Jos on säästänyt käteiseksi 50 000e monen vuoden aikana, ja pankki epäilee rikollisiksi rahoiksi kun tallettaa, miten todistaa?
Jos siis on vaikka 10 vuoden aikana joka kuukausi säästänit vähän päälle 400e käteiseksi, ja sitten haluaa tallettaa 50 000e pankkiin, niin miten tuossa vaiheessa on mandollista todistaa rahojen laillisuus?
Kommentit (25)
Ei kai kukaan ole noin tyhmä, että säästää fyysisiä seteleitä ja jemmaa ne kotiin? Tajuatko, miten paljon enemmän sinulla olisi jos olisit sijoittanut rahat? Vain suomalainen voi olla noin uskomaton saapas. Ruotsalaiselta pitäisi tätä automaattisesti typeränä provona, mutta suomalaisesta ei koskaan tiedä.
No antaa epäillä. Kai se pitää vaan sanoa että silloin ei kysytty kuitteja, säästöistä.
Miksi sillä olisi mitään merkitstä mitä pankki rahojen alkuperästä ajattelee?
Vierailija kirjoitti:
Luonnonvaraisten marjojen, sienten ja muiden luonnontuotteiden myynti on Suomessa täysin verovapaata tuloa. [1, 2]
Verovapaudelle ei ole asetettu euromääräistä ylärajaa, kunhan toiminta täyttää seuraavat ehdot:
Omin käsin kerätty: Marjat on poimittava itse (jokamiehenoikeudella).
Myynti sellaisenaan: Marjoja ei saa jalostaa (esim. keittää hilloksi tai survomalla makeuttaa).
Myyntitapa: Puhdistaminen ja pakastaminen on sallittua, mutta myynnin on tapahduttava ilman varsinaista kauppiasasemaa. [1, 2, 3]
Huomioitavaa:
Verollinen tulo: Jos saat marjojen poimimisesta palkkaa (olet toisen palveluksessa), tulo on veronalaista.
Jalosteet: Jos myyt esimerkiksi mehua tai sokeroidettuja pakastemarjoja, tulo on verollista.
Ei ilmoitusvelvollisuutta: Verovapaata myyntituloa ei tarvitse ilmoittaa veroilmoituksella. [1, 2, 3]
Lyhyesti: Voit myydä itse poimimiasi marjoja vaikka tuhansilla euroilla verovapaasti, kunhan et jalosta niitä ja myyt ne itse eteenpäin. [1]
Sokeroidettuja? Eikö jumalauta enää verokarhukaan suomea osaa? So-ke-roi-tu-ja saa-ta-na.
Pimeitä hommiako on ap tehnyt vai mistä rahat?