Kansalaiset ei ymmärrä lapsilisäuudistusta
Tai ainakaan uudistuksen puolustajat ei ymmärrä. Väittävät että leikattu raha tulisi toimeentulotukena takaisin. Mutta kun ei tule. Juttuun on haastateltu yksinhuoltajia jotka ei saa elatustukea. Miksi Kela ei saa aikaan automaattia että minimielatustuki tulisi automaattisesti jokaiselle lapselle ja korotus tapauskohtaisesti myöhemmin.
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/3b032bd8-aef8-4a04-a4b2-4a75…
Kommentit (5)
Laskeskelin huvikseni että jos uudistus tulisi voimaan jo nyt kesäkuussa ja uusi lapsilisä jatkuisi 18v ikävuoteen asti, niin me menettäisimme n. 3500€ siihen mennessä kun lapsi täysi-ikäistyy. Niin monelta vuodelta se ei kuulosta monelle varmastikaan isolta summalta, mutta meille se yksinhuoltajan +68,18€/kk on paljon. Selviäisimme ilman taloudellisia tappiota jos uudistus tulisi voimaan vasta yli 2 vuoden päästä, mutta tämä hallitus rynnii läpi kaikki ikävät uudistukset heti, ilman valmisteluja tai arviota seurauksista. Kyllä nää tiedetään.
Vai pitävät huolen siitä ettei leikkaukset osu kohtuuttomasti samoihin ihmisryhmiin - mutta kummasti ne on lähes kaikki osuneet kipeimmin yksinhuoltajiin (usein heikossa asemassa oleviin naisiin). Kuka uskoi heitä? En minä, en ikinä äänestäisi heitä. Silti olen saanut pyytämättä jo yhteensä 400€/kk tukien menetyksiä. Elämästä on tullut niin vaikeaa että esim. muuttoa varten tai jopa uuden takin tai silmälasien ostamiseen säästäminen on käynyt mahdottomaksi, ja yllättävä lääkärikäynti sotkee talouden melkein puoleksi vuodeksi.
Paskasen hommasta tekee sen että olen omaishoitaja eli en voi parantaa tilannettani menemällä töihin koska olen jo töissä, työssä joka on tilanteenpakko, mutta kaupunki vaan ei maksa siitä palkkaa vaan palkkiota korvauksena omaishoitajuuden aiheuttamista kuluista ja ansionmenetyksistä (mikä taas on itsessään vitsi, 530€/kk, -100€ veroa ja eläkemaksua). Se on suunniteltu niin että loput palkasta maksetaan Kelan kautta tukina, useimmilla työttömyysetuutena vaikka omaishoitajuus estäisi muun työn.
On väärin leikata yksinhuoltajilta. Verotus on niin voimakkaasti proggressiivista, että jos heikko yksinhuoltajanainen tienaa vaikka 6000€/kk, kaikki aika menee töissä eikä lapsia ole silti varaa ruokkia.
Kyllähän se ensisijaisesti aina on vanhempien tehtävä huolehtia lapsistaan. Lapsilisä tuo sitten hiukan ekstraa ja vasta tarvittaessa on muita tukia saatavilla. Erotapauksissa ei pitäisi olla mahdollista että toinen vanhempi ei huolehdi velvollisuuksistaan. Enkä kyllä ymmärrä miksi joku ei haluaisi lapsensa parasta, niin taloudellisesti kuin muutenkin.