Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun on pakko saada kertoa tää edes jollekin: lapseni on kiusaaja.

Vierailija
10.05.2026 |

Mun pää hajoaa. Me kumpikaan ei enää tiedetä mitä voitaisiin tehdä. Mies ja minä.

Alakouluikäinen poika, joka on aina tykännyt rajuista leikeistä ja yleisestä häsläämisestä, Tullut kotiin leikeistä hiukset päähän liimaantuneina ja nenä veressä. Kauhistuin mutta ajattelin että no tiiätte, ne on poikia. Mies ymmärsi paremmin, oli koulukiusattu. Sanoi että vääränlaista energiaa lapsella, ei hyvä. Täytyy tehdä jotain. Kävi pojan kanssa urheilemassa ja retkeilemässä. Ohjasi partioon ja vietti aikaa. Opetti kitaraa.

Mut ei. Aina kun poika yksin tuli tappeluita ja kaikkea ikävää. Parhaat kaverit ilmeisesti samanlaisia.

Nyt kiusannut kilttiä poikaa koulumatkalla. Kavereiden kanssa kilttiä estäneet menemästä bussiin. Heittäneet sitten repun ojaan. Tönineet. Kiusatun vanhemmat selvitti meidän pojan nimen ja tulivat eilen kertomaan.

Ajatelkaa järkytys. Mun mies vaivoin hillitsi raivonsa. Lähti ulos puoleksi tunniksi tupakalle vaikkei yleensä polta. Oli itkenyt, niin minäkin.

Pojalta heti puhelin pois, samoin kaikki pelit ja muut. Huomenna perutaan hänen pelileiri ja suunniteltu lomamatka. Mies soitti serkulleen Pohjoiseen ottaako hän pojan kesällä muutamaksi viikoksi maatilalle. Heillä kolme kunnollista yli 15-vuotiasta poikaa. Roolimalleja koko perhe.

Mun sydän on rikki. Ja tää ei ollut eka kerta, on kiusannut aikaisemminkin. Mut nyt meidän silmät aukesi.

Sanoimme pojalle et tämä on kyllä poliisiasia ja varmaan myös joudutaan sosiaalitoimen kohteeksi. Onko hän tyytyväinen? 
Vasta nyt tilanteen vakavius alkaa ehkä valjeta. Tai sit ei.

Kiitos kun kuuntelitte. Mut pliis älkää haukkuko provoksi tai tulko trollaamaan. Nyt ei jaksais.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuiko Porvoossa? Sillä suunnalla on tämmöistä.

Vierailija
2/30 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukiusaajat pärjää elämässä hyvin. Lohduttaudu sillä. Me koulukiusatut syrjäydytään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakkaa se pskaksi. Verinäytteet myttynä oppii olemaan. 

Vierailija
4/30 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että otatte vakavasti. Enemmän huolissani olisin, jos olisitte sanoneet, että "ei meidän poika". Nyt pidätte vain tiukan linjan ja etuuksia pois, jos hölmöilee.

Vierailija
5/30 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti trollaat. Siinä häviävän pienessä mahdollisuudessa jossa et trollaa, poikasi on persoonallisuushäiriöinen, alkaa käyttämään huumeita ennen peruskoulun loppua ja päätyy nuorisovankilaan. Jos elää yli kolmekymppiseksi, se on ihme.

Vierailija
6/30 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaista, että otat vastuun pojan tekemisistä etkä selittele, että kiusattu on huumorintajuton ja ymmärtänyt leikin väärin. Toivottavasti löydätte pojalle apua! 

Tsemppiä!

Vierailija
7/30 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt oli kyllä fiktion makua tuossa tyylissä. Kyllä sen tunnistaa. 

T. Äikänope 

Vierailija
8/30 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatus ei ole onnistunut: toisia ja heidä yksityisyyttään kunnioitetaan aina. Vihanhallinnan opetus aloitetaan jo vuoden parin ikäiselle. 

Vierailija
9/30 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukassa tyhmyys tiivistyy. On ihan sama mitä oppia annatte lapselle jos hän menee koulussa porukkaan kiusaajatyyppisen ihmisen kanssa. Hän voi kiusata poikaannekin, ja porukan huono energia purkautuu sitten ulkopuolelle. Puhukaa pojalle siitä, että hän ei saa hengata ja kaveerata tällaisten tyyppien kanssa, jotka stressaavat häntä ja muita.

Vierailija
10/30 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. En ole kokenut samaa, mutta voin samaistua voimattomuuteen. Lapsillakin on se oma elämänkaarensa ja omat tapahtumansa siinä. Tsemppiä ja kannattaa etsiä mikä tahansa muu kanava tälle keskustelulle kuin tämä palsta. Aivan varmasti löytyy semmoinen paikka, jossa voi puhua ja vastassa on myötätuntoa. 

Vierailija
11/30 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täys lapanen ja sen surkea lapatossu mies, jotka ei edes alakoululaista saa tottelemaan.

Vierailija
12/30 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies lähti ulos puoleksi tunniksi tupakalle vaikka ei yleensä poltakaan? Siis menikö se ensin kauppaan tai kioskille ostamaan yli 10 euron tupakka-askin ja päätti nyt tupakoida tämän takia?

Vierailija
13/30 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatus ei ole onnistunut: toisia ja heidä yksityisyyttään kunnioitetaan aina. Vihanhallinnan opetus aloitetaan jo vuoden parin ikäiselle. 

Paitsi ettei se aina onnistu. Joskus syynä on lapsena saatu pään alueen vamma, joka on voinut tapahtua niin, ettei kukaan ole sitä huomannut. Etuotsalohko ja mantelitumake on voinut vaurioitua vaikka niin, että lapsi on ollut kiipeilemässä puihin ja on pudonnut alas pää edellä. Aina näistä ei jää näkyviin mitään, jos hiukset peittävät alueen, eikä lapsi välttämättä kerro asiasta kotona jos pelkää seuraamuksia. Toki lapsi saattaa vaikka oksentaa, mutta vanhemmat tulkitsevat sen vatsataudiksi. Ja jos mantelitumake vaurioituu, aivojen emptiakeskus vaurioituu. Lapsesta tulee muita kiusaava impulsiivinen ja empativajeinen säheltäjä, jolla tulee olemaan vaikeaa kaikessa. 

Vierailija
14/30 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Tosi ikävä tilanne ja vähän ymmärrän tietä. Oma poika myös teki typeryyksiä alakouluiässä, mutta käsittääkseni ei kiusannut muita lapsia. Kaikkea kiellettyä kuitenkin. Ymmärrän että tuntuu toivottomalta, kun itse on yrittänyt opettaa muuta. Monet eivät ymmärrä, enkä ymmärrä sitä oikein itsekään, miten jotkut lapset vain eivät toimi normien mukaan. Olen itse erittäin tiukka ja vaadin hyvää käytöstä, mutta tulee aika lapsen elämässä että ei voi enää olla jokaista askelta valvomassa. 
Olette jo tehneet selväksi miten pettyneitä olette, ehkäpä tullainen pohjoisen leiri onkin ihan hyvä. Tärkeintä olisi kohdata omat tekemisensä, pyytää anteeksi suoraan kiusaamaltaan pojalta. Minä aina sanoin omalleni, että jos kiusaat niin vien sinut pyytämään anteeksi polvillasi. Sen verran varmaan minua pelkäsi että ei tullut tilannetta vastaan, vaikka muuten törttöili ihan tarpeeksi. Nykyisin on jo nuori mies ja paljon fiksumpi. Onkin sanonut että hyvä äiti että pidit kaidalla polulla aika rautaisella otteella. 
Tsemppiä teille!

Vierailija
15/30 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap Minttu Vettenranta vai mikä se enkeli Elisa huijarin nimi oli. Ihan samanlainen tyyli. Nuo epätäydelliset lauseet. Niitä monta. Nyt sattuu. Mieheen ja minuun. Ah.

Vierailija
16/30 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli. Kuulostaa vähän liian hyvältä tarinalta ollakseen totta. Ei ne kiusaajien vanhemmat oikeasti piittaa. 

Vierailija
17/30 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin aivoissa on vikaa harmaan aineen määrässä, pihtipoimun alieella ja etuotsalohkossa. 

Vierailija
18/30 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole niin vakavaa. Mekin kiusattiin yläkoulussa yhtä hermoheikkiä ja meistä kaikista tuli korkeasti kouluttautuneita työssäkäyviä ihmisiä. Tai no en siitä hermoheikistä tiedä :D

Vierailija
19/30 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei. Tosi ikävä tilanne ja vähän ymmärrän tietä. Oma poika myös teki typeryyksiä alakouluiässä, mutta käsittääkseni ei kiusannut muita lapsia. Kaikkea kiellettyä kuitenkin. Ymmärrän että tuntuu toivottomalta, kun itse on yrittänyt opettaa muuta. Monet eivät ymmärrä, enkä ymmärrä sitä oikein itsekään, miten jotkut lapset vain eivät toimi normien mukaan. Olen itse erittäin tiukka ja vaadin hyvää käytöstä, mutta tulee aika lapsen elämässä että ei voi enää olla jokaista askelta valvomassa. 
Olette jo tehneet selväksi miten pettyneitä olette, ehkäpä tullainen pohjoisen leiri onkin ihan hyvä. Tärkeintä olisi kohdata omat tekemisensä, pyytää anteeksi suoraan kiusaamaltaan pojalta. Minä aina sanoin omalleni, että jos kiusaat niin vien sinut pyytämään anteeksi polvillasi. Sen verran varmaan minua pelkäsi että ei tullut tilannetta vastaan, vaikka muuten törttöili ihan tarpeeksi. Nykyisin on jo nuori mies ja paljon fiksumpi. Onkin sanonut että hyvä äiti että pidit kaidalla polulla aika rautaisella otteella. 
Tsemppiä teille!

"Pohjoisen leiri" lle pilaamaan normaalien kesä? Juu ei.

Vierailija
20/30 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viet pyytämään anteeksi kiusaamaltaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän