Sinä, joka olet tullut uskoon ja tehnyt parannuksen, mitä se käytännössä on tarkoittanut?
Veljeni vaimo on kuulemma tullut uskoon ja kävi ottamassa aikuiskasteen.
Mitään eroa entiseen käytökseen en huomaa.
Yhtä itsekeskeinen ja laiska kuin ennenkin.
Eikö parannuksen pitäisi tarkoittaa myös jotain konkreettista. Ei pelkkää päivittäistä raamatunlukua.
Kommentit (187)
Uskoontulon myötä herää ns. synnintunto. Eli omatunto alkaa toimia niinkuin pitääkin.
Haluaa elää oikein ja hyvin. ainakin ottaa se tavoitteekseen. Sovussa kaikkien kanssa, toivoen vaihteeksi pelkkää hyvää jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Se ap muuttaa sen, että veljesi vaimo alkaa maksamaan kymmenykset eli 10% seurakunnalle.
Ei tarvitse maksaa yhtään mitään, seurakuntien rahojenkeruu ei perustu mihinkään. Raamatussa puhutaan ainoastaan tasauksesta jossa se jolla on vapaaehtoisesti ja rakkaudesta käsin auttaa sitä joka on ahdingossa. Eli jos puhutaan tasauksen periaatteesta niin A onko uskovalla velvollisuus antaa rahaa seurakunnalle? B seurakunnalla velvollisuus antaa rahaa uskovalle? Jollei sinun seurakunnassa tätä yksinkertaista periaatetta ymmärretä, niin on parempi lähteä taakseen katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen lähtee seuraamaan Jeesusta, Pyhä Henki alkaa erityisellä tavalla vaikuttaa hänen elämäänsä ja ajatuksiinsa. Joissakin asioissa se tapahtuu nopeasti. Esimerkiksi jostain huonosta tavasta luopuminen voi tapahtua ihan heti. Toisaalta kristityn elämä on jokapäiväistä parannuksen tekoa ja Jumalan puoleen kääntymistä, aina uudelleen ja uudelleen. Silloin oppii pikku hiljaa myös kuulemaan, mitä Jumala haluaa sanoa.
Juuri näin.
Täytyy oppia myös luottamaan. Se luottaminen on usein vaikeaa, kun ihminen on niin malttamaton ja haluaa mennä "omassa voimissaan".
Joskus se mitä haluaa ei ole se mitä tarvitsee. Ja päinvastoin. Mutta Jumalan viisaus on kaikkien ymmärrystä ylempi , hän johdattaa hyvälle tielle ettemme vahingoita suotta itseämme vaan rakastaisimme itseämme, jotta voisimme muita rakastaa.
Suurin osa uskovista ei edes tiedä miten tullaan uskoon, esitetään syntisen rukousta, otetaan jeesusta sydämeen, otetaan jeesusta elämään, jeesusta henkilökohtaiseksi pelastajaksi tai annetaan elämä jeesukselle. Raamatusta löytyy kuitenkin aivan eri ohjeet kuin se mitä uskonnolliset koijarit koittavat tarjota. Pietarille annettiin taivasten valtakunnan avaimet ja näitä avaimia käytettiin ensimmäisen kerran apostolien teot alussa jossa 3000 sai piston sydämeensä ja kysyi mitä meidän on tehtävä. Ohjeet alkavat tehkää parannus jonka senkin kirkonmiehet ovat väärin kääntäneet. Oikea on metanoia eli mielenmuutos, joka sen on saanut käännettyä parannukseksi on ollut vihollisen asialla tai sitten täysin epäpätevä käännöstyöhön. Taivasten valtakunnan avaimia on kappaletta joista matka taivasten valtakunnan kansalaiseksi alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa uskovista ei edes tiedä miten tullaan uskoon, esitetään syntisen rukousta, otetaan jeesusta sydämeen, otetaan jeesusta elämään, jeesusta henkilökohtaiseksi pelastajaksi tai annetaan elämä jeesukselle. Raamatusta löytyy kuitenkin aivan eri ohjeet kuin se mitä uskonnolliset koijarit koittavat tarjota. Pietarille annettiin taivasten valtakunnan avaimet ja näitä avaimia käytettiin ensimmäisen kerran apostolien teot alussa jossa 3000 sai piston sydämeensä ja kysyi mitä meidän on tehtävä. Ohjeet alkavat tehkää parannus jonka senkin kirkonmiehet ovat väärin kääntäneet. Oikea on metanoia eli mielenmuutos, joka sen on saanut käännettyä parannukseksi on ollut vihollisen asialla tai sitten täysin epäpätevä käännöstyöhön. Taivasten valtakunnan avaimia on kappaletta joista matka taivasten valtakunnan kansalaiseksi alkaa.
