Voisitteko auttaa minua? Kyse on syöpäsairaan puolisoni tilanteesta
Hän on jo tilanteessa palliatiivinen. Miten minä toimin? Puhelinnumeroita löytyy kyllä, mutta kukaan ei osaa neuvoa.
Kommentit (84)
Kuoleman jälkeen pankkitilit sulkeutuvat heti ! Salasanoja en kehoita urkkimaan !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä haluaisit tietää? Hän kuolee pian, kysy hänen toiveensa hautajaisiin. Vietä hänen kanssaan aikaa. Muut asiat hoidat sitten, kun aika on.
Itseasiassa sairaalan sosiaalityöntekijä on sellainen, joka voi auttaa monessa. Keskusteluapua hakisin sairaalapastorilta, heitä on kehuttu.
Kyse on kaikkien paperiasioiden hoidosta. Hoitotahtoa hän ei edes halua ajatella.
- ap
Onko sinulla valtuus hoitaa asioita?
Kuule, minun isä sai aivoverenvuodon, äiti sai lääkäriltä lapun ettei isäni pysty hoitamaan asioita, laskut on maksettava ja siihen aikaan ei ollut nettipankkia. Paljon on asioita hoidettavana vaikka ihminen on elossa muttei pysty asioitaan hoitamaan
Juuri näin. Hirveä hätä itselläkin on laskujen eräpäivistä, mutta suurin hätä on puolisosta.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rukoilen teidän puolesta. Sairaalapapin kanssa voi keskustella ja rukoilla ja hän voi antaa halutessa viimeisen ehtoollisen. Myös tajuttoman huulia voi kostuttaa ehtoollisviinillä, jos niin toivotaan.
Hyi hemmetti.
Mee kuvotus muualle siitä trollaamaan. Pelottaako kuolema niin paljon ettet järkevämpää keksi?
Laskut voi lopulta maksaa kuolinpesän varoista jos mitään valtuusta ja lupaa asioden hoitoon ei ole. Käännä ja muuta itseäsi koskevat tulevat laskut laskuttajien kanssa, kuten sähkösopimus jne jos asutte yhdessä.
Laskuttajille voi puhelimitse ilmoittaa että tämä on nyt tilanne.
Että puoliso palliatiivisessa hoidossa eikä kykene itse hoitamaan, ja voit vain sanoa että selvittelette parhaillaan parasta laskujenmaksutapaa, olettaen että teillä on rahat ja laskut erikseen eikä yhteisiä.
Suurin osa laskuttajista suostuu venyttämään eräpäiviä pitkällekin.
Älä ota paniikkia raha-asioista, kunhan muistat ja jaksat hoitaa omasi tässä tilanteessa.
Ja loppujen lopuksi, jos laskuja jää nyt maksamatta, ne menevät kuolinpesän veloiksi ja maksetaan aikanaan perinnöstä tai kuolinpesän ollessa varaton jäävät laskuttajien tappioksi.
Vierailija kirjoitti:
Laskut voi lopulta maksaa kuolinpesän varoista jos mitään valtuusta ja lupaa asioden hoitoon ei ole. Käännä ja muuta itseäsi koskevat tulevat laskut laskuttajien kanssa, kuten sähkösopimus jne jos asutte yhdessä.
Jos kuolinpesässä ei ole varoja niin jääkö laskut velkojien tappioksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuolinpesässä ei ole varoja niin jääkö laskut velkojien tappioksi?
Jää
Montako koronapiikkiä otti? Nyt sitten turbosyöpä.
Vierailija kirjoitti:
Että puoliso palliatiivisessa hoidossa eikä kykene itse hoitamaan, ja voit vain sanoa että selvittelette parhaillaan parasta laskujenmaksutapaa, olettaen että teillä on rahat ja laskut erikseen eikä yhteisiä.
Älä ota paniikkia raha-asioista, kunhan muistat ja jaksat hoitaa omasi tässä tilanteessa.
Ja loppujen lopuksi, jos laskuja jää nyt maksamatta, ne menevät kuolinpesän veloiksi ja maksetaan aikanaan perinnöstä tai kuolinpesän ollessa varaton jäävät laskuttajien tappioksi.
Kiitos. Tämä lohduttaa, kun olen aina hoitanut säntillisesti asiani. Nyt kuitenkin en vaan pysty vaikuttamaan mihinkään.
- ap
Paha sanoa näin, mutta jos mahdollista ja puolisolla varoja tilillä, niin siirtäkää yhdessä sinun tilillesi vielä jotain rahaa, tai jos puolisolla käteistä niin ota hallintaasi.
Ihan käytännön syistä, kos olet teistä se pienituloisempi, niin puolison kuoleman jälkeen voi olla tilanne, että kuluja tulee paljon, mutta puolison tilin varoja ei pääsekään vielä käyttämään, esim. hautajaisjärjestelyihin.
Minulla pienituloisena leskenä oli myös se ongelma, ettei rahaa olisi ollut yhtään jos puoliso ei olisi pakottanut nostamaan tililtään käteistä. En olisi päässyt bensattomalla autolla viimeisten elinviikkojen aikana edes katsomaan puolisoa sairaalaan. Näin se vain on.
Vierailija kirjoitti:
Paha sanoa näin, mutta jos mahdollista ja puolisolla varoja tilillä, niin siirtäkää yhdessä sinun tilillesi vielä jotain rahaa, tai jos puolisolla käteistä niin ota hallintaasi.
Ihan käytännön syistä, kos olet teistä se pienituloisempi, niin puolison kuoleman jälkeen voi olla tilanne, että kuluja tulee paljon, mutta puolison tilin varoja ei pääsekään vielä käyttämään, esim. hautajaisjärjestelyihin.
Minulla pienituloisena leskenä oli myös se ongelma, ettei rahaa olisi ollut yhtään jos puoliso ei olisi pakottanut nostamaan tililtään käteistä. En olisi päässyt bensattomalla autolla viimeisten elinviikkojen aikana edes katsomaan puolisoa sairaalaan. Näin se vain on.
Veittekö hautajaiskulujen laskut suoraan vainajan pankkiin? Pyysittekö hautajaisten järjestäjiltä maksuaikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Tämä lohduttaa, kun olen aina hoitanut säntillisesti asiani. Nyt kuitenkin en vaan pysty vaikuttamaan mihinkään.
- ap
En tiedä tilannettasi, mutta jos kuolinpesä jää varattomaksi, ts. velkoja on lopulta enemmän kuin varoja ja omaisuutta, niin vaikka kuinka sinua painostettaisiin laskuttajien taholta maksamaan puolison laskuja, älä missään nimessä itse maksa niitä.
Meillä kävi niin, että säntillinen mummoni halusi omasta pussista maksaa enoni sairaalalaskun pois alta enon kuoleman jälkeen. Sitten tehtiin perunkirjoitus, jossa kuolinpesä todettiin varattomaksi. Tämän jälkeen velkoja ei kuolinpesän tarvitsisi maksaa.
Mutta koska perunkirjassa näkyi kuoleman jälkeen maksettu sairaalalasku, niin kaikki velkojat siihen vedoten katsovat että pesänhoitajan, eli köyhän mummoni, pitää itse maksaa vainajan velat. Tämä on paisunut yllättävän isoksi riita-siaksi.
Hautajaiskulut ovat eriasia koska menevät aina vainajan pankkitilin tai sossun piikkiin, jos niitä kustantaa itse, saa laittamansa kustannukset takaisin, eli ikäänkuin lainaat hautajaiskuluihin rahaa vainajalle.
Ainakin näin omassa todella pienituloisessa lähipiirissä. Rikkaista en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka vainajan pankkitili lukitaan heti, kun pankki saa tiedon kuolemasta, hautajaiskulut voidaan silti maksaa vainajan varoilla.
Tässä toimintaohjeet:
Laskujen maksaminen vainajan tililtä: Pankki voi maksaa hautaukseen ja muistotilaisuuteen liittyvät laskut suoraan kuolinpesän tililtä.
Toimita laskut pankkiin: Toimita hautauslaskut (ja mahdolliset virkatodistuslaskut) pankkiin joko verkkopankin kautta tai konttoriin.
Tarvittavat asiakirjat: Pankki tarvitsee osakkaiden todentamiseksi virkatodistukset tai testamentin.
Hautauslaskun maksuaika: Hautaustoimistot tarjoavat yleensä maksuaikaa, kunnes perunkirjoitus on tehty ja pankki maksaa laskun.
Jos tili on varaton: Jos kuolinpesässä ei ole varoja, hautajaiskulut jäävät maksajan (usein tilaajan) vastuulle, mutta niitä voi hakea toimeentulotukena sosiaalitoimistosta
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ja näin voisi toimiakin. Ei tule edes mieleen tällaiset asiat, kun pelottaa niin paljon.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veittekö hautajaiskulujen laskut suoraan vainajan pankkiin? Pyysittekö hautajaisten järjestäjiltä maksuaikaa?
Hautajaiskulujen laskut vietiin suoraan pankkiin, myös serakunnalle piti maksaa nopeasti erikseen muistolaatasta.
Maksuaikaa ei saatu, eikä edes tajuttu pyytää. Pankkityttö hoiti hautajaismaksut ihan asap, mikä yllätti.
En enää muista miten kelasta saa jonkun avustuksen, tai pitikö sitä itse hakea.
Vierailija kirjoitti:
Noin vain ei pidä siirrellä, vähäisiä summia toki mitä normaalistikin puolisoiden välillä, mutta jos suuremmistä määristä olisi kyse niin pankit alkaa kyselemään syitä, ja tietystä rajasta muuttuu lahjaverolliseksi, saati sitten jos sen vuoksi jäisi kuolinpesälle velkoja. Tulee ne perintönä jos sikseen, eivät katoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai elossa olevan asioita sentään noin pitkälle hoideta?
Kyllä pitää hoitaa, jos hän ei itse pysty.
JOS, vaan miksi ette aiemmin ottaneet puheeksi? Mikä on ennuste puolisosi sairauden pituudesta kunnes. . .
Sana palliatiivinen kertoo aika paljon.
- ap
Palliatiivisessa hoidossa voi olla vuosia, riippuu taudin rajuudesta.
Jos potilas ei halua kuulla hoitotahdosta niin sitten kerrot että laskut nyt kuitenkin on maksettava, miten hän sen on tehnyt, minä ainakin maksan puhelimella, laskun maksun voi tehdä ihan sairaalasäbgyssä vai haluaako hän jättää jälkeensä ulosoton kuolinpesästä?
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly neuvoi ainakin hoitamaan edunvalvonta valtakirjan, hoitotahdon ja Suomi.fi valtuutuksen kuntoon. Ja terveyskylän palkiatiivisesta talosta saa tukea ja neuvoja.
Tekoälyyn en luottaisi paskankaan vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautausjärjestelyjä vaan hoitamaan. Ja joku firma tekemään perunkirjoitusta. Hautaustoimistot osaa neuvoa
Hoida sinä omat hautausjärjestelysi.
Häh? No ei tuolla kauaa olla hoidossa. Max muutama viikko
Palliatiivinen hoito on aivan eri asia kuin saattohoito, idiootti, eikä tässä olla vielä hautajaisia ja perunkirjoitusta järjestämässä, vaan elävien ihmisten asioita.
Viimevuosina kaksi saattohoitoa loppuun toteuttaneena lähiomaisena voin kertoa omista kokemuksista jotain.
Sairaalassa sai yöpyä potilaan huoneessa. Käytin läheistä itse suihkussa ja lopulta pesin lapuilla kun ei enää voinut nousta.
Ihan viimeisillä viikoilla ei ainakaan täällä enää annettu ravintoa ja vettä, ei myöskään pesty potilasta kun palliatiivinen päätös tuli. Se jotenkin järkytti minua syvästi.
Huulia kostuttelin kokoajan geelillä mutta lopulta suu oli hurjassa kunnossa ja kuivunut. Varaudu siihen näkyyn.
Sen verran vinkkejä paperiasioiden hoitamisesta että pyydä puolisolta kaikki salasanat puhelimeen ja tietokoneeseen, käyttäjätunnukset yms.
Näitä on aivan mahdotonta hallinnoida enää sitten kun toista ei ole.
Esim. Meillä enoltani jäi 4000e kryptovaluuttatilille, mutta emme saaneet niitä ikinä kuolinpesälle ja perunkirjoihin varmistettua kun kaikki kuusinumeroisten salasanojen takana.
Esim laskujen hoitamiseen sain sen säänmön, että ennen kuolemaa tulleet laskut ovat elävän ihmisen omia juoksevia arjen laskuja ja niitä pitää tietenkin maksaa. Kuolinpäivän jälkeen vainajalle tulleilla laskuilla ei ole enää mikään kiire, vaan ne ovat kuolinpesän laskuja ja laskuttajille pitää vain ilmoittaa henkilön kuolemasta mahdollisimman pian, raha-asiat hoituvat viimeistään perunkirjoituksessa.