4 1/2 kk syömiset- miten saada nielemään??
hei- olen noin 2 viikon ajan yrittänyt saada vauvaa, nyt siis 4,5 kk aloittamaan soseita. peruna ei upnnut ollenkaan, nyt reilu viikko bataattia. mutta syöminen tosi vaikeaa. kun laitan lusian suuhun, vauva vaan pyörittää sitä sosetta suussaan ja yrittää sitten sylkeä kaiken ulos. olen yrittänyt että maidon kanssa menisi alas, eli sillä olen saanut sitten " huuhdeltua" aina vähän kerrallaan kurkusta alas. ihan kuin vauva ei tajuisi miten niellään ?!
esikoisen kanssa ei ollut muistaakseni tällaista..pitäisikö kokeilla hedelmäsoseilla ? vaikka neuvolassa opastettiin ettei niitä pitäisi antaa ettei " totu" makeaan..
mutta mikä neuvoksi- ajan kanssako vaan tottuu ? onko syytä vaan sitkeästi harjoitella ja harjoitella?
Kommentit (11)
Vauva nauttii soseista omalla tavallaan. Tutustuu pikku hiljaa. Sinuna en huolestuisi. Voit pitää taukoa tai voitte jatkaa suussa maistamista. Muutaman viikon päästä tilanne on varmasti jo ihan toinen. Vauvasi ei vielä ole kypsä tai muuten halukas nielemään. Eikä tarvitse ollakaan vielä.
Kielen käyttö kehittyy eri aikaan eri vauvoilla, eli vauvasi ei osaa vielä viedä ruokaa kohti kurkkua - eikä tarvitsekaan. Kokeile vaikka kuukauden kuluttua uudelleen, niin on varmasti uudet sävelet!
Mihin se puolen vuoden täysimetysuositus on kadonnut... ?Terveysministeriöhän suosittelee aloittamaan soseet vasta puolen vuoden iässä, kait siinä on joku idea. Annetaan vauvojen kehittyä rauhassa.
tammamma ja nuppu 8,5 kk
Itse aloitin kiinteät vasta pojan 6 kk:n iässä. Aloitimme perunalla, jonka muussasin haarukalla rintamaidon sekaan siten, että seos oli aivan löysää velliä siis aluksi paljon löysempää kuin kaupan valmissoseet. Siten meillä ainakin nieleminen onnistui heti. Pikkuhiljaa olen vähentänyt maidon määrää, joten sose on nyt saman paksuista kuin kaupan soseet.
Samaa mieltä kuin edelliset, eli eihän vauvasi edes pitäisi vielä kiinteitä syödäkään, ellei todella ole pakko. Suositukset ovat muuttuneet neljästä kuuteen kuukauteen.
ja toinen juttu, pelkästään uuteen makuun tottuminen voi vaatia 15-20 maistelukertaa, eli sinnikkyyttä sinnikkyyttä jos nyt jo meinaat sen sosehärdellin aloittaa ;)
vastaajat ovat niin tätä 4 kk aloitusta vastaan ? minä aloitin esikoisellamme neljä vuotta sitten kolmikuisena- ja meille 70-lukulaisille on aloitettu soseet jo varmaan 2-kuukautisina. en imetä enää, joten vauva syö pelkkää korviketta. en myöskään kanna siitä huonoa omaatuntoa.
varmaankin sitten vauva ei ole vielä valmis, mutta kun syö nykyään niin paljon maitoa, niin neuvolastakin suositeltiin soseiden aloitusta.
maltti varmaan valttia, täytyy varmaan lisätä maitoa reilusti soseeseen. en aio kyllä pitää taukoa kuukautta, vaan jatkaa kokeilua rauhassa.
Ihmettelen samaa mitä yksi tuossa aiemmin. Miksi ei voisi aloittaa soseita jos on tarvis. No, ekaks vastaan alkuperäiseen kysymykseen. Vauvasi tottuu syömään soseita kun jaksat vain yrittää. Se vie aikaa mutta ahkeruus palkitaan. Meillä kans vauva aloitti sylkemällä ulos ja huuto oli kauhea. Ei tajunnut että soseilla voi saada mahan täyteen. Annoin ekaks vähän maitoa että isoin nälkä meni ja sit vuorotellen maitoa ja soseita miten sinäkin olet tehnyt. Nyt on syöty kohta 2kk soseita ja nyt voi jo aloittaa ihan soseella kun vauva tietää että masu tulee täyteen niistäkin. Itse aloitin hedelmäsoseilla ja kasviaterialla. Suosittelen Bonan kasviksia, se on todella löysää ja helposti nieltävää.
Ja sit siihen miksi minä aloitin soseet jo 2KK iässä. Ekaks, kun joku tuolla " moitti" noita jotka lopettaa täysimetyksen. Itselleni tämä vaavi on kolmas (10v, 9v ja nyt siis vajaa 4kk). Olen lopettanut jokaisen kohdalla imetyksen viimeistään 2,5kk kun maito ei yksinkertaisesti riitä. Korviketta kun menee tunnin välein 100-150ml nii ei ole mitään järkeä jatkaa pelkällä maidolla. Et silleen!!! Nämä " täysimetyksen" touhottajat saavat ensisynnyttäjät todella ajattelemaan " olenko huono äiti jos maito ei riitä" . En sano ettei vauvalle olisi hyväksi jos imettää, päinvastoin sehän on parasta ravintoa, mutta ei kaikilla riitä se maito.
Meillä tyttö kasvanut hyvin soseilla ja korvikkeella enkä koe olevani huono äiti!
Anteeksi marmatus mut ottaa välillä vähän pannuun...
äiti ja tyttö 3,5kk ja 7175g/63cm
siis minä ap ihmettelin äsken tuossa ihmisten jyrkkiä asenteita. minulla siis 2 lasta, joten ihan kokematon en minäkään ole...minustakin tuntuu vähän naivilta tuollainen suositus-touhotus. miten voi olla että koko ajan suositulsetkin muuttuu vaikkei ihmiskeho yhtään. ja juuri siksi kyselen kun maitoa alkaa mennä jo hurjia määriä...
eli maltilla ja ajan kanssa...
Meillä on hiljaa alettu maistelemaan kiinteitä. Luumu meni melkeinpä heti ekasta kerrasta pienen ihmettelyn jälkeen (makeaa/hyvää kun on), mutta nyt olen antanut kolmena päivänä porkkanaa, ja se vaati sen n. 4 kertaa, ennen kuin alkoi mennä ¿ääntä kohti¿ eikä tullut heti ulos :) Nyt menee yhtä hienosti kuin luumukin. Eli kuten edellä sanottiin, niin sinnikäs yritys kyllä varmastikin tuottaa tulosta. Onhan se vauvalle ihan outo ruoan olomuoto ja maku, niin ruoan suussa pyörittelyssä ja ihmettelyssä menee aikansa. =D Nyt meillä syödään vielä jokunen pv porkkanaa ja otetaan sitten pottu ja bataatti seuraksi.
Ja olen muuten Birgitin kanssa ihan samaa mieltä siitä, että kyllä ne soseet voi aloittaa aiemminkin, JOS on TARVIS. Ja sitä paitsi jossain oli just joku uusi tutkimus (oisko ollut jossain Kaksplussassa?), että soseiden maistelu pitäisikin aloittaa jo hiljalleen 4kk alkaen, ja viim.6kk iässä. Jos jatkaa täysimetystä pidempään kuin 6kk, voi se altistaa kouluiässä ruoka-allergioille jne. Ja on sitä ennen aloitettu esim. pottu jo 2kk alkaen, ja ihanpa hengissä ollaan¿ :) Tottakai äidinmaito on paras ravinto lapselle, mutta jollei se riitä, niin olen täysin samaa mieltä Birgitin kanssa; ei meilläkään ole järkeä pelkällä korvikkeella aina mahaa vetää jalkapalloksi, jos soseista löytyy apu. Ja hyvin tuo poika näyttää voivan luumusta ja porkkanasta huolimatta ;)
Terkuin Pi-Ki ja poika 2,5kk (tällä vkolla nlassa 6600g/60,5cm)
Meillä alettiin maistelemaan kiinteitä 4 kk iässä, vauva ei tajunnut hommasta mitään, sylki kaikki pois. Päätin odotella kuukauden verran ja homma alkoi toimimaan ( aloitettiin luumusoseella, vaikka suositus on että peruna tmv. ) hyvin upposi myöhemmin perunat sun muut vaikka makeilla soseilla aloitettiinkin ( masu alkoi myös toimimaan kunnolla )
Odottele rauhassa vaikka viikko tai kaksi jospa se aika tekee tehtävänsä :)
OP kera kahden pikkumiehen
Mie olen samaa mieltä, että vauvasi ei ole vielä ihan valmis. Itse olen aloittanut 3kk iässä kahden ekan lapseni kanssa soseet ja ne menivät alas ihan ekalla kerralla ilman mitään. Nyt meidän kaksopojat aloittivat kiinteät 4kk iässä. Toiselle maistui banaani ihan heti, toinen maisteli 2 viikkoa (sylki ulos) ja sitten yks kaks se alkoi mennä alas ja nyt tulee jo huuto jos en olen tarpeeksi nopea lusikan kanssa :-).
Anna vauvasi maistella aikansa, kyllä se kurkku sieltä aukeaa :-).
t.muksuja4 poikalaumansa kera
PS. Esikoiseni sai ekana banaania eikä tänä päivänäkään välitä makeista. Kakkoselle annoin oikeaoppisesti perunaa ja vihanneksia ekana ja hän on niiiiiiin perso makealle. Kaksosille päätin antaa taas banskua, se on niin helppoa kun ei tarvi kokkailla.
Meillä tekee vielä melkein 1v:kin noin, jos sose on mielestään liian paksua. Eli kannattaa aloittaa todella vetisellä soseella. Sellaisen saa valmiiksi vaikka keitetystä kesäkurpitsasta tai ihan tuorekurkusta. Eivät ole energiapitoisia, mutta vauva oppii mitä syöminen on. Paljon parjattu velli olisi myös sopiva.