Siis 7 kappaletta. Vasta kun mielenmuutos on suoritettu niin että Jumala sen hyväksyy tulee Jumalan Pyhä henki.
No onhan se iso muutos, että alkaa ajatella asioita henkiseltä tasolta. Vaikea sitä on selittää. Se on vaan suuri helpotus.
Ihmisen henkinen selkäranka murtui Simon Pietariltakin. Samoin käy meille kaikille. Vain armo eli pois Jumalan paikalta ihmiseksi suostuminen tuo muutoksen. Synti on olla itse Jumala. Koska saamme anteeksi Jumalalta, niin saamme anteeksi myös itseltämme. Mikäli se oikeasti kolahtaa, niin luonnollisesti vittuilemme muille vähemmän sekä kärsimme isommista rikkomuksista sevverran, että yritämme pidättäytyä niistä. Aina kun kaadumme, yritämme vain nousta ylös. Näin elämme juuri nyt, tässä hetkessä.
1. Mielenmuutos ihmisen uskon kohde muuttuu täydellisesti itsestä, ihmisestä, ihmisten utopioista, politiikasta, kirkosta, armeijasta ja rahasta Jumalaan. Kyseessä ei ole parannuksenteko vaan mielenmuutos. Ihminen ei voi itseään parantaa mutta voi muuttaa mieltään. Ihminen ei usko itseensä vaan Jumalaan, ei ihmiseen vaan Jumalaan, ei politiikkaan vaan Jumalaan jne jne.
2. Kaste kasteessa ihminen aivan kuten Jeesuskin sitoutui kuolemaan ristille, sitoutuu ihminen kuolemaan omalle itselleen, omille haluilleen, kieltämään itsensä ja ottamaan ristinsä ja seuraamaan Jeesusta. Siellä missä Isäntä ei ole, ei ole palvelijakaan. Tarpeen vaatiessa kasteessa uskova sitoutuu antamaan vaikka henkensä uskonsa puolesta jos loppuun asti koetellaan.
3. Kaste Jeesuksen Kristuksen nimessä tässä pitää olla tarkkana ettei kastetta suoriteta minkä vain Jeesuksen nimissä joka saattaa olla vaikka etelä amerikkalainen elinkautisvanki braziliassa.
4. Syntien anteeksisaamiseksi. Syntien anteeksisaamiselle on ehto jonka periaate löytyy velallisen vertauksesta raamatussa. Eli kun itse on anteeksi saanut pitää myös anteeksi antaa jokaiselle joka sitä pyytää. Jollei pyydä niin ei sitä voi kuitenkaan oikeaksi tehdä ja anteeksi antaa katumattomalle vailla tässäkään tapauksessa ei pidä kaunaa kantaa vaan antaa Jumalan ratkaista asia. Ihmisestä pitää tulla saman armon tuottaja minkä on itse saanut, eikä Jumala anteeksi anna sille joka ei anteeksi pyydä..
5 Pyhä Henki jos tähän asti on päästy ja Jumala hyväksyy mielenmuutoksen oikein tehdyksi tulee Jumalan Pyhä henki ja ihmeellinen kristillinen elämä alkaa. Vasta tässä vaiheessa meillä on kristitty eli Jeesuksen seuraaja jolla Pyhä Henki.
