Työttömien työnhakuvelvoite pistettävä uusiksi
Työttömien työnhakuvelvoite tulisi muuttaa sellaiseksi, että työttömän tulee lähettää tietty määrä kuvitteellisia työhakemuksia jollekin sellaiselle taholle, jonka velvollisuutena on antaa niihin palautetta ja konkreettisia parannusehdotuksia, jos työtön niin toivoo. Täysin kelvottomista työhakemuksista tai työhakemusten tekemättömyydestä tulisi noottia, mutta karenssin saisi vasta jos homman läskiksi vetänyt työtön kieltäytyisi osallistumasta henkilökohtaiseen ohjaukseen, jossa hänelle tarjottaisiin yksilöllistä apua työnhakuun.
Miltä tällainen ehdotus kuulostaa?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Ei ruokaan toimi tuo yhtään lisää työpaikkoja. Ei työttömiä ole niin paljon siitä syystä, että he tekevät huonoja hakemuksia, vaan siksi että työpaikkoja ei ole.
Työpaikkoja on mutta niissä on jo tekijät.
Tästä syystä väitteesi on epätosi.
Huoh. Perustulo ja kyttääminen pois niin Suomella on vielä jotain toivoa nousta.
On ihan kiva ajatus, että työtä haetaan, mutta nykymeininki ei palvele ketään. Järkevintä olisi hakea vain niitä töitä, jotka oikeasti olisi sopivia. Ei tarvitsisi valehdella neljää kertaa viranomaisportaalissa, että on hakenut niitä töitä, joita on realistista saada.
Oikeasti moni viranomaisen ehdottama työpaikka on osaamisrepertuaarin ulkopuolella ja niiden väittäminen mahdollisiksi on lähinnä nairettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei tiedä että työnhakukurssit on jo keksitty, mutta vaikka olisi kuinka pilkulleen hieno hakemus, se ei luo yhtään työpaikkaa.
Nauretaanko yhdessä laille, jonka mukaan työstä kieltäytyminen aiheuttaa sanktion?
Eihän työtä tarjota kuin sille yhdelle sadoista hakijoista, joka on selättänyt 5 hakukierrosta ja psykologiset testit.
Ap ei tiedä että työnhakukurssit on jo keksitty, mutta vaikka olisi kuinka pilkulleen hieno hakemus, se ei luo yhtään työpaikkaa.