IL: Pysäyttävä lista, nämä etunimet ovat nyt virallisesti kiellettyjä Suomessa: Sampomakkara, Muuan, Ruucu, Samperi ja Ikimetsä
Oikeusministeriön alaisuudessa työskentelevä nimilautakunta on nyt tehnyt kovia linjanvetoja sen suhteen, millaisia nimiä Suomessa sallitaan, ja ei sallita.
Sallittujen nimien listalle ovat päätyneet mm.
Atomiinus
Joku
Mamma
Lyko
Kisima
Miami
Tornado
Repomieli
Kieltolistalle määrättiin:
Ikimetsä
Sampomakkara
Samperi
Liekkiö
Kaaos
Tietäväinen
Torstai
Pysäyttävä lista: Kielletyt etunimet 2025
Nimilautakunta ei hyväksynyt etunimeksi Sampomakkaraa tai Torstaita viime vuonna. Atomiinus, Lyko ja Miami kelpasivat nimiksi.
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/4cbf62cc-4123-43d8-a430-12d9…
Kommentit (95)
Minä olen aikuinen nimenvaihtaja, joka otti täysin uuden, itse keksimänsä nimen vuonna 2014. Olin silloin siis 18v ja kärsinyt koko siihenastisen elämäni ristimänimestäni, joka oli niinkin ikivanha ja kuivakka kuin Tellervo.
Vanhempani nimesivät minut Tellervo Koiviston mukaan, mutta eivät siinä samalla tulleet ajatelleeksi miten paljon noin vanhanaikainen boomer-nimi voisi lapsen elämää haitata. Esim. kesätyöpaikka jäi saamatta, koska "työpaikka on tarkoitettu nuorille" (tämä siis vastausviestinä, en ollut maininnut hakemuksessa syntymäaikaani).
Ymmärrän siis sydämestäni nimenvaihtajia, joilla on halu ottaa sellainen nimi, johon ei liity ylisukupolvista stigmaa tai stereotyyppejä, kuten esim. nimissä Jorma, Tyyne, Päivikki, Yrjö tms.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku Repomieli tai Atomiinus meni läpi, muttei Annié tai Florencé...
Edelliset nimet on ihanan wokea, jälkimmäiset kai suomalaisuudelle vieraita, koskakirjaimien päällä on epäilyttävä merkki.
Kai tuokin lautakunta on aikoja sitten woketettu ja islamisoitu, en ihmettelisi...
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aikuinen nimenvaihtaja, joka otti täysin uuden, itse keksimänsä nimen vuonna 2014. Olin silloin siis 18v ja kärsinyt koko siihenastisen elämäni ristimänimestäni, joka oli niinkin ikivanha ja kuivakka kuin Tellervo.
Vanhempani nimesivät minut Tellervo Koiviston mukaan, mutta eivät siinä samalla tulleet ajatelleeksi miten paljon noin vanhanaikainen boomer-nimi voisi lapsen elämää haitata. Esim. kesätyöpaikka jäi saamatta, koska "työpaikka on tarkoitettu nuorille" (tämä siis vastausviestinä, en ollut maininnut hakemuksessa syntymäaikaani).
Ymmärrän siis sydämestäni nimenvaihtajia, joilla on halu ottaa sellainen nimi, johon ei liity ylisukupolvista stigmaa tai stereotyyppejä, kuten esim. nimissä Jorma, Tyyne, Päivikki, Yrjö tms.
Kesätyöpaikka luultavasti tuomittaisiin maksamaan korvauksia. Tuo on vakavaa syrjintää.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aikuinen nimenvaihtaja, joka otti täysin uuden, itse keksimänsä nimen vuonna 2014. Olin silloin siis 18v ja kärsinyt koko siihenastisen elämäni ristimänimestäni, joka oli niinkin ikivanha ja kuivakka kuin Tellervo.
Vanhempani nimesivät minut Tellervo Koiviston mukaan, mutta eivät siinä samalla tulleet ajatelleeksi miten paljon noin vanhanaikainen boomer-nimi voisi lapsen elämää haitata. Esim. kesätyöpaikka jäi saamatta, koska "työpaikka on tarkoitettu nuorille" (tämä siis vastausviestinä, en ollut maininnut hakemuksessa syntymäaikaani).
Ymmärrän siis sydämestäni nimenvaihtajia, joilla on halu ottaa sellainen nimi, johon ei liity ylisukupolvista stigmaa tai stereotyyppejä, kuten esim. nimissä Jorma, Tyyne, Päivikki, Yrjö tms.
Tällaista se sosialismi voi teettää. Ikäviä ihmiskohtaloita...
Ei voi muuta sanoa kuin voi että lapsiparat, noinko paljon vanhemmat haluaa lastansa nöyryyttää???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aikuinen nimenvaihtaja, joka otti täysin uuden, itse keksimänsä nimen vuonna 2014. Olin silloin siis 18v ja kärsinyt koko siihenastisen elämäni ristimänimestäni, joka oli niinkin ikivanha ja kuivakka kuin Tellervo.
Vanhempani nimesivät minut Tellervo Koiviston mukaan, mutta eivät siinä samalla tulleet ajatelleeksi miten paljon noin vanhanaikainen boomer-nimi voisi lapsen elämää haitata. Esim. kesätyöpaikka jäi saamatta, koska "työpaikka on tarkoitettu nuorille" (tämä siis vastausviestinä, en ollut maininnut hakemuksessa syntymäaikaani).
Ymmärrän siis sydämestäni nimenvaihtajia, joilla on halu ottaa sellainen nimi, johon ei liity ylisukupolvista stigmaa tai stereotyyppejä, kuten esim. nimissä Jorma, Tyyne, Päivikki, Yrjö tms.
Tällaista se sosialismi voi teettää. Ikäviä ihmiskohtaloita...
Minä taas sain kuulla lähes koko ikäni biisin pilkkasanat oli poika nimeltä Päivi, vihasin ja vihaan edelleen nimeäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja molemmat listat aiheuttaa myötähäpeää, noi vanhemmat edes halua lapsia ja varmaan kiva nolata lapsi nimeämmällä atomiksi tai joku
Osa on varmasti aikuisia nimenvaihtajia.
Sitä ennen noi lapset joutuu rankan kiusaamisen kohteiksi koulussa, päiväkodissa, joka paikassa, kiva jättää traumat lapselle 😒
osa näistä on aikuiset nimenvaihtajat
Kukaan ei kerro mulle kuinka kasvattaa Tietäväistä Kaaosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku Repomieli tai Atomiinus meni läpi, muttei Annié tai Florencé...
Ota heittomerkki niistä pois, niin menee läpi
mutta sukunimessä saa olla heittomerkki
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku on halunnut lapsensa nimeksi, tai omaksi nimekseen "Mamma"? Mikä on se elämänpolku, joka on johtanut tähän pisteeseen? Ja miksi viranomaiset on sen hyväksyneet?
Kutsumanimiä halutaan hyvin usein virallisiksi nimiksi. Tuon nimi on voinut olla vaikka Matilda, mutta ihan kaikki kutsuu Mammaksi. Tiedän juha-matin joka vaihtoi jussiksi, santeri santuksi, ja eikös Jaajonkin nimi ole alunperin ihan toinen? Tv kokki vaihtoi toiseksi nimekseen kutsumanimensä Hemuli.
Vierailija kirjoitti:
Tajutkaa että noissa montaa lapselle haluttua nimeä ole. Aikuiset noita hakevat jopa kännipäissään.
Että vai ettei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksei Kaos mennyt läpi. Kahdella aa:lla tajuan (negatiivinen mielleyhtymä luultavasti syynä) Muitta Kaos kuulostaa minusta ihan pätevältä nimeltä? Mikä lie logiikka näissä.
Vois kokeilla Kaios? Luulisi menevän kun kaiuskin on nimi
Voisi, mutta se on sitten jo ihan eri nimi.
Pyritäänkö tässäkin jonkinlaiseen tasa-arvoisuuteen/tasapuolisuuteen, kun makkaroille on jo annettu ihmisten nimi, kuten esim.
Eetvart
UkkoPekka
Wilhelm
Hoikka Hannu
Solakka Sam
Kapen pikkusen parempi Chorizo
Livornon Luigi
Katalonian Carlos
Kananpojan Helmi
Siskonmakkara
Makkara lienee miehen nimi, kun makkaroita myydään pääsääntöisesti miesten nimillä -
makeisia vastaavasti naisten nimillä. Joten makkara ei liene sukupuolineutraalinimi.
Grillimakkara
Kestomakkara
Lenkkimakkara
Nakki
Poikkeuksena naisten nimillä myydään Kananpojan Helmi. Kana/Helmi -yhdistelmä kertonee jotakin.
Siskonmakkara
Onko kaikenlaisten outouksien hyväksyminen ja salliminen arvoliberalismia?
’Arvoliberalismi: Vapaamielinen suhtautuminen erilaisiin elämäntapoihin, kulttuureihin ja ihmisoikeuksiin. Se korostaa yksilön itsemääräämisoikeutta tehdä omat valintansa.
Laajemmasta näkökulmasta termiä käytetään myös kuvaamaan henkilöä, joka on suvaitsevainen ja avoin uudistuksille. ’
Tajutkaa että noissa montaa lapselle haluttua nimeä ole. Aikuiset noita hakevat jopa kännipäissään.