Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Pysäyttävä lista, nämä etunimet ovat nyt virallisesti kiellettyjä Suomessa: Sampomakkara, Muuan, Ruucu, Samperi ja Ikimetsä

Vierailija
15.05.2026 |

Oikeusministeriön alaisuudessa työskentelevä nimilautakunta on nyt tehnyt kovia linjanvetoja sen suhteen, millaisia nimiä Suomessa sallitaan, ja ei sallita. 

 

Sallittujen nimien listalle ovat päätyneet mm. 

 

Atomiinus

Joku

Mamma

Lyko

Kisima

Miami

Tornado

Repomieli

 

Kieltolistalle määrättiin: 

 

Ikimetsä

Sampomakkara

Samperi

Liekkiö

Kaaos

Tietäväinen

Torstai

 

Pysäyttävä lista: Kielletyt etunimet 2025

Nimilautakunta ei hyväksynyt etunimeksi Sampomakkaraa tai Torstaita viime vuonna. Atomiinus, Lyko ja Miami kelpasivat nimiksi.

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/4cbf62cc-4123-43d8-a430-12d9…

 

 

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajutkaa että noissa montaa lapselle haluttua nimeä ole. Aikuiset noita hakevat jopa kännipäissään.

Vierailija
82/95 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aikuinen nimenvaihtaja, joka otti täysin uuden, itse keksimänsä nimen vuonna 2014. Olin silloin siis 18v ja kärsinyt koko siihenastisen elämäni ristimänimestäni, joka oli niinkin ikivanha ja kuivakka kuin Tellervo. 

Vanhempani nimesivät minut Tellervo Koiviston mukaan, mutta eivät siinä samalla tulleet ajatelleeksi miten paljon noin vanhanaikainen boomer-nimi voisi lapsen elämää haitata. Esim. kesätyöpaikka jäi saamatta, koska "työpaikka on tarkoitettu nuorille" (tämä siis vastausviestinä, en ollut maininnut hakemuksessa syntymäaikaani).

Ymmärrän siis sydämestäni nimenvaihtajia, joilla on halu ottaa sellainen nimi, johon ei liity ylisukupolvista stigmaa tai stereotyyppejä, kuten esim. nimissä Jorma, Tyyne, Päivikki, Yrjö tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku Repomieli tai Atomiinus meni läpi, muttei Annié tai Florencé...

Edelliset nimet on ihanan wokea, jälkimmäiset kai suomalaisuudelle vieraita, koskakirjaimien päällä on epäilyttävä merkki.

Kai tuokin lautakunta on aikoja sitten woketettu ja islamisoitu, en ihmettelisi...

Vierailija
84/95 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aikuinen nimenvaihtaja, joka otti täysin uuden, itse keksimänsä nimen vuonna 2014. Olin silloin siis 18v ja kärsinyt koko siihenastisen elämäni ristimänimestäni, joka oli niinkin ikivanha ja kuivakka kuin Tellervo. 

Vanhempani nimesivät minut Tellervo Koiviston mukaan, mutta eivät siinä samalla tulleet ajatelleeksi miten paljon noin vanhanaikainen boomer-nimi voisi lapsen elämää haitata. Esim. kesätyöpaikka jäi saamatta, koska "työpaikka on tarkoitettu nuorille" (tämä siis vastausviestinä, en ollut maininnut hakemuksessa syntymäaikaani).

Ymmärrän siis sydämestäni nimenvaihtajia, joilla on halu ottaa sellainen nimi, johon ei liity ylisukupolvista stigmaa tai stereotyyppejä, kuten esim. nimissä Jorma, Tyyne, Päivikki, Yrjö tms.

Kesätyöpaikka luultavasti tuomittaisiin maksamaan korvauksia. Tuo on vakavaa syrjintää.

Vierailija
85/95 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aikuinen nimenvaihtaja, joka otti täysin uuden, itse keksimänsä nimen vuonna 2014. Olin silloin siis 18v ja kärsinyt koko siihenastisen elämäni ristimänimestäni, joka oli niinkin ikivanha ja kuivakka kuin Tellervo. 

Vanhempani nimesivät minut Tellervo Koiviston mukaan, mutta eivät siinä samalla tulleet ajatelleeksi miten paljon noin vanhanaikainen boomer-nimi voisi lapsen elämää haitata. Esim. kesätyöpaikka jäi saamatta, koska "työpaikka on tarkoitettu nuorille" (tämä siis vastausviestinä, en ollut maininnut hakemuksessa syntymäaikaani).

Ymmärrän siis sydämestäni nimenvaihtajia, joilla on halu ottaa sellainen nimi, johon ei liity ylisukupolvista stigmaa tai stereotyyppejä, kuten esim. nimissä Jorma, Tyyne, Päivikki, Yrjö tms.

Tällaista se sosialismi voi teettää. Ikäviä ihmiskohtaloita...

Vierailija
86/95 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi muuta sanoa kuin voi että lapsiparat, noinko paljon vanhemmat haluaa lastansa nöyryyttää??? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/95 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aikuinen nimenvaihtaja, joka otti täysin uuden, itse keksimänsä nimen vuonna 2014. Olin silloin siis 18v ja kärsinyt koko siihenastisen elämäni ristimänimestäni, joka oli niinkin ikivanha ja kuivakka kuin Tellervo. 

Vanhempani nimesivät minut Tellervo Koiviston mukaan, mutta eivät siinä samalla tulleet ajatelleeksi miten paljon noin vanhanaikainen boomer-nimi voisi lapsen elämää haitata. Esim. kesätyöpaikka jäi saamatta, koska "työpaikka on tarkoitettu nuorille" (tämä siis vastausviestinä, en ollut maininnut hakemuksessa syntymäaikaani).

Ymmärrän siis sydämestäni nimenvaihtajia, joilla on halu ottaa sellainen nimi, johon ei liity ylisukupolvista stigmaa tai stereotyyppejä, kuten esim. nimissä Jorma, Tyyne, Päivikki, Yrjö tms.

Tällaista se sosialismi voi teettää. Ikäviä ihmiskohtaloita...

Minä taas sain kuulla lähes koko ikäni biisin pilkkasanat oli poika nimeltä Päivi, vihasin ja vihaan edelleen nimeäni. 

Vierailija
88/95 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja molemmat listat aiheuttaa myötähäpeää, noi vanhemmat edes halua lapsia ja varmaan kiva nolata lapsi nimeämmällä atomiksi tai joku

Osa on varmasti aikuisia nimenvaihtajia.

Sitä ennen noi lapset joutuu rankan kiusaamisen kohteiksi koulussa, päiväkodissa, joka paikassa, kiva jättää traumat lapselle 😒

osa näistä on aikuiset nimenvaihtajat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/95 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei kerro mulle kuinka kasvattaa Tietäväistä Kaaosta!

Vierailija
90/95 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku Repomieli tai Atomiinus meni läpi, muttei Annié tai Florencé...

Ota heittomerkki niistä pois, niin menee läpi

mutta sukunimessä saa olla heittomerkki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/95 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku on halunnut lapsensa nimeksi, tai omaksi nimekseen "Mamma"? Mikä on se elämänpolku, joka on johtanut tähän pisteeseen? Ja miksi viranomaiset on sen hyväksyneet?

Kutsumanimiä halutaan hyvin usein virallisiksi nimiksi. Tuon nimi on voinut olla vaikka Matilda, mutta ihan kaikki kutsuu Mammaksi. Tiedän juha-matin joka vaihtoi jussiksi, santeri santuksi, ja eikös Jaajonkin nimi ole alunperin ihan toinen? Tv kokki vaihtoi toiseksi nimekseen kutsumanimensä Hemuli.

Vierailija
92/95 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajutkaa että noissa montaa lapselle haluttua nimeä ole. Aikuiset noita hakevat jopa kännipäissään.

Että vai ettei?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/95 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksei Kaos mennyt läpi. Kahdella aa:lla tajuan (negatiivinen mielleyhtymä luultavasti syynä) Muitta Kaos kuulostaa minusta ihan pätevältä nimeltä? Mikä lie logiikka näissä.

Vois kokeilla Kaios? Luulisi menevän kun kaiuskin on nimi

Voisi, mutta se on sitten jo ihan eri nimi.

Vierailija
94/95 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyritäänkö tässäkin jonkinlaiseen tasa-arvoisuuteen/tasapuolisuuteen, kun makkaroille on jo annettu ihmisten nimi, kuten esim.

 

Eetvart

UkkoPekka

Wilhelm

Hoikka Hannu

Solakka Sam

Kapen pikkusen parempi Chorizo

Livornon Luigi

Katalonian Carlos

Kananpojan Helmi

Siskonmakkara


Makkara lienee miehen nimi, kun makkaroita myydään pääsääntöisesti miesten nimillä - 

makeisia vastaavasti naisten nimillä. Joten makkara ei liene sukupuolineutraalinimi.


Grillimakkara

Kestomakkara

Lenkkimakkara

Nakki


Poikkeuksena naisten nimillä myydään Kananpojan Helmi. Kana/Helmi -yhdistelmä kertonee jotakin.

Siskonmakkara

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/95 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikenlaisten outouksien hyväksyminen ja salliminen arvoliberalismia?


Arvoliberalismi: Vapaamielinen suhtautuminen erilaisiin elämäntapoihin, kulttuureihin ja ihmisoikeuksiin. Se korostaa yksilön itsemääräämisoikeutta tehdä omat valintansa. 

Laajemmasta näkökulmasta termiä käytetään myös kuvaamaan henkilöä, joka on suvaitsevainen ja avoin uudistuksille. ’

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi