Lentomatkat raskaana ollessa - mitä huomioitavaa?
Hei,
olen lähdössä pitkälle matkalle (noin 15 h/suunta, sis. yli kymmenen tunnin lennon ja jatkolennon). Minulla on tuolloin menossa rv 11. Aika alussa siis, mutta tarvitseeko kuitenkin huomioida jotain erityistä? Tai onko kellään vinkkejä, miten matkan saa sujumaan... pahoinvointia yms. tässä eniten ajattelen, ei ole kivaa istua koko aikaa oksennuspussi kädessä ;)
Kommentit (4)
kannattaa myös liikkua koneessa ja tehdä niitä voimisteluliikkeitä ja ottaisin varmuuden vuoksi myös niitä oksennuspusseja mukaan, että varmasti riittää jos on pahoinvointia.
Mulla on ollut aika voimakasta pyörrytystä/huimausta, voimistuukohan se lentokoneessa? (on monesti sellainen olo, että pakko saada raitista ilmaa!) Toivottavasti matkasta ei tule ihan kamala. Mies on onneksi kuitenkin mukana...
ap
samassa vaiheessa kun menin englantiin noin 2-3tuntii suunta niin lääkäri kehotti että kannattaa hankkia tukisukat ja liikkua mahdollisuuksien mukaisesti (esim. pöyritellä jalkoja tai kävellä käytävää pitkin.)tämä estää suonikohjujen ilmaatumisen . tein ite sillee että join paljon että sai juosta vessassa paljon jolloin en tuntenu itseäni niin tyhmäksi. ja silloin suosittelen käytävä paikkaa ettei tarvi häiritä vierus toveria jatkuvasti.
raskaana ollessani. Viikon 30 jälkeen en käynyt enää työmatkoilla ulkomailla.
Omalla kohdallani ei ollut mitään oireita, joten raskauden aikana ei tarvinnut erikseen huomioida omaa tilaa. Pitkillä lennoilla käytin lentosukkia. Henk.koht. en olisi lähtenyt lentokoneeseen, jos olisin voinut pahoin.