Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko tehnyt kaurajuomaa kotona blenderissä tai sauvasekoittimella?

Vierailija
12.05.2026 |

Sehän tulisi halvaksi. Sitä ajattelin tuossa keitellessäni kaurapuuroa, että pitäisköhän kokeilla. Ne litran purkit kaupoissa maksaa niin kauhean paljon, kun ajatellaan sitä, että raaka-aine on kuitenkin halvin mitä voi ollakaan.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puristan kaurajyvää kunnes saan puolitippaa, toistan 20 miljoonaa kertaa.

Vierailija
22/29 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös riisimaitoa voi tehdä itse. Samoin tofua ja soijamaitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt joskus 70-80-luvulla, mutta harrastus piikuhiljaa hiipui. 

Tein mummon ohjeen mukaan, liottelin kaurahiutaleita ja myös kauran jyvistä ja hän taas kertoi, että sitä tehtiin sota-aikana ja jo 1800-luvulla, kun silloin maidontuotanto ei juuri ollut, kun lehmät olivat talvet "ummessa", eikä lypsäneet maitoa.

Ja siksi ihmetyttää, kun jotkut pitävät kauramaitoa uutuutena, vaikka vanha tuote. 

Lehmästä saa maitoa ei kaurasta !

Vierailija
24/29 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt koneilla, mutta kaurahiutaleita liottamalla ja juuri 70-luvulla, kun se oli siihen aikaan hyvin trendikästä. Samoin kaurajyvien idut. 

Vierailija
25/29 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aihetta sivuten kysyn, että myydäänkö jossain kaurahiutaleita paperipusseissa? Olen kyllästynyt niitä pahvipakkauksia litistelemään kasaan.

On kyllä rankkaa sinun elämäsi.

On se kieltämättä , kun on sorminivelissä tulehdusta, turvotusta, kipua ja reumaa.

Vierailija
26/29 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aihetta sivuten kysyn, että myydäänkö jossain kaurahiutaleita paperipusseissa? Olen kyllästynyt niitä pahvipakkauksia litistelemään kasaan.

Litistelemään? Minä revin kappaleiksi ja poltan hellassa.

Olet jotenkin tyhmä jos kuvittelet että kaikilla on joku vatun hella. 

Kyllä kaikilla sivistyneillä ihmisillä on hella, uuni tai takka, jossa voi roskia polttaa. Jos et muuta vaihtoehtoa keksi, niin hommaa vanha tynnyri ja polta pihalla roskia siinä.

Miksi niitä pitäisi itse polttaa? Meillä on pahvinkeräysastia, minne laitan. 

Paljon helpompi on laittaa hellaan hiilloksen päälle. Ei tarvitse kuljettaa pahvipakettia takaisin ulos, kun on sisälle tuonut. Samalla saa ohennettua otsonikerrosta polttamisen sivutuotteena.

Vierailija
27/29 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kaurasta, mutta mantelijuomaa joskus olen tehnyt. Sanoisinko, että ei noista kasviskorvikkeista oikein ole kunnon lehmänmaidon korvikkeeksi.

Olen samaa mieltä. Puolisoni vain pitää kaurajuoman mausta. Voisin tehdä maitoon kaurajuoman. Hän käyttää kahvin kanssa mielellään. Olen tilannut kotiin verkkokaupoista jopa 10 kpl kaurajuomaa kerralla. Kaikki on mennyt hyvinkin nopeaan tahtiin. Se vaan, että hinta on yli 2 euroa litra.

Miksi ostat noin kallista kaurajuomaa, kun saa varmaan viittätoista vaihtoehtoa halvemmalla.

Täältä aina oppii uutta. Olen luullut, että kaurajuomaa juodaan siksi, että ei haluta tai voida juoda lehmänmaitoa. Mutta joitakin kauramaidon juojia ei haittaa, vaikka siihen sekoitetaan lehmänmaitoa. 

Joo se on vaihtoehto kun tilaan verkkokaupasta, ja siellä ei juuri silloin ole uht-maitoa myytävänä. Tilaan uht-tuotteita, jotka säilyvät huoneenlämmössä. Tänne meille ei kuljeteta ruokakaupasta( k-kaupat ja s-kaupat) minkäänlaisia tuotteita kotiin. Liian kaukana nuo ruokakaupat. Mutta verkkokaupoista toimitetaan kotiin saakka huoneenlämmössä säilyvät uht-maidot ja sen sellaiset sapuskat, jotka säilyvät huoneenlämmössä.

Nytkin on tulossa tällä viikolla 4 pakettia kotiinkuljetuksella mm. koirien ruokaa ja elintarvikkeita monenlaista meille muille.

Vierailija
28/29 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kaurasta, mutta mantelijuomaa joskus olen tehnyt. Sanoisinko, että ei noista kasviskorvikkeista oikein ole kunnon lehmänmaidon korvikkeeksi.

Nerokas oivallus.. ei kasvisperäiset juomat olekaan mitään lehmänmaidon korvikkeita, vaan vaihtoehto. Jos kasvipohjaisia juomia ei olisi, en silti lehmänmaitoa käyttäisi. Edes korvikkeena. Lehmänmaito maistuu todella pahalta. 

Vierailija
29/29 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nerokas oivallus.. ei kasvisperäiset juomat olekaan mitään lehmänmaidon korvikkeita, vaan vaihtoehto. Jos kasvipohjaisia juomia ei olisi, en silti lehmänmaitoa käyttäisi. Edes korvikkeena. Lehmänmaito maistuu todella pahalta. 

Lämpimissä maissa ei juoda maitoa melkein ollenkaan. Hedelmämehuja ja marjamehuja ne enimmäkseen juo sekä viinejä yms. ruuan kanssa.

Mahtaakohan muissa maissa juoda maidon tilalla jotain kaurajuomaa tai riisijuomaa tai mantelijuomaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme