Nordea oli sulkenut kortin ilmoittamatta
Syynä oli siis ollut "epäilyttävä" korttitapahtuma ulkomailta (olin kaukomatkalla ja maksoin kortilla eri paikoissa, kyseessä oli siis väärä hälytys). Mikäs siinä, ymmärrän että sellaista sattuu.
Ongelma: kortti lakkasi toimimasta, eikä asiasta tullut mitään ilmoitusta verkkopankkiin tai muuallekaan. Kortin kohdalla luki verkkopankissa "käytettävissä" joten siinä sitten ihmeteltiin, kokeiltiin monta kertaa, putsattiin korttia ja sirua, tarkistin monta kertaa että ei varmasti ole luottokorttimaksuja rästissä tai käyttörajoituksia kortilla. Asioin 20 minuuttia jonkun hyödyttömän botin kanssa verkkopankissa, saamatta yhteyttä oikeaan ihmiseen. Seuraavana päivänä uusi yritys, ja puoli tuntia meni saada botin sijaan oikea asiakaspalvelija joka korjasi tilanteen.
Miksi ihmeessä ei voi tulla joku viesti verkkopankkiin jos kortti suljetaan? Pahinta matkalla.
Kommentit (19)
Mun iäkkäälle äidille sattui sama jokin aika sitten. Syynä oli nettitilaus ulkomailta. Kauhea ihmettely ja hämmennys, ja työn ja tuskan takana oli saada oikea asiakaspalvelija kiinni.
Tarttisi tosiaan jotenkin sitä systeemiä korjata. Vaikka lähettää joku viesti tilinomistajalle siitä, että on havaittu epäilyttävää toimintaa ja antaa tilinomistajlle ensin mahdollisuus vastata. Mutta se tietysti antaa aikaa sille rikollisellekin sitten, jos aletaan tilinomistajaa metsästämään ensin ja korttia käyttääkin sillä aikaa joku muu.
Mutta kuulemma pankille voi myös ilmoittaa ennen matkaa, että aikoo käyttää korttiaan ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Tarttisi tosiaan jotenkin sitä systeemiä korjata. Vaikka lähettää joku viesti tilinomistajalle siitä, että on havaittu epäilyttävää toimintaa ja antaa tilinomistajlle ensin mahdollisuus vastata. Mutta se tietysti antaa aikaa sille rikollisellekin sitten, jos aletaan tilinomistajaa metsästämään ensin ja korttia käyttääkin sillä aikaa joku muu.
Mutta kuulemma pankille voi myös ilmoittaa ennen matkaa, että aikoo käyttää korttiaan ulkomailla.
Riittäisi pelkästään että tulisi verkkopankkiin tai puhelimeen automaattinen ilmoitus että "korttisi on suljettu epäilyttävän maksutapahtuman takia" ja sitten ohjeet miten voi avata kortin itse, vaikka verkkopankkitunnistautumisella.
Aika mahdottomaksi menisi jos jokainen ilmoittaisi aina pankkiin milloin meinaa olla reissussa, tai tilata jotain Suomen ulkopuolelta.
Nordea on liiankin tiukkana kaikesta, jopa kolikkojen laittamisesta omalle tilille tai "väärästä" sanasta tilisiirron viestissä. Sentään ulkomailla ollessa ei ole vielä tullut ongelmaa vastaan korteilla maksaessa.
Miten tämä voi olla ylipäätänsä laillista että pankki luulee tietävänsä paremmin miten kansalainen käyttää korttiaan ja voi katkaista yksityishenkilön maksuliikenteen täysin mielivaltaisesti? Eihän tällä ole mitään tekemistä rahanpesun kanssa, joihin tuo pankkien sekoilu kai aika pitkälti liittyy.
Vaihtakaa pankkia.
Tai ottakaa tietoinen riski siitä, että huijari tyhjentää tilinne.
Nämä ovat vaihtoehdot.
Itsellä on aina ulkomaan matkoilla mukana kahden eri pankin luottokortti.
Toi on tosi paska mäihä! Ja mikään ei ole raivostuttavampaa kun ettei saa jotain asioista älyävää ihmistä kiinni.
Mulla on ulkomaan työmatkoilla mukana sekä luottis, firman luottis että varsinainen tilini kortti. Lisäksi kaksi puhelinta, joissa molemmissa lentoyhtiön sovellus ja pankin sovellus. Kortit vielä jaettu eri luurien taskuihin ja yksi lompakkoon ja kaupungilla ei sitten ole kaikki mukana vaan tallelokerossa. . Ihan vaan jos jotain sattuis....jos vaikka pöllitään puhelin-> kuinkas pääset lentokoneeseen ja jos pöllitään joku korteista niin ei kaikki mene.
Sinne korttitietoihin voi lisätä tai muuttaa maan missä korttia käytetään. Mikä estää soittamasta pankkiin ja ilmoittamaan matkasta etukäteen, jos se nyt yhtään auttaa asiaa.
Taistolaisnalle puhui aikoinaan vain hiekan tuomisesta pankkiin.
Mulla on tullut aina tekstiviesti, että epäilyttävää toimintaa havaittu. Koska on credit/debit-kortti, niin vain credit-puoli suljettu. Debitia voinut käyttää siihen asti, kun uusi kortti tullut. Tämä siis Nordealta tai oikeastaan Netsilta.
Olen ihan kiitollinen, koska viimeksi katosi tililtä 400 euroa, onneksi ei enempää.
Mutta omilla lomamatkoilla ei ole korttia suljettu, vaikka en ole matkasta etukäteen ilmoittanut ja korttia höylännyt kyllä.
Sama minulle kävi vaikka ilmoitin nordeaan että lähden Espanjaan ja sieltä alkaa tulla maksuja. Silti ne sulki kortin. Soitin vihaisen puhelun kun piti maksaa lasku ravintolassa. Onneksi oli käteistä koska aina mulla on käteistä varalla.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä voi olla ylipäätänsä laillista että pankki luulee tietävänsä paremmin miten kansalainen käyttää korttiaan ja voi katkaista yksityishenkilön maksuliikenteen täysin mielivaltaisesti? Eihän tällä ole mitään tekemistä rahanpesun kanssa, joihin tuo pankkien sekoilu kai aika pitkälti liittyy.
En itse asiassa tiedä onko se pankki vai luottokorttifirma (Visa, Mastercard tms) joka sen kortin sulkee. Periaatteessa ymärrän kyllä että luottokorttitietoja voi helposti väärinkäyttää ja on perusteltua että on joku turvasysteemi. Mutta se että ihmiselle itselleen ei ilmoiteta on törkeää. Kiva yrittää ostaa vaikka lentolippuja ja kortti vaan ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tullut aina tekstiviesti, että epäilyttävää toimintaa havaittu. Koska on credit/debit-kortti, niin vain credit-puoli suljettu. Debitia voinut käyttää siihen asti, kun uusi kortti tullut. Tämä siis Nordealta tai oikeastaan Netsilta.
Olen ihan kiitollinen, koska viimeksi katosi tililtä 400 euroa, onneksi ei enempää.
Mutta omilla lomamatkoilla ei ole korttia suljettu, vaikka en ole matkasta etukäteen ilmoittanut ja korttia höylännyt kyllä.
Mielenkiintoista, mulle ei Nordeasta ikinä ole tullut mitään viestiä. Muita viestejä kyllä on tullut, ja siellä on oikea puhelinnumero ja sähköpostiosoite käytettävissä.
Kaikki pankit toimii noin ja hyvä niin. Jos kyseessä on oikeasti oma tapahtuma, korrin saa auki soittamalla. Jos taas se on huijarin ostos, pankki on reagoinut ajoissa ja saat uuden kortin.
Minä en seuraa uksittäisiä tapahtumia päivätasolla, joten erittäin hyvä, että ovat kolme huijausostoa saaneet kiinni ja kortin laittaneet samantien lukkoon. Se on automaattinen järjestelmä, ei sitä kukaan ihminen tee, joten ei siitä mitään ilmoitusta erikseen myöskään saa.
Tätä varten minulla on kahden eri pankin kortit, toinen Master, toinen Visa. Nordeassa voi valita kuinka laajalti kortti on käytössä. Normaalisti sallin käytön vain Suomessa, matkalla korttia käyttäessäni vaihdan missä voi käyttää ja maksutapahtuman jälkeen rajaan käytön taas vain Suomeen.
Joskus takavuosina soitin erikseen Luottokuntaan ja kerroin mihin olen matkustamassa ja milloin, tämä näkyi sitten tiedoissani.
Lopetin itse Nordean korttiluoton käytön, kun tuota tapahtui toistuvasti ja se ärsytti niin paljon. Menee mahdolliset korot jatkossa sitten muualle siltä osin.