Hain ihan innoissani opiskelemaan ja sitten tuli itku
Kyseiselle linjalle haki viime vuonna 190 ja 5 näistä valittiin. Mahdollisuudet on siis häviävän pienet. Missä vaiheessa kouluun pääseminenkin on muuttunut näin vaikeaksi??
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkikseen pääsee todennäköisemmin kuin Puuiloon kesätöihin :D
Lääkärikouluun on nykyään hyvin paikkoja eli 825 vuodessa kun 30 vuotta sitten oli vain 360. Silloin ensikertalaiset saivat ensikertalaispisteitä mikä auttoi mutta hyvällä ylioppilastodistuksella saattoi päästä vaikka oli ottanut vastaan opiskelupaikan.
Nykyään taitaa ns. ensikertalaishakijoille olla varattu puolet opiskelupaikoista jotka täytetään ylioppilastodistuksen perusteella. Lopuista pääsykoevalinnan perusteella täytettävistä paikoista kolmannes menee ensikertalaishakijoille. Toista opiskelupaikkaa hakeville kuten toiselta alalta valmistuneille on vain kolmasosa opiskelupaikoista tarjolla eli kilpailu on aika kovaa.
30 v sitten lääkikseen ei päässyt todistusten perusyeella.
Pääsykokeet kaikilla.
Ei hakijoiden määrä vaan laatu. Korkeasaareen hakijat ovat niitä lukion huonoimpia. Kai sä nyt lubenterporukalle pärjäät?
Hain eräälle linjalle, jonne haki yli 500 ihmistä ja vain 10 pääsi eli ei mitään mahdollisuutta. No pääsin toiselle linjalle joka on todella kiva. Ja Suomessa on paljon erilaista koulutustarjontaa. Vaikka mulla nyt on mieluisa opiskelupaikka niin silti voisin opiskella tähän lisäksi vielä 1-2 muutakin asiaa jotka minua kiinostaa. Mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän haluan pystyä rakentamaan ja tekemään. Ei rajoitu vain yhteen asiaan mun tekeminen. Toki se voi olla myös haaste sitoutumisen kannalta.