mitä oikeasti haluavat.
Mutta kun kerroin hänelle vakavissani hakevani alalle, hänen reaktionsa oli aivan erilainen kuin odotin. Hän ei suoraan sanonut mitään pahaa, mutta huomasin heti muutoksen. Hän alkoi vitsailla siitä, että minusta tulisi ”päiväkotisetä”, eikä enää puhunut minusta samalla tavalla kuin ennen. Tunnelma muuttui oudoksi.
Lopulta hän myönsi, ettei vain osaa nähdä sellaista työtä miehekkäänä. Hän sanoi arvostavansa sitä teoriassa, mutta ettei voisi sille mitään, että se muutti hänen tapaansa nähdä minut. Nyt en oikein tiedä pitäisikö minun seurata sitä mitä oikeasti haluan vai yrittää pitää kiinni siitä kuvasta, johon hän alun perin rakastui.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Onko yllätys, että myös naiset pitävät yllä patriarkaattia ja ahtaita miesrooleja?
Höpö höpö, tämä aloitus on selvä provo.
Jos olisikin totta niin vaimon ainoa huoli olisi se, että palkka tippuu niin rutkasti, että asuntolaina jää maksamatta. Naiset kun tekee työtä "kutsumuksesta" niin palkkaa ei tarvitse maksaa, vähän voileipärahaa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla lukupäätä hakemaan yliopistoon?
Ja maksamaan osuutesi perheen kuluista kun opiskelet ja valmistut? Palkka on surkea.
Jännä nähdä mitä huomenna kerrot sille olemattomalle vaimollesi, ja sitten se on suhtautunut sinuun toisella tavalla. Nämä sun feikki aloitukset ei oikein toimi kun niissä on aina sama peruskaava, vain miitä kerroit on muutettu.
Mistäköhän psykologian laitokselta näitä tulee. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Joo, en kyllä pystyisi tollasta miestä pitämään kattoni alla joka vaihtaa äijäammatista noloon ammattiin...
Miksi sitten vaaditte enemmän miehiä perinteisiin naisvaltaisiin ammatteihin?
Siis haluat raskaasta työstä raskaaseen työhön? Miksi ihmeessä, työtaakka tuplaantuu ja palkka puolittuu. Toki pääset helpommalla sukupuolesi vuoksi, mikäli hakeudut alalle.
Joo, en kyllä pystyisi tollasta miestä pitämään kattoni alla joka vaihtaa äijäammatista noloon ammattiin...