Hain ihan innoissani opiskelemaan ja sitten tuli itku
Kyseiselle linjalle haki viime vuonna 190 ja 5 näistä valittiin. Mahdollisuudet on siis häviävän pienet. Missä vaiheessa kouluun pääseminenkin on muuttunut näin vaikeaksi??
Kommentit (23)
Ei ole mikään uusi ilmiö. Aina ollut todella vaikea päästä suosituille linjoille arvostettuihin kouluihin.
Vierailija kirjoitti:
Ja tietenkään ikinä et minnekään muualle voi hakea.
Laitoin neljä eri hakukohdetta ja ihan yhtä surkealta näyttää kaikki.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään uusi ilmiö. Aina ollut todella vaikea päästä suosituille linjoille arvostettuihin kouluihin.
Se tässä ihmetyttääkin, kun kyseessä ei ole arvostettu koulu, vaan pikkukaupungin amk.
Ap
Lääkikseen pääsee todennäköisemmin kuin Puuiloon kesätöihin :D
Vierailija kirjoitti:
Ainakin siihen voi vaikuttaa itse.
Haitko näyttelijäksi Tampereelle vai elokuvaohjaajaksi Helsinkiin?
Vierailija kirjoitti:
Ihme luokka, 5 oppilasta :(
Ei-ensikertalaisille on tosi pieni kiintiö.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lääkärikouluun on nykyään hyvin paikkoja eli 825 vuodessa kun 30 vuotta sitten oli vain 360. Silloin ensikertalaiset saivat ensikertalaispisteitä mikä auttoi mutta hyvällä ylioppilastodistuksella saattoi päästä vaikka oli ottanut vastaan opiskelupaikan.
Nykyään taitaa ns. ensikertalaishakijoille olla varattu puolet opiskelupaikoista jotka täytetään ylioppilastodistuksen perusteella. Lopuista pääsykoevalinnan perusteella täytettävistä paikoista kolmannes menee ensikertalaishakijoille. Toista opiskelupaikkaa hakeville kuten toiselta alalta valmistuneille on vain kolmasosa opiskelupaikoista tarjolla eli kilpailu on aika kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja ei-ensikertalaisia hakijoita on se 290?
Vierailija kirjoitti:
Ihan perus amiksen merkonomi linjalle on täällä 300 hakijaa per haku ja 20 valitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perus amiksen merkonomi linjalle on täällä 300 hakijaa per haku ja 20 valitaan.
Maakuopassa edelleen eläville on vaikea käsittää, että ajat muuttuvat omista ajoista. Eihän ne ymmärrä, että yhteen työpaikkaakin voi tuo määrä olla hakijoita, jopa paljon enemmän, silti vain yksi valitaan. Opiskelemaan siis pääsee prosentuaalisesti "helpommin" .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tulkitsinkin väsyneenä noita tilastoja väärin (ensisijainen ei suinkaan ole ensikertalainen). Ja katsoin kaikenlisäksi vielä väärän vuoden tilastoja ja mun tokan hakukohteen osalta.
Mun ykköskohteeseen hakijoita 490, joista ensisijaisia hakijoita, aloituspaikkoja 30, joista ensikertalaisille 25.
Ap
130 ensisijaista hakijaa. Jestas sentään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tulkitsinkin väsyneenä noita tilastoja väärin (ensisijainen ei suinkaan ole ensikertalainen). Ja katsoin kaikenlisäksi vielä väärän vuoden tilastoja ja mun tokan hakukohteen osalta.
Mun ykköskohteeseen hakijoita 490, joista ensisijaisia hakijoita, aloituspaikkoja 30, joista ensikertalaisille 25.
Ap
Mille kurssille hait kun jo tulosten tulkitseminen on noin hataralla pohjalla?
Ja näihin viiteen jäljelle jäävään paikkaan ei siis valita automaattisesti ei-ensikertalaisia, vaan ne jaetaan kaikkien hakijoiden kesken parhaimmuusjärjestyksessä. Pitäisi siis tehdä valintakokeessa täydellinen suoritus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Mille kurssille hait kun jo tulosten tulkitseminen on noin hataralla pohjalla?
"Mille kurssille hait kun jo tulosten tulkitseminen on noin hataralla pohjalla?"
Mulla on migreenikohtaus päällä. En näe tai tajua mitään.
Ap
Ja tietenkään ikinä et minnekään muualle voi hakea.