Miksei nykyään tunneta tapaa, että otetaan lakanat mukaan, kun mennään yökylään?!
Minun lapsuudessani vierailla oli aina omat lakanat, kun tulivat meille yökylään. Samoin, jos me vierailimme jossakin.
Olen jatkanut tätä " perinnettä" edelleen; kun perheemme lähtee yökylään, on meillä aina omat lakanat mukana. Paitsi tietenkin sellaiset paikat, jossa vierailemme usein ja samat lakanat jätetään paikoilleen pidemmäksi aikaa. (vanhempani, anoppila)
Vaikka nykyään on pesukoneet sun muut kuivausrummut (tätä ei kuitenkaan kaikilla) niin on siinä kuitenkin oma hommansa pestä vieraiden lakanoita. Työtä se teettää, vaikka kylässä olisi ollut vain yksi ihminen.
Ja sitten kun kaikki eivät edes osaa purkaa petiään kyläilyn jälkeen, vaan jättää tylysti isäntäväelle. Se nyt olisi mielestäni vähintä, mitä aikuinen ihminen voisi tehdä...
Kommentit (46)
niin millainen emäntä ilkeää sanoa, että tuo vaan.
kaiken: ruuat, lakanat, pyyhkeet, tiskaan tiskit. Mielestäni tämä kuuluu normaaliin vieraanvaraisuuteen. Jos vieraat jäävät useammiksi päiviksi ja haluavat esim. osallistua ruokakuluihin, niin se toki käy. Mutta että pyyhkeet ja lakanat mukaan - ei ikinä!
Itsellä meillä on aina makuupussit tai/ja lakanat mukana, kun mennään yökylään. Kiva kun 5-henkinen perhe tulee kylään, niin ei lakanoita riittänyt kaikille! Silloin opiskeltiin miehen kanssa ja juuri muutettu yhteen, niin ei ollut rahaa ostaa heti kaikkea. Painotin vielä moneen kertaan kylään tuleville, että meillä ei ole edes peittoja kuin itsellemme. Eivät sitten mitään mukaan olleet ottaneet... Saivat nukkua sohvatyynyillä ja meidän sänkypeitteellä.
Kyllä meidän vieraat ainakin tuovat aina omat petivaatteet mökille. Ja kysyvät aina onko jotain, mitä tarvitsette kaupasta tms. vaikka olisivat tulossa vain käymään päivän ajaksi.
Oletuksena pidän, että kotiini tulevat vieraat ymmärtävät, että kun heidät on meille kutsuttu, niin talo tarjoaa kaiken (paitsi miehen kavereille juomat...).
Jos meillä käy ystäviämme (osa perheellisiä, osa ei) vierailulla, tai käymme heillä, niin meidän ystävä/tuttavapiireissämme on ainakin aina tapana kysyä emännältä, että tarvitsetko apua. Ja emäntä kyllä uskaltaa sanoa, tarvitseeko vai ei.
Pari viikkoa sitten meillä oli muutama vanha luokkatoveri käymässä, molemmilla lapsia, ja molemmat touhuaja- ja keittiöihmisiä. Oli jonkun verran sitä hommaa, salaatin tekoa, pöydän kattamista, raivaamista jne. Mutta yhtään kertaa ei tarjottu apua, saati autettu pöydän raivaamisessa tai kattamisessa.
Todella mukavia vieraita olivat, mutta silti olin aika yllättynyt heidän tavastaan käyttäytyä. Yleensä kun olen tottunut siihen, että vieraat edes tarjoavat apuaan.
Mutta nyt tätä ketjua lukiessani hoksasin, että ilmeisesti tiedän perheellisten " kuuluukin" olla passattavana kyläpaikassa. Koska kotona on perheen pyörittämisen arki, niin kylässä ei laiteta sitten tikkua ristiin. Ette vie lakanoita, ei pyyhkeitä, eikä tarjota apua emännälle. Koska se olisi epäkohteliasta. :/
Ihan aina. Ei ole tullut mieleenkään jättää ottamatta. Eikö joku muka ota, jos kutsutaan saunomaan?
Eikä sillä ole mielestäni mitään tekemistä suomalaisten sosiaalisen kanssakäymisen pelon kanssa.
T:ap