Miksei nykyään tunneta tapaa, että otetaan lakanat mukaan, kun mennään yökylään?!
Minun lapsuudessani vierailla oli aina omat lakanat, kun tulivat meille yökylään. Samoin, jos me vierailimme jossakin.
Olen jatkanut tätä " perinnettä" edelleen; kun perheemme lähtee yökylään, on meillä aina omat lakanat mukana. Paitsi tietenkin sellaiset paikat, jossa vierailemme usein ja samat lakanat jätetään paikoilleen pidemmäksi aikaa. (vanhempani, anoppila)
Vaikka nykyään on pesukoneet sun muut kuivausrummut (tätä ei kuitenkaan kaikilla) niin on siinä kuitenkin oma hommansa pestä vieraiden lakanoita. Työtä se teettää, vaikka kylässä olisi ollut vain yksi ihminen.
Ja sitten kun kaikki eivät edes osaa purkaa petiään kyläilyn jälkeen, vaan jättää tylysti isäntäväelle. Se nyt olisi mielestäni vähintä, mitä aikuinen ihminen voisi tehdä...
Kommentit (46)
Ei varmaan kannata kutsua ihmisiä kylään, jos ei viitsi edes petivaatteita pestä.
Vierailija:
Ei varmaan kannata kutsua ihmisiä kylään, jos ei viitsi edes petivaatteita pestä.
Tiesin, että tämäntyylisiä vastauksia tulee. Mutta mielestäni vähän ontuva. Ei oikein verrattavissa. Ja kyllähän niitä vieraita passataan monella muulla tapaa.
Ja kuten jo mainitsin, kaikilla on pesukone joo, mutta ei ne lakanat itsestään sinne kävele, tai koneesta narulle, eikä narulta viikkaamatta kaappiin.
T:ap
no, itse suuttuisin jos vieraita tulisi ja kainalossa lakanapino. Oispa hassua, eiköhän nyt jokainen voi heille lainata lakanoita ja jos ei voi mielestäni ois parempi ettei pyytäisi vieraita ollenkaan.
Sittemmin olen oppinut sitä arvostamaan. Ja otan nykyään itsekin yleensä lakanat mukaan. Paitsi vanhemmilleni. Heillä on enemmän aikaa pestä lakanoita kuin meillä ;-) Äitini sanoin.
Kesämökit ovat asia erikseen, sinne vieraat tuovat omat petivaatteensa mukaan koska pesukonetta harvemmin on.
kuivaksi.
Itse aina kysyn vierapaikasta, että otanko mukaan vai en.. yleensä ei tarvitse ottaa.
Anoppini toi aina ennen meille aina omat lakanat ja pyyhelinnat, mutta sitten sanoin, että ei niitä tarvitse raahata mukanaan ja enää ei tuo.
Jos kutsun porukkaa yökylään, niin kyllä petivaatteet tulevat talon puolesta! Peseminen on tosiaan niin vaivatonta, eikä vieraiden tarvitse raahata lakanoita muiden varusteidensa lisäksi.
On melkein loukkaavaa emännyyttäni kohtaan, jos ajatellaan etten viitsi edes lakanoita tarjota. " Ei haluta tuottaa vaivaa" on huono tekosyy. En minä kutsu ketään, jos en halua sitä " vaivaa" .
Kyllä nyky maailmassa on helppo pestä lakanat. Epäilen onko kellään niin, ettei olisi pyykkikonetta. Mielummin menen sitten hotelliin yöksi, kuin tuppaan kenenkään luokse. Aina kun näitä juttuja lukee niin tuntuu, että en taida kyläillä enää ikinä missään.
Meille saa tulla vaikka ilmoittamatta ja ilman lakanoita. Aina sen verran on aikaa ja tilaa, että vieraat ovat tervetulleita.
Lentokoneessa juu ei varmaan kukaan lähde lakanoita raahaamaan. Eikä perheellinen muissakaan julkisissa välineissä. Mutta nuorempana kyllä kuljetin lakanat mukana junassa ja bussissakin, kun yksinään liikuin.
Mutta minä en kertakaikkiaaan voi ymmärtää, että mikä siinä on epäkohteliasta tuoda omat lakanat mukanaan? Minun mielestäni se on vain ja ainoastaan kohteliasta emäntää kohtaan. En tajua.
jos siihen ei ole erityisiä perusteita (uupunut, ei pesukonetta jne.). Kyllä mä vähän ihmettelin, kun ystävällä oli kutsunut viettämään iltaa ja saunomaan, niin perillä kysyikin sitten saunaan menijöiltä, että kai toitte omat pyyhkeet. Onneksi en ollut menossa saunaan, ei tullut mieleenkään tuoda yhtä pyyhettä!
Ikään kuin minun emännyyteni ei kelpaisi, vaan parasta on pysyä " omissa lakanoissaan" . Eikä siitä lakanoiden pesusta tosiaan ole vaivaa.
Kun kutsun kylään, niin se on täysihoito sitten :) Talo tarjoaa ruuat, vuodevaatteet ym.
Minäpä voin tajuta molemmat tavat, ihan hyvin :D Mikä tässä nyt näin vaikeata on? Yleensä kysyn kyläpaikasta, että tuonko lakanat mukanani - ja emännän vastauksen mukaisesti toimin. Eipähän tule suututettua ketään (kun joku kirjoitti, että tällaisesta voi oikein suuttuakin). Meille saa tuoda lakanat tullessaan tai olla tuomatta - ei oikeasti ole näin vakava asia.
Ihan hyvin voi kysyä. Ja täytyy sanoa, että vaikka ihan mielellään laitan itsekin lakanat vieraalle, niin en myöskään harmistu jos vieras tuo ne itse mukanaan. Meillä kun on ihan kamala määrä pyykkiä pestävänä, ja kone pyörii koko ajan kun ollaan kotona. Lakanapyykki kestää tuolla koneella 2h 7min, joten vuoret kyllä kasvavat aika pitkäksi aikaa jos kolmenkin vieraan lakanat ja pyyhkeet tulevat pinon jatkoksi.
Olenkin haaveillut toisesta koneesta :)
Olen ihan tosissani. Ennen vanhaan se lakanoiden roudaus oli tapana, kun oli ihan kohtuutonta kuormittaa emäntää monen ihmisen keittopyykeillä muiden raskaiden kotitöiden lisäksi. Eikö ap:llä oikein käy mieluisia vieraita, kun tuolla tavalla ajattelet?
-3-
Vierailija:
Vierailija:
Ei varmaan kannata kutsua ihmisiä kylään, jos ei viitsi edes petivaatteita pestä.Tiesin, että tämäntyylisiä vastauksia tulee. Mutta mielestäni vähän ontuva. Ei oikein verrattavissa. Ja kyllähän niitä vieraita passataan monella muulla tapaa.
Ja kuten jo mainitsin, kaikilla on pesukone joo, mutta ei ne lakanat itsestään sinne kävele, tai koneesta narulle, eikä narulta viikkaamatta kaappiin.
Hyvä esimerkki on kesämökki, kuka perkele jaksaa pyykkäillä kun vieraita saattaa käydä jatkuvasti?
En oleta että julkisilla liikkuvilla on petivaatteet mutta jos on oma auto perseen alla niin onko iso vaiva?
Joku ihmetteli että saunojat toisi omat pyyhkeet, minä vien aina oman pyyhkeen ja omat pesuaineet, kun on niin tottunut siihen kun käy uimahallissa. Minä vien myös omat kaljat enkä ole lokkina kiskomassa muiden omia.
suoraan sanoen ärsyttää sellaiset sukulaiset, jotka tulevat ilman pyyhkeitä ja lakanoita, eivätkä tuo mitään tuomista, tai osallistu kustannuksiin, jos ovat itse kutsuneet itsensä meille, eikä kyse ole edes läheisistä ihmisistä.
tavasta muualla kuin Suomessa? Itse en. Jotenkin minusta sopii hyvin suomalaiseen kansanluonteeseen - kaikki omissa oloissaan ja omissa lakanoissaan, ketään ei haluta passuuttaa, ajatellaan että kaikesta sosiaalisesta kanssakäymisestä on liikaa vaivaa jne. Tästä piirteestä eo ole koskaan Suomessa tykännyt.
Ruuat, juomat, lakanat ja pyykeet tulevat siis talon puolesta. Toisaalta tämä on sitä tiettyä keski-ikäistymistä tms aikuisuutta. Nuorempana oltiin köyhempiä ja roudattiin mukana omia juomia ym eikä välttämättä ollut omaa pesukonettakaan käytössä vaan ainoastaan taloyhtiön pesutupa.
kukaan tuo omia petivaatteita tai pyyhkeitä.
Ei edes kysytä mitä voisi tuoda tullessa, aika tökeröä olettaa että mökin omistajat roudaavat paskapyykkiä jatkuvasti kaupunkiin pestäväksi.
Täällä on ollut asiasta joskus keskustelua. Joiden mielestä olisi loukkaus talon emäntää kohtaa ottaa omat lakanat mukaan...