Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kadutko että opiskelit tutkintosi?

Vierailija
06.05.2026 |

Minä kadun tutkintojani. Olisi voinut opiskella kiinnostavampia asioita ja nämä tutkinnot johti vain pitkäaikaistyöttömyyteen. 

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kadu.

Vierailija
22/68 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et opiskellut kiinnostavampia asioita?

Minä opiskelin, ja vaikka en valmistunutkaan yliopistosta, olen työllistynyt sillä alalla jolle tähtäsinkin. Työlläni on sielu. Joten en kadu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaduta, vaan päinvastoin: olen erittäin tyytyväinen sekä opiskeluaikaan että tutkinnon mahdollistaneeseen työuraan. 

Vierailija
24/68 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kadu. Insinöörin tutkinnolla on päässyt monipuolisiin, mielenkiintoisin tehtäviin ja töitä on riittänyt. n55

Kiva juttu.

T. Pitkäaikaistyötön insinööri

Vierailija
25/68 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadun. Nuorena tuli ala valittua suurin piirtein noppaa heittämällä. Nyt olen oivaltanut, mille alalle haluaisin, mutta sinne meni tukikuukaudet. 

Vierailija
26/68 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä tutkintoa kyllä, kallis tutkinto ja työttömäksi maksamaan isoja velkoja. Toista en. 

Vierailija
27/68 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukukausimaksut olisivat hyvä lääke siihen että opiskellaan tutkintoja, jotka eivät tuota yksilölle eivätkä kansantaloudelle mitään merkittävää hyötyä. 

Itse kadun ensimmäistä tutkintoani, jonka tosin jätin kesken sen jälkeen kun näin jossain valmistuneiden keskipalkan. Nuorille pitäisi puhua paljon enemmän ja suoremmin siitä, että he tekevät itselleen valtavan karhunpalveluksen lähtemällä opiskelemaan jotain sellaista, jolle ei työmarkkinoilla ole todellista kysyntää. 

Lukukausimaksut olisivat oiva tapa valtion siirtää yksilöille tappiot, jotka syntyvät siitä, että nuotia laitetaan suurilla lupauksilla opiskelemaan tutkintoja, joista ei ole hyötyä. Joko siksi, että opetus on säästetty olemattomiin tai koska alalla ei ole töitä tai koska työt menevät jollekulle toisin koulutetulle.

On jo muutenkin törkeää, että ihmiset tuhlaavat aikaa ja voimia turhiin tutkintoihin 

Vierailija
28/68 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukukausimaksut olisivat hyvä lääke siihen että opiskellaan tutkintoja, jotka eivät tuota yksilölle eivätkä kansantaloudelle mitään merkittävää hyötyä. 

Itse kadun ensimmäistä tutkintoani, jonka tosin jätin kesken sen jälkeen kun näin jossain valmistuneiden keskipalkan. Nuorille pitäisi puhua paljon enemmän ja suoremmin siitä, että he tekevät itselleen valtavan karhunpalveluksen lähtemällä opiskelemaan jotain sellaista, jolle ei työmarkkinoilla ole todellista kysyntää. 

Juuri näin. Turhia tutkintoja on pilvin pimein. Ne pitäisi lopettaa tai opiskelijamääriä vähentää huomattavasti.

On asioita joita on vaikea ennustaa. Yksi niistä on se, että mitkä opiskelualat -erityisesti nyt tarkoitan yliopistolla opiskeltavia aloja ja oppiaineita ja aineyhdistelmiä ovat lopulta sellaisia, jotka työllistävät ja takaavat mahdollsimman varman työllistymisen. 

Moni ala on toki pilattu sillä, että jokainen hallitus vurollaan on viimeiset 50+ vuotta huutanuut ja kiljunut kilpaa siitä, kuinka korkeakoulutetettuja ja yliopistosta valmistuneita pitäsi saada edellistä vuotta enemmän. Opiskelijoiden määrän lisäämine on kauan  vaikuttanut olevan paljon suurempi toive ja halu kuin monin paikoin edes pieni yritys siihen suuntaan, että tutkinto olisi laadukas ja sen haltiljat voitasiin oikeasti omaavan osaamispotntiaalia, jota arvostettaisiin, eikä vain vittuiltaisi ja huomauteltaisi, että mitäs läksit opiskelemaan väärää alaa, että olsiko kannattanut miettiä enenn kuin uhrasit vuotesi opinnoille saadaksesi tittelin, joka joskus 100 ehkä vielä 50 vuotta sittenkin kuullosti hienolta 

Mutta jos itse tulet maininneeksi siitä jotain erityistä, niin aiheutat lähinnä muissa kuulijoissa myötähäpeää, joita taas osa on niin typerä, että arvottaa kaiken vain ja ainaostaan rahassa. Sillä onhan se vähän surullista, ettei lukeneisuudelle ja asioiden ymmärtämsielle ja laaja-alaisemmalle hahmottamiselle kaikki osaa tai kykene antamaan arvoa, jollei se suoraa näy vähintään tilinauhassa.

Pätkätöihin tuomittu maisteri   

Vierailija
29/68 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä niitä voisi vain kylmästi lakkauttaa ja koulut voisi olla ylimainostamatta tutkintoja. Jos kerran jotain voi opiskella niin järki sanoo että kai sillä töitäkin saa. Ap

Vierailija
30/68 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kadun, että opiskelin itselleni hyväpalkkaisen, mutta täysin sieluttoman ammatin.

Mikä ammatti? Jossain yrityksessä kirjanpitäjä? Ap

Vierailija
31/68 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kadu. Insinöörin tutkinnolla on päässyt monipuolisiin, mielenkiintoisin tehtäviin ja töitä on riittänyt. n55

Mikä insinöörin tutkinto? Ap

Vierailija
32/68 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kadun. Pilasi elämäni.

Minullakin pilasi. Mitä opiskelit? Ap

Vierailija
33/68 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kadun. Nuorena tuli ala valittua suurin piirtein noppaa heittämällä. Nyt olen oivaltanut, mille alalle haluaisin, mutta sinne meni tukikuukaudet. 

Voit vaikka toimeentulotuellakin opiskella. Ap

Vierailija
34/68 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollenkaan. Sainhan asua, syödä ja juoda, viinaakin ilmaiseksi liiton piikkiin pari vuotta. Olipa apurahaa muidenkin kuin oppikirjojen ostoon, KSL-stipendi sekä päiväraha kun ilmoitin asuvani toisellakin paikkakunnalla. Järjestyipä opinto- sekä tutustumismatkojakin, mm. viikko Wienissä oli mukava reisu täysihoitoineen.

Vierailija
35/68 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi tutkintoa ja teen vielä kuudennenkin. Ei kaduta.

Vierailija
36/68 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, sain koulutustani vastaavan työn, jossa olen yhä vuosien jälkeen..

Vierailija
37/68 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graafinen suunnitelija. Kadun. Vaativa koulutus, vaikea päästä, raadoin niska limassa hyvillä arvosanoilla ja suoraan työttömäksi. Tekoäly....

Vierailija
38/68 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadun. Opiskelin alalle jonka sanottiin olevan varma työpaikka ja tekoälyltä suojassa. Ja vihaan tätä hommaa. Ja tajuan että tätä se nyt sitten on, lopun elämää kunnes kuolee.

Ellei sit uskaltaudu uudelleen kouluttautumaan. Mutta hallitus poisti aikuiskoulutustuen. Ja ensikertailaisuus on menetetty

Vierailija
39/68 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin kadun. En ole saanut töitä 8 vuoteen. Kolme tutkintoa opiskelin.

Vierailija
40/68 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä kadu, mutta oli hukkaan heitettyä aikaa kun tämä nykyinen lama tuli ja lopetti minunkin kohdallani ne tutkinnon mukaiset työt. Ja ikää alkaa olla sen verran että jos tämä maa joskus tästä vielä virkistyy, niin alan olla jo eläkeiässä siinä vaiheessa. Että voi varmaan todeta että hukkaan meni minun koulutuksen osalta? Muutaman vuoden kerkesin tekemään tutkinnon mukaista työtä ja se oli sitten siinä. Toki, opiskelu on aina hyödyllistä jos sitä miettii siltä kantilta että se on tietoa lähinnä itselleen. No, suoraan kortistoon tai jonnekin margariini tehtaalle taitaa valmistua moni muukin, että en taida olla ainoa? Onneksi olen velaton, eikä ole enää mitään riippuvuus siteitä oikeastaan mihinkään. Asunnonkin myin ja muutin vuokralle, ja siitä asunnosta saadut rahat on sukanvarressa. Enkä aio ostaa enää mitään kiinteää ja kalliimpaa omaisuutta. Korkeintaan halpoja auton kotteroita jotka voi vielä vaikka romuttamoon jos siltä alkaa näyttämään että niitä ei kannata enää korjata, ja eikun toinen kottero tilalle. Oikeastaan tämä on vapauttava tunne kun saa kellua elämän virrassa ilman mitään pakkoja. Edellämainitut ei toki liity millään tavalla  koulutukseen, mutta tulipahan kumminkin todettua.

Todella sääli nuorien kannalta joiden elämää pitäisi alkaa nyt elämään koulutuksen jälkeen, eikä vain kuluttaa aikaa tutkinnot suorittaneina työttöminä tai aivan eri hommissa, siis nykyään ja yleensä enää niissä satunnaisissa pätkätöissä missä sitä omaa tulevaa ei voi suunnitella kuin max parin päivän jaksoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi