Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Hei. Valitettavasti, ette tulleet valituksi..."

Vierailija
06.05.2026 |

Okei. Haastattelu meni mielestäni hyvin. Työpaikka tuntui sopivalta. En tiedä miksi ei onnistu, aina uudestaan ja uudestaan tulee tuo sama viesti. 

Kauanko tällaista jaksaa? 

Työtön

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani teidän molempien puolesta. :(

Vierailija
42/63 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae esim. Saksaan. Täällä on työvoimapula. Täällä ei saa työntekijöitä yhtään mistään. 

Vinkkinä työttömälle, että tee vakaa suunnitelma esim. Saksaan töihin lähdöstä ja ala opiskella työnhaun ohessa saksaa aktiivisesti kännykkään saatavien kielenopiskelusovellusten avulla. Vähäinenkin saksankielen osaaminen on iso plussa ja voit luvata työhaastattelussa, että osallistut Saksassa töiden jälkeen saksankielen kursseille kerran pari viikossa. Kielikursseilta voit löytää myös hyviä ystäviä, koska siellä on ihmisiä eri maista samassa tilanteessa kuin sinä. 

Millä aloilla on Saksassa työvoimapula? 

Varmaan kuljetusalalla ja kai ne vuosikymmeniä vessoja siivonneet turkkilaiset eläköityy. Kyllä Saksassa on vessoissa ihmiset töissä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes muista monessako haastattelussa oon rampannut viime aikoina. Loputon hakurumba. Tuntui et hyvin meni ja sit tulee se sähköposti..

No lopulta yhdestä paikkaa soitettiin. Se olikin sattumalta se paras duuni mitä hain. 

Välillä oli epätoivoinen fiilis. Lopussa kiitos seisoo.

Vierailija
44/63 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olin haastattelussa ja meni ihan sönkötykseksi, vaikka muuten olen seurallinen. Oli vaan niin kova jännitys, kun pitkän yrittämisen jälkeen pääsee haastatteluun. En usko, että saan paikkaa kun vaikutin varmaan tosi oudolta.

Vierailija
45/63 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes muista monessako haastattelussa oon rampannut viime aikoina. Loputon hakurumba. Tuntui et hyvin meni ja sit tulee se sähköposti..

No lopulta yhdestä paikkaa soitettiin. Se olikin sattumalta se paras duuni mitä hain. 

Välillä oli epätoivoinen fiilis. Lopussa kiitos seisoo.

Kauanko meni? 

Vierailija
46/63 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi ammattia. Toisessa olen aloittelija ja toisesta on pitkä kokemus. Uutta työpaikkaa ei ole löytynyt. Ymmärrän, että nyt on huonosti töitä tarjolla ja hakijoita paljon. Kun haen töitä, olen sinut itseni kanssa, sillä ainakin yritän. Kyllä se työpaikka varmaan jostain lohkeaa. Näin on aina käynyt aina ennenkin. Koska eläkeikää on siirretty edemmäksi, niin voi tehdä töitä pidempään. 

Yritän pitää itseni kunnossa ja toivon, että pysyn terveenä. Samanikäiset eivät oikein jaksa pysyä mun perässä. Liikunnallisuus näkyy tässä iässä. En myöskään halua omistaa passivoivaa autoa vaan kävelen ja pyöräilen mahdollisimman paljon. Jaksan tepastella koko päivän fyysisessä työssä ja siihen päälle esim. pyöräillä työmatkat. Olen sitkeä ja energinen ihminen.

Haluan tehdä töitä ja turhauttaa tämä odottelu. Harmittaa, että potentiaalini menee hukkaan, koska tiedän, että sitä potentiaalia on vaikka muille jakaa. Mutta keski-ikäinen nainen on joillekin ns. ongelmajätetta, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Jos olisin mies, olisin töissä näillä eväillä ja edennyt edellisessä ammatissa senioriksi.

Vierailija
47/63 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tossa firmassa osata edes kielioppisääntöjä. 

Haha, totta. Tuo on suora lainaus tekstiviestistä. 

Ap

Hait siis töihin YLE:een? Siellä muokataan joka päivä kielioppia tuohon suuntaan.

Vierailija
48/63 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä ole aikomustakaan palkata ketään, koko homma on pelkkää teatteria, silmänlumetta ja sumutusta.

Vierailija
49/63 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakijoita on paljon, hyvä kun olet päässyt haastatteluun asti, joskus saa suoraan palautteen ettei valittu tai ei mitään palautetta.

Vierailija
50/63 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsit sentään haastatteluun asti. Minä kävin viimeksi haastattelussa 2021.

M55

Vierailija
51/63 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan arkea lähes kaikilla työnhakijoilla. Minä olen ollut työtön keväästä 2022 lähtien. Työkkärin virkailija epäili että työhakemuksissani on vikaa ja siksi en saa töitä. Sovittiin että se laittaa 4 hakemusta minun puolesta, minä vain tarkastan ja hyväksyn ne hakemukset ennen lähettämistä. Sen jälkeen hymyili maireasti ja totesi että tämä taisi olla viimeinen käynti täällä, ensi kuussa olet sitten töissä. No, meni 3kk ja tuli uusi käyntiaika. Virkailija kysyi, miten työhaastattelut sujui. Totesin ettei yksikään hakemus tuottanut edes haastattelukutsua, ainoastaan sen perinteisen automaattivastauksen "kiitos hakemuksesta mutta...". Oli virkailija naama punaisena häpeästä. Sössötti jotain hakemusten viilaamisesta vielä...

M54

Vierailija
52/63 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirrä paperille normaalijakauma. Eli sellainen puolikas pallukka. Siinä kuvassa on vaaka-akselilla hakijoiden sopivuus kyseiseen tehtävään (mitä parempi hakemus sitä enemmän oikealla), ja pystyakselilla hakemusten määrä. Keskitasoisia hakemuksia tulee yleensä selvästi eniten, ja lisäksi pieni määrä erityisen lupaavia sekä erityisen huonoja hakemuksia. 

Sitten piirrät pystyviivan siihen jakauman oikeanpuoleiseen päätyyn, niin että 5% kuvaajan alasta jää sen viivan oikealle puolelle. Väritä se osa eriväriseksi. Haastatteluun kutsuttavat kutsutaan tästä osasta. 

Sitten päästään itse asiaan: jos hakemus toisensa jälkeen ei johda haastatteluun, niin se johtuu siitä, että hakemuksesi on aina siellä pystyviivan vasemmalla puolella.  Ei hyvä, ei huono vaan keskiverto. Niin kauan kuin erityisen hyvistä hakijoista ei ole pulaa, ei tästä ryhmästä edes kutsuta haastatteluun. Sinun pitää miettiä miten parannat hakemustasi, hakutapaasi ja cv:täsi niin, että pääset sen pystyviivan oikealle puolelle. Tämä on ensimmäinen vaihe. Se voi tapahtua myös niin, että haet jotain toisenlaista paikkaa jossa sinun hakemuksesi pääsee korkeammalle sijalle. 

Monen hakijan ongelma on se, että haetaan samanlaisia paikkoja samalla hakemuksella uudestaan ja uudestaan, ja ollaan joka kerta siellä keskiryhmässä. Pitää ymmärtää että se sijoitus ei koskaan parane, ellei itse tee jotain eri tavalla. Samat ihmiset jotka hakivat edelliseen paikkaan sinun kanssasi ovat (yhtä paikan saanutta lukuunottamatta) hakemassa myös seuraavassa haussa, ja toisaalta aina tulee myös uusia hakijoita jotka voivat olla sinua parempia. Siksi sijoitus ei parane pelkästään odottamalla ja toistamalla hakemuksia.  

Sitten se, että pääsee toistuvasti haastatteluun mutta ei koskaan saa työtarjousta on vähän erilainen ongelma. Se voi kertoa siitä, että joko olet taas ”keskitasoa” haastatteluissa, tai sitten hakemuksestasi syntyvä mielikuva ei jostain syystä vastaa sitä mielikuvaa joka syntyy haastattelussa. Pitää myös muistaa että haastattelussa sinua verrataan parhaisiin hakijoihin, jotka valmistautuvat haastatteluun parhaan kykynsä mukaan. Siksi haastatteluun pitää laittaa kaikki peliin, tehdä taustatyöt, käydä parturissa, miettiä jotain fiksua sanottavaa ja miten jättää hyvän mielikuvan. Tekoäly on hyvä apuväline haastatteluun valmistautuessa.  

Toisaalta valinnassa on kyse myös siitä että minkälaista ihmistä työnantaja näkee tarvitsevansa. Se ei aina ole sama asia kuin kokenein tai kyvykkäin hakija. Siinä mielessä kyse on myös tuurista. 

Itse olin 8kk työttömänä, minä aikana lähetin noin 100 hakemusta, kävin kahdeksassa paikassa ensimmäisessä haastattelussa ja kolmessa paikassa useammassa haastattelussa. Lopulta tuli tilanne jossa sain valita kahdesta työtarjouksesta. 

Toinen näistä paikoista oli puhtaasti pelkällä hakemuksella, ja toiseen varmasti vaikutti se, että sain suosituksen entiseltä esimieheltäni joka sattui tuntemaan tämän uuden paikan rekrytoivan esinaisen. Eli verkoston hyödyntäminen kannattaa. 

Vierailija
53/63 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niillä ole aikomustakaan palkata ketään, koko homma on pelkkää teatteria, silmänlumetta ja sumutusta.

Saavat yritykselleen ilmaista mainosta. Joka päivä yli 300 000 näkee firman nimen. Ja kun "hakevat" työntekijöitä, se antaa mielikuvan siitä että yrityksellä menee hyvin. Todellisuudessa voi olla pulaa maksavista asiakkaista, mutta mainonta on kallista.

Vierailija
54/63 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tossa firmassa osata edes kielioppisääntöjä. 

Etkö ymmärrä? Hän ei pysty hakemaan itsenäisesti, vaan tarvitsee kaverin.

Etkö ymmärrä kielioppia, valituksi ei ole monikossa

Vierailija
55/63 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette TULLEET?

Se on: ette TULLUT!

Vierailija
56/63 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tuuripeliä. Itse laitoin hakemuksen päivän myöhässä ja mitään ei kuulunut (tietenkään). Kunnas reilun kuukauden jälkeen minuun otettiin yhteyttä, että sopisiko haastattelu. Tietenkin sopi ja sain hyvinkin nopeaan vastaulsen, että minut on valittu. Se joka työhön oli valittu, ei aloittanutkaa.

Muistakaa vastata kotimaisesta tuntemattomasta numerosta tuleviiv puheluihin ja seurata sähköpostia päivittäin. Koskaan ei tiedä, milloin se onni osuu kohdalle.

Vierailija
57/63 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän tulee edes noita ilmoituksia nykyään. Työpaikkahakemukset katoaa mustaan aukkoon enimmäkseen.

Tuo työpaikkahakemus on sinällään hiukan väärä sana. Nekin vähät, joilla jotakin työtä on, tarjoaa nimenomaan työtä, ei työpaikkaa.

Vierailija
58/63 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän tulee edes noita ilmoituksia nykyään. Työpaikkahakemukset katoaa mustaan aukkoon enimmäkseen.

Tuo työpaikkahakemus on sinällään hiukan väärä sana. Nekin vähät, joilla jotakin työtä on, tarjoaa nimenomaan työtä, ei työpaikkaa.

Varsinkaan palkasta ei puhuta mitään milloinkaan työpaikkailmoituksissa, ikäänkuin sillä ei olisi mitään merkitystä.

Vierailija
59/63 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette TULLEET?

Ette tulleet VALITUIKSI, ei valituksi

tai

Ette tullut VALITUKSI

Vierailija
60/63 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette TULLEET?

Ette tulleet VALITUIKSI, ei valituksi

tai

Ette tullut VALITUKSI

Valituksenne Valituista Paloista ei tullut valituksi. Tästä päätöksestä ei voi valittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme