2-vuotiaan lapsen vatsa koko ajan löysällä. Maito-allergia vai jotain muuta?
Hei,
Kesällä 2-vuotiaan poikamme vatsa on ollut jo pitkään löysällä. Mielestäni se on kausittain enemmän löysällä. En tästä kauheesti ole huolestunut mutta kun vatsa on TODELLA löysällä niin parin päivän aikana pojan iho peräaukon suulta kohti pakaroita (laaja-alue) " palaa" ja on aivan tulipunainen ja kipeä, niin ettei poika pysty istumaan ja peppua on todella vaikea pestä kakoista kun tekee kipeää. Poika ei osaa säännöllisesti käydä potalla ja tätä löysää kakan tuloa en edes huomaa ennen kuin alkaa haisemaanl Normaalisti huomaan kyllä kakan pusaamisen. Löysä kakka tulee 2-4 kertaa päivässä ja vaipassa se leviää oikeen kunnolla. ainoana apuna olemme laittaneen Bebanthenia peppuun ja pakaroiden väliin ja se kyllä auttaa.
Mistäköhän löysävatsaisuus saattaisi johtua? Pojalla on vauvana todettu atooppinen iho, joka myös oireili kausittan mutta nyt iän myötä se on jo tosi hyvä. iho on edelleen kuivahko mutta ok. N. vuoden ikäisenä tehtiin joitakin ruoka-aineallergia testejä kuten kananmuna mutta mitään ei ilmennyt. 5kk iässä olin itse maidottomalla dieetillä kun imetin ja pojalle tehtiin allergiasairaalassa maitoaltistustesti. siinäkään ei mitään. Imetin 10kk asti ja korvikkeiden jälkeen siirryttiin Hyla-maitoon koska mielestäni vatsa ei kestänyt tavallista. Nyt juo vieläkin Hyla-maitoa mutta muut juusto, jugurtti ym. on tavallista, niitä ei suuria annoksia päivässä. Pojalle annan joka päivä maitohappobakteeritabletin. Vauva-1v oli kasvun suhteen stoppeja, jotka selitettiin allergian aiheuttamien iho-oireiden syyksi. Nyt kun punnitsin kotona, niin ei se poika nytkään niin älyttömästi ole kasvanut jos 500g on tullut 5kk lisää painoa. En tiedä miten paljon tämän ikäisen tulisi painaa tai kuinka paljon painoa kuuluisi tulla. Pituutta en viime neuvolasta muista. Poika painoi itse mitattuna nyt 11kg, ei koskaan ole ollutkaan mikään pullukka. Allegiasairaalassa sanottiin että paras testi on itse kokeilla vaikka muutaman päivän maitoa tai ilman maitoa tai hylaa ja katsoa miten vatsa reagoi.
Onko tuo vauvana tehty maitoaltistus siis testi jossa katsotaan sopiiko lehmänmaito vauvalle vai miten nyt isomman lapsen kanssa testataan. On jäänyt vähän hämäräksi. Kannattaisiko itse aluksi kokeilla esim. viikko maidoton dieetti ja viikko viljaton dieetti.
Pelkään sitä että jos pojalla olisi joku allergia (maito tai vilja) niin hän ei isompana osaisi enää kertoa vatsakivusta jos on siihen niin tottunut. Olen kuullut että lapset saattavat tottua kipuun ja pitävät sitä normaalina jos näin on kauan jatkunut..Joillainhan todetaan maitoallergia vasta just 2-3-vuotiaana.
Apuja kaivaten:)
Kommentit (4)
mitä nämä hera ja kaseiini ovat? Tai siis lähinnä missä tavallisimmissa ruoissa niitä on?
Kiitos vastauksistanne, myös kiinnostaa tämä hera ja kaseiini.
Silloin vauva-aikana kun imetin niin minä olin kaksi viikkoa maidootomalla dietiillä ym. tomaatti, suklaa jne. en enää muista kaikkea. Maha on hassu kun mun mielestä on sellaisia lyösempiä kausia vatsan kanssa eli nyt kakka on taas vähän kiinteempää. Allergiasairaalassa sanoivat vaan niin ympäripyöreesti että viikon hyla/tavallinen maitotuotteet niin voi itse nähdä eron. Mutta emme ole vielä kokeilleet kotona ilman maitotuotteita eli varmasti olis hyvä testata aluks ja jättää maitotuotteet hetkeks sivuun.
Mitä sitten antaa lapselle välipalaks ym. jos ei ollenkaan maitotuotteita? Onko ollut vaikeaa? Eli suositteletteko pidempää testausaikaa kuin tuo viikko?? Nyt poika juo hyla-maitoa mutta syö tavallisia maitotuotteita juustoa, raejuustoa ja jugurtti, jotka ovat suurimpia herkkuja..
Isommallakin lapsella jätät kaikki maitotuotteet pois. Mielellään kirjaat kaiken lapsen syömän ruuan ylös ruokapäiväkirjaan. Ja kirjaat kakat, itkuisuudet, ihottumat ym oirepäiväkirjaan. Monesti myös kanamuna jätetään pois eli dietataan yhtäaikaa maitoa ja kanamunaa. Sitten kahden viikon kuluttua palautat maidon ja pidät edelleen oirekirjanpitoa. Viimeistään nyt pitäisi erottua jos tilanne taas huononee kun maito aloitetaan uudelleen (maitoa dietatessa pitää välttää myös heraa´, kaseiinia jne maidon salanimiä). Jos tilanne ei parantunut maidon ja kanamunan diettaamisella niin sitten voisi jättää lisäksi vielä kotimaiset viljat pois mutta minusta viimeistään tässä vaiheessa itse haluaisin kyllä jo lääkärin tukea asiaan niin että lapsi varmasti saa edelleen kaiken tarvittavan ruuastaan.
Meillä esikoinen on allergisoitunut ruuille vasta 2v jälkeen. Eli ennen sitä ei ollut ongelmia. Eli se että joku on joskus sopinut ei takaa että se olisi vieläkin sopivaa.
t. MiTeSa
joka oli puoli vuotta maidottomalla ruokavaliolla. Joku aika sitten kokeilimme hänelle uudestaan maitotuotteita. Oireet tulivat viiveellä, melkein 2vk piti maitotuotteita antaa ja silloinkin vain pyllynpunoitus ja kakan löysyys.
Kuinka kauan olitte (siis lapsi) maidottomalla ruokavaliolla? Joillakin voi vaatia jopa kuukauden ennenkuin oireet helpottaa. Oletteko kokeilleet myös viljatonta ruokavaliota?