Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

luottamusmies

11.05.2007 |

Hei!

Oisko kellään tietoa mihin vois ottaa yhteyttä,kun työpaikan luottamusmies kertoo työntekijän luottamuksellisia työasioita muille työntekijöille ja työnantajalle ja näin aiheuttaa haittaa ko. työntekijälle? Ala on sellainen jossa ei ole työehtosopimusta ja näin ollen ei vissiin mikään liittokaan pysty auttamaan,vai? Itse kuulun vain työttömyyskassaan, joten hekään eivät voi auttaa.

Tämä luottamusmies on yksi työntekijöistä ja pomon niinkutsuttu " oikeakäsi" ,mutta siltikkään hän EI saisi mennä kertomaan luottamuksellisia asioita kenellekkään. Eikös se vielä ole niinkin että luottamusmiehen pitäisi olla vähän niinkuin työntekijän puolella eikä työnantajan ja neuvotella asioista puolueettomasti kun työntekijä ja työnantaja eivät siihen kykene keskenään? Korjatkaa jos olen väärässä.

Nyt on meinaan käynyt niin että tämä kyseinen luottamusmies kerrottuaan minun asioita muille on hankaloittanut minun oikeuksia työpaikalla.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
12.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis

luottamusmies on nimenomaan henkilö, joka katsoo, että työpaikalla kaikki menee säännösten mukaan ja että kaikki henkilöt saavat oikeudenmukaisen kohtelun jne. Luottamusmies ei sinällään ole " työntekijän puolella" eikä myöskään työnantajan, vaan katsoo, että esim. riitatilanteissa asiat menevät oikein. Sanotaan vaikka, että jos jollekin ollaan antamassa varoitus tms. niin hän voi ottaa luottamusmiehen mukaan katsomaan että häntä kohdellaan oikeudenmukaisesti ja hän ymmärtää kaiken tarpeellisen kyseisestä tilaisuudesta. Mutta siis oikeudenmukainen, puolueeton ja objektiivinen pitää olla.

Luottamusmies on yleensä jonkun liiton luottamusmies, toki pienemmässä paikassa voidaan valita kuka tahansa luottamusmieheksi eli mikäli tiedät minkä liiton luottamusmies hän on, niin ota ihmeessä yhteyttä liittoon. Ainakin meillä on luottamusmiesten esimiehenä pääluottamusmies ja hänen " esimiehenään" liiton aluetoimisto jne.

Missään tapauksessa ei siis luottamusmies saa puhua asioita eteenpäin. Hän on vaitiolovelvollinen. Eihän hän muuten voi saada työntekijöiden luottamusta.

Toinen asia on, että jos olet esim. valittanut, että pomo kohtelee sinua huonosti tms. niin täytyyhän luottamusmiehen ottaa asia esille pomon kanssa, jotta asia korjaantuu. Mutta hänen pitää myös huolehtia siitä, että asian parantaminen ei pahenna asiaa. Vaikea antaa hyvää vastausta onko luottamusmies ylittänyt valtuutensa, kun ei tiedä koko kuviota ja asioita, mutta ota silti yhteyttä liittoon.

t. itsekin luottamusmies

Vierailija
2/3 |
12.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia oli sellainen että luottamusmies soitti minulle (olen siis vanhempain vapaalla) ja kysyi suunnitellaanko me toista lasta. Johon vastasin että kyllä me jossain vaiheessa haluttais kaveri esikoiselle. Hän nimenomaan sanoi että tiedäthän että olen luottamusmies ja ei hän tästä pomolle kerro. Kyseli vaan sen takia muka että se joka on minun sijainen nyt, niin mitä hänen kannattaa tehdä kun jää pois töistä. Sanoin että en halua että kerrot koska minun mielestä asia ei kuulu pomolle. Hän kertoi asiasta pomon tyttärelle joka on myös töissä siellä ja arvatahan saattaa että tottakai hän kertoo sen pomolle. No nyt pomo on jo suurinpiirein laittamassa minua pois. Ja arvatkaa onko vaikea mennä takas töihin ku pomo ottaa varmaan silmätikuksi. Nytkin on jo tehnyt minun tulevat työvuorot todella vaikeiksi minulle. Eipä paljoa naurata.

Niin ja vielä, en tiedä kuuluuko hän mihinkään liittoon, mutta nämä työntekijät ovat keskenään äänestäneet tämän henkilön luottamusmieheksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa sinulla kurja tilanne, ja varmaan huolettaa miten töihinpaluu sujuu.

Luottamusmies on tässä kyllä toiminut väärin kun on sinun asioita kertonut ja kysellyt. Ehkä hän on yrittänyt selvittää miten sijaisen kanssa menetellään.

Älä nyt masennu vaan ajattele että asiat järjestyy. Työnantaja ei voi lapsenhankintasuunnitelmien takia sinua " laittaa pois" jos sinulla on vakituinen työ. Kurjista työvuoroista luulisi voivan keskustella. Jos on selvää kiusaamista silloin voit olla yhteydessä esim. työsuojelupiiriin. Sieltä saat neuvontaa muihinkin työsuhteen asioihin, jos et kuulu liittoon.

Entä jos otat yhteyttä pomoon ja sanot, että tällainen huhu on lähtenyt liikkeelle että teille tulee toinen lapsi, eikä se pidä paikkaansa. Voithan sanoa vaikka et teille lääkäri sanonut ettette saa lisää lapsia! Nimittäin jos pelkäät että siellä järjestellään asiat niin että savustetaan ulos kun lapsia kehtaa hankkia... Ja sitten jos tulet raskaaksi niin ihme on tapahtunut ;-)

Toki työnantaja yrittää suunnitella henkilöstömäärän ja sijaisen tilanteen. Ei silti saa lasten takia syrjiä.

Tsemppiä ja ajattele valoisasti.

t. Heini

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän