Mulla on yläluokkaisen ihmisen elämäntyyli vaikka olen keskiluokkainen ja keskituloinen
Rakastan pohjoismaista designia, puhdasta aitoa ruokaa, vastuullisesti käsintehtyjä vaatteita, luomua, aitoa materiaaleja, klassista musiikkia, useiden kielten osaamista, oopperaa, konsertteja, kaukomatkoja ei-turistikohteisiin, hillittyä, mutta samalla rentoa käytöstä, sivistyneisyyttä, keskustelutaitoa, itsehillintää, soittimien kunnollista soittotaitoa ja musiikin teoriaa, oikeita maalauksia kotona ja gallerioita....
Tajusin, että nämä asiat ovat yleisempiä yläluokassa. Olen kuitenkin vain keskituloinen, mutta em. asioihin käytän rahani. Mitään omaisuutta ei ole, koska kaikkeen ei keskituloisella ole varaa.
Kommentit (46)
Tuo ei ole yläluokkaista, tuo on nousukasmaisuutta.
Olet siis wannabe-pyrkyri, sellainen, joille nauretaan selän takana.
Minne ei-turistikohteisiin teet kaukomatkoja ? Miksi juuri sinne ? Olen samantyylinen ihminen ja kaipaan uusia ideoita matkoille.
Sama juttu minulta, johtunee että olen puoliksi venäläinen, jossa arvostetaan taidetta, musiikkia, kulttuuria ym.
Hankala on löytää kavereita näihin harrastuksiin mukaan, lähinnä suomessa monet tuntuvat naureskelevan ym asioille.
Nuohan on täysin sovinnaisen keskiluokkaisia arvostuksen kohteita.
Vierailija kirjoitti:
Minne ei-turistikohteisiin teet kaukomatkoja ? Miksi juuri sinne ? Olen samantyylinen ihminen ja kaipaan uusia ideoita matkoille.
Juvalle siellä ei turisteja näy
En ole nousukas, siis en mitenkään rehvastele näillä asioilla. Pidän vaan niistä enemmän kuin vaikka keilauksesta, elokuvista, trampoliineista, autoista, mistä nyt keskiluokkaset pitävät.
Matkakohteita esim. Vietnam, Bosnia-Herzegovina, Ecuador ja sitten Euroopassakin vaikka Bodensee, Normandia, Galicia
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu minulta, johtunee että olen puoliksi venäläinen, jossa arvostetaan taidetta, musiikkia, kulttuuria ym.
Hankala on löytää kavereita näihin harrastuksiin mukaan, lähinnä suomessa monet tuntuvat naureskelevan ym asioille.
Ihmisillä on elämä aika täynnä. Vähäinen vapaa-aika lasten ja töiden jälkeen käytetään someen. Ei ketään saa oikein mihinkään lähtemään. Olen huomannut saman.
Usein vasta eläkkeellä aletaan kiinnostua kulttuurista jne.
Ja sitten kirjoittelet tänne, vaikka rehvastelet🤣
Ja luottokortti on miten paljon miinuksella vaikka samapa tuo mulle!
Onko klassisen musiikin kuunteleminen jotenkin vain yläluokkaista?
Oikeasti yläluokkaiset tunnistavat toisensa pikkujutuista, ravintolaseurueessa eivät aloita syömistä ennen muita ja syövät aina samaan tahtiin kuin muut seurueessa koska kyseessä on sosiaalinen tapahtuma, eivät puhu hinnoista eikä tietyistä asioista mitään, lautasliinaa ei rytätä pöydälle jos joutuu poistumaan hetkeksi kesken illanvieton, pihvistä leikataan yksi syöntipala kerrallaan eikä silputa koko lihakimpaletta paloiksi jäähtymään jne.
Henkinen sivistyksesi kertoo, että olet alaluokkainen!
Vierailija kirjoitti:
En ole nousukas, siis en mitenkään rehvastele näillä asioilla. Pidän vaan niistä enemmän kuin vaikka keilauksesta, elokuvista, trampoliineista, autoista, mistä nyt keskiluokkaset pitävät.
Mikään mainitsemistasi asioista ei ole "keskiluokkaista". Sinulla on hyvin omalaatuinen käsitys keskiluokkaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole yläluokkaista, tuo on nousukasmaisuutta.
Olet siis wannabe-pyrkyri, sellainen, joille nauretaan selän takana.
Ap:n kertoma elämäntapa kertoo sivistyksestä. Se ei ole nousukasmaista.
Kyse on sivistyksen tasosta eikä niinkään luokkajaosta. Mainitsemiasi asioita voi arvostaa ja harrastaa tulotasosta riippumatta. Matkustaa voi puoli-ilmaiseksi jos on luovuutta hypätä rahtilaivoihin, metsästää äkkilähtöjä, harrastaa kimppakyytejä tai liftata. Designia ei tarvitse omistaa arvostaakseen sitä, luomua voi kasvattaa itse, museoihin on ilmaispäiviä, oopperaan saa alelippuja, hillitty keskustelutaito on niinikään ilmaista huvia. Soittimia saa lainaksi kirjastosta ja youtubesta opetusvideoita niihin.
Suomessa ei oikeastaan ole mitään yläluokkaa, koskaan ollutkaan. Toki joissakin suvuissa on vanhaa rahaa, mutta ei se elämäntyylissä pahemmin näy.