Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan lusmut käy hermoille todella kovasti

Vierailija
14.05.2026 |

Mikä siinä on, että joka ikisestä asiasta pitää yrittää lusmuilla pois? Ja sitten ne hommat kaatuu tavalla tai toisella muiden niskaan. Pomo on niin löperö, että ei osaa tai uskalla puuttua. Sitten hän antaa näiden lusmujen työt kaatua tunnollisten niskaan. Tämähän on ihan väärin.  Olen lähityössä, joten etätyön ihanuuteen ei ole mahdollisuuksia. Ihan todella raskasta ja käy hermoille.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysähdy miettimään että olisko sussa jotakin vikaa jos joudut tekemään enemmän kuin joku toinen! 

Ehkä susta halutaan eroon.. 

Perustele? Vai oletko lusmu jota nyt kiukuttaa?

Yleensä se laitetaan tekemään enemmän joka on heikoin lenkki. 

Sun logiikka ontuu pahemman kerran. Heikoin lenkki ei suoriudu työstään, on laiska ja lusmuilee sen takia. Ainoa minkä osaa on yläportaan mielistely ja pärseenlipominen.

Vierailija
62/77 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka pitäisi maksaa vain siitä ajasta kun tekee jotain työhön liittyvää.

Kyllä.

Pelkkä lakivelvoitteinen läsnäolo riittää. Vuoroon kuuluvat varsinaiset työtehtävät hoidan klo 21-00 ja 07-08.

Muuten on päivystysluontoinen yötyö.

- änäriä sohvalla öisin klo 00-07

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein nämä lusmut myös luulevat että töissä voi kertoa kaikki omat asiansa kollegoille. Tyyliin kuinka paljon on velkaa tai rahaa, millaisia lusmun sukulaiset ovat, mihin lusmu on menossa lomalle jne jne. Tätä jaariti jaata saa sitten kuunnella ruokatauolla ja sen jälkeenkin - tarinaa riittää tuntikaupalla. Lusmu myös loukkaantuu jos häntä ei jakseta tai voida kuunnella koska tottakai lusmun jaarittelu on tärkeämpää kuin ne työt. 

Vierailija
64/77 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lähes aina on ollut vähintään se yksi lusmu joka työpaikalla. Eniten ihmetyttää miten ovat saaneet pitää työpaikkansa niin pienellä työsuorituksella. Monet näistä ovat olleet ihimisinä ihan mukavia. Olleet hyvää pataa esihenkilöiden kanssa. Osanneet mielistellä. On vaan ihan hemmetin raskasta olla lusmun tiimissä. Olen sitten vaihtanut työpaikkaa ja sitten ovat olleet ihmeissään. Yksi esihenkilö oikein suuttui lähdöstäni. En vaan jaksanut lusmu työparin kanssa enää.

Vierailija
65/77 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaihtaa työpaikkaa. Kyseisessä paikassa et koskaan koe oikeudenmukaisuutta ja sä olet aina syntipukki kaikkiin ongelmiin. 

-kokemus 

Vierailija
66/77 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu on töiden jako vuoron alkuun ja jokainen tekee hommansa. Työt on nimetty, joten ne yksinkertaisesti jokainen hoitaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/77 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on töiden jako vuoron alkuun ja jokainen tekee hommansa. Työt on nimetty, joten ne yksinkertaisesti jokainen hoitaa. 

Niin ja mikä ongelma ylipäänsä on? kukin tekee työnsä eikä kyttää onko toisella enemmän tai vähemmän! 

Vierailija
68/77 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh🦦

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/77 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet valittaja ja toivottavasti susta tehdään valituksia niin joudut lähtemään pois! 

Lusmu suuttui.

Vierailija
70/77 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikin kommentoijaa on esittänyt että työt jaetaan tasapuolisesti. Hyvä idea mutta lusmu luistelee kyllä pois hänelle määrätyistä töistä. Tai tekee sen verran että näyttää olevan hyvinkin ahkera. Silmänpalvojia nämä ovatkin...tyhjää täynnä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/77 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parikin kommentoijaa on esittänyt että työt jaetaan tasapuolisesti. Hyvä idea mutta lusmu luistelee kyllä pois hänelle määrätyistä töistä. Tai tekee sen verran että näyttää olevan hyvinkin ahkera. Silmänpalvojia nämä ovatkin...tyhjää täynnä. 

Valtiolla osa laittaa puhelinpalvelussa tauolla tai uloskirjautunut. Saavat kehuja esimieheltä, kun tekevät enemmän kirjallisia töitä.

Vierailija
72/77 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan nähnyt että sitä uutta "alisuoriutumis"-lakia olisi sovellettu tällaisessa tapauksessa? Vai tehtiinkö laki lähinnä niitä varten, jotka on muulla tavoin hankalia?

Alisuoriutumista ei sittenkään suoraan kirjoitettu lakiin

Ok. Suoraan sanottuna minusta alkaa tuntua että sille laille olisi ollut perusteita. Niin kypsä olen siihen, että toisten pitää tehdä ja toiset ei tee mitään. Samalla palkalla.

no olisi joo, mutta käytännössä toteen näyttäminen mikä on alisuoriutumista mikä ei milläkin alalla kävisi aika kalliiksi ja käräjäoikeudet olisivat entistä enemmän tukossa sen jälkeen kun tutkittaisiin oli Pena nyt vain hidas vai alisuoriutuja vai oliki Annikki pohdiskeleva luonne vai laiska. Eli työnantajat eivät uskaltaisi käräjöinnin pelossa sitä pykälää juurikaan käyttää kun todella graaveissa tapauksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/77 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan nähnyt että sitä uutta "alisuoriutumis"-lakia olisi sovellettu tällaisessa tapauksessa? Vai tehtiinkö laki lähinnä niitä varten, jotka on muulla tavoin hankalia?

Tota lakia voisi ihan yhtä hyvin kutsua kiusaamislaiksi. Ne alisuoriutujat nimittäin lienevät ainoita, jotka tuota lakia käyttävät. Päästäkseen eroon kiusallisista ihmisistä. Esimerkiksi siitä tehokkaasta ammattilaisesta, joka ei suostu pomppimaan alisuoriutujan pillin mukaan.

Vierailija
74/77 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, tuollaista työelämä on. Onneksi sentään tupakalla hengailu ihan niin usein ja pitkään kuin huvittaa ei ole enää mikään ihmisoikeus.

Tupakoijat on kaikki lusmuja. Meillä 6 h työpäivästä osa on tupakalla 40 min.  Pomot myös joten muutosta ei tulossa.

Mun työpari oli normaalipituisesta työpäivästä max tuon 40 min työpisteellä. Kun otin epätasaisen työnjaon puheeksi, niin sopii arvata, kumpi sai kehityskeskustelussa kehotuksen irtisanoutua, siis ”vakavasti tehdä omat johtopäätökset”. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/77 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lähes aina on ollut vähintään se yksi lusmu joka työpaikalla. Eniten ihmetyttää miten ovat saaneet pitää työpaikkansa niin pienellä työsuorituksella. Monet näistä ovat olleet ihimisinä ihan mukavia. Olleet hyvää pataa esihenkilöiden kanssa. Osanneet mielistellä. On vaan ihan hemmetin raskasta olla lusmun tiimissä. Olen sitten vaihtanut työpaikkaa ja sitten ovat olleet ihmeissään. Yksi esihenkilö oikein suuttui lähdöstäni. En vaan jaksanut lusmu työparin kanssa enää.

Tuohon työpaikalla lusmuiluun olisi helppo ratkaisu. Kaikki duunit pitäisi muuttaa ns. urakkapalkkaisiksi, mitä enemmän teet töitä sitä enemmän saat palkkaa. Sen jälkeen lusmut saavat lusmuilla rauhassa, näkyypähän sitten tilipussissa.

Vierailija
76/77 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lähes aina on ollut vähintään se yksi lusmu joka työpaikalla. Eniten ihmetyttää miten ovat saaneet pitää työpaikkansa niin pienellä työsuorituksella. Monet näistä ovat olleet ihimisinä ihan mukavia. Olleet hyvää pataa esihenkilöiden kanssa. Osanneet mielistellä. On vaan ihan hemmetin raskasta olla lusmun tiimissä. Olen sitten vaihtanut työpaikkaa ja sitten ovat olleet ihmeissään. Yksi esihenkilö oikein suuttui lähdöstäni. En vaan jaksanut lusmu työparin kanssa enää.

Tuohon työpaikalla lusmuiluun olisi helppo ratkaisu. Kaikki duunit pitäisi muuttaa ns. urakkapalkkaisiksi, mitä enemmän teet töitä sitä enemmän saat palkkaa. Sen jälkeen lusmut saavat lusmuilla rauhassa, näkyypähän sitten tilipussissa.

Meillä on töitä jotka on yhteisiä (ei urakkapalkkaa) ja sitten yksilötöitä (urakkapalkka). Tämä on johtanut siihen että lusmut tekee noita yksilötöitä ja jättää yhteiset muiden harteille.  Yhteisiä töitä ei kirjata, jolloin pomot katsoo että pelkästään yksilötöihin keskittyvät lusmut on tehokkaimpia työntekijöitä ja niihin yhteisiin töihin omien töidensä ohella enemmän aikaansa käyttämään joutuvat tunnolliset joutuu selittelemään mikseivät ole yhtä ahkeria.

Vierailija
77/77 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijöissä on todellakin paljon eroja. Olen julkisella puolella töissä joten pomollakaan ei ole suuren suurta intressiä antaa enempiä keppiä alisuoriutujille. Muiden tehtävä on vaan sietää ja vältellä näiden lusmujen touhuja ja välillä muistuttaa työelämän pelisäännöistä jos alkavat liikaa valittaa perusasioista. Tälläinen on mm. se, että jos ovat työpaikalla päivittäin 9-15 oikean työajan ollessa 8-16, että töitä on heillä liikaa. Toiset taas ovat hyviä tyyppejä ja huomaavat ja tekevät myös asioita jotka eivät varsinaisesti kuulu heidän töihinsä, ihan vaan yhteisen hyvän vuoksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi