Ekstrovertti naapuri! Ethän pakota naapureita yhteisöllisyyteen
Miksi ekstroverttien on niin vaikeaa tajuta, että kaikki eivät halua olla tekemisissä naapurien kanssa. Osalle meistä tällainen "pakkoyhteisöllisyys" on rankkaa ja kuluttavaa.
Ekstrovertti imee energiansa muista ja lähtee kohtaamisen jälkeen iloisena ja latautuneena jatkamaan päiväänsä, kun taas introvertti saattaa joutua lepäämään ja latautumaan pitkäänkin tuon saman kohtaamisen jälkeen.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole kamalampaa kun yltiösosiaalinen naapuri, joka haluaa aidan yli jutustella kun omalla pihalla haluaisi puuhastella kaikessa rauhassa.
Juuri näin. Meillä kaksi rajanaapuria. Toisen kanssa moikataan eikä sen kummempaa. Jutellaan vain jos on oikeasti jotain tähdellistä, kuten asiaa yhteisen pensasaidan hoidosta. Muuten puuhaillaan omiamme omilla tonteillamme. Toinen naapuri tuppaa heti tykö, kun näkee että meillä on jotain tekeillä. Pyrkii osallistumaan tai osallistamaan meitä johonkin projektiinsa ihan kuin meidän yksityisyydellä ei olis mitään merkitystä. Hänelle se, että me ollaan ulkona, on rajat poistava kutsu tulla sosiaalistumaan, ei kerta kaikkiaan voi pysyä poissa. Pahimmoillaan tulee soittamaan ovikelloa ja samantien avaa itse oven ja lampsii peremmälle. On sanottu, mutta ei usko mitä sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys ei ole ekstroverttiydestä vaan siitä, että kaikki asiat toimivat paremmin jos on vähänkään viitseliäisyyttä yhteisöllisyyteen. Ei minuakaan kiinnosta naapureiden asiat, mutta olisi aika typerää että jokainen meistä hankkii esimerkiksi klapikoneen kun voidaan käyttää yhtä porukalla. Toki voit jäädä ulkopuolelle mutta apua tarvittaessa on turha pyytää.
Suomalaiselle luonteelle ei sovi yhteisomistus. Riitaa tulee: kuka ostaa, miten maksetaan, kuka säilyttää, kuka saa varata käytön ja milloin, kuka huoltaa, kuka vie huollettavaksi, kuka fiksaa...Se on vähän kuin taloyhtiön talkoot, kaksi tekee ja kaksi muuta syö makkarat. Juu ei kiitos. Minulla on oma klapikone ja jos joku pyytää lainaksi, sanon että osta itse niin näet mitä palkastas jää.
Ei ihme, että suomenruotsalaiset pärjäävät paremmin jopa pienillä paikkakunnilla kun osaavat olla ryhmässä ihmisiksi. Ei meidän pihapiirissä ole koskaan ollut mitään riitaa yhteiskäyttötavaroista.
No teidän pihapiirissä onkin kaikki toisin. Nyt puhutaankin meistä tavallisista kuolevaisista.
Vierailija kirjoitti:
Otapa itteäsi niskasta kiinni ja reippaasti mukaan hyväntuuliseen puuhasteluun haravoiden ja lapioiden kanssa! Ja sitä hymyä sinne suupieliin, kiitos!
Ai tsiisus, nämä on niitä 'tsemppipuheita', mistä tekisi mieli järjestää överilässyttäjälle musta silmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys ei ole ekstroverttiydestä vaan siitä, että kaikki asiat toimivat paremmin jos on vähänkään viitseliäisyyttä yhteisöllisyyteen. Ei minuakaan kiinnosta naapureiden asiat, mutta olisi aika typerää että jokainen meistä hankkii esimerkiksi klapikoneen kun voidaan käyttää yhtä porukalla. Toki voit jäädä ulkopuolelle mutta apua tarvittaessa on turha pyytää.
Suomalaiselle luonteelle ei sovi yhteisomistus. Riitaa tulee: kuka ostaa, miten maksetaan, kuka säilyttää, kuka saa varata käytön ja milloin, kuka huoltaa, kuka vie huollettavaksi, kuka fiksaa...Se on vähän kuin taloyhtiön talkoot, kaksi tekee ja kaksi muuta syö makkarat. Juu ei kiitos. Minulla on oma klapikone ja jos joku pyytää lainaksi, sanon että osta itse niin näet mitä palkastas jää.
Ei ihme, että suomenruotsalaiset pärjäävät paremmin jopa pienillä paikkakunnilla kun osaavat olla ryhmässä ihmisiksi. Ei meidän pihapiirissä ole koskaan ollut mitään riitaa yhteiskäyttötavaroista.
No teidän pihapiirissä onkin kaikki toisin. Nyt puhutaankin meistä tavallisista kuolevaisista.
Asut jossain Keski-Suomen yrmytysalueella? Se ei ole tavallista nähnytkään. Ei ihme, että sinne päin lapataan tukiaisia kun mitään ei saada itsenäisesti aikaiseksi.
Ekstrovertti tai paremminkin utelias naapuri haluaa tutustua muihin naapureihinsa vain sen takia, että siitä olisi hänelle itselleen hyötyä.
Ap:n sosiaaliset taidot taitavat olla perunan tasolla. Näet asiat todella mustavalkoisesti. Sun mielestä ei ole olemassa mitään muuta kuin kaksi ääripäätä, mitään välimuotoa ei ole. Ihminen pystyy kasvattamaan ja muokkaamaan itseään, mikäli vaan haluaa. Ap:n kohdalla peli taitaa olla kylläkin menetetty.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n sosiaaliset taidot taitavat olla perunan tasolla. Näet asiat todella mustavalkoisesti. Sun mielestä ei ole olemassa mitään muuta kuin kaksi ääripäätä, mitään välimuotoa ei ole. Ihminen pystyy kasvattamaan ja muokkaamaan itseään, mikäli vaan haluaa. Ap:n kohdalla peli taitaa olla kylläkin menetetty.
Kasvatan ja muokkaan itseäni jatkuvasti. Mutta ekstrovertti naapurini ei tee sitä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asut jossain Keski-Suomen yrmytysalueella? Se ei ole tavallista nähnytkään. Ei ihme, että sinne päin lapataan tukiaisia kun mitään ei saada itsenäisesti aikaiseksi.
Ankkalammen ylemmyydentunne kannattaisi purkittaa ja myydä ulkomaille. Ei olisi Suomi köyhä eikä kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ankkalammen ylemmyydentunne kannattaisi purkittaa ja myydä ulkomaille. Ei olisi Suomi köyhä eikä kipeä.
Taitaa se totuus tehdä kipeää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatan ja muokkaan itseäni jatkuvasti. Mutta ekstrovertti naapurini ei tee sitä.
ap
Voisit aloittaa vaikkapa siitä itsesi kehittämisen, ettet lokeroi ihmisiä noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten pitääkin kuulkaa välillä vähän ”kuormittua”. Hankalien tilanteiden jatkuva välttely ei tee onnelliseksi.
Kyllä tässä kuule on kuormittumista ihan tarpeeksi muutenkin, usko pois! Ekstrovertit voisi välillä vähän itse poistua omalta mukavuusalueeltaan ja kävellä vaan ohi, vaikka kuinka tekisi mieli jäädä kertoilemaan naapurille elämän viimeisimmistä käänteistä. Ehkä myös pieni loma yksin erämaamökissä tekisi hyvää niin tulisi sitä tarpeellista kuormitusta.
ap
Näihän tämä aina menee. Introvertit eivät voi poistua mukavuusalueeltaan mutta ekstrovertti venyy, ymmärtää, jaksaa jne. Ekstrovertille erämaamökki yksin ei ole mikään ongelma hyvä tavaton. Projisoit nyt vain omia olemattomia sosiaalisia taitoja kiukuksi muita ihmisiä kohtaan.
Voi kun tietäisit millaista arki on esimerkiksi autistina, jolle äänet, valot, sosiaaliset tilanteet ym on todella kuormittavia. Silti on pakko poistua mukavuusalueelta joka ikinen päivä jos meinaa yhtään elää ns. normaalia elämää. Tämä maailma on rakennettu ekstroverteille ja he sanelevat säännöt.
Yhteiskunta on rakennettu ennemmistön ehdoilla. Mitään yhteiskuntaa ei voida rakentaa sellaisten ehdoilla, joita on murto-osa koko väestöstä. Kerros ihan, että minkälainen olisi sun ehdoillasi rakennettu yhteiskunta, ja miten se toimisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Näköjään on vieläkin tuo kehitys kesken. Ensimmäiseksi voisit lopettaa ihmisten lokeroinnin, heidän luonteidensa osalta. Saattaisi sunkin olo hieman helpottua, kun et tuhlaisi energiaa luokitteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa se totuus tehdä kipeää :)
Nyt oli tosi tylsä. Et sinä ole tarpeeksi nokkela, että viitsisin jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten pitääkin kuulkaa välillä vähän ”kuormittua”. Hankalien tilanteiden jatkuva välttely ei tee onnelliseksi.
Kyllä tässä kuule on kuormittumista ihan tarpeeksi muutenkin, usko pois! Ekstrovertit voisi välillä vähän itse poistua omalta mukavuusalueeltaan ja kävellä vaan ohi, vaikka kuinka tekisi mieli jäädä kertoilemaan naapurille elämän viimeisimmistä käänteistä. Ehkä myös pieni loma yksin erämaamökissä tekisi hyvää niin tulisi sitä tarpeellista kuormitusta.
ap
Näihän tämä aina menee. Introvertit eivät voi poistua mukavuusalueeltaan mutta ekstrovertti venyy, ymmärtää, jaksaa jne. Ekstrovertille erämaamökki yksin ei ole mikään ongelma hyvä tavaton. Projisoit nyt vain omia olemattomia sosiaalisia taitoja kiukuksi muita ihmisiä kohtaan.
Voi kun tietäisit millaista arki on esimerkiksi autistina, jolle äänet, valot, sosiaaliset tilanteet ym on todella kuormittavia. Silti on pakko poistua mukavuusalueelta joka ikinen päivä jos meinaa yhtään elää ns. normaalia elämää. Tämä maailma on rakennettu ekstroverteille ja he sanelevat säännöt.
Yhteiskunta on rakennettu ennemmistön ehdoilla. Mitään yhteiskuntaa ei voida rakentaa sellaisten ehdoilla, joita on murto-osa koko väestöstä. Kerros ihan, että minkälainen olisi sun ehdoillasi rakennettu yhteiskunta, ja miten se toimisi?
Yhteiskunta on rakennettu markkinoiden ja rahamiesten ehdoilla. Onhan siitä ollut ihan mediassakin juttua miten esim. aistiyliherkille suunnitellut tilat tukevat ihan kaikkien hyvinvointia ja terveyttä. Meteli, kirkkaat valot, liian tiivis rakentaminen, jättikoulut/päiväkodit/muut yksiköt jne ovat jokaiselle haitaksi.
Ymmärrän kyllä, että kaikki ekstrovertit eivät ole samanlaisia, kuten eivät introvertitkaan. Mun henk.koht. kokemus on kuitenkin sellainen, että kaikki tuntemani ekstrovertit ovat enemmän tai vähemmän muita ja muiden tarpeita jyrääviä tyyppejä, jotka eivät ymmärrä tai eivät halua ymmärtää introverttien tarvetta yksityisyyteen ja omaan tilaan ja rauhaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla asenteella kannattaa asua joko kerrostalossa tai haja-asutusalueella, jossa ei ole naapureita. Siksi mekin aikoinaan muutimme rivitalosta takaisin kerrostaloon.
Ei auta. Me muutimme kerrostaloon. Heti ensimmäisenä päivänä naapuri alkoi jutella parvekkeeltaan meille, kun kuuli että istumme omallamme. Tätä nykyä tiedän kiusallisia yksityiskohtia sen seksielämästä, koska a) olen kuullut sen puhuvan parvekkeella puhelimeen ja b) se on ihan itse niistä kertonut, parvekkeen puuseinäkkeen läpi, kun ollaan niiiiin hyviä naapureita.
Alakerran vanhat eukot kaakattavat kaiket kesät omilla terasseillaan, joten kuulee niidenkin jutut jos tahtoisi parvekkeellaan olla. Samoin ne huutelevat terassiltaan jos ohi kävelee, pysäyttävät juoruilemaan parkkipaikalla.
Ihanaa, kuin jossain euroopassa! Muuttakaa Japaniin, tosikot hikikomorit.
hikikommarit!!!
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä, että kaikki ekstrovertit eivät ole samanlaisia, kuten eivät introvertitkaan. Mun henk.koht. kokemus on kuitenkin sellainen, että kaikki tuntemani ekstrovertit ovat enemmän tai vähemmän muita ja muiden tarpeita jyrääviä tyyppejä, jotka eivät ymmärrä tai eivät halua ymmärtää introverttien tarvetta yksityisyyteen ja omaan tilaan ja rauhaan.
ap
Oma kokemus introverteistä ei ole mairitteleva, en silti lähde yleistämään noin mustavalkoisesti. Oletko ajatellut, miten rasittava sinä itse saatat olla muiden näkökulmasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Oma kokemus introverteistä ei ole mairitteleva, en silti lähde yleistämään noin mustavalkoisesti. Oletko ajatellut, miten rasittava sinä itse saatat olla muiden näkökulmasta?
Saatan hyvinkin olla rasittava, mutta en ainakaan rasita ketään heidän sitä haluamatta.
ap
Vierailija kirjoitti:
ap
Eli olet tehnyt päätöksen muutaman tuntemasi ihmisen perusteella, aika suppea otanta.
No mutta hienoa, ettet ole itse mölyapina vaan sangen sivistynyt ja hienostunut yksilö.