6 lupaus, lupaus iankaikkisesta elämästä
7 kutsu, kutsu taivasten valtakuntaan.
Tämä tie on uskovan käytävä mikäli haluaa taivasten valtakunnan kansalaiseksi ja se on varsin eri mitä uskonnolliset koijarit ja helppoheikit yrittävät pikaevankelioinnilla tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen henkinen selkäranka murtui Simon Pietariltakin. Samoin käy meille kaikille. Vain armo eli pois Jumalan paikalta ihmiseksi suostuminen tuo muutoksen. Synti on olla itse Jumala. Koska saamme anteeksi Jumalalta, niin saamme anteeksi myös itseltämme. Mikäli se oikeasti kolahtaa, niin luonnollisesti vittuilemme muille vähemmän sekä kärsimme isommista rikkomuksista sevverran, että yritämme pidättäytyä niistä. Aina kun kaadumme, yritämme vain nousta ylös. Näin elämme juuri nyt, tässä hetkessä.
Ilman Jumalan Pyhää Henkeä ihminen on täysin avuton tämän maailman elukoiden edessä. Raamatussa Simon pietarikin tosiaan kielsi Jeesuksen ja vasta kun Pyhä Henki tuli oli pietari valmis käymään tien loppuun asti. Mielenkiintoinen yksityiskohta raamatussa on että jopa Pontius Pilatus tavallaan kävi taistelunsa jopa miehekkäämmin kuin pietari, yrittäen viimeiseen asti vapauttaa syyttömän, mutta hänkin murtui paineen alle kuten jokainen ilman Jumalan Henkeä.
Olet ap ihan oikeassa, ja sanon tämän uskovana.
Omat läheiseni sanoi minusta uskoontulon jälkeen että musta tuli ahkera, enkä ränkätä joka asiasta.
Uskovan tulee olla ahkera ja lainkuuliainen. Ei saa olla ahne kenenkään mummojen perinnöille (eri asia jos joku mummeli vakaasti päättää antaa perintöä auttajalleen tai seurakunnalle, mutta ottakoon porukkaa todistajiksi). Ei saa huijata. Ei saa kiusata tai ivata ketään (siis semmoinen mikä ei ole normaalia ja asiallista kritiikkiä).
Täydellisiä ei tosin kukaan ole, Jeesus vain on täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman Jumalan Pyhää Henkeä ihminen on täysin avuton tämän maailman elukoiden edessä. Raamatussa Simon pietarikin tosiaan kielsi Jeesuksen ja vasta kun Pyhä Henki tuli oli pietari valmis käymään tien loppuun asti. Mielenkiintoinen yksityiskohta raamatussa on että jopa Pontius Pilatus tavallaan kävi taistelunsa jopa miehekkäämmin kuin pietari, yrittäen viimeiseen asti vapauttaa syyttömän, mutta hänkin murtui paineen alle kuten jokainen ilman Jumalan Henkeä.
Todella hyviä ja kiinnostavia kommentteja!
Se on luopumista pedon merkistä. Kun näkee pedon, näkee Jumalan. Toisin sanoen Jumalan tuntemista.
Te kumarratte sitä, mitä ette tunne; me kumarramme sitä, minkä me tunnemme. Sillä pelastus on juutalaisista.
Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne, kuka Poika on, kuin Isä; eikä kukaan muu tunne, kuka Isä on, kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.
Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
Ja se saa kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat, panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa,
Sillä niinkuin Joonas tuli niiniveläisille merkiksi, niin Ihmisen Poikakin on oleva merkkinä tälle sukupolvelle.
Ja Jeesus sanoi: "Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi". Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: "Olemmeko mekin sokeat?" Jeesus sanoi heille: "Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: 'Me näemme'; sentähden teidän syntinne pysyy".
Peto, jonka sinä näit, on ollut, eikä sitä enää ole, mutta se on nouseva syvyydestä ja menevä kadotukseen; ja ne maan päällä asuvaiset, joiden nimet eivät ole kirjoitetut elämän kirjaan, hamasta maailman perustamisesta, ihmettelevät, kun he näkevät pedon, että se on ollut eikä sitä enää ole, mutta se on tuleva.
Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen.
Vierailija kirjoitti:
Se on luopumista pedon merkistä. Kun näkee pedon, näkee Jumalan. Toisin sanoen Jumalan tuntemista.
Te kumarratte sitä, mitä ette tunne; me kumarramme sitä, minkä me tunnemme. Sillä pelastus on juutalaisista.
Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne, kuka Poika on, kuin Isä; eikä kukaan muu tunne, kuka Isä on, kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.
Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
Ja se saa kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat, panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa,
Sillä niinkuin Joonas tuli niiniveläisille merkiksi, niin Ihmisen Poikakin on oleva merkkinä tälle sukupolvelle.
Ja Jeesus sanoi: "Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi". Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: "Olemmeko mekin sokeat?" Jeesus sanoi heille: "Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: 'Me näemme'; sentähden teidän syntinne pysyy".
Peto, jonka sinä näit, on ollut, eikä sitä enää ole, mutta se on nouseva syvyydestä ja menevä kadotukseen; ja ne maan päällä asuvaiset, joiden nimet eivät ole kirjoitetut elämän kirjaan, hamasta maailman perustamisesta, ihmettelevät, kun he näkevät pedon, että se on ollut eikä sitä enää ole, mutta se on tuleva.
Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen.
Mitä sinä yrität kertoa tässä kun se "punainen lanka" ei kirjoittamastasi meinaa oikein löytyä. Asiallisella esityksellä on selkeä alku, keskikohta ja lopetus joka sulkee esityksen. Tämä aihe on jotenkin vain oksennettu ulos ilman päätä ja häntää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä yrität kertoa tässä kun se "punainen lanka" ei kirjoittamastasi meinaa oikein löytyä. Asiallisella esityksellä on selkeä alku, keskikohta ja lopetus joka sulkee esityksen. Tämä aihe on jotenkin vain oksennettu ulos ilman päätä ja häntää..
Pedon luku on avain, joka avaa silmät näkemään ilmestyksen. Kreikan kielen sana (apokálypsis) tarkoittaa kirjaimellisesti paljastamista, verhon nostamista. Sana koostuu osista apo (pois) ja kalypsis (peittäminen/huntu), eli se tarkoittaa peitteen poistamista.
Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä.
Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle, näyttääkseen palvelijoillensa, mitä pian tapahtuman pitää; ja sen hän lähettämänsä enkelin kautta antoi tiedoksi palvelijalleen Johannekselle, joka tässä todistaa Jumalan sanan ja Jeesuksen Kristuksen todistuksen, kaiken sen, minkä hän on nähnyt.
Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi.
Ja kun minä hänet näin, kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen. Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni sanoen: "Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.
Asuin yhdessä poikaystäväni kanssa. Kun tulin uskoon selvisi, että meidän pitää mennä naimisiin. Kun poikaystäväni ei halunnut avioitua me erosimme. Se ei ole ollut helppoa, mutta on parempi elää yksin, eikä synnissä.
Olen kuitenkin edelleen hyvin impulsiivinen ja suutun nopeasti. Sen kanssa olen joutunut tekemään valtavasti töitä. Pieniä muutoksia parempaan on kuitenkin tapahtunut, vaikka takaiskuja tulee. Pienin askelin edetään.
Uskovat eivät siis ole täydellisiä. Jeesus sanoi fariseuksia kyykäärmeiden jälkeläisiksi. Paavali haukkui tuomitsijansa. Jumala oli vähällä tuhota oman kansansa, kun Hän suuttui niin kovasti. Saati sitten epätäydellinen ihminen, mutta eteenpäin koetetaan mennä.
Ainoa parannus minkä maanpetturi voi tehdä on jättää aavikon epäjumalten palvelun tykkänään. Tämä on Suomi eikä mikään Israel. Me olemme suomalaisia emmekä israelilaisia. Aavikon epäjumalat ja niiden palvojat uuniin.
Paransin peräsuolen laskeumani itse.