Nordea oli sulkenut kortin ilmoittamatta
Syynä oli siis ollut "epäilyttävä" korttitapahtuma ulkomailta (olin kaukomatkalla ja maksoin kortilla eri paikoissa, kyseessä oli siis väärä hälytys). Mikäs siinä, ymmärrän että sellaista sattuu.
Ongelma: kortti lakkasi toimimasta, eikä asiasta tullut mitään ilmoitusta verkkopankkiin tai muuallekaan. Kortin kohdalla luki verkkopankissa "käytettävissä" joten siinä sitten ihmeteltiin, kokeiltiin monta kertaa, putsattiin korttia ja sirua, tarkistin monta kertaa että ei varmasti ole luottokorttimaksuja rästissä tai käyttörajoituksia kortilla. Asioin 20 minuuttia jonkun hyödyttömän botin kanssa verkkopankissa, saamatta yhteyttä oikeaan ihmiseen. Seuraavana päivänä uusi yritys, ja puoli tuntia meni saada botin sijaan oikea asiakaspalvelija joka korjasi tilanteen.
Miksi ihmeessä ei voi tulla joku viesti verkkopankkiin jos kortti suljetaan? Pahinta matkalla.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pankit toimii noin ja hyvä niin. Jos kyseessä on oikeasti oma tapahtuma, korrin saa auki soittamalla. Jos taas se on huijarin ostos, pankki on reagoinut ajoissa ja saat uuden kortin.
Minä en seuraa uksittäisiä tapahtumia päivätasolla, joten erittäin hyvä, että ovat kolme huijausostoa saaneet kiinni ja kortin laittaneet samantien lukkoon. Se on automaattinen järjestelmä, ei sitä kukaan ihminen tee, joten ei siitä mitään ilmoitusta erikseen myöskään saa.
Ja kerro vielä miksi ei voi ilmoittaa ihmiselle asiaa verkkopankin kautta? Miksi oletus on että ihminen itse joutuu ottamaan yhteyttä pankkiin, ja jonottamaan ehkä ikuisuuden että joku ihminen vastaa puhelimeen?
Vierailija kirjoitti:
Mullekin tapahtu noin! Vaihdoin pankkia kyllä ton jälkeen, ihan uskomatonta. Itse huomasin asiasta vasta, kun koitin laittaa mobilepay maksua kaverille ja ei millään mennyt läpi. Vasta kun itse soitin nordealle niin ilmottivat että joo hehe ollaan suljettu sun kortti kun oli epäilyttävää toimintaa. Väittivät, että kortilla olisi yritetty tilata jostain yhdysvaltalaisesta alusvaatefirmasta jotakin, vaikka en tosiaan ollut mitään verkkokauppoja käyttänyt tyyliin vuoteen. Sitten hetken päästä soittivat ja sanoivat asian olleen virhe ja että mitään tuollaista ei ollut tapahtunut, ja syyttivät yhtä parkkimaksufirmaa, epäselväksi jäi koko juttu mutta se on varmaa että tuo oli kyllä itselleni viimeinen niitti nordean sekoiluihin.
Ja tähän vielä, että tosiaan en edes siis ollut ulkomailla vaan ihan tavallista perusarkea elin prismassa käyden
Vierailija kirjoitti:
Sinne korttitietoihin voi lisätä tai muuttaa maan missä korttia käytetään. Mikä estää soittamasta pankkiin ja ilmoittamaan matkasta etukäteen, jos se nyt yhtään auttaa asiaa.
millä vuosituhannella oikein elät, jos ajattelet että porukka soittaa pankkiin jokaisesta Kanarian tai Thaimaan reissusta?
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa pankkia.
Tai ottakaa tietoinen riski siitä, että huijari tyhjentää tilinne.
Nämä ovat vaihtoehdot.
En nyt edelleenkään ymmärrä miksi vaihtehtona ei ole asiakkaalle ilmoittaminen verkkopankkiviestillä tai vaikka kirjeellä?
Avaa Nordean mobiili- tai verkkopankki. Tarkista kohdasta Kortit, onko kortille asetettu tilapäinen esto.
Voit myös itse poistaa tilapäisen lukituksen sovelluksessa.
Kannattaa tarkistaa ilmoitusasetuksista onko ne päällä.
Vierailija kirjoitti:
Avaa Nordean mobiili- tai verkkopankki. Tarkista kohdasta Kortit, onko kortille asetettu tilapäinen esto.
Tämäpä uusi tieto itselle, vaikka olen noin 60 vuotta(!) ollut Nordean ja sen edeltäjien asiakas!
Itse rajasin luottokortin käytön vain Suomeen, kun näytti siltä, että jouduin verkossa epämääräiselle sivustolle, joka alkoi kysellä korttitietoja. Kun/jos lähden ulkomaille, muutan sitten asetuksia.
Pariinkin kertaan on itseltä suljettu luottokortti epämääräisen toiminnan takia. Syytä ei kerrottu mutta epäilen, että toinen kortti kopioitiin Thaimaassa. Nykyään maksaisin kännykän lompakkoon kytketyllä kortilla, niin ei tarvitse antaa fyysistä korttia kopioitavaksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa pankkia.
Nämä ovat vaihtoehdot.
En nyt edelleenkään ymmärrä miksi vaihtehtona ei ole asiakkaalle ilmoittaminen verkkopankkiviestillä tai vaikka kirjeellä?
Tai tekstarilla.
Pitäisi mennä automaatti-ilmoitus, jos sulkevat kortin, niin tulisi automaattinen ilmoitus tekstarilla, sähköpostitse, verkkopankkiin tai tavallisella kirjeellä.
Mielestäni tuo on hyvä, että pankki seuraa tarkasti. Yleensä ensin testataan pienillä ostoilla, toimiiko kortti ja sitten alkaa kortin / tilin tyhjennys. Itselläni ensimmäinen yritys oli 1 euron suuruinen mutta Nordealta tuli heti tekstiviesti, onko minun tekemä ja kun ei ollut niin kortti suljettiin. Näin en menettänyt yhtään rahaa, koska oankki oli tosiaan ajan tasalla. Ja ei ole mitään tietoa, missä korttini oli kopioitu vai oliko kyseessä ns. arvailu.
Itse kyllä valitsen valveutuneen pankin ja pidän rahani turvassa, vaikka siitä jotain ylimääräistä vaivaa tulisikin. Se toki hassua, ettei tullut mitään tekstiviestiä - itselleni tuli ja siihen piti vastata joko a tai B sen mukaan, onko tapahtuma tuttu vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullekin tapahtu noin! Vaihdoin pankkia kyllä ton jälkeen, ihan uskomatonta. Itse huomasin asiasta vasta, kun koitin laittaa mobilepay maksua kaverille ja ei millään mennyt läpi. Vasta kun itse soitin nordealle niin ilmottivat että joo hehe ollaan suljettu sun kortti kun oli epäilyttävää toimintaa. Väittivät, että kortilla olisi yritetty tilata jostain yhdysvaltalaisesta alusvaatefirmasta jotakin, vaikka en tosiaan ollut mitään verkkokauppoja käyttänyt tyyliin vuoteen. Sitten hetken päästä soittivat ja sanoivat asian olleen virhe ja että mitään tuollaista ei ollut tapahtunut, ja syyttivät yhtä parkkimaksufirmaa, epäselväksi jäi koko juttu mutta se on varmaa että tuo oli kyllä itselleni viimeinen niitti nordean sekoiluihin.
Ja tähän vielä, että tosiaan en edes siis ollut ulkomailla vaan ihan tavallista perusarkea elin prismassa käyden
No mun kortti oli kopioitu, vaikka ihan perusarkea olin elänyt Suomessa enkä ollut koskaan syöttänyt kortin tietoja mihinkään. Oli siis sellainen kortti kota käytän arjessa kaupan kassalla.
Koskaan ei selvinnyt, miten kortin tiedot olivat menneet huijareille. Onneksi Nordea oli valppaana ja sulki kortin, ennen kuin pahempaa ehti tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa pankkia.
Nämä ovat vaihtoehdot.
Mihinkään ei pidä luottaa enään!
Mitä tuosta kannattaa oppia? Pidä aina vähintään kahta eri korttia ja pankkia! Nordeassa ainakin premium-asiakkaana saat ilmaiseksi toisen kortin. Lisäksi voi olla esimerkiksi Wise VISA ym. ilmaisia kortteja.
Tähän on tultu Suomessakin. . Pankit ovat rikollisia itse ja henkilökunnassa paljon paskapää rikollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa pankkia.
Nämä ovat vaihtoehdot.
Tai tekstarilla.
Pitäisi mennä automaatti-ilmoitus, jos sulkevat kortin, niin tulisi automaattinen ilmoitus tekstarilla, sähköpostitse, verkkopankkiin tai tavallisella kirjeellä.
tämä
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tarkistaa ilmoitusasetuksista onko ne päällä.
Kai tuollaisesta nyt laitettaisiin ilmoitus joka tapauksessa? Kuka ei haluaisi tietoa siitä että oma pankkikortti on jäädytetty, ja ohjeita sen avaamiseen? Ei pankit tarvi mitään asetusmuutoksia muidenkaan ilmoitusten tekemiseen, jatkuvasti sieltä tulee verkkopankkiin tai postilla jotain ilmoitusta jostain sopimusehtojen muutoksista tai muusta.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja nimenomaan sanoi että mitään estoa ei näkynyt tuolla Kortit-tiedoissa?
Nordean asiakas täällä. Outo kokemus niinkin eksoottisesta paikasta kuin Tukholma :) Olin asettanut käyttöalueeksi Pohjoismaat ja Viro kaupungissa vierailun ajaksi. Kortilla ei voinut maksaa. Muutin asetuksen Eurooppaan. Kortilla ei voinut edelleenkään maksaa. Samaan käyttötiliin on kytketty toinen korttini ja kun muutin myös sen kortin asetuksen Euroopaksi niin eka kortti alkoi toimia. Ei kai tämä ole normaalia? Ainakaan aiemmin ei Nordean kortit ole toimineet näin. Tai siis olleet toimimatta. En ole jaksanut selvittää tätä pankista. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta?