Mille linssit maistuu? Tekisi mieli kokeilla mutta kun olen niin ennakkoluuloinen! mita eroa on punaisilla linsseilla ja olikohan ne vihreita vai valkoisia linsseja?
Kommentit (24)
Kokeile esim. keittoon tai pataruokaan. Hyviä ovat ja vaikket tykkäisikään, niin et sinä kokeiluun kuole =)
kerrotkos vielä, että miten se liotus tapahtuu?
Kypsyvätkin (siis ne punaiset) noin 10 minuutissa. Netistä löytyy paljon hyviä reseptejä.
Punaset linssit on tosissaan kaikkein parhaita :)
Esim. jauhelihan tilalle spagettikastikkeeseen oikein maittavia :) Tai johonkin sosekeittoon :)
Esim Italianpadassa menee punaiset linssit mainiosti! Hyvänmakuisia !
Linssejä on ainakin vihreitä, mustia ja punaisia. Teen punaisista usein linssikeittoa, ei ne maistu oikein miltään, mutta ovat terveellisiä ja mausteilla saa maun hyväksi. Mustia laitan lisukkeeksi keitettynä salaatin joukkoon, ne ovat paremman makuisia kylmissä ruuissa.
Vihreät linssit, niissä vähän hernemäinen maku.
Tee linssikeittoa se on oikeasti hyvää.
Siltä miltä pieru haisee.
Lisäksi niistä tulee maha kipeäksi ja syntyy lisää pieruja.
Jos tykkäät herneistä ja pavuista, todennäköisesti tykkäät linsseistäkin. Ovat aika samantyyppisiä.
Minusta linssit eivät maistu miltään. Punaisia lisään kaikkiin keittoihin ja kastikkeisiin ihan proteiinin takia.
Eivät maistu juurikaan. Joihinkin ruokiin tekevät sellaista vähän "jauhomaista" koostumusta. Itse käytän keitoissa, ovat ihan ok. Ravintoarvojen takia syön, maut tulevat sitten muista aineksista.
Aika hankala niitä on vertailla. Ovat vähän kuin herneitä, mutta eivät mielestäni sitten ihan kuitenkaan, koska sopivat erityisen hyvin tomaatin kanssa. Niistä saakin helposti tomaattisen "korvikekastikkeen" pastan kanssa. Hyviä joka tapauksessa.
Jos kärsit suolistovaivoista kehotan varovaisuuteen kokeiluissa. Pidän linsseistä paljon, mutta niiden syömisestä seuraa vatsavaivoja, jotka joskus ovat siedettäviä ja toisinaan aivan karmeita. Syön niitä joskus silti, mutta vain, jos tiedän, että voin pysytellä kotona aterian jälkeen. Minulla on ibs. Pidän punaisista enemmän.
Joskus tein useasti tulista keittoa johon tuli tomaattia, kikherneitä ja punaisia linssejä, oli hyvää.
Linsseistä saa hyviä pyöryköitä, pihvejä, keittoa, vähän kaikkea mitä saa jauhelihastakin. Värillä ei niin ole väliä. Maustaminen on tärkeää.
Joskus tein lasagnea johon laitoin jauhelihan kanssa linssejä, mies totesi että "hyvää oli, mutta en vaan tykkää" :D ihmisillä on jostain syystä ennakkoluuloja.
Ei miltään. Mausteista tulee maku. Suutuntuma on ihan miellyttävä. Jälkikäteen kyllä pierettää ja jos lähdet juoksulenkille, niin ota vessapaperirulla mukaan.
Noita linssejä saa kypsnä purkissakin, ei tarvitse keittää, huuhtelu riittää.
Punaisista linsseistä oon tehnyt pihvejä/pyöryköitä useasti. Sekaan esim porkkanaa, juustoa, jotain pähkinää. Vihreisiin laittaisin mukaan hernettä ja yrttejä.
Keittoihin voi soseuttaa tai sit lisätä loppuvaiheessa valmiiseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos kärsit suolistovaivoista kehotan varovaisuuteen kokeiluissa. Pidän linsseistä paljon, mutta niiden syömisestä seuraa vatsavaivoja, jotka joskus ovat siedettäviä ja toisinaan aivan karmeita. Syön niitä joskus silti, mutta vain, jos tiedän, että voin pysytellä kotona aterian jälkeen. Minulla on ibs. Pidän punaisista enemmän.
Minäkin olen huomannut, että aiheuttavat aika mielenkiintoisen hajuisia pieruja ja ylipäätään suurempaa kaasuttelua. Eihän tämä palkokasvien vaikutuksesta kyllä poikkeakaan.
Vierailija kirjoitti:
minkä väriset ovat parhaimman makuisia?
Ruskeat tai mustat (Beluga), pienet ja pyöreät.
Huonolaatuinen linssi (halvat lannoiteet) hajoaa helposti keitettäessä, kun proteiinipitoisuus on normaalia matalampi. Suurissa linsseissä, esim. "vihreissä tämä korostuu, koska niissä on ohuempi kuori kuin pienissä linsseissä. Tietysti on tärkeää myös kypsentää oikealla tavalla, jos haluaa, että linssit säilyttävät rakennettaan: ne laitetaan kiehuvaan veteen, mutta suurin osa kypsentämisestä tapahtuu hauduttamalla (ei keittämällä).
Punaiset linssit on aina luonnostaan hajoavaa laatua ja niistä kuuluu tehdä vain soppaa.
Joku kyseli,miten lissejä liotetaan. No vedessä.Samalla tavalla kuin kuivattuja herneitä rokkaa varten. Ehkä kannattaa lukea, mitä pakkauksen kyljessä sanotaan, ja toimia ohjeen mukaan.
minkä väriset ovat parhaimman makuisia?