Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytätkö sinäkin vanhemmistasi nimitystä "porukat"?

Vierailija
08.05.2026 |

Jotenkin kuulostaa naurettavalta ja alentavalta. 

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin teiniä. 

Vierailija
42/53 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat vanhemmat, vanhempani, lapsuudenperheeni.

Porukat on rahvaankieltä, jota käyttävät maalaisjuntit, joilla muutenkin on ongelmia tunneilmaisussa. Eivät esim. pysty käytämään sanaa nainen tai mies, vaan puhuvat työkaverinaisista, naapurinaisista jne.

Ex alkoi käyttää tätä nimitystä, kun meni henkisesti sijoiltaan. 

Oli n. 45v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin varmasti nuorena omista ja kavereiden myös. Murrekysymys.

Vierailija
44/53 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän, siinä missä vanhempia, mummoa jne. Se on meidän sakkia, meidän porukka, ihan hellyttävä sisältö sanassa omiin korviini.

Vierailija
45/53 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Hämeessä 90-luvulla ihan normaali ilmaisu vanhemmista teinien suussa. Ei mitenkään alentava tms.

Porukat lähtee mökille, mennään meille.

Porukat tuli mökiltä jo tänään, en pääse lähtemään.

Meiän porukat tulee mukaan.

Jne jne 

Vierailija
46/53 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kun olin 10-vuotias, sanoin mutsi ja faija. Nyt kun olen 60-vuotias, sanon mutsi ja faija. Nuorena oppii, vanhana taitaa. Olen kuitenkin lakannut kutsumasta ikätovereitani jätkiksi jo nelikymppisenä. Se on loukkaavaa vanhoja herrasmiehiä kohtaan.

Vierailija
47/53 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Asun stadissa. Olen viidennen polven stadilainen. 

Vierailija
48/53 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Kun olin 10-vuotias, sanoin mutsi ja faija. Nyt kun olen 60-vuotias, sanon mutsi ja faija. Nuorena oppii, vanhana taitaa. Olen kuitenkin lakannut kutsumasta ikätovereitani jätkiksi jo nelikymppisenä. Se on loukkaavaa vanhoja herrasmiehiä kohtaan.

Olin neljissäkymmenissä kun gigantin poika kysyi että mitäs jäbä katselee kun olin puhelimia katselemassa. Kyllä se särähti siinä iässä jo pahasti korvaan. No jospa tuota ei enää näin viisissäkymmenissä tarvitsisi kuulla.

Vierailija
49/53 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahvasta. Muuten tietynlaiset henkilöt käyttää tuota sanontaa ,mutta myös nuoret. Kulkee koulutuksen kanssa käsikädessä.

Vierailija
50/53 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olen kolmekymppinen ja Helsingin seudulla lukioikäisestä asti asuva mutta on monia sanoja jotka eivät ikinä ole tuntuneet omiltani. Porukat on yksi niistä, käytän vain sanoja äiti ja isä. Toinen vastaavan tyylinen sana on kun puhutaan Yhdysvalloista, en ole koskaan osannut käyttää sanaa Jenkit vaan puhun Amerikasta tai Yhdysvalloista. 

Vierailija
51/53 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän tuota nimitystä äidistäni ja tämän miehestä, koska millä ihmeen termillä muuten kutsuisin heitä monikossa? Mies ei ole isäpuoleni, koska ei ole minua kasvattanut.

Vierailija
52/53 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mielestäni se on maalaisten puhetapa, mikä ei tee siitä huonoa ilmaisua. Myös Hesa on maalainen termi, mutta sitä käytän itsekin, koska mitäpä siitä. En ole koskaan asunut maaseudulla tai pienissä maalaiskaupungeissa.

Vierailija
53/53 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttänyt edes teininä moista nimitystä, vanhemmat on vanhemmat ja sillä hyvä